Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | FB | 1 | 1 |
És aquesta una assignatura de 1r curs, per tant no se'n demana cap d’especial. Això sí, es recomana estar una mica al cas de l’actualitat nacional i internacional, en especial la de l’àmbit econòmic, polític i social. Altrament dit, llegir de tant en tant la premsa generalista, veure alguns programes de TV, sentir algunes tertúlies a la ràdio, etc.
Context:
De cara a la integració de coneixements d’economia en relació a la Geografia, aquesta assignatura s’ha d’entendre com a un instrument més per a la interpretació del territori, encara que d’entrada no ho sembli. Per això es procura mantenir certs “ponts” amb altres assignatures del Pla d'estudis del Grau, com ara: "Visions geogràfiques del món" (1r curs), "Societat, territori i medi ambient a Catalunya" (2n curs), "Polítiques Urbanes: Habitatge, Barris i Transport" (3r curs), o Geografia de les desigualtats", "Desenvolupament local i territorial" i "Ciutats, globalització i sostenibilitat" (4t curs). L'assignatura s'orienta a introduir els fonaments conceptuals bàsics relacionats amb la dimensió econòmica de la globalització (podeu veure els continguts més específics a l'apartat de "Continguts").
Els seus objectius són:
Aquest curs és una introducció als conceptes bàsics de l’anàlisi econòmica i a algunes de les implicacions de l'economia tant a nivell territorial com des del punt de vista de la sostenibilitat. Amb més concreció, i després d’un primer bloc introductori que se centra en l’actualitat econòmica més immediata i reflectida per diferents mitjans (bàsicament xarxes socials, premsa digital i alguns mitjans de comunicació), el programa de l'assignatura es divideix en un seguit de blocs el contingut dels quals es vertebra al voltant d'uns quants conceptes clau i relacionats.
Alguns dels conceptes clau que han de vertebrar els continguts de l'assignatura són: diner, mercat, competència, deute públic, inflació, atur, socialdemocràcia, comunisme, coeficient de Gini, pobresa energètica, vulnerabilitat, glocalització, paradís fiscal, felicitat, benestar, gentrificació, resort, filosofia slow, etc.
A l'aula Moodle es publicarà un cronograma que indicarà les dates d'explicació de cada bloc així com també les dates d'entrega i realització dels diferents exercicis que formen part de l'avaluació.
L'idioma del Moodle i d'explicació a l'aula serà el català i només en el cas excepcional que al grup hi hagi un nombre important d'estudiants estrangers, es pot considerar l'opció de passar-se al castellà. Això no exclou que l'estudiantat pugui expressar-se en català o castellà a l'aula i redactar els diferents exercicis en un o altre idioma.
Les activitats formatives contemplades en aquesta assignatures són aquestes:
(*) Atenció: la metodologia docent proposada aquí pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicaciones del temari | 45 | 1,8 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball d'estudi i pràctiques tutoritzades individualment | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi per a la prova escrita | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Realització de tasques d'avaluació | 45 | 1,8 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Seguiment d'actualitat econòmica | 15 | 0,6 | 5, 6 |
Parts de l'avaluació:
L’avaluació es farà de forma continuada i els coneixements seran avaluats mitjançant els següents criteris:
D'altra banda, cal tenir en compte els següents aspectes:
Requisits per a ser avaluat/da:
Recuperació:
El procés d’avaluació ha de contemplar sempre sistemes de recuperació. Ara bé, cal tenir en compte que:
Atenció:
A banda de tot això, cal tenir en compte que:
1. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informes (4) | 40 (10% cadascun) | 0 | 0 | 2, 5, 6 |
Presentació oral | 20% | 0 | 0 | 2, 5 |
Prova escrita | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
En aquesta assignatura no s'inclou cap bibliografia obligatòria. De totes formes, es recomanen algunes referències a mode orientatiu:
ALBARRACÍN, Jesús (1991). La economía de mercado, Madrid, ed. Trolta.
