Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | OB | 3 | 2 |
Haver cursat les assignatures de la matèria 7: Intel·ligència Artificial i Aprenentatge Computacional, i les assignatures de Modelització i Inferència (2n), Anàlisi Complex de Dades (2n), i Teoria de la Informació (3r).
Aquesta assignatura té com a objectiu donar una introducció pràctica als models de xarxes neuronals i l'aprenentatge profund.
Els estudiants consolidaran i ampliaran els seus antecedents teòrics, construint sobre assignatures anteriors de aprenentatge automàtic i complementant el coneixement previ amb nous conceptes sobre el disseny de xarxes neuronals, les eines i sistemes d'aprenentatge profund, i les tècniques d'aprenentatge per a aquests models.
Els estudiants han d'acabar aquesta assignatura, tenint un ampli coneixement de les diferents arquitectures de xarxes neuronals i els seus escenaris d'ús típics, i una capacitat demostrada per triar críticament l'arquitectura correcta i els mecanismes d'aprenentatge adequats per a cada tasca.
Finalment, els estudiants rebran capacitació pràctica i adquiriran experiència en l'ús dels sistemes actuals d'aprenentatge profund per resoldre tasques concretes.
El disseny de les xarxes neuronals es guia pels tipus de problemes que pretenen resoldre. Al llarg d'aquesta assignatura, serà aquesta tipologia de problemes la que proporcionarà la motivació de cada secció i dirigirà l'organització dels continguts.
Hi haurà tres tipus de sessions:
Classes de teoria: l'objectiu d'aquestes sessions és que el professor expliqui els antecedents teòrics de l'assignatura. Per a cada un dels temes estudiats, s'explica la teoria i la formulació matemàtica, així com les solucions algorítmiques corresponents.
Sessions de pràctica: les sessions de pràctiques tenen com a objectiu facilitar la interacció i reforçar la comprensió dels temes vistos a les classes de teoria, treballant a través de casos pràctics que requereixen el disseny d'una solució en la qual s'utilitzen els mètodes vistos a les classes de teoria. Aquestes sessions s'iniciaran a la classe i es complementaran amb un conjunt setmanal de problemes per resoldre a casa.
Sessions de projectes: les sessions de projectes complementen les sessions de pràctica setmanals. Són sessions en què es realitzen diferents tipus d'activitats relacionades amb la realització d'una sèrie de projectes. Els estudiants treballaran en col·laboració en petits equips. Els projectes tindran una base comuna i una part oberta que els equips poden decidir abordar de diferents maneres. Durant les sessions de el projecte (1) el professor presentarà i discutirà els projectes i possibles enfocaments, i (2) els equips presentaran els seus resultats a la classe. Els equips hauran de dissenyar i implementar una solució, gestionar la distribució i organització de la feina a fer, i presentar els resultats finals a professor i a la resta dels alumnes.
Les activitats anteriors es complementaran amb un sistema de tutoria i consultes fora de l'horari de classe.
L'assignatura seguirà un paradigma de metodologia mixta, on les explicacions teòriques (classes teòriques) es combinaran amb exemples pràctics (sessions de pràctica), canviant entre les dues modalitats segons sigui necessari durant les sessions. La relació entre teoria i pràctica serà aproximadament de 2 a 1 a l'aula, complementada per activitats autodidactes (conjunts de problemes) i activitats de treball en equip (projectes).
Tota la informació de l'assignatura i els documents relacionats que els alumnes necessitin estaran disponibles al campus virtual (cv.uab.cat).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe de Pràctiques (problemes) | 13 | 0,52 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Classe de Teoria | 28 | 1,12 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Classe de Projectes | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Dedicació als problemes | 12 | 0,48 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10 |
Dedicació als projectes | 37 | 1,48 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lectura i estudi de material | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 10 |
Per avaluar el nivell d'aprenentatge de l'estudiant s'estableix una fórmula que combina l'aprenentatge de coneixements, la capacitat de resolució de problemes i les capacitats de treballar en equip, així com de la presentació dels resultats obtinguts.
