2020/2021
Habilitats Informàtiques i d'Estudi
Codi: 103769
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2502904 Direcció Hotelera |
FB |
1 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Objectius
- Proporcionar als estudiants coneixements fonamentals i habilitats comunicatives per al procés d’aprenentatge i investigació.
- Millorar l’alfabetització informàtica dels estudiants, la seva comprensió bàsica dels sistemes operatius i un coneixement pràctic del software utilitzat habitualment als entorns acadèmics i professionals
- Proporcionar eines per a un us eficient dels recursos en línea
- Desenvolupar criteris per a organitzar i presentar diferents tipus de treballs en entorns acadèmics i professionals
- Aprendre a organitzar la informació eficientment en forma d’esquemes, taules, gràfics, etc. Fent servir el software escaient
- Desenvolupar habilitats per a presentar idees de manera efectiva i eficient
Competències
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Aplicar les eines més actuals de les tecnologies de la informació i de la comunicació i els nous sistemes de gestió als àmbits de planificació, gestió i direcció d'empreses, negocis i productes dels sectors de l'hoteleria i la restauració.
- Demostrar un ampli coneixement de l'organització i gestió de les operacions a l'empresa, fent èmfasi en els models de gestió aplicats i en l'aplicació de tècniques quantitatives i qualitatives de suport.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Gestionar i organitzar el temps.
- Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
- Treballar en equip.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Analitzar dades, poblacions i mostres, taules i representacions gràfiques, així com l’associació entre variables, per poder valorar la dimensió econòmica del sector de l’hoteleria i la restauració.
- Aplicar els processadors de text, fulls de càlcul i bases de dades al sector hoteler i de la restauració.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Gestionar i organitzar el temps.
- Recollir, representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent al sector de l’hoteleria i la restauració.
- Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
- Treballar en equip.
Continguts
1. Introducció
- Del Batxillerat a la Universitat: canvis a les demandes i capacitats
- Les expectatives sobre els treballs escrits a la Universitat
- Com realitzar una investigació reeixida
- L’avaluació de les fonts i la gestió d’informació
2. L’ús d’Internet per a fins acadèmics
- Maneig d’arxius i emmagatzematge
- Eines d’investigació en línea
- Gestió de la bibliografia
- Les xarxes socials i el intercanvi de coneixements
3. Introducció als Sistemes Operatius
- Definicions bàsiques
- Windows i altres sistemes operatius
- Aplicacions de Windows
- Suites d’oficina basades en la Web
4. Els treballs escrits i els processadors de textos
- Com realitzar i presentar un treball escrit
- Treballar amb MS Word (creació i edició de documents, formats d’edició, com introduir elements, eines, taules, correus citant i fent referència.
5. Treballar amb dades i fulls de càlcul
- Emmagatzemar, organitzar i treballar amb dades
- Treballar amb MS Excel (conceptes bàsics, la creació de fulls de càlcul, creació de gràfics i taules, funcions i fórmules).
6. Presentacions acadèmiques i professionals
- El disseny ila preparació d’una presentació eficaç
- Treballar amb MS PowerPoint (creació de diapositives i la introducció d’objectes de text, treballar amb altres objectes a les diapositives, gràfics SmartArt, fotografies i ClipArt, lesdiapositives ostra, edició de disseny de la plantilla de diapositives)
Metodologia
El curs té tres mètodes d’ensenyament i aprenentatge:
a) Sessions teòriques
Durant les classes magistrals s’explicaran els conceptes, primer de manera teòrica i després s’exemplificaran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions requereixen la participació dels estudiants per resoldre problemes.
b) Les sessions pràctiques
Durant aquestes sessions els temes tractats a cada lliçó es revisaran per mitjà de exercicis, projectes en grup i probes individuals que es faran durant tot el curs. Els estudiants rebran orientació de l’instructor en la realització d’un projecte que inclou la recerca d’informació i la gestió de referències i coneixements d’informàtica. Es farà servir software especialitzat durant totes les sessions pràctiques.
c) L’auto aprenentatge
El Campus Virtual es farà servir com a complement i com un mitjà alternatiu de comunicació entre els estudiants i el seu instructor. Tot el material rellevant del curs, els exemples i exercicis s’hi adjuntaran aquí en línea.
Cada estudiant té que organitzar el seu temps per estudiar i resoldre els problemes proposats, a més de treballar en un projecte d’investigació fent servir la informació i les dades del sector hoteler que es presentarà a final de curs.
Avaluació
Els estudiants podran triar entre una avaluació contínua o l’accés directe a l’examen final (una avaluació final única)
A.- AVALUACIÓ CONTÍNUA
El sistema d'avaluació contínua implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i de grup, més la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe amb un valor ca d’un del 30% respecte a la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer la mitja entre els dos exàmens parcials, caldrà que la nota mínima de cadascun d’ells sigui igual o superior a 4.
Al Campus Virtual es detallaran les dates de lliurament dels treballs i les de realització dels dos exàmens parcials.
Els alumnes que no superin l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua passaran a ser avaluats pel sist
B.-AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria)
Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, en la Programació Oficial del Centre.
Hi haurà un únic tipus d'examen final, sense diferenciacions entre els alumnes que no hagin superat la l'avaluació contínua i els que no l’hagin seguit.
C.-RE-AVALUACIÓ:
A Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, que trobareu a la Programació Oficial del Centre.
Aquells alumnes que a la convocatòria d’avaluació única hagin obtingut una nota final entre 3,5 i 4,9 tindran dret a presentar-se a l’examen de re-avaluació. La nota màxima que l’alumne obtindrà en aquesta convocatòria és de 5.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen parcial 1 |
30% |
2,5
|
0,1 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Examen parcial 2 |
30% |
2,5
|
0,1 |
8
|
Treballs pràctics |
40% |
0
|
0 |
8
|
Bibliografia
- Burton, G. (2013) Presenting: deliver presentations with confidence. London: Collins.
- Cottrell, S. (2003) The Study Skills Handbook. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan. [4th ed. published 2013]
- Charte, F (2916) Microsoft Excel 2016. Madrid: Anaya Multimedia, 2016.
- Creme, P. and Lea, Mary R. (1997) Writing at University: A Guide for Students. Buckingham: Open University Press.
- Grauer R., Hogan L, and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office. Getting Started with Windows 7. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
- Grauer R., Hulett, M. and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office Word 2010, Prentice Hall. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
- Johnson K. (2010) Student Writing Guide. Reading, Research and Writing Strategies. University of Minnesota.
- Liengme, B. V., & Ellert, D. J. (2009). A Guide to Microsoft Excel 2007 for Scientists and Engineers. Amsterdam; Boston, Academic Press/Elsevier. (Online resource at UAB Library).
- McMillan, K. and Weyers, J. (2006) The Smarter Student: Study Skills and Strategies for Success at University. Harlow: Pearson Education
- Murray, N. (2008) Writting up your university assignments and research projects: a practical handbook. Maidenhead, Berks: Open University Press: McGraw-Hill.
- Wallace, M. (2004) Study skills in English: a course in reading skills for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
S’indicaran altres recursos en línia durant tot el semestres, especialment de la plana web de suport oficial de Microsoft Office.