2020/2021
Teories Narratives i Gèneres del Discurs
Codi: 104735
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2503873 Comunicació Interactiva |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- María Rosario Lacalle Zalduendo
- Cristina Pulido Rodriguez
- Anna Tous Rovirosa
Prerequisits
No hi ha cap prerequisit.
Objectius
1. Conèixer els conceptes bàsics de la teoria narrativa i dels gèneres discursius en el sistema audiovisual contemporani.
2. Dominar les eines conceptuals necessàries per realitzar anàlisis de el relat.
Competències
- Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
- Concebre, crear, animar i integrar espais, personatges i objectes virtuals i de realitat augmentada.
- Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
- Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
- Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
- Dominar les tècniques i els recursos narratius per crear històries adaptades als mons virtuals i inscriure-les en un gènere concret.
- Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
- Identificar i comparar les teories narratives des dels inicis fins a l'actual storytelling.
- Interpretar i discutir documents de les principals teories de la comunicació.
- Planificar i executar treballs narratius.
- Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
- Reconèixer la divisió de les teories narratives per gèneres en els nous mitjans de lleure virtual.
Continguts
- Relats i narrativitat en el moment cultural actual
- La teoria del relat (narratologia)
- Narratologia i narrativitat
- Retòrica i relat: d'Aristòtil a l'actualitat
- Els gèneres del discurs
Metodologia
La metodologia de l'assignatura es basa en:
1) Les sessions teòriques estaran dedicades a presentar i discutir els conceptes teòrics.
2) Les classes pràctiques estaran destinades a presentar casos d'anàlisis
3) Orientació als estudiants en els seus anàlisis de relats
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Examen teòric: representa el 50 % de la nota global de l'assignatura sobre els conceptes i teories bàsiques tractades.
Exercicis d'anàlisis: representa el 30% de la nota global de l'assignatura basat en la realització d'exercicis d'anàlisis de relats indicats pel professorat.
Estudi de casos proposats pels estudiants: representa el 20%.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Estudi de casos |
20% |
10
|
0,4 |
1, 4, 7, 8
|
Examen |
50% |
3
|
0,12 |
2, 3, 5, 6, 9
|
Exercicis d'anàlisi de relats |
30% |
30
|
1,2 |
1, 4, 7, 8
|
Bibliografia
La bibliografia temàtica es lliurarà pel professorat de l'assignatura durant el curs.
La bibliografìa bàsica és:
CANET, F., PROSPER, J. (2009). Narrativa audiovisual: estrategias y recursos. Madrid: Editorial Síntesis.
GORDILLO, I. (2009): Narrativa televisiva. Madrid: Editorial Síntesis.
GREIMAS, A. J. Y COURTÉS, J. (1982), Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Editorial Gredos.
GUTIÉRREZ SAN MIGUEL, B. (2004): Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Editorial Cátedra.
IMBERT, G. (2008): El transformismo televisivo. Madrid: Editorial Cátedra.
LUNDBY, K. (ed.) (2008): Digital Storytelling: Mediatized Stories. New York, USA: Peter Lang Publishing Group
Programari