Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | OB | 2 | 1 |
Es recomana que l'alumne tingui coneixements i capacitats de:
Aquests conceptes corresponen a continguts de les assignatures:
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
Coneixements:
Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
Habilitats:
Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
1. Introducció. Conceptes bàsics
2. Arquitectura
3. Disseny. El model Entitat/Relació
4. Model de dades relacional
5. Disseny d'una base de dades
6. Nivell Intern
El procés d'aprenentatge de l'alumne es fonamentarà en aquests tres tipus d'activitats: classes de teoria i problemes, sessions de pràctiques i redacció d'un informe tècnic d'una base de dades. Tota la documentació i material necessari per al seguiment del curs es trobarà accessible des de l'entorn documental Caronte (http://caronte.uab.es)
ACTIVITATS FORMATIVES DIRIGIDES
Teoría i Problemes:
Les sessions de teoria s'imparteixen mitjançant classes amb suport documental i powerpoint. S'introduiran els conceptes teòrics necessaris per poder resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del curs. En hores de problemes es proposaran exercicis a resoldre dins l'aula i es fomentarà el treball autònom per a que l'alumne resolgui la resta d'exercicis, amb la base de dades i les solucions disponibles. Les sessions de problemes s'estructuren en 2 blocs: (a) disseny de bases de dades relacionals i (b) interrogació d'una base de dades.
(a) Pel primer bloc de problemes es practicarà el disseny en el model E/R a partir d'uns requeriments específics.
(b) Pel segon bloc de problemes s'explicarà el llenguatge SQL (Structured Query Language), del que es proporcionarà material de suport, i es realitzaran consultes en algebra relacional y SQL, sobre una base de dades de exemple amb continguts concrets.
Pràctiques:
A les sessions de pràctiques, es pretén introduir a l'alumne al llenguatge SQL (Structured Query Language), que és el llenguatge estàndard per realitzar consultes a una base de dades. Cada sessió consistirà en un seguit d'exercicis sobre una base de dades amb la finalitat principal d'ajudar a comprendre els conceptes teòrics explicats a classe i a familiaritzar-se amb el disseny, creació i manipulació (com a programadors i com a usuaris) de bases de dades relacionals.
L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l'enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió de pràctiques corresponent. El treball es finalitza assistint a les sessions de pràctiques tutelades pel professor en els horaris corresponents
Els enunciats de les pràctiques, la normativa d'entrega i avaluació de pràctiques la podeu trobar en els documents corresponents en Cerbero.
ACTIVITATS FORMATIVES AUTÒNOMES
Informe Tècnic de creació de bases de dades:
En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, tots els alumnes hauran de crear una base de dades. La base de dades es concretarà en la redacció d'un informe tècnic i els scripts necessaris per la creació de la base de dades i el joc de proves per la corresponent validació. Aquest treball es realitzarà grups de 4 o 5 alumnes i serà en la seva major part autònom sota la supervisió del professor en horaris de tutories.
Pràctiques assistencials de SQL:
En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, totsels alumnes hauran d'participar en pràctiques autònomes gestionades per ells mateixos que consisteixen en la resolució de problemes SQL. Aquest treball es realitzarà de manera individual en els horaris que l'alumno crea més convenient dins dels límits imposats per la dinàmica del curs.
Els enunciats de les pràctiques assistencials, la normativa d'entrega i avaluació la podeu trobar en els documents corresponents al entorn documental Caronte.
ACTIVITATS FORMATIVES SUPERVISADAS
Tutories:
L'objectiu de les tutories és solucionar dubtes i consolidar els coneixements adquirits a la setmana. Les tutories podran ser individuals o grups depenent del tema a tractar. Els horaris de tutoria disponibles seran determinats a principis del curs, però el alumne ha de comunicar al professor (preferentment per correu electrònic) amb antelació a la seva assistència a la tutoria.