La nota final es calcula ponderadament de la següent manera i d'acord amb les diferents activitats que es duen a terme:
Nota final = 0.4* Nota Teoria + 0.1 * Nota Problemes + 0.5 * Nota Projectes
S'aplicarà aquesta fórmula sempre que la nota de teoria i la nota de projectes siguin més gran que 5. No hi ha cap restricció sobre la nota de problemes. Si fent el càlcul de la fórmula surt >= 5, però les notes de teoria o projectes no arriben a el mínim exigit, llavors la nota que es posarà en l'expedient serà de 4.5.
La nota de teoria pretén valorar les capacitats individuals de l'estudiant pel que fa als continguts teòrics de l'assignatura, això es fa de forma continuada durant el curs amb dos exàmens parcials:
Nota Teoria = 0.5 * Nota Examen 1 + 0.5 * Nota Examen 2
L'examen parcial #1 es fa a la meitat del semestre i serveix per eliminar part de la matèria si s'aprova.
L'examen parcial #2 es fa al final del semestre i serveix per eliminar part de la matèria si s'aprova.
Aquests exàmens pretenen fer una avaluació individualitzada de les capacitats de cada estudiant per a resoldre problemes utilitzant les tècniques explicades a classe, així com avaluar el nivell de conceptualització que l'estudiant ha fet de les tècniques vistes. Per poder tenir una nota de teoria serà necessari que les notes de tots dos exàmens parcials siguin superiors a 4. Si fent el càlcul de la fórmula surt una nota de teoria >= 5, però no arriba al mínim exigit en algun dels exàmens parcials, llavors la nota de teoria que es farà servir en el càlcul final serà de 4.5.
Examen de recuperació. En cas que la nota de teoria no arribi al nivell adequat per aprovar la teoria, els estudiants es poden presentar a un examen de recuperació, destinat a recuperar la part no superada de l'avaluació contínua.
La part de problemes té com a objectiu aconseguir que l'estudiant s'entreni amb els continguts de l'assignatura de manera continuada i que es familiaritzi directament en l'aplicació de la teoria. Com evidència d'aquest treball es demana la presentació d'un portfoli en el qual s'aniran guardant els problemes realitzats. Per obtenir nota de problemes es requereix el lliurament de el 70% dels conjunts de problemes com a mínim, en cas contrari, la nota de problemes serà igual a 0.
Nota Problemes = Avaluació del portfoli
La part de formació pràctica d'aquesta assignatura es basa a una sèrie de projectes que es desenvoluparan durant el curs. Té un pes essencial en la nota global de l'assignatura i pretén que l'estudiant s'enfronti al problema de dissenyar una solució a un retpe que es planteja de manera contextualitzada i que, per tant, requereix el disseny d'una solució integral, des de la preparació de les dades fins al disseny i entrenament d'un model neuronal. A més, l'estudiant ha de demostrar les seves habilitats per treballar en equip i presentar convincentment els resultats.
Cadascun dels projectes s'avalua a través del seu lliurable, una presentació oral que faran els estudiants a classe, i un procés d'autoavaluació per part dels estudiants. La nota es calcula de la següent manera:
Nota Projecte Individual = 0.5 * Nota Lliurables + 0.3 * Nota Presentació + 0.2 * Nota Autoavaluació
La nota total de projectes és la mitjana de la nota dels N projectes individuals:
Nota Projectes = SUMA(Nota Projecte Individual)/N
En cas de no superar algun dels projectes de pràctiques es permetrà la recuperació de la part dels lliurables dels projectes no superats, amb la restricció a un grau màxim de 7/10. La presentació oral no es pot recuperar.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, la comissió d'activitats irregulars per part de l'estudiant (per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ...) implicarà suspendre l'activitat corresponent amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables.
En cas que no es faci cap lliurament de problemes, no s'assisteixi a cap sessió de presentació dels projectes en pràctiques de laboratori i no es faci cap examen, la nota corresponent serà un "no avaluable". En un altre cas, els "no presentats" computen com un 0 per al càlcul de la mitjana ponderada.
Per obtenir matrícula d'honor, la qualificació final ha de ser igual o superior a 9 punts. El nombre d'estudiants està inscrit al curs, se li atorga a qui tingui la qualificació final més alta. En cas d'empat, es veuran en compte els resultats dels exàmens parcials.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació | 10 | 0 | 0 | 1, 9 |
Exámens | 40 | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10 |
Lliurables de problemes | 10 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Lliurables de projectes | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Presentació de projectes | 15 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10 |