Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 104153 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Arantza Libano Beristain
Correu electrònic:
Arantza.Libano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No hi ha cap pre-requisit per a poder cursar l'assignatura "Pràctiques Externes".

Objectius

Els principals objectius de l'assignatura Pràctiques Externes són:

a) Contribuir a la formació integral de l’estudiant complementant l’aprenentatge teòric i pràctic.

b) Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional de qualsevol àmbit jurídic.

c) Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.

d) Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball i millori la seva ocupabilitat futura.

e) Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l’emprenedoria. 

A tal efecte, cada entitat col·laboradora amb la Facultat de Dret haurà de nomenar un tutor, encarregat de vetllar pel bon funcionament de les pràctiques de l’estudiant. Aquest tutor, que ha de tenir els coneixements adients, haurà de contribuir a  definir el projecte formatiu de l’estudiant, vetllar per la formació d’aquest i un cop finalitzada l’estada de pràctiques, haurà d’elaborar l’informe final de valoració de les pràctiques.

Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Negociar i intercedir en el marc d'un conflicte entre persones o institucions diferents (entre administracions públiques i administrat, en el marc familiar i de protecció de menors, entre empreses i treballadors i els seus representants, parts processals, etc.).
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
  • Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  • Respectar el secret professional.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els mecanismes de la mediació i de la negociació en un conflicte en el marc familiar i de protecció de menors.
  2. Aplicar els mecanismes de la mediació i de la negociació en un conflicte entre empreses i treballadors.
  3. Aplicar els mecanismes de la mediació i de la negociació entre les parts d'un procés civil o penal.
  4. Aplicar els mecanismes de la mediació i la negociació en un conflicte entre administracions públiques i administrat.
  5. Demostrar coneixements de les principals bases de dades jurídiques (legislació i jurisprudència).
  6. Demostrar que es comprenen d'una manera pràctica els conceptes jurídics i exposar-los.
  7. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  8. Desenvolupar una activitat pràctica en l'àmbit de les diferents branques del dret.
  9. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  10. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  11. Identificar els problemes i resoldre'ls amb una perspectiva interdisciplinària.
  12. Identificar les bases de les matèries jurídiques que han estat presents en la formació teòrica.
  13. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  14. Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  15. Respectar el secret professional.
  16. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  17. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  18. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.
  19. Utilitzar les bases de bibliografia especialitzada en els sistemes informàtics més freqüents en l'àmbit legislatiu i jurisprudencial.

Continguts

En atenció a la diversitat de places que s’ofereixen, no existeix un programa de continguts únic de les pràctiques externes. Els contingut de cadascun del llocs en pràctiques queda reflectit, en les seves línies bàsiques, en l'oferta que realitza cada entitat col·laboradora. Totes les ofertes de pràctiques es troben contingudes en l'aplicatiu online als que haureu d'accedir per seleccionar el lloc en pràctiques. 

La concreció de continguts la farà l'entitat col·laboradora amb cadascun dels alumnes seleccionats.

Metodologia

A meitats de setembre, es publicarà el llistat de les places que s’ofereixen per les diferents entitats. L’estudiant haurà escollir, per ordre de preferència, les places a les quals vol accedir. El mes d'octubre s'adjudicaran les places.

L'element primordial en l'adjudicació de places serà el currículum acadèmic. En el supòsit de pràctiques en les administracions públiques, es requereix coneixement de la llengua catalana, escrita i parlada.

Un cop assignada la plaça en una entitat concreta, es procedirà a l’elaboració del conveni específic, que estableix el marc regulador de les relacions entre l’estudiant, l’entitat col·laboradora i la Facultat de Dret. En el conveni hauran de figurar l’horari i el calendari de les pràctiques, l’àrea en que es desenvoluparan, el nom del tutor de l'entitat i el règim de permisos, entre d’altres qüestions.

Cada estudiant matriculat de l’assignatura de Pràctiques Externes seguirà el projecte formatiu consensuat amb l'entitat col·laboradora, en el qual s’han d’especificar les tasques a realitzar, que han d'estar directament relacionades amb els estudis del Grau de Dret.

Les pràctiques no es podran iniciar fins que cada part (UAB, entitat col·laboradora i estudiant) tingui el seu original del conveni.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Realització de les pràctiques externes 295 11,8
Tipus: Autònomes      
Elaboració de la memòria 5 0,2

Avaluació

La qualificació de l'assignatura es el resultat de ponderar la valoració realitzada pel tutor de l'entitat (70%) i la memòria que cal lliurar al coordinador acadèmic de les pràctiques un cop aquestes hagin finalitzat (30%). En el seu moment, s'indicarà la data de lliurament, que s'haurà de fer efectiva a la Gestió Acadèmica de la Facultat.

A la memòria final, l’estudiant haurà d’incloure: a) una descripció detallada de les tasques i feines desenvolupades; b) una valoració de les tasques desenvolupades amb els coneixements i les competències adquirides en relació amb els estudis del Grau de Dret; c) una relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per a resoldre’s; d) les principals aportacions que, en matèria d’aprenentatge, ha suposat l’estada en pràctiques; i e) l'avaluació final de les pràctiques.   

La manca de presentació de la memòria dins del termini assenyalat comportarà la qualificació de "no presentat" en l'acta de qualificació de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Valoració del tutor extern 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Valoració tutor acadèmic 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

La bibliografia a utilitzar serà la recomanada pel tutor extern/tutor acadèmic.