Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503702 Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 | 1 |
Cap
Estudiar la història del Pròxim Orient Antic, des de l'aparició del fenomen urbà fins a l'arribada del món hel·lenístic. L'estudi, més enllà d'atendre al desenvolupament polític dels diferents estats de la regió, analitzarà sobretot la història social, econòmica i cultural del Pròxim Orient Antic.
Tema 1: Introducció a l’Orientalisme Antic
Història i historiografia de l’Orientalística Antiga. Periodització i cronologia. Marc Geogràfic
Tema 2: Origen de l’Estat
Natufià. Neolitització. Aparició dels primers estats
Tema 3: Aparició de l’escriptura al Pròxim Orient
Origen de l’escriptura cuneïforme. El sistema cuneïforme. L’alfabet i altres sistemes d’escriptura.
Tema 4: Tercer mil·lenni a.n.e.
Sumer i Akkad. Apectes polítics i religiosos. Aspectes socials i econòmics.
Tema 5: Segon mil·lenni a.n.e. (I)
Les dinasties amorrees. Aspectes polítics i literaris. Aspectes socials i econòmics. Orient i Egipte: hicses.
Tema 6: Segon mil·lenni a.n.e. (II)
El club de les grans potències. Aspectes polítics, diplomàtics i militars. Aspectes socials i econòmics.
Tema 7: Segon mil·lenni a.n.e. (III)
El món cananeu. El rerefons cultural i religiós de la Bíblia. Aspectes socials i econòmics.
Tema 8: Els pobles del mar
La crisi del 1200 al Pròxim Orient. Desaparició del món micènic i de l’Imperi hittita. La caiguda d’Ugarit i la reestructuració del món cananeu.
Tema 9: Primer mil·lenni a.n.e. (I)
Els grans imperis: Assíria i Babilònia. Aspectes polítics i militars. Aspectes socials i econòmics.
Tema 10: Primer mil·lenni a.n.e. (II)
Món persa, Alexandre i Orient, món hel·lenístic. Aspectes polítics i econòmics. Aspectes culturals.
Tema 11: La religió del Pròxim Orient Antic
Cosmogonies. Panteó. Mites mesopotàmics: l’Enuma Eliš. La doctrina de la reialesa. Temples i rituals.
Tema 12: Gènere i identitat al Pròxim Orient Antic
Assiriologia i estudis de gènere
masculinitats i feminitats: els rols de gènere
Naixement, infantesa, vida adulta, vellesa i mort
La sexualitat
Tema 13: Art, arquitectura i urbanisme al Pròxim Orient Antic
Art. Arquitectura i urbanisme. Ciutats i fortaleses. Vies de comunicació.
Tema 14: “Ciències” i tècniques al Pròxim Orient Antic
Medicina. Astronomia i còmput del temps. Numeració i matemàtiques. Geografia i cartografia.
La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula, ressolució d'exercicis | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Ressenyes, treballs, lectures | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
L’avaluació de l’assignatura constarà de tres activitats.
(1) Examen (50%)
(2) Comentari de fonts primàries (25%): s’oferiran dues opcions de les que caldrà triar una: a) text + font iconogràfica o arqueològica del tercer mil·lenni a.n.e., b) text + font iconogràfica o arqueològica del segon o primer mil·lenni a.n.e.
(3) Comentari bibliogràfic (25%). S’haurà de triar una lectura de les tres que s’oferiran a classe, i fer un anàlisi de la mateixa.
Per poder fer mitja entre les tres activitats caldrà haver obtingut una qüalificació mínima de 4 a l'examen.
Recuperació
Per poder participar a la recuperació caldrà haver presentat com a mínim dues de les tres activitats d'avaluació programades.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de fonts primàries | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Lectura d'un article acadèmic | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8 |
Bibliografia bàsica
Klengel, Horst, 1992: Syria, 3000 to 300 BC. Berlin.
Kuhrt, Amelie, 2000: El Oriente Próximo en la Antigüedad (2 vols.). Barcelona.
Liverani, Mario, 1995: Antiguo Oriente. Barcelona.
Liverani, Mario, 2003. Relaciones internacionales en el Próximo Oriente antiguo, 1600-1100 a.C. Barcelona.
Liverani, Mario, 2005: Más allá de la Biblia. Barcelona.
Margueron, Jean Claude, 1995: Los mesopotámicos. Madrid.
Oppenheim, A. Leo, 2003: Antigua Mesopotamia. Madrid.
Postgate, Nicolas, 1999: La Mesopotamia arcaica. Madrid.
Radner, Karen / Robson, Eleanor (eds.), 2011: The Oxford Handbook of Cuneiform Culture. Oxford.
Sanmartín, Joaquín / Serrano, José Miguel, 1998: Historia Antigua del Próximo Oriente: Mesopotamia y Egipto. Madrid.
Van de Mieroop, Marc, 2015: A History of the Ancient Near East ca. 3000-323 BC. (3a. edició). Malden.