Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 | 0 |
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clíniques, patologia estructural, tècniques d’exploració complementària, d’imatge mèdica, de laboratori clínic i microbiològic, així com de principis de farmacologia i terapèutica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en bioestadística i epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient de fisiopatologia sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
Es tracta d’una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del cinquè curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.
En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries del curs que intervenen en el desenvolupament del cas . L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar.Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema clínic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cinquè curs i de cursos anteriors.
Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats.
Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
Es preparen 5 casos clínics a partir de les assignatures i matèries del Mòdul 3 (formació clínica humana):
MIC IV (neurologia,endocrinologia, malalties infeccioses)
Pediatria
Psiquiatria
Dermatologia Clínica
En la solució dels casos intervenen (quan el cas ho requereixi) algunes de les matèries del mòdul 4 i del mòdul 2:
Matèries del Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics
Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular
Farmacologia general
Farmacologia clínica
Immunologia mèdica
Matèries del Mòdul 2. Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca
Medicina Preventiva i Salut Pública
Medicina Legal i Toxicologia
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució de 5 casos referents de patologia clínica
Cas 1 a definir
Cas 2 a definir
Cas 3 a definir
Cas 4 a definir
Cas 5 a definir
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa als casos clínics, nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental
Responsables de Facultat:
Responsables UDH: Jordi Casademont i Pou (JCasademont@santpau.cat)
UD Vall d'Hebron: Vicente García-Patos (vgarcia@vhebron.net)
UD Germans Trias i Pujol: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria (crodrigo.germanstrias@gencat.cat)
UD Sant Pau: Jaume Kulisevsky Bojarski (JKulisevsky@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Jaume Almirall Daly (jalmirall@tauli.cat)
TUTORS I SESSIONS
A. Tutors:
Un tutor de cas per cada una de les assignatures i/o matèries del mòdul 3 que intervinguin en els casos clínics, que serà el responsable dels casos, presentació, tancament i tutoria específica.
Mòdul 3: Formació clínica humana:
MIC IV (neurologia,endocrinologia, malalties infeccioses): nº de casos a definir
Pediatria: nºde casos a definir
Psiquiatria: nº de casos a definir
Dermatologia Clínica: nº de casos a definir
Un tutor referent de cada matèria del mòdul 4 i mòdul 2 que intervinguin en els casos, responsable de la documentació, discussió i tutoria de la seva matèria en el casos en que sigui necessari.
Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics
Microbiología i parasitología mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular
Farmacologia general,
Farmacologia clínica
Immnunologia mèdica
Mòdul 2. Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca
Medicina Preventiva i Salut Pública
Medicina Legal i Toxicologia
B. Sessions:
Activitat total: 3 crèdits ECTS = 75 hores.
Activitat autònoma (55%; 41.25 hores): Estudi personal, preparació casos i presentacions
Activitat dirigida: 40%, 30 hores (5 casos; un cas= 6 hores; en 4 sessions)
Avaluació: 5%, 3,75 hores
Tipus de sessions
Sessions 1 i 4 (tipologia TE): Presentació inicial i de solució final dels 5 casos 10h (Sessions inicial i final 5h+5h)
Sessions 2,3. Seminari de casos clínics (tipologia SCC); 20 hores en dos blocs de sessions:
Tots els alumnes han de conèixer i participar de forma més o menys directa en la solució de tots els casos. Els coneixements adquirits i la participació i presentació de les solucions seran la base de l'avaluació de l'assignatura.
El grup de matrícula es fracciona en els corresponents grups d'alumnes de treball de cada cas. A la sessió de presentació (sessió 1), dirigida pel tutor responsable del cas, assisteix tot el grup de matrícula, es presenta el cas i s'assigna el grup d'alumnes de treball del cas. Aquests grups participaran directament en la solució de cada cas a les sessions de documentació i de solució de problemes (sessions 2-3), dirigides pels tutors de cada matèria que intervenen en el cas. En aquestes sessions hi participen també com oients la resta d'alumnes del grup de matrícula, de manera que també poden tenir accés directe a la documentació i assistir a la discussió de problemes de cada cas.
A la darrera sessió de solució del cas (sessió 4), dirigida pel tutor responsable del cas, el grup d'alumnes del cas presenten la solució a tot el grup de matrícula, de manera que tots els alumnes tenen accés a la discussió i solució final i poden adquirir adequadament els coneixements indispensables per l'avaluació final, que inclou tots els casos.
Exemple de distribució temporal
Setmana 1. Presentació. Tipologia TE; grup de matrícula. Tutor responsable del cas. Presentació del cas, DD, metodologia, tutors referents, sessions a seguir. |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Setmana 2. Documentació i resolució de problemes. Tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas. Tutors bloc PDT. Documentació, solució de problemes i tutoria de les matèries específiques del cas. |
||||
Cas 1 2h (3x40’)* |
Cas 2 2h (3x40’)* |
Cas 3 2h (3x40’)* |
Cas 4 2h (3x*40’)* |
Cas 5 2h (3x40’)* |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 3. Resolució de problemes i supervisió presentació. Tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas. Tutors bloc PDT i tutor del cas. Solució de problemes i tutoria de la presentació i solució del cas |
||||
Cas 1 2h (3x40’)* |
Cas 2 2h (3x40’)* |
Cas 3 2h (3x40’)* |
Cas 4 2h (3x40’)* |
Cas 5 2h (3x40’)* |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 4. Presentació i solució del cas. Tipologia TE; grup de matrícula Tutor responsable del cas: Presentació del cas pels alumnes, diagnòstic final i tancament del cas. Avaluació del cas i de la presentació |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Total cas 1: 6 h |
Total cas 2: 6 h |
Total cas 3: 6 h |
Total cas 4: 6 h |
Total cas 5: 6 h |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 51, 52, 53, 54 |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | 1, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 32, 33, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 45, 48, 49, 50, 51, 52, 53 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 41,25 | 1,65 | 36, 39, 46 |
Activitats d'avaluació (5%=3.75 hores)
Avaluació de la presentació i discussió dels casos clínics 2,5 h (150'=30' x 5 casos, es realitza a la sessió de presentació). Examen d'elecció múltiple 1,25 h.
Cada alumne participarà en la presentació d'un cas i respondrà a un examen test de 50 preguntes que inclourà qüestions de tots els casos treballats durant el curs i presentats a classe.
Qualificació final
Suma ponderada de l'avaluació continuada (10%), presentació de casos (30%) i resultat del test de resposta múltiple (60%)
Expressió: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10. Qualificació qualitativa: Suspens, Aprovat, Notable, Excel•lent, MH
Sistema de revisió d'exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l'alumne, prèvia sol•licitud per escrit en els terminis establerts.
Presentació i discussió del cas
La presentació serà compartida entre tots els alumnes del grup de presentació, el dia programat i en un temps de presentació equivalent. El cas es presentarà a tota la classe (grup de matrícula), seguint un esquema similar i durant un tempsaproximat total d'uns 40 minuts:
Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant exàmens parcials i que el dia de l'examen final no es presentin a l'examen de les parts no superades, seran qualificats com a "NO AVALUABLE".
Es programarà un exàmen de recuperació pels alumnes que no hagin superat els continguts de l'assignatura amb un format a determinar
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 20% | 0 | 0 | 4, 8, 14, 15, 17, 20, 30, 37, 38, 40, 41, 45 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 50% | 1,75 | 0,07 | 11, 12, 13, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 33, 38, 44, 48, 49, 50, 52, 53 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures de cinquè curs.