Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 3 | 1 |
Pot realitzar el pràcticum III l’alumnat que abans de l'inici de l'assignatura:
Per coherència en el progrés d'adquisició del nivell competencial, que s'adquireix de manera gradual, es MOLT RECOMANABLE que l’alumnat hagi superat les assignatures dels Pràcticums I, II.
Important: No és possible realitzar dos pràcticums que coincideixin en el temps
L’alumant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions. En aquest sentit l’alumnat que es matricula d'aquesta assignatura es compromet a aplicar la "Normativa del Pràcticum en Infermeria" i "Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina". Els documents estan disponibles a través de la pàgina web de la facultat de medicina www.uab.cat/medicina dins de l'apartat Graus: Infermeria; Pràcticum* Implementació del "Protocolo mediante el que se determinan pautas básicas destinadas a asegurar y proteger el derechoa la intimidad del paciente por los alumnos y residentes en Ciencias de la Salud" (Documento BOE-A-2017-1200):
És imprescindible disposar del Certificat de Delictes de Naturalesa Sexual abans d'iniciar les pràctiques. En el següent enllaç trobareu informació de com tramitar-ho https://web.gencat.cat/ca/tramits/que-cal-fer-si/vull-obtenir-el-certificat-de-delictes-de-naturalesa-sexual . Hi ha centres de pràctiques que poden no autoritzar l'inici de les pràctiques si no es lliura el certificat a temps. Aquesta gestió va a càrrec de cada estudiant.
Objectiu General
El Pràcticum III ha de permetre l'estudiant integrar i aplicar els continguts treballats en les diferents assignatures, incorporant nous coneixements, habilitats i actituds a través del contacte real amb la professió infermera dins de l'àmbit assistencial i la seva complexitat.
Objectius Específics
Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides al llarg de primer i segon curs. Durant la pràctica l’alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera. Es destaquen els següents:
Simulació Clínica:
Realitzar una sessió de simulació d'alta fidelitat. Aquesta sessió es realitzarà durant elperíode de pràcticum en un horari diferent de l'assignat durant la Practica clínica assistencial.
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Les pràctiques clíniques donen l'oportunitat a l’alumnat de desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real i complex, acompanyat sempre d'un infermer/a docent (Professor associat clínic docent).
Consten d'una estada aproximada de 7-8 setmanes en un servei d'hospitalització adient a les necessitats de formació i durant les quals cada estudiant tindrà assignat un/a infermer/a de la unitat on realitza les pràctiques que vetlla i guia el seu procés d'aprenentatge de forma individualitzada i continuada.
Podreu consultar els torns i horaris en el calendari publicat a la web. Aquests horaris poden ser modificats en funció de les necessitats dels serveis.
Quadern reflexiu (QR)
Es un recull d’aquelles situacions viscudes durant la pràctica que han despertat alguna emoció, be sigui positiva o negativa amb un impacte en el procés d’aprenentatge. Entrega quinzenal en forma de treball escrit via Moodle.
Seminari (SEM):
L’objectiu és aplicar la pràctica reflexiva a les situacions esdevingudes durant la pràctica clínica. Els seminaris es realitzaran en petits grups d'estudiants, dinamitzades per un/a professor/a associat/ada de la UAB.
Els seminaris tindran una duració de 2,5 h. i es realitzaran dins de les setmanes programades del període de la pràctica clínica.
Els seminaris es realitzaran en les instal·lacions docents vinculades a l’assignatura: UAB campus Bellaterra, UAB Campus Vall d’Hebron o Centres de Pràctiques.
El cost del transport públic per traslladar-se als centres assistencials i domicilis corre a càrrec de el/la estudiant.
IMPORTANT: Aquests horaris poden ser modificats en funció del professor/a.
Simulació clínica (PSCA):
Realitzar una sessió de simulació d'alta fidelitat. Aquesta sessió es realitzarà durant el període de pràcticum en un horari diferent de l'assignat durant la Pràctica Clínica Assistencial. La simulació no computa en les hores programades per la pràctica assistencial (PEXT).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctica Clínica de Simulació Avançada (PSCA) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 8, 10, 11, 13, 14, 19, 22, 23, 26, 34, 38, 39, 41, 44, 49, 50 |
SEMINARIS (SEM): | 5 | 0,2 | 1, 14, 18, 20, 22, 24, 25, 29, 34, 40, 41 |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL HUMANA (PEXT ) | 282 | 11,28 | 1, 3, 6, 10, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 29, 31, 34, 36, 39, 40, 41, 44, 52 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs/Lectura critica | 9 | 0,36 | 41 |
Criteris d'avaluació
La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les pràctiques clíniques (PEXT) i l'obtinguda als Seminaris (SEM) i a del Quadern Reflexiu (QR) amb la següent ponderació:
- El 60% de la nota correspon a les pràctiques clíniques.
- El 25% de la nota correspon al quadern reflexiu.
- El 15% de la nota correspon als seminaris.
Per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els seminaris amb una nota mínima de 5.
Control d'assistència:
* "Full de seguiment": Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant, confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.
L'única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que es consigni. Aquest document serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu/va professor/a associat/ada infermer/a i lliurat digitalment (escanejat) en el Moodle.
Aquest document pot ser demanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels pràcticums i/o docents participants de l'assignatura.
És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent, independentment de l'horari en el qual es facin les pràctiques.
Es considera absència, qualsevol interrupció de l'assistència al servei.Aquestes poden ser:
a) Absències justificades, les següents situacions:
Defuncions de familiars propers i propparents.
Visita mèdica especialista.
