Logo UAB
2020/2021

Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit

Codi: 104146 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elisabet Jurado Viñuales
Correu electrònic:
Elisabet.Jurado@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Prerequisits

Tenir assimilats coneixements bàsics de psicologia evolutiva. Amb coneixement d'autors com Piaget, Vigotsky, Bruner, Jacobson i Laura Bosch.

Tenir assimilats coneixements de mètodes d'aprenentage de la lectura i escriptura.

Tenir assimilats coneixements de lingüistica general, fonètica i fonologia.

Tenir assimilats coneixements de l'evolució del llenguatge.

Dominar la llengua catalana a nivell oral iescrit de forma correcta.

 

AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 104146. Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit

 

Objectius

  • Saber diferenciar i identificar un trastorn en l'adquisició del llenguatge d'una etapa evolutiva i de desenvolupament normal, aixi com fer el diagnòtic diferencial amb d'altres tipus de trastorns de tipus evolutiu.
  • Conèixer i saber avaluar els objectius adients en els diferents trastorns d'adquisició del llenguatge oral i escrit i com poden interactuar en el desenvolupament global posterior.
  • Conèixer i saber seleccionar i utilitzar amb eficàcia les diferents tècniques de valoració generals i especifiques de cada àrea i pels diferents tipus de trastorn.
  • Saber comprendre i extraure conclusions d'informes avaluatius de trastorns d'adquisició del llenguatge oral i escrit.
  • Tenir una visió globalitzadora de l'adquisició del llenguatge i els seus possibles trastorns aixi de les tècniques avaluatives més adients segons les variables de cada cas

Competències

  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament de la professió i l'estatus legal del logopeda.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els resultats d'un estudi sobre les alteracions en l'adquisició de llenguatge oral o escrit.
  2. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  3. Demostrar que es coneix el marc legal que regula la professió del logopeda en l'àmbit educatiu públic i en l'àmbit sanitari.
  4. Discutir la validesa d'un estudi publicat sobre les alteracions en l'adquisició de llenguatge oral o escrit.
  5. Dissenyar i gestionar projectes.
  6. Elaborar per escrit un diagnòstic i la intervenció consegüent d'un cas amb alteracions en l'adquisició de llenguatge oral o escrit.
  7. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  8. Seleccionar i aplicar els instruments específics d'avaluació adequats a les alteracions del llenguatge oral o escrit.
  9. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  10. Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  11. Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  12. Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.

Continguts

Bloc 1. : Els trastorns de l'adquisició del llenguatge oral

1.1 Dificultats de llenguatge de tipus evolutiu. Classificacions.

1.3 Retard simple i retard especific de llenguatge. Definició. Cracterístiques

1.4 Trastorn del desenvolupament del llenguatge TDL. Antigues nomenclatures. Definició. Classificacins

1.5 Diagnòstic diferencial : RS-RL-TDL, TDL-TEA

 

Bloc 2.: Procés d'avaluació del llenguatge oral

1.1 Procés d'avaluació

1.2. Avaluació del llenguatge com producte

1.3 Avaluació del llenguatge per processos

1.4 Avaluació pre-verbal

1.5 Avaluació del TEL

 

Bloc 3. : Els trastorns específics de l'aprenentatge

3.1 Trastorn de la lectura. Definició, Característiques i classificació

3.2 Trastorn de l'escriptura :Definició, Característiques i classificació

 

Bloc 4. : Proves d'avaluació de les dificultats específiques de l'aprenentatge

4.1 Proves de lectura i escriptura

4.2 Proves dels dispositius bàsics de l'aprenentatge

4.3 Tests d'screening

4.4 Tests específics

Metodologia

La metodologia serà de classes magistrals amb explicacions del programa teòric, del qual l'alumnat haurà d'haver llegit amb antel.lació els materials penjats al campus per tal de fer les sessions més interactives, conjuntament alternat amb el visionat de casos pràctics; aixi com també amb les classes de pràctiques amb l'exposició de casos i presentació de diverses formes d'exploració.

