Logo UAB
2020/2021

Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil II

Codi: 104076 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2500797 Educació Infantil OB 4 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
Laia.Viladot@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En els treballs escrits, per cada falta ortogràfica o error gramatical, es baixaran 0.25 punts fins a un màxim de 2 punts.

Equip docent

Blanca Pujol Corominas

Prerequisits

És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).

 

Objectius

Contextualització:

L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.

L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.

 

 Objectius formatius:

  • Desenvolupar habilitats i coneixements que permetin descobrir, conèixer i gaudir de la música, i fer-ne ús en la tasca docent.
  • Desenvolupar recursos que promoguin aprenentatges diversos a l’entorn del fet musical, concretament en els àmbits d'audició, creació i interpretació.
  • Adquirir criteris entorn la música en els primers anys de vida com a aspecte fonamental de la comunicació i com a eina imprescindible en l’àmbit educatiu.
  • Observar i analitzar experiències musicals en infants de 0-6 anys per tal de comprendre l’aportació de la música en el seu desenvolupament (a nivell comunicatiu, cultural, artístic,...).
  • Dissenyar, aplicar i avaluar propostes musicals. 

 

 

 

 

 

Competències

  • Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions.
  • Observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Saber utilitzar el joc com a recurs didàctic, així com dissenyar activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir els coneixements curriculars, metodològics, avaluatius i competencials per afavorir la percepció i l'expressió musicals d'una forma creativa.
  2. Aprendre de manera autònoma.
  3. Comprendre el valor i l'eficàcia de les activitats lúdiques en els processos d'aprenentatge musical.
  4. Conèixer els fonaments d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  5. Conèixer i comprendre els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'educació musical a Infantil.
  6. Conèixer maneres de col·laborar amb professionals d'altres àrees.
  7. Dissenyar activitats en què col·laborin professionals d'altres àrees.
  8. Dissenyar propostes d'intervenció educativa en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels infants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i el respecte als drets humans.
  9. Recollir i analitzar dades procedents de l'observació directa de l'aula.
  10. Reflexionar sobre les pràctiques musicals a fi d'adquirir criteris per a la labor docent a l'etapa.
  11. Saber fer ús de la cançó com a eina de desenvolupament humà i musical a Infantil.
  12. Utilitzar adequadament diferents llenguatges en el disseny de seqüències d'aprenentatge.
  13. Utilitzar correctament les tècniques i recursos d'observació i anàlisi de la realitat tot presentant conclusions sobre els processos observats.
  14. Utilitzar diferents llenguatges (corporal, musical i audiovisual), per expressar els aprenentatges adquirits en l'assignatura.
  15. Utilitzar els resultats de l'anàlisi per adquirir criteris d'actuació.

Continguts

1. Fonamentació i Pràctica Musical.

1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.

1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.

1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música

1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.

 

2. La música a l’etapa d'infantil.

2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.

2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.

 

 

Metodologia

Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Encara que l'assignatura es concep de forma presencial, la metodologia d'aula i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions de presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Com a part del contingut d'aquesta assignatura és obligatòria l'assistència a un concert didàctic destinat a alumnat d'EI. Si les condicions sanitàries ho permeten, anirem a l'Auditori de Barcelona a escoltar Ma-me-mi... Mozart!

L'alumne/a assumirà el cost de la sortida, que serà al voltant de 8€.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 12 0,48 1, 3, 5, 10
Seminaris 18 0,72 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades i tutories 20 0,8
Tipus: Autònomes      
Pràctica i estudis musicals 15 0,6 1, 2, 3, 11
Treballs 35 1,4 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15

Avaluació

L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.

L’assistència a les sessions és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% per poder superar l'assignatura. En cas contrari es considerarà no presentat.

L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són imprescindibles per superar l'assignatura.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

 El calendari previst d'entregues és el següent: (G: grupal; I: individual)

  • Principis Octubre: Entrega del guió del projecte interdisciplinari (G=15%)
  • Principis novembre: Presentació activitat didàctica en el marc de l'exposició projecte interdisciplinari (I=20%)
  • Mitjans novembre: Conte instrumentat (G=20%)
  • Finals novembre: Concert didàctic (I=20%)
  • Mitjans Desembre: Prova de cançó (I=25%)

Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 4 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.

Hi ha 2 activitats recuperables en cas que la qualificació obtinguda sigui entre 3 i 4'4, atès que per sota aquests valors se suspèn l'assignatura i per sobre es fa la mitjana ponderada directament. Es tracta de les activitats següents: Presentació individual de l'activitat didàctica dins el Projecte interdisciplinari (que es lliurarà en format vídeo dues setmanes més tard) i la Prova oral, que es realitzarà la setmana següent.

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Audició: preparació i anàlisi individual del concert didàctic 20% 0 0 1, 2, 3, 7, 9, 10, 13, 15
Creació i interpretació: conte instrumentat (en grup) 20% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 8, 12, 14
Creació: projecte interdisciplinari i mostra de vídeos (15% grup + 20% indiv) 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15
Interpretació: prova oral de cançó i dites (indiv) 25% 0 0 2, 11, 14

Bibliografia

Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.

 

Alsina, P.; Díaz, M. i Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.

Barenboim, D. (2008). El so de la vida. Barcelona: Edicions 62.

Busqué, M. (2008). Virolet St. Pere. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. Inclou CD.

Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.

DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.

Edo, M., Blanch, S. i Anton, M. (Coord.) (2016).  El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.

Gluschankof, C. i Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica. Madrid: Dairea Ediciones

Hemsy de Gainza, V. (1964). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.

Howard, W. (1961). La música y el niño. Buenos Aires: Editorial Universitaria.

Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.

Malagarriga, T. i Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.

Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.

Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. i Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.

Malagarriga, T. i Valls, A. (2003). Laaudición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona:Ediciones CEAC.

Òdena, P. i Figueres, P. (1988). L’educació musical a la llar d’infants. Barcelona: Onda.

Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Cómo promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.

Valls,A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. Barcelona: Dinsic.

Willems, E. (2001). El oído musical. La preparació auditiva del niño. Barcelona: Paidós.

Young, S. (2009). Music 3 – 5. Oxon: Routledge.

Young, S. (2003). Music with the under-fours. London: Routledge.