Logo UAB
2020/2021

Teories Narratives i Gèneres del Discurs

Codi: 104735 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Manuel Pérez Tornero
Correu electrònic:
JosepManuel.Perez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

María Rosario Lacalle Zalduendo
Cristina Pulido Rodriguez
Anna Tous Rovirosa

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Objectius

1. Conèixer els conceptes bàsics de la teoria narrativa i dels gèneres discursius en el sistema audiovisual contemporani.

2. Dominar les eines conceptuals necessàries per realitzar anàlisis de el relat.

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Concebre, crear, animar i integrar espais, personatges i objectes virtuals i de realitat augmentada.
  • Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  3. Dominar les tècniques i els recursos narratius per crear històries adaptades als mons virtuals i inscriure-les en un gènere concret.
  4. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  5. Identificar i comparar les teories narratives des dels inicis fins a l'actual storytelling.
  6. Interpretar i discutir documents de les principals teories de la comunicació.
  7. Planificar i executar treballs narratius.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  9. Reconèixer la divisió de les teories narratives per gèneres en els nous mitjans de lleure virtual.

Continguts

 

  1. Relats i narrativitat en el moment cultural actual
  2. La teoria del relat (narratologia)
  3. Narratologia i narrativitat
  4. Retòrica i relat: d'Aristòtil a l'actualitat
  5. Els gèneres del discurs

Metodologia


La metodologia de l'assignatura es basa en:

1) Les sessions teòriques estaran dedicades a presentar i discutir els conceptes teòrics.

2) Les classes pràctiques estaran destinades a presentar casos d'anàlisis

3) Orientació als estudiants en els seus anàlisis de relats

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions pràctiques 30 1,2 1, 4, 7, 8
Sessions teòriques 33 1,32 3, 5, 6, 9
Tipus: Supervisades      
Treball activitats d'avaluació 20 0,8 2, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 24 0,96 1, 5, 9

Avaluació

Examen teòric: representa el 50 % de la nota global de l'assignatura sobre els conceptes i teories bàsiques tractades.

Exercicis d'anàlisis: representa el 30% de la nota global de l'assignatura basat en la realització d'exercicis d'anàlisis de relats indicats pel professorat.

Estudi de casos proposats pels estudiants: representa el 20%.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Estudi de casos 20% 10 0,4 1, 4, 7, 8
Examen 50% 3 0,12 2, 3, 5, 6, 9
Exercicis d'anàlisi de relats 30% 30 1,2 1, 4, 7, 8

Bibliografia

La bibliografia temàtica es lliurarà pel professorat de l'assignatura durant el curs. 

La bibliografìa bàsica és:

CANET, F., PROSPER, J. (2009). Narrativa audiovisual: estrategias y recursos. Madrid: Editorial Síntesis.

GORDILLO, I. (2009): Narrativa televisiva. Madrid: Editorial Síntesis. 

GREIMAS, A. J. Y COURTÉS, J. (1982), Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Editorial Gredos.

GUTIÉRREZ SAN MIGUEL, B. (2004): Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Editorial Cátedra.

IMBERT, G. (2008): El transformismo televisivo. Madrid: Editorial Cátedra.

LUNDBY, K. (ed.) (2008): Digital Storytelling: Mediatized Stories. New York, USA: Peter Lang Publishing Group

Programari