Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | OB | 2 | 1 |
Encara que no és obligatori, és molt aconsellable haver cursat les següents assignatures:
Es considerarà que l'alumne ja ha adquirit els coneixements impartits en aquestes assignatures.
Partint de la base que els alumnes tenen uns coneixements bàsics sobre programació i estructures de dades, es pretén que l'alumne sigui capaç de analitza, dissenyar i implementar algoritmes basant-se en les tècniques de disseny d'algoritmes existents. Per complir amb aquest objectiu, l'alumne adquirirà els coneixements sobre:
El desenvolupament d'un algoritme comença per formalitzar l'enunciat d'un problema. A partir d'aquest enunciat es dissenya un algoritme que solucioni el problema, però això no és suficient, cal considerar quant trigarà l'algorisme en donar-nos la solució. Així que ens interessa crear algoritmes el més ràpids possibles. D'aquesta manera podrem crear programes que solucionin problemes el més grans possibles en temps acceptables. Aquesta rapidesa s'aconsegueix dissenyant algoritmes que minimitzin el nombre d'operacions a realitzar per resoldre un problema i desenvolupant una implementació eficient de les operacions de l'algoritme. Això suposarà que en aquesta assignatura l'alumne adquirirà coneixements sobre algorísmica i implementació eficient d'algoritmes.
El temari de l'assignatura serà:
Tenint en compte que l'objectiu final de l'assignatura és que l'alumnat sigui capaç d'analitzar i dissenyar algoritmes de forma eficient segons un problema donat, el treball de l'alumnat és l'eix central del seu aprenentatge, acompanyat i guiat pel professorat. Per aquest motiu, les classes presencials seran altament pràctiques i se centraran en què l'alumnat consolidi els coneixements que són objectiu d'aprenentatge d'aquesta assignatura.
La metodologia general de l'assignatura es pot dividir en tres fases:
Preparació de la classe: l'objectiu d'aquesta fase és que l'alumnat pugui aprendre els conceptes que es treballaran en la sessió següent mitjançant diverses activitats ofertes pel professorat com pot ser el visionat de vídeos, la lectura de textos, etc.
Classe presencial: l'objectiu d'aquesta fase és la de consolidar els conceptes vistos i posar-los en valor dins del context de l'assignatura. El professorat vetllarà perquè l'alumnat aprofundeixi en aquests conceptes mitjançant exercicis (més o menys) guiats durant la sessió. Així la classe començarà amb una explicació resumida dels conceptes que l'alumne haurà estudiat en la preparació de la classe. Aquest resum donarà una visió general sobre els conceptes en estudi i donarà peu a que els alumnes puguin resoldre els dubtes que tinguin. Després s'explicarà el problema o treball pràctica a realitzar durant la segona part de la classe. Aquests problemes o pràctiques es realitzaran amb ordinador, ja que en molts casos suposaran implementar algoritmes.
Treball autònom: perquè l'alumnat prengui soltesa en la programació dels algoritmes vistos, aquest haurà de fer una part de la feina pel seu compte, ja siguin exercicis solts o dins d'un projecte.
Per fer més dinàmic l'aprenentatge basat en problemes i pràctiques, es realitzarà un ús intensiu de correctors automàtics, sempre que sigui possible. Així, per a cada problema o pràctica que hagi de lliurar l'alumne, se li proporcionarà un corrector automàtic que li permetrà provar immediatament el programa que estigui desenvolupant. Així, l'alumne sabrà si ha resolt el problema o encara hi ha algun error que ha de solucionar. A més, per posar èmfasi en la implementació òptima d'algoritmes, l'alumne podrà comparar els temps d'execució de la seva solució amb la proporcionada pel professor. Així, es vol gamificar els treballs pràctics, marcant com a objectiu i premiant superar la solució del professor.
Per a la realització dels problemes i pràctiques s'utilitzarà el llenguatge de programació C ++ a nivell bàsic. Es selecciona aquest llenguatge per ser el llenguatge d'alt nivell que obté el màxim rendiment dels processadors actuals, per això, és especialment apropiat per a la implementació òptima d'algoritmes.
Adaptació de la metodologia a docència no presencial
La docència no presencial suposarà donar més importància al treball autònom de l’alumne i implica un canvi metodològic on s’aplicarà la classe invertida. Considerant aquet concepte és planificarà la docència setmanal com uns vídeos/pdfs amb la matèria teòrica de la setmana. De les 4h de docència presencial es faran 2h de classe online. En aquestes classes es resoldran problemes i s’avançarà en el desenvolupament de la pràctica. Al final de la setmana es tindrà que fer un lliurament de problemeso pràctiquesperquè el professor pugui comprovar el seguiment de l’assignatura per part de l’alumnat.
Preparació de la classe: Cada setmana començarà amb el estudi o revisió del material que publicarà el professor al campus virtual. Normalment aquet material serà una presentació feta amb powerpoint i un vídeo on es comentaran les pàgines de la presentació com si fos una típica classe magistral de teoria. En aquet material s’explicaran conceptes teòrics, es faran exemples de resolució de problemes i es proposaran problemes per les classes online i per lliurar. L’alumne haurà de estudiar aquet material abans de les classes online.
Classe online: El professor farà una petita introducció al problema/pràctica que es tractarà duran la classe. A partir d’aquet moment s’ha d’establir un diàleg on els alumnes expressaran els dubtes que tinguin i proposaran com solucionar el problema/pràctica. El professor guiarà als alumnes fins arribar a solucionar el problema a partir de les propostes dels alumnes. En cas que sigui possible s’implementaran a classe les propostes de solució dels alumnes/professor. La participació a classe es puntuarà i servirà per millorar la nota de la assignatura.
