Logo UAB
2020/2021

Introducció a la Tecnologia Web

Codi: 104738 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Julian del Amo Montoya
Correu electrònic:
Julian.DelAmo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L’assignatura no té cap prerequisit oficial.

Les classes s'impartiran en català però en alguns casos el material docent pot ser en anglès, per tant, l'alumnat ha de tenir comprensió lectora d'aquesta llengua.

 

Objectius

Els principals objectius de l'assignatura són:

  • Proporcionar una visió general de les principals tecnologies de desenvolupament per la Web. 
  • Conèixer les tecnologies pel disseny i desenvolupament de Webs tenint en compte aspectes de disseny, usabilitat, ètics, i tecnològics.
  • Conèixer les tecnologies i llenguatges de programació utilitzats en el desenvolupament d’aplicacions Web.

Competències

  • Aplicar i integrar els coneixements en ciències socials i humanitats i els provinents de l’enginyeria per a generar productes i serveis complexos i a la mida dels ciutadans i de les seves necessitats.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i planificar la infraestructura tecnològica necessària per a la creació, l’emmagatzematge, l’anàlisi i la distribució de productes multimèdia interactius i de l’internet social.

Resultats d'aprenentatge

  1. Crear pàgines web bàsiques i complexes.
  2. Dissenyar els webs i les seves aplicacions tenint en compte els aspectes ètics de no discriminació i respecte a tots els col·lectius.
  3. Dissenyar pàgines web amb criteris d'usabilitat aptes per a tota mena de públics.
  4. Dissenyar pàgines web estèticament atractives i adaptades a les característiques formals de l'organització per a la qual es creen.
  5. Dissenyar pàgines web i aplicacions funcionals des del punt de vista tecnològic.
  6. Interpretar, valorar i discutir documents sobre la creació a internet i el rol de la tecnologia web.
  7. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de programació bàsica i avançada.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.

Continguts

Els continguts de l'assignatura estan estructurats en els següents temes:

  1. Introducció: presentació de l’assignatura i programació.
  2. Evolució història d’Internet i la Web, serveis, estàndards i coordinació.
  3. Introducció a la tecnologia web: documents Web (HTML5 i CSS), programació al client (JavaScript) i programació al servidor (PHP).
  4. Programació web: documents HTML5 i CSS.
  5. Programació web responsiva i llibreries

Metodologia

L’assignatura consta d’una part teòrica, part pràctica, i part de treball personal de l’alumne/a. S’imparteix un total de 48 hores presencials. La dedicació total és de 150 hores, pel que hi ha una dedicació no presencial de 102 hores. Al llarg de l’assignatura es duran a terme les següents activitats:

Classes de teoria (21 hores)

Sessions de teoria, on el professor subministrarà informació sobre els coneixements de l'assignatura i sobre estratègies per adquirir, ampliar i organitzar aquests coneixements. Es fomentarà la participació activa dels i les estudiants durant aquestes sessions, per exemple plantejant discussions en aquells punts que admetin solucions tecnològiques diverses.

Classes de problemes (9 hores)

Sessions de problemes, on els/les estudiants hauran de participar activament per consolidar els coneixements adquirits resolent, presentant i debatent problemes que hi estiguin relacionats.

Pràctiques de laboratori (18 hores)

Sessions de pràctiques al laboratori, on es plantejarà un projecte relacionat amb els temes de l’assignatura. Aquest projecte es portarà a terme en grups de dues persones. Les sessions hauran estat preparades, documentades i programades pel professor/a amb antelació i els/les estudiants les hauran de preparar abans d'assistir‐hi, revisant els coneixements teòrics relacionats i els aspectes tècnics bàsics del desenvolupament.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat
seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5
Classes de teoria 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pràctiques de laboratori 18 0,72 1, 2, 3, 5, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Treballs tutoritzats proposats a classe 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Preparació i estudi 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6
Preparació proves d'avaluació 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pràctiques de laboratori 26 1,04 1, 3, 4, 5, 7, 8

Avaluació

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

- Activitat A, 20% sobre la qualificació final: assistència i seguiment a les classes de teoria i entrega de problemes.

- Activitat B, 40% sobre la qualificació final: proves d’avaluació individual per les sessions de teoria i problemes. Aquesta activitat comptarà amb dues proves presencials realitzades durant el curs per valorar el grau de coneixements assolits per l’alumne/a a nivell individual. En cadascuna d’aquestes proves s’avaluarà parcialment el contingut de l’assignatura. Cadascuna de les proves tindrà un pes del 50% en la nota final de l’activitat B. Per poder aprovar l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada aquestes proves parcials s’han d’aprovar individualment amb un 5 en cadascuna d’elles.

- Activitat C, 40% sobre la qualificació final: seguiment i avaluació de les pràctiques de laboratori a través d’un seguiment de les sessions i l’avaluació tècnica de la documentació entregada per l’estudiant al final de l’activitat.

Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats A, B, i C.

 

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per l’activitat d’avaluació A i B hi haurà una prova de recuperació per aquells/es estudiants que no hagin aconseguit un 5 en la primera o segona prova d’avaluació individual. Degut a la naturalesa pràctica de les pràctiques de laboratori, l’activitat d’avaluació C no disposarà de mecanisme de recuperació.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en l’avaluació conjunta de teoria, problemes i sessions de laboratori. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Classes de teoria i problemes 0.4 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pràctiques de laboratori 0.4 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
Seguiment de teoria i problemes 0.2 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

  • Charles M. Kozierok, The TCP/IP Guide, version 3.0, September 2005.
  • Terry Felke-Morris, Web development and design foundations with HTML5, Addison-Wesley, 2012