Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 4 | 1 |
És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).
Contextualització:
L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.
L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Objectius formatius:
1. Fonamentació i Pràctica Musical.
1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.
1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.
1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música
1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.
2. La música a l’etapa d'infantil.
2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.
2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.
Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Encara que l'assignatura es concep de forma presencial, la metodologia d'aula i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions de presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Com a part del contingut d'aquesta assignatura és obligatòria l'assistència a un concert didàctic destinat a alumnat d'EI. Si les condicions sanitàries ho permeten, anirem a l'Auditori de Barcelona a escoltar Ma-me-mi... Mozart!
L'alumne/a assumirà el cost de la sortida, que serà al voltant de 8€.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 10 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades i tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Pràctica i estudis musicals | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 11 |
Treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
L’assistència a les sessions és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% per poder superar l'assignatura. En cas contrari es considerarà no presentat.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són imprescindibles per superar l'assignatura.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
El calendari previst d'entregues és el següent: (G: grupal; I: individual)
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 4 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.
Hi ha 2 activitats recuperables en cas que la qualificació obtinguda sigui entre 3 i 4'4, atès que per sota aquests valors se suspèn l'assignatura i per sobre es fa la mitjana ponderada directament. Es tracta de les activitats següents: Presentació individual de l'activitat didàctica dins el Projecte interdisciplinari (que es lliurarà en format vídeo dues setmanes més tard) i la Prova oral, que es realitzarà la setmana següent.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Audició: preparació i anàlisi individual del concert didàctic | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 9, 10, 13, 15 |
Creació i interpretació: conte instrumentat (en grup) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 12, 14 |
Creació: projecte interdisciplinari i mostra de vídeos (15% grup + 20% indiv) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Interpretació: prova oral de cançó i dites (indiv) | 25% | 0 | 0 | 2, 11, 14 |
Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.
Alsina, P.; Díaz, M. i Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.
Barenboim, D. (2008). El so de la vida. Barcelona: Edicions 62.
Busqué, M. (2008). Virolet St. Pere. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. Inclou CD.
Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Edo, M., Blanch, S. i Anton, M. (Coord.) (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Gluschankof, C. i Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica. Madrid: Dairea Ediciones
Hemsy de Gainza, V. (1964). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.
Howard, W. (1961). La música y el niño. Buenos Aires: Editorial Universitaria.
Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. i Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. i Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. i Valls, A. (2003). Laaudición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona:Ediciones CEAC.
Òdena, P. i Figueres, P. (1988). L’educació musical a la llar d’infants. Barcelona: Onda.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Cómo promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.
Valls,A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. Barcelona: Dinsic.
Willems, E. (2001). El oído musical. La preparació auditiva del niño. Barcelona: Paidós.
Young, S. (2009). Music 3 – 5. Oxon: Routledge.
Young, S. (2003). Music with the under-fours. London: Routledge.