Treball autònom: El treball autònom serà igual que en la metodologia presencial.
Material necessari per la docència no presencial
Per les classes online com per les consultes s’utilitzarà la aplicació Microsoft Teams que ha d’estar instal·lada a l’ordinador de l’alumne. Aquet ordinador ha de tenir càmera i micròfon per facilitar la interacció a les classes i consultes. Per programar s’utilitzarà Visual Studio C++ i el sistema operatiu Microsoft Windows.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials (teoria, problemes i pràctiques) | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Reforç i seguiment en la resolució dels projectes | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Seguiment en l'assimilació dels conceptes teòrics | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració informes pràctics | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Preparació examens parcials | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Preparació prèvia a les classes | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball autònom | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Criteris i indicadors d'avaluació:
Comprensió dels conceptes teòrics de l'assignatura.
Implementació correcta i eficient d'algoritmes.
Activitats i instruments d'avaluació:
Nota Teoria: correspon a dos exàmens parcials de teoria sobre l'assignatura. S'han aprovar els exàmens parcials per eliminar matèria en l'examen de recuperació.
Nota de problemes: Correspon a la nota obtinguda per una sèrie de problemes que haurà de lliurar a l'alumne. No hi ha recuperació per als lliuraments de problemes.
Nota Pràctiques: En aquest apartat hi ha una nota de grup i una individual:
Nota de grup: Correspon a la nota obtinguda als lliuraments per grups de la pràctica. Els lliuraments de pràctiques suspeses es pots reucuperar en lliuraments posteriors.
Nota individual: És la puntuació obtinguda en l'examen de pràctiques. Hi haurà recuperació de l'examen de pràctiques.
La nota final de l'assignatura s'obté combinant l'avaluació d'aquestes tres activitats de la següent manera:
Si Nota Teoria> = 5 i Nota Pràctiques> = 5 LLAVORS
Nota Final = 0,4 * Nota Teoria + 0,2 * Nota problemes + 0,4 * Nota Pràctiques
SINÓ Nota Final = MIN (Nota Teoria, Nota Pràctiques)
SI Nota examen primer parcial> = 5 i Nota examen segon parcial> = 5 LLAVORS
Nota Teoria = 0,5 * Nota examen primer parcial + 0,5 * Nota examen segon parcial
SINÓ Nota Teoria = MIN (Nota examen primer parcial, Nota examen segon parcial)
Nota problemes = Mitjana ponderada dels problemes lliurats.
SI Nota Individual> = 5 i Nota Grup> = 5 LLAVORS
Nota Pràctiques = 0,2 * Nota Individual + 0,8 * Nota Grup
SINÓ Nota Pràctiques = MIN (Nota Individual, Nota Grup)
Nota Individual = Examen de pràctiques.
Nota Grup = Mitjana ponderada dels lliuraments de pràctiques si totes estan aprovades, sinó el mínim de les notes dels lliuraments.
Convalidació de pràctiques: No es convaliden pràctiques d'anys anteriors.
Recuperació de pràctiques: En el cas d'haver suspès un lliurament de grup, es podrà recuperar en els següents lliuraments de la pràctica. La nota serà 0.75 * (max (nota recuperació, nota lliurament suspesa) Nota lliurament suspesa) + nota lliurament suspesa. En el cas de suspendre l'examen de pràctiques, l'alumne haurà de presentar a un examen de recuperació de pràctiques el mateix dia de l'examen de recuperació final.
Condicions per aprovar l'assignatura:
Per aprovar l'assignatura s'ha d'haver aprovat (nota major o igual a 5):
Nota final
Nota teoria.
Nota pràctiques.
Notes lliuraments de pràctiques.
Exàmens.
Condicions per no avaluable:
No tenir cap part de l'assignatura suspesa.
Condicions per al suspens:
No assolir una nota mitjana superior o igual a 5.
Suspendre alguna de les activitats d'avaluació de l'assignatura, tot i que la mitjana superi el 5. En aquest cas, la nota serà la nota mínima obtinguda d'alguna de les parts (exàmens o pràctiques).
Condicions per a la matrícula d'honor:
La matrícula d'honor es pot aconseguir amb una nota mitjana superior o igual a 9,0.
A causa de que hi ha un nombre limitat de matrícules d'honor que es poden donar per grup, s'atorgaran per ordre de nota de més a menys.
Pràctiques, treballs o exàmens copiats:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses perun estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teoricopràctiques individuals (exàmens).
En cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la nota que li correspondria segons el mètode d'avaluació de l'assignatura (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS
amb nota inferior a 3.0.
Publicació de notes, dates d'exàmens, etc:
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.
Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora d'revisió en la qual l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta en aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació grupal del projecte | Veure descripció evaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació individual del projecte | Veure descripció evaluació | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Entrega d'exercicis | Veure descripció evaluació | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen Final (recuperació) | Veure descripció evaluació | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Primer Examen Parcial Teòric-Pràctic | Veure descripció evaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Segon Examen Parcial Teòric-Pràctic | Veure descripció evaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Fundamentos de Algorítmia, G Brassard P. Bratley. Prentice Hall.
Técnicas de Diseño de Algoritmos, Rosa Guerequeta y Antonio Vallecillo.
Técnicas de diseño de algoritmos, F. Perales, M. Mascaró. Universitat de les Illes Balears
Thinking in C++ 2nd Edition by Bruce Eckel Volume 1 y Volume 2.
(http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html)
El lenguaje de programación C++, Bjarne Stroustrup
http://en.cppreference.com/w/
http://www.cplusplus.com/