Logo UAB
2020/2021

Habilitats Informàtiques i d'Estudi

Codi: 103769 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Tor Mestres
Correu electrònic:
Ramon.Tor@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No n´hi ha.

Objectius

  1. Proporcionar als estudiants coneixements fonamentals i habilitats comunicatives per al procés d’aprenentatge i investigació.
  2. Millorar l’alfabetització informàtica dels estudiants, la seva comprensió bàsica dels sistemes operatius i un coneixement pràctic del software utilitzat habitualment als entorns acadèmics i professionals
  3. Proporcionar eines per a un us eficient dels recursos en línea
  4. Desenvolupar criteris per a organitzar i presentar diferents tipus de treballs en entorns acadèmics i professionals
  5. Aprendre a organitzar la informació eficientment en forma d’esquemes, taules, gràfics, etc. Fent servir el software escaient
  6. Desenvolupar habilitats per a presentar idees de manera efectiva i eficient

 

 

Competències

  • Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  • Aplicar les eines més actuals de les tecnologies de la informació i de la comunicació i els nous sistemes de gestió als àmbits de planificació, gestió i direcció d'empreses, negocis i productes dels sectors de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar un ampli coneixement de l'organització i gestió de les operacions a l'empresa, fent èmfasi en els models de gestió aplicats i en l'aplicació de tècniques quantitatives i qualitatives de suport.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  2. Analitzar dades, poblacions i mostres, taules i representacions gràfiques, així com l’associació entre variables, per poder valorar la dimensió econòmica del sector de l’hoteleria i la restauració.
  3. Aplicar els processadors de text, fulls de càlcul i bases de dades al sector hoteler i de la restauració.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Gestionar i organitzar el temps.
  7. Recollir, representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent al sector de l’hoteleria i la restauració.
  8. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  9. Treballar en equip.

Continguts

1.   Introducció

  1. Del Batxillerat a la Universitat: canvis a les demandes i capacitats
  2. Les expectatives sobre els treballs escrits a la Universitat
  3. Com realitzar una investigació reeixida
  4. L’avaluació de les fonts i la gestió d’informació

2.   L’ús d’Internet per a fins acadèmics

  1. Maneig  d’arxius i emmagatzematge
  2. Eines d’investigació en línea
  3. Gestió de la bibliografia
  4. Les xarxes socials i el intercanvi de coneixements

3.   Introducció als Sistemes Operatius

  1. Definicions bàsiques
  2. Windows i altres sistemes operatius
  3. Aplicacions de Windows
  4. Suites d’oficina basades en la Web

4.  Els treballs escrits i els processadors de textos

  1. Com realitzar i presentar un treball escrit
  2. Treballar amb MS Word (creació i edició de documents, formats d’edició, com introduir elements, eines, taules, correus citant i fent referència.

5. Treballar amb dades i fulls de càlcul

  1. Emmagatzemar, organitzar i treballar amb dades
  2. Treballar amb MS Excel (conceptes bàsics, la creació de fulls de càlcul, creació de gràfics i taules, funcions i fórmules).

6. Presentacions acadèmiques i professionals

  1. El disseny  ila preparació d’una presentació eficaç
  2. Treballar amb MS PowerPoint (creació de diapositives i la introducció d’objectes  de text, treballar amb altres objectes a les diapositives, gràfics SmartArt, fotografies i ClipArt, lesdiapositives  ostra, edició de disseny de la plantilla de diapositives)

 

Metodologia

El curs té tres mètodes d’ensenyament i aprenentatge:

a) Sessions teòriques

Durant les classes magistrals s’explicaran els conceptes, primer de manera teòrica i després s’exemplificaran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions requereixen la participació dels estudiants per resoldre problemes.

b) Les sessions pràctiques

Durant aquestes sessions els temes tractats a cada lliçó es revisaran per mitjà de exercicis, projectes en grup i probes individuals que es faran durant tot el curs. Els estudiants rebran orientació de l’instructor en la realització d’un projecte que inclou la recerca d’informació i la gestió de referències i coneixements d’informàtica. Es farà servir software especialitzat durant totes les sessions pràctiques.

c) L’auto aprenentatge

El Campus Virtual es farà servir com a complement i com un mitjà alternatiu de comunicació entre els estudiants i el seu instructor. Tot el material rellevant del curs, els exemples i exercicis s’hi adjuntaran aquí en línea.

Cada estudiant té que organitzar el seu temps per estudiar i resoldre els problemes proposats, a més de treballar en un projecte d’investigació fent servir la informació i les dades del sector hoteler que es presentarà a final de curs.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques 40 1,6 1, 2, 3, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treballs pràctics 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Els estudiants podran triar entre una avaluació contínua o l’accés directe a l’examen final (una avaluació final única)

A.- AVALUACIÓ CONTÍNUA

El sistema d'avaluació contínua implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i de grup, més la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe amb un valor ca d’un del 30% respecte a la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer la mitja entre els dos exàmens parcials, caldrà que la nota mínima de cadascun d’ells sigui igual o superior a 4.

Al Campus Virtual es detallaran les dates de lliurament dels treballs i les de realització dels dos exàmens parcials.

Els alumnes que no superin l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua passaran a ser avaluats pel sist

B.-AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria)

 Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, en la Programació Oficial del Centre.

 Hi haurà un únic tipus d'examen final, sense diferenciacions entre els alumnes que no hagin superat la l'avaluació contínua i els que no l’hagin seguit.

C.-RE-AVALUACIÓ: 

A Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, que trobareu a la Programació Oficial del Centre.

Aquells alumnes que a la convocatòria d’avaluació única hagin obtingut una nota final entre 3,5 i 4,9 tindran dret a presentar-se a l’examen de re-avaluació. La nota màxima que l’alumne obtindrà en aquesta convocatòria és de 5.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 1 30% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen parcial 2 30% 2,5 0,1 8
Treballs pràctics 40% 0 0 8

Bibliografia

 
  • Burton, G. (2013) Presenting: deliver presentations with confidence. London: Collins.
  • Cottrell, S. (2003) The Study Skills Handbook. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan. [4th ed. published 2013]
  • Charte, F (2916) Microsoft Excel 2016. Madrid: Anaya Multimedia, 2016.
  • Creme, P. and Lea, Mary R. (1997) Writing at University: A Guide for Students. Buckingham: Open University Press.
  • Grauer R., Hogan L, and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office. Getting Started with Windows 7. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
  • Grauer R., Hulett, M. and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office Word 2010, Prentice Hall. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
  • Johnson K. (2010) Student Writing Guide.  Reading, Research and Writing Strategies. University of Minnesota.
  • Liengme, B. V., & Ellert, D. J. (2009). A Guide to Microsoft Excel 2007 for Scientists and Engineers. Amsterdam; Boston, Academic Press/Elsevier. (Online resource at UAB Library).
  • McMillan, K. and Weyers, J. (2006) The Smarter Student: Study Skills and Strategies for Success at University. Harlow: Pearson Education
  • Murray, N. (2008) Writting up your university assignments and research projects: a practical handbook. Maidenhead, Berks: Open University Press: McGraw-Hill.
  • Wallace, M. (2004) Study skills in English: a course in reading skills for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press.

S’indicaran altres recursos en línia durant tot el semestres, especialment de la plana web de suport oficial de Microsoft Office.