BAÑOS, Antoni (2012). Post economia. Hacia un capitalismo feudal, Barcelona, ed. Libros del Lince.
BERMEJO, Roberto (1994). Manual para una economía ecológica, Madrid, ed. Los Libros de la Catarata.
CARRASCO, Cristina (2016). Sostenibilidad de la vida y ceguera patriarcal. Una reflexión necesaria, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2016, 1, 1, 34-57.
CASALS, Muriel i Montse SOLSONA (2008). La immigració, un motor econòmic. Reflexions entorn de l’impacte de la població estrangera en l’economia catalana, ed. Caixa de Sabadell-Fundació Jaume Bofill.
COWEN, Tyler (2008). Descobreix l’economista que portes dins. Consells pràctics per fer-te la vida més fàcil, Barcelona, ed. Columna.
D’ALISA, Giacomo; Federico DEMARIA i Giorgos KALLIS (Editors) (2015). Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona, ed. Icària.
De SEBASTIÁN, Luís (2007). Antologia breu de termes econòmics, Barcelona, ed. Cristianisme i Justícia.
EKAIZER, Ernesto (2012). Indecentes. Crónica de un atraco perfecto, Barcelona, ed. Espasa.
ESTEFANÍA, Joaquín (2003). La cara oculta de la prosperidad, Madrid, ed. Taurus.
FELBER, Christian (2014). L’economia del bé comú, Barcelona, Miret Editorial.
GALBRAITH, John. Kenneth i Nicole SALINGER (1980). Introducción a la economía, una guía para todos o casi, Barcelona, ed. Crítica.
GALLEGO, Juan Ramon i José NÁCHER (coords.) (2001). Elementos básicos de economía: un enfoque institucional, València, ed. Tirant lo Blanch.
HEILBRONER, Robert L. i Lester C. THUROW (1982). Introducció a l'Economia, Barcelona, ed. Empúries.
HERNÁNDEZ, Vicente (2010). La gallina de los huevos de oro ... puedes ser tu. Aprende a ahorrar, a invertir y a multiplicar tu dinero, Barcelona, ed. Gestión 2000.
KRUGMAN, Paul; Robin WELLS i Kathryn GRADDY (2013). Fonaments d’economia, Barcelona, ed. Reverte.
MANKIW, Nicholas Gregory (2002). Principios de Economía, ed. Mc Graw Hill.
MARTINEZ ALIER, Joan. i Jordi ROCA. (2001), Economía ecológica y política ambiental, México, ed. Fondo de Cultura Económica.
MOCHÓN, Francisco. (1998). Economia bàsica, ed. Mc. Graw-Hill.
MOLTÓ, Tomás (2001). Materiales de economia política, Madrid, ed. Ariel.
NIÑO-BECERRA, Santiago (2019). El crash. Tercera fase, Barcelona, Roca Editorial.
OLIVERES, Arcadi (2005). Contra la fam i la guerra, Barcelona, ed. Angle Editorial.
PASTOR, Alfredo (2007). La ciencia humilde. Economía para ciudadanos, Barcelona, ed. Crítica.
PÉREZ OROZCO, Amaia (2014). Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida, Madrid, ed. Traficantes de Sueños.
PIKETTY, Thomas (2014). El capital al segle XXI, Barcelona, ed. RBA.
SALA i MARTIN, Xavier (2002). Economia liberal per a no economistes i no liberals, Barcelona, ed. Pòrtic.
SAMUELSON, Paul Anthony (1973). Curso de Economia Moderna, Madrid, ed. Aguilar.
SOLANA, Antonio Miguel (coord.) (2016): Espacios globales y lugares próximos.Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global, Barcelona, Icaria.
STIGLITZ, Joseph E. (1995). Economía, Madrid, ed. Ariel Economía.
TORRES, Juan (2000). Economía política, Madrid, ed. Pirámide.