Tot el material necessari (enunciats, scripts de BD, resultats dels problemes) estarà disponible al gestor documental Caronte (http://caronte.uab.cat).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 9 |
Sessions de Teoria i Problemes | 36 | 1,44 | 2, 3, 4, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Creació d'una base de dades i redacció del corresponent informe tècnic | 25 | 1 | 2, 3, 4, 6, 8 |
Estudi | 36 | 1,44 | 5, 7, 8, 9 |
Preparació d'exercicis i resolució de problemes teòrics | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 8 |
Preparació de les sessions de pràctiques | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 7, 8, 9 |
L'avaluació de l'assignatura consta de 5 parts: examen de teoria, avaluació de problemes de disseny E-R, redacció d'un informe tècnic, avaluació del treball de pràctiques i resolució de consultes SQL. El pes de cadascuna d'aquestes avaluacions es pot veure a la taula d'activitats d'avaluació. La nota final (Nota_Final) serà la mitjana ponderada de les notes de cada part sempre que es superi la nota mínima de cada avaluació. La nota mínima per a l'avaluació de l'examen de teoria és d'un 4. Per a les altres avaluacions no hi ha nota mínima. S'ha de treure una nota superior, o igual, a 5 per aprovar l'assignatura. Un estudiant es considera "No Avaluable" únicament si no ha fet cap activitat d'avaluació.
La nota final es calcula de la següent manera:
Nota_Final = 0,2* Nota_Pract + 0,2*Nota_InfTèc + 0,1*Nota_AutoAval + 0,2*Nota_Probl + 0,3*Nota_Teoria
Nota_Final = 0,2* Nota_Pract + 0,2*Nota_InfTèc + 0,1*Nota_AutoAval + 0,2*Nota_Probl
CRITERIS D'AVALUACIÓ
Nota_IT_ = max [(nota1 + nota2) / 2; 0,7 * nota2]
La resolució de consultes autònomes en SQL (pràctiques asistencials) es farà fora dels horaris de classe a través d'un mòdul d'aprenentatge autònom online. Aquest mòdul d'aprenentatge autònom se obrirà després de cada pràctica i estarà disponible fins al dia abans de la pràctica següent. La nota serà proporcional al nombre de preguntes contestades al llarg del curs i la seva dificultat.
En el cas de no complir les condicions per aprovar l'assignatura, es posarà a l'expedient el mínim entre la nota final (obtinguda de la mitja ponderada dels exàmens presencials) i un4,5. (L' assignatura es considera aprovada si la nota final supera el 5).
CRITERIS DE RE-AVALUACIÓ
Podran optar a una re-avaluació els alumnes que es trobin en alguna d'aquestes tres situacions:
(A) Els alumnes que tinguin una nota en l’examen de teoria igual o més gran que 3,5 i obtinguin una nota final del curs entre 4 i 5. (Nota_Teoria >= 3,5 però amb 4 <= Nota_Final < 5)
(B) Els alumnes que tinguin nota final suficientper aprovar l'assignatura(un 5) però tinguin una nota baixa (menys de 4) en l'examen final de teoria. (Nota_Teoria < 4 però amb Nota_Final >= 5)
(C) Els alumnes que tinguin una nota final del curs igual o més gran que 4 i la mitjana dels exàmens presencials (Problemes, Practiques i Teoria) igual o més gran que 3,5. (Nota_Final >=4 però amb ((0,3*Nota_Teoria + 0,2*Nota_Probl + 0,2*Nota_Pract) /0,7) >= 3.5)
En aquesta prova de re-avaluació, que serà escrita i que es realitzarà l'última setmana del semestre, l'estudiant es tornarà a avaluar en els mateixos continguts que en l'examen de teoria. S'ha de treure una nota superior, o igual, a 5 per aprovar la re-avaluació. En cas d'aprovat, la nota final de l'assignatura serà de “aprovada” (un 5). En cas de suspendre, la nota final de l’assignatura serà el màxim entre la nota obtinguda al examen de re-avaluació i la mitjana de les notes dels exàmens presencials.
Tindran aprovada l'assignatura amb una nota final igual a la nota mínima (un 5):
(D) Els alumnes que obtinguin una nota total del curs entre 3,5 i 5, però hagin aprovat el examen de teoria (3,5 <= Nota_Final < 5 però amb Nota_Teoria >= 5)
ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)”
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de duesterceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en casque l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Nota addicional: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de problemes de Disseny E-R | 20 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5 |
Examen de pràctiques | 20 | 2 | 0,08 | 4, 5, 9 |
Exàmen de teoría | 30 | 2 | 0,08 | 1, 5 |
Informe tècnic | 20 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Resolució autònoma de consultes SQL | 10 | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 7, 9 |
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Enllaços web