Les activitats formatives estaran centrades en casos reals que s'hauran d'avaluar des de l'observació de material filmat de manera qualitativa i apropament al perfil lingüístic i dels resultats obtinguts en les diverses proves administrades a cada cas,  aplicant els coneixements teòrics.

L'alumne haurà de dur a terme l'administració d'aguna prova avaluativa a algun subjecte i fer-ne l'exposició de la passació, correcció i interpretació corresponent a classe.

Es valorarà la participació activa d'exposició de lectures al llarg de les classes.

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a classes teòriques (43,5H) i pràctiques (24H) 67,5 2,7 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Aplicació, correcció i interpretació d'algunes proves o tests de llenguatge oral i/o escrit, presentat per escrit 30 1,2 1, 5, 6, 7, 8, 9
Visionat de casos amb aplicació dels coneixements teòrics 15 0,6 1, 4, 6, 8
Tipus: Autònomes      
Actuació en cas pràctic 16 0,64 1, 2, 6, 8, 9, 12
Lectures diverses relacionades amb els blocs teoria i elaboració de resums i conclusions per escrit o exposició oral a classe 74,5 2,98 1, 4

Avaluació

L'assignatura estarà superada:

En el cas de que tingui totes les evidències d'aprenentatge aprovades com a mínim amb un 5 sobre  10.

La nota final serà el promig de les notes amb el pes especificat tot seguit.

L'avaluació es farà amb:

  • Examen d'elecció múltiple dels Blocs 1 i 2  25 % de la nota final (al primer periode avaluatiu)
  • Examen d'elecció múltiple dels blocs 3 i 4  25 % de la nota final (al segon periode avaluatiu)
  • Assitència als seminaris pràctics i avaluació continua amb la presentació d'un resum de cadascuna de les sessions  30 % de la nota final
  • Avaluació de la passació d'una prova i l'exposició oral a classe : 20% de la nota final

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

La prova de recuperació:

Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, en les Ev. 1, Ev. 4  i Ev. 2. L'Ev. 3 no és recuperable.  (al periode de recuperacions)

 

pautes generals d'avaluació: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev. 1. Administració de prova avaluativa i exposició oral 20% 10 0,4 1, 6, 8, 9, 11, 12
Ev. 2. Examen d'elecció mùltiple corresponent als blocs 1 i 2 25% 4 0,16 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12
Ev. 3. Assistència als seminaris pràctics i avaluació continua amb la presentació d'un resum de cadascuna de les sessions 30% 4 0,16 1, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12
Ev. 4. Examen d'elecció mùltiple corresponent als blocs 3 i 4 25% 4 0,16 1, 7, 8, 10, 11, 12

Bibliografia

Manuals de referència :

El lenguaje del niño.Desarrollo, evaluación y trastornos.  Narbona, J. y alt. Editorial Masson 2001

Trastornos del lenguaje Rondal, A y Seron,X Editorial Paidos 1995

Evaluación del lenguaje Puyuelo,Rondal,Wiig Editorial Masson 2000

Psicologia de la escritura. Cuetos,F Ed. Wolters Kluwer, 2008

Psicologia de la lectura. Cuetos, F. Ed. Wolters Kluwer 2008

Dislexia. Su naturaleza,evaluación y tratamiento. Thomson,ME Editorial Alianza 1991

Trastorno Especifico del lenguaje. Mendoza,E. Editorial Pirámide

Desenvolupament i avaluació del llenguatge oral. Andreu, Ll (coord) Ed. UOC 2013

El trastorno específico del lenguaje. Andreu, Ll. (coord) Ed. UOC 2014

Lectures complementàries 

El habla del niño Bruner J. E. Paidós 1986

Avaluació del desenvolupament fonològic en nens catalanoparlants de 3 a 7 anys. Bosch,L. Publicacions ICE 1987

Evaluación fonológica del habla infantil Bosch, L. Editorial Masson 2003

La evaluación del lenguaje.Triadó, C., Forns, M. Anthropos. 1989

 

Durant el quadrimestre s'anirà donant més bibliografia i articles adients als temes treballats.