Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 3 | 1 |
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 0 |
Es recomana que l'alumne tingui coneixements adequats d'economia de l'empresa i haver cursat l'assignatura de Fonaments de Marquèting o be Màrqueting I
El màrqueting és una matèria bàsica dins dels estudis del Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (ADE), perquè forma a l'alumne en aspectes centrals de la gestió empresarial, en concret, la gestió del departament de màrqueting, que és una peça fonamental de l'àrea comercial de l'empresa. Una formació en gestió comercial i màrqueting és necessària per a una correcta inserció laboral d'un graduat en ADE en empreses de tots els sectors productius. És també important pels graduats en Economia, ja que els permet assolir una visió global del funcionament de l'àrea de màrqueting de l'empresa. En totes aquestes situacions l'alumne haurà de tenir una visió àmplia de la gestió empresarial, per tal de dur a terme el seu treball de forma eficient i poder créixer dins l'estructura de l'organització. En el grau d´ADE els coneixements de màrqueting s'adquireixen a través de 2 assignatures obligatòries: Fonaments de Màrqueting i Direcció de Màrqueting. Fonaments de Màrqueting s'imparteix en el primer curs, mentre Direcció de Màrqueting és una assignatura obligatòria de tercer curs, quan l'alumne ja ha adquirit una important formació de base en economia de l'empresa.
L'assignatura és eminentment pràctica i té com a objectiu principal l'aplicació pràctica dels conceptes teòrics apresos a les assignatures d'empresa.
Al finalitzar el curs de Direcció de Màrqueting l'alumne ha de ser capaç de:
- Realitzar i posar en marxa un pla de màrqueting a l'empresa
- Comprendre la importància de la innovació tecnológica com a eina de competència empresarial mitjançant el desenvolupament de productes competitius
- Portar a terme una estrategia de branding mitjançant el desenvolupament i posicionament de marques competitives
- Realitzar plans de màrqueting sectorials tenint compte les característiques del producte/servei i del sector empresarial.
- Realitzar plans de màrqueting i vendes digitals tenint en compte els canvis del comportament del consumidor
- Comprendre les característiques de la força de venta i aprendre a gestionar-la i incentivar-la
INTRODUCCIÓ A LA DIRECCIÓ DE MARQUETING
1. ¿Què és la Direcció de Màrqueting¿
2. Definició de l’estratègia de Màrqueting
3. Com s'emmarca el pla de màrqueting a l'estratègia empresarial
4. Metodologia per a la elaboració del pla de màrqueting
5. La planificació de màrqueting segon sector empresarial (productes industrials, serveis, empreses no lucratives, entitats públiques, etc.)
INNOVACIÓ EN MARKETING
1. Factors d’èxit en la planificació de nous productes
2. El procés de creació de nous productes
3. Estratègies de llançament de nous productes
4. La innovació en les estratègies comercials
BRANDING MANAGEMENT
1. L’arquitectura de marca
2. Desenvolupament d'estratègies de marques competitives (Branding Management)
3. Marques nacionals vs globalització de marca
4. Casos pràctics transversals
MARQUETING DIGITAL
1. La planificació de Màrqueting en entorns digitals
2. Estratègies SEM i SEO
3. El pla de comunicació digital
4. Xarxes Social i Community Managing
5. Noves tendències en el camp del Màrqueting Digital (Màrqueting Neuronal, noves tendències de consum, segmentació digital, mobile màrqueting, E-mail màrqueting, etc.)
LA GESTIÓ DE LA DISTRIBUCIÓ COMERCIAL
1. Gestió, incentivació i control de la força de venta i equips comercials.
2. El comerç electrònic
3. Trade màrqueting
DESENVOLUPAMENT DEL PLA DE MARQUETING
1. Posada en pràctica del pla demàrqueting:
a) Selecció de l’empresa de treball: Business to Business (B2B) o Business to Consumer (B2C)
b) Realització del pla de màrqueting i implementació del mateix
c) Control del grau de compliment del pla i estratègies de correcció
“La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.”
L'assignatura de Direcció de Màrqueting farà servir una combinació de metodologies docents per tal de potenciar l'aprenentatge per part de l'alumne.
1) Classes magistrals: en aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions de l'assignatura.
2) Sessions de treball centrades en un cas pràctic: S'utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes i models treballats en les sessions magistrals. Els estudiants rebran un cas sobre el qual hauran d'efectuar un informe que serà objecte de discussió a classe.
3) Realització d'activitats pràctiques i exercicis: els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o amb petits grups de treball les pràctiques i exercicis proposats. Algunes d'aquestes activitats es realitzaran a l'aula i altres no.
4) Activitats complementàries: lectura d'articles de premsa o recensions de llibres que contribueixin a il·lustrar i aclarir aspectes rellevants del contingut de l'assignatura.
5) Tutories presencials: l'estudiant disposarà d'unes hores on els professors de l'assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l'estudi de la matèria i/o en la resolució dels problemes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoria | 33 | 1,32 | 10, 24, 32, 34 |
classes: resolució d'excercisis | 10,5 | 0,42 | 2, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 17, 22, 25, 26, 27, 29, 32, 33, 35, 36, 37 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 16, 19, 21, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament de casos pràctics | 17,5 | 0,7 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 35, 36, 37 |
Desenvolupament del treball final | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Estudi | 50 | 2 | 9, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 25, 29, 30, 33, 35, 36, 37 |
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèviaconsultaal professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. En el cas en que l'alumne/a obtingui una avaluació de l'examen final de un mínim de 3.5/10 podrà sumar les notes de la avaluació continuada. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 5, l'estudiant podrà presentar-se a la prova de recuperació. En el cas que l'alumne/a no obtingui a l'examen final una nota mínima de 3.5/10 no se li sumarà la nota de l'avaluació continuada i haurà de repetir l'assignatura.. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació)
Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà eldia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9 sempre que la qualificació de l'examen final sigui mínin de 3.5/10.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovaràl'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, ambindependència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitatsen els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultatsde l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa de Treballs | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 13, 16, 18, 19, 21, 22, 30, 36 |
Presentació Casos Pràctics i activitats a classe | 25% | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
ESTEBAN TALAYA, A. y LORENZO ROMERO, C.: “Dirección Comercial”, Ed. Esic, 2013
UDIZ GERMAN: "Manual de Dirección Comercial i Marketing", Ed. Grudiz, 2019.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
El professor facilitarà a classe la relació de les lectures complementàries.