Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 1 |
Cap d'especial
No hi haurà cap distinció entre els alumnes procedents dels dos graus que comparteixen aquesta assignatura:
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial (obligatòria)
Antropologia Social i Cultural (optativa)
Objectiu general: L'objectiu bàsic de l'assignatura és introduir l'alumnat en els trets bàsics de l'estudi de les poblacions humanes, tant pel que fa al MÈTODE DEMOGRÀFIC com pel que fa al CONEIXEMENT dels fenòmens demogràfics més generals; així com la seva interrelació amb elements contextuals històrics, territorials i ambientals.
a) Familiarització de l'alumnat amb els principals indicadors demogràfics
• Càlcul d'indicadors: mètodes i fonts de dades.
• Informació demogràfica disponible: bancs de dades a Internet.
b) Adquisició de coneixements sobre el comportament de les poblacions reals.
• Comprendre el procés històric de conformació de les poblacions i els sistemes demogràfics
• Interaccions del sistema demogràfic amb altres esferes de l'activitat humana, medi ambient i planificació.
c) Reforç dels elements lògics i analítics en relació amb els estudis de població.
• Enfocaments demogràfics per a la interpretació d'informació social.
El curs durarà aproximadament 12-13 setmanes, a raó de 3 hores setmanals, el que completa 50 hores de treball conjunt a l'aula.
El treball setmanal constarà de dos tipus de sessions:
- Una primera sessió d' 1,5 hores serà de tipus ET, és a dir, la iniciativa la portarà el professor mitjançant la presentació i explicació dels diferents temes, incloent l'ús de les TIC (accés a internet, presentacions power-point ). Es animarà la participació de l'alumnat mitjançant preguntes i petits debats.
- Una segona sessió setmanal serà de tipus PAUL (1,5 hores), de treball pràctic en aula, en què el professor coordinarà el treball individual o de petits grups de l'alumnat, principalment en aula d'informàtica. En aquestes sessions pràctiques es presentaran i s'utilitzaran fonts estadístiques públiques en línia, es resoldran problemes de càlcul d'indicadors urbans, demogràfics i residencials, així com es comentaran textos rellevants o un altre material d'interès.
Les activitats pràctiques generaran productes realitzats per part dels estudiants que formaran part de les evidències d'avaluació, conjuntament amb 2 exàmens parcials.
S'utilitzarà el campus virtual. En aquest espai l'alumnat disposarà dels materials preparats per a les classes teòriques i pràctiques. Així mateix serà el lloc per lliurar els resultats de les pràctiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides | 23,5 | 0,94 | 2 |
Pràctiques en aula informàtica | 23,5 | 0,94 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o petits grups | 10 | 0,4 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació proves escrites | 20 | 0,8 | 2 |
Lectures complementàries recomanades | 15 | 0,6 | |
Lectures obligatòries | 25 | 1 | 2 |
Treball autònom pràctiques periòdiques | 20 | 0,8 | 1 |
- L'avaluació dels continguts es portarà a terme a través de dos exàmens parcials. Constaran de 4-5
preguntes curtes, en què es mesurarà la capacitat d'utilitzar els indicadors i mètodes en el context adient, i
d'interpretar-los correctament des del punt de vista dels comportaments demogràfics.
- L'avaluació de les pràctiques es farà a partir dels dossiers d'informes individuals. La participació en la
discussió de resultats al final de cada classe pràctica serà un element important.
- Hi haurà avaluació del qüestionari sobre la bibliografia obligatòria.
Qualificació: La qualificació dels dos exàmens parcials representa el 35% del valor total (17,5%+17,5%),
l'avaluació de la lectura obligatòria el 15% i l'avaluació de les pràctiques representa el 50% restant. Per
aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una mitjana de 5 en els exàmens, amb una nota de 4 o més en
tots dos.
La nota final és la mitjana ponderada de totes les notes i els exercicis i exàmens no realitzats comptaran com
a 0 (zero). Els exercicis pràctics lliurats fora del termini establert no seran rebuts i es consideraran no realitzats
(nota 0, zero).
Hi ha dret a recuperació, que es realitzarà la data prefixada per la coordinació docent del grau. No es podrà
recuperar conjuntament la part de continguts (exàmens), la lectura obligatòria i la part pràctica (dossier de
pràctiques); cal haver aprovat exàmens o dossier de pràctiques, com a mínim. Només podran ser recuperats
aquells exàmens i exercicis realitzats i/o lliurats en els terminis indicats.
Els informes dels treballs pràctics lliurats seran a títol individual de cada estudiant, encara que pot realitzar-se un treball cooperatiu per a la seva resolució a l'aula i fora d'ella.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Entre aquestes irregularitats està la còpia o plagi de treballs o parts de treballs. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Els estudiants repetidors no tenen un tractament diferenciat de la seva avaluació.
Alertes sanitàries: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació aclasse es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació lectura obligatòria | 15% | 0,5 | 0,02 | 2 |
Avaluació teoria (exàmens parcials) | 35% | 2,5 | 0,1 | 2 |
Lliurament documents finals pràctiques aula | 50% | 10 | 0,4 | 1 |
Lectura obligatòria:
LIVI-BACCI, Massimo (2009) Historia mínima de la población mundial. Barcelona: Crítica.
Manuals i llibres sobre metodologia demogràfica
ARROYO, Andrés, Elena MANZANERA, Y Antonio PASCUAL -EdS- (2007), Estadísticas demográficas y sociales. Difusión
estadística. Jaén: Universidad de Jaén.
PRESSAT, Roland (1983). El análisis demográfico. Madrid: FCE.
RILEY, Nancy; Brunson, Jan (Eds.). (2018). International Handbook on Gender and Demographic Processes (Vol. 8). Springer.
TAPINOS, George (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe
Dinàmiques demogràfiques a distintes escales.
CABRÉ, Anna (1999), El sistema català de reproducció, Barcelona, Proa.
THUMERELLE, Pierre-Jean (1997) Las poblaciones del mundo, Madrid: Cátedra
REQUES, Pedro (2001). Población, recursos y medioambiente:¿ el final de los mitos. Santander: Ed. Universidad de Cantabria.
Enllaços i bibliografia adicional se subministraran a les classes.