Malalties agudes
Examen carnet de conduir
Examen oficial universitari
Proves oficials d'idiomes
L'alumnat haurà de presentar un justificant degudament complimentat al seu professor/a i deixar constància en el document "Full de seguiment".
b) Absències NO Justificades: Aquelles que no figurin en el llistat anterior i no han estat autoritzades per la coordinació de l'assignatura.
L'alumnat deixarà constància de la seva Absència No Justificada en el document "Full de seguiment" i pactarà amb el seu professor/a la manera de recuperar les hores pendents. En finalitzar l'assignatura es restarà de la nota final (de 0 a 10) 1 punt per cada jornada d’Absència.
c) Vagues, Manifestacions:
Mantenint els drets de l’alumnat i seguint amb les recomanacions del rectorat, l’alumnat que de manera individual vulgui adherir-se a una convocatòria d'algun dels sindicats d'estudiants, hauran de comunicar-ho prèviament al seu professor/a i al servei de pràctiques. Tanmateix haurà de deixar constància en el document "Full de seguiment". Aquesta jornada es considerarà realitzada i no recuperable.
d) Absència NO justificada i NO notificada: Pot comportar el suspens de l'assignatura.
e) Retard: Presentar més de 5 retards (inici i finals de torn, àpats...) al llarg del període de l'assignatura pot comportar el suspens de l'assignatura.
Les faltes s'han de comunicar amb la màxima antelació possible al professor/a associat/ada i al servei de pràctiques per tal de poder reduir la interferència en el procés d'aprenentatge i pactar el dia a recuperar. Totes les hores que manquin per faltes d'assistència s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques.
L'assistència a la simulació (PSCA) és obligatòria i no pot coincidir amb l'horari assignat amb el torn de pràctiques. La no assistència a aquesta sessió serà penalitzada amb 1 punt sobre la nota final de l'assignatura.
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Avaluació continuada i formativa al llarg del període. Aproximadament a la meitat, el professorat associat infermer/A, juntament amb el/la infermer/a, farà un resum de la informació obtinguda fins al moment i la comentarà amb cada estudiant. En aquesta avaluació, de caràcter formatiu, es treballarà el nivell d'assoliment dels objectius proposats, els punts forts a destacar i els punts febles a millorar amb les recomanacions pertinents. De la mateixa manera, l’alumnat farà la seva autoavaluació i la comentarà amb el/la professor/a.
Avaluació finalista:
En finalitzar el període de pràctiques clíniques, el/la infermera complimentarà un informe final sobre les competències assolides per l’alumnat. De la mateixa manera, en finalitzar el període cada estudiant farà la seva autoavaluació i la comentarà amb el/la infermer/a i el/la professor/a associada infermer/a.
* L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignat.
Aquelles faltes d'assistència justificades i les no justificades, s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia autoritzaciódel professor/a responsable i del servei de pràctiques.
Seminaris (SEM):
S'avaluarà la participació i reflexions derivades de l'elaboració dels quaderns reflexius sorgides dins del context de la pràctica clínica. Es tindrà en compte el respecte a la pluralitat d'idees, persones i situacions. També es valorarà la capacitat per a identificar estratègies de millora en l’aprenentatge.
La realització del Quadern Reflexiu quinzenal i l’assistència als seminaris és obligatòria. La no presentació d'algun d'ells dins del període establert pel professor/a repercuteix negativament en l'avaluació.
* Es considerarà no entregat, i per tant no avaluable, aquells documents que no respectin les indicacions disponible al Moodle.
* L'assistència als seminaris és obligatòria. Es considerarà NO avaluable aquest apartat si l’alumnat no assisteix a les dues sessions.
Obtenció de la qualificació final:
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspens: <5
Aprovat: de 5 a 6,9
Notable: de 7 a 8,9
Excel·lent: >9
Matrícula d'honor: >9
Segons la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la Universitat Autònoma de Barcelona, es consignarà un "No avaluable" a l’alumnat que no hn pogut aportar prou evidències d'avaluació.
* Es considerarà criteri per assignar "No Avaluable":
No assoliment de les hores establertes en aquesta guia.
La no presentació dels treballs dins dels terminisestablerts pel professorat.
NOTA:
Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a pacients, professionals, companys/es i/o docents, seran elevades a la comissió de pràcticums qui analitzarà el succeït i establirà una resolució consensuada al respecte.
A petició del coordiandor/a de l'assignatura es pot constituir una comissió avaluadora configurada a efecte de valorar situacions especials, personals i/o extraordinàries que no trobin resposta en el si d'aquesta guia o en documents publicats a la web del pràcticum.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 |
Registres narratius | 25% | 0 | 0 | 1, 8, 14, 18, 20, 22, 24, 25, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 41, 42, 53 |
SEMINARIS (SEM): | 15% | 0 | 0 | 7, 14, 37, 45, 48 |
Alfaro-Lefevre, R. (2003). El proceso enfermero. 5ª ed. Barcelona: Masson.
Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson educación.
Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.
Colina, J., Medina J.L. Construir el conocimiento de Enfermería mediante la práctica reflexiva. (1997). Rol de Enfermería, 232, 23-30.
ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://www.ics.gencat.cat/3clics
ICS. (2010). Manual de procediments d’infermeria. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://elenfermerodelpendiente.files.wordpress.com/2015/09/manual_infermeria_2010.pdf
Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson
Luis, M.T. (2015). Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Klumer,
Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson
Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Nanda Internacional. (2015). Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasifiación 2015-2017. Madrid: Elsevier
Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Elsevier España.
Schön, A.D. (1989) La formación de profesionales reflexivos. Barcelona. Paidos.
Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Piados MEC.
Tellez, S., García, M. (2012). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. México DF: McGraw-Hill Interamericana.