Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 3 | 0 |
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel•lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en bioestadística I epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'Aprenentatge Integrat en Medicina III (AIM III) és una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del tercer curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.
En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries de tercer curs que intervenen en el desenvolupament del cas. L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas .
Els objectius formatius generals de l'assignatura són: Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de tercer curs. Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats. Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
ORGANITZACIÓ DE CASOS I MATÈRIES
Assignatures del Mòdul de Formació clínica humana
Fisiopatologia i semiologia clínica: 5 casos de grans síndromes clíniques
Assignatures del Mòdul de Procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació
Bases de la cirurgia
Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular
Farmacologia general
Immunologia Mèdica
Epidemiologia
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució de 5 casos referents de grans síndromes clíniques
Organització dels casos:
Fisiopatologia i Semiologia clínica, 5 casos segons l’esquema de grans síndromes:
Modificacions de la temperatura corporal
Dolor
Síndrome constitucional
Síndromes de l'aparell respiratori: insuficiència respiratòria aguda i crònica, condensació pulmonar, síndromes pleurals.
Síndromes de l'aparell cardiocirculatori: insuficiència cardíaca, insuficiència coronaria, síndrome pericàrdica, síncope, claudicació intermitent.
Síndromes de l'aparell digestiu: síndrome ictèrica, insuficiència hepàtica, síndrome d'hipertensió portal, síndrome ascítica, hemorràgia digestiva, síndrome diarreica.
Síndromes de l'aparell nefrourològic: síndrome urinària, insuficiència renal aguda i crònica, síndromenefrítica, síndrome nefròtica.
Síndromes del sistema nerviós: síndromes sensitives y motores, síndrome de paràlisiperifèrica, síndrome piramidal, síndromes medul•lars, síndrome meníngia, síndrome i comatosa, síndrome cerebel•losa i síndrome vestibular.
Síndromes de l'aparell locomotor: síndrome artròsica i la síndrome artrítica.
Síndromes hematològiques: la síndrome anèmica, de hiper i hipofunció medul•lar, síndrome adenopàtica.
Síndromes endocrinològiques i metabòliques: hiper i hipofunció tiroïdal, hiper i hipofunció paratiroïdal, hiper i hipofunció suprarenal, hiperglucèmia i hipoglucèmia.
En el desenvolupament del cas s'inclouen aspectes de procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació
Bases de la Cirurgia
Microbiologia i Parasitologia Mèdiques
Radiologia Clínica
Patologia Estructural i Molecular
Farmacologia General
Immunologia mèdica
Epidemiologia
Exemples de casos clínics possibles (a concretar cada curs pels responsables dels casos):
Cas: Molèsties epigàstriques i pèrdua de pes. Síndrome constitucional (N. pàncrees)
Cas: Diarrea i dolor abdominal de llarga evolució. Maldigestió (Pancreatitis crònica)
Cas: Deposicions negres i somnolència. (Insuficiència hepàtica i hipertensió portal)
Cas: Dolor abdominal agut, icterícia i febre. (Colecistitis aguda)
Cas: Dolor abdominal i molèsties urinàries. (Pielonefritis aguda)
Cas: Tos, expectoració amb sang i anorexia. Hemoptisi (tumor pulmonar) Cas: Dolor en el costat esquerre del tòrax i astènia. (Síndromepleurítica)
Cas: Febre idificultat per respirar. Insuficiènciarespiratòria (Pneumònia, MPOC, cor pulmonale)
Cas: Falta brusca d'aire i buf cardíac. Insuficiència cardíaca esquerra (Estenosis Ao )
Cas: Opressió i dolor en el pit y dispnea. (Isquèmia coronària, insuficiència cardíaca)
Cas: Diarrea aguda i orina escassa. (Insuficiència renal prerrenal)
Cas: Inflor generalitzada (Síndrome nefròtica)
Cas: Cansament i pal•lidesa. Síndrome anèmica (ferropènia i neoplàsia de clon)
Cas: Cansament i dolor ossi. Síndrome anèmica (mieloma)
Cas: Tumoracions al coll i les aixelles. Síndrome mediastínica (limfoma)
Cas: Tumoració al coll. Síndrome adenopàtica (Escrófula)
Cas: Icterícia progressiva. Síndrome ictèrica (neoplàsia de cap de pàncrees)
Cas: Febre, tos i disfàgia. Síndrome esofàgica, immunodeficiència (Esofagitis candida, VIH)
Cas: Nerviosisme i pèrdua de pes. (Hiperfunciò tiroïdal)
Cas: Apatia i ronquera. (Hipotiroïdisme)
Cas: Cansament i dolor abdominal. (Insuficiència suprarenal)
Cas: Febre, tos, poliúria i obnubilació. Síndrome hiperglicèmica (Pneumònia,diabetis)
Cas: Pèrdua de força en el braçila cama drets. Síndrome piramidal (Cardioembolia)
Cas: Desequilibri i cansament. Síndrome cordonal posterior (Anèmia perniciosa)
Cas: Dificultat per caminar recte i vertigen. Síndrome vestibular (Meniere)
Cas: Pèrdua de força en ambdues cames. Síndrome compressió medul•lar (neoplàsia pulmó,metàstasis vertebral)
Cas: Convulsions. Síndrome convulsiva ( secundaria ,tumor cerebral)
Cas:Coma. (Hemorràgia cerebral, HTA)
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental.
Responsable de Facultat: Albert Selva (aselva@vhebron.net)
Responsables UDH
UD Vall d'Hebron: Albert Selva (aselva@vhebron.net), Inés de Torres (itorres@vhebron.net)
UD Germans Trias i Pujol: Eva Montané i Esteva (emontane.germanstrias@gencat.cat).
UD Sant Pau: Natividad de Benito (nbenito@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Carlos Tolosa Vilella (ctolosa@tauli.cat)
TUTORS I SESSIONS
A. Tutors:
Un tutor de cas de les assignatures del mòdul 3, responsable de la presentació inicial dels casos, tancament i tutoria específica.
Mòdul 3: Formació clínica humana (FCH):
Fisiopatologia i semiologia clínica: 5 casos (1 responsable de casos)
Un tutor referent de cada assignatura del mòdul 4, responsable de la documentació, discussió i tutoria de la matèria de l'assignatura en el casos en que sigui necessari.
Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics (PDT)
Bases de la cirurgia (1 tutor referent de la matèria)
Microbiologia i parasitologia mèdiques (1 tutor referent de la matèria)
Radiologia clínica (1 tutor referent de la matèria)
Patologia estructural i molecular (1 tutor referent de la matèria)
Farmacologia general (1 tutor referent de la matèria)
Immunologia Mèdica (1 tutor referent de la matèria)
B. Sessions:
Activitat hores (3 crèdits ECTS = 75 hores)
Activitat dirigida 40%, 30 hores: 5 casos; un cas= 6 hores; en 4 sessions
Activitat autònoma 55%; 41,25 hores: Estudi personal, preparació casos i presentacions
Tipus de sessions
Sessions 1 i 4 (tipologia TE): Presentació inicial i de solució final dels casos 10h (sessions inicial i final 5h+5h). Aquestes sessions es programaran al principi (sessió 1) i al final (sessió 4) de l’assignatura.
Sessions 2,3. Seminari de casos clínics (tipologia PCLI, SCC); 20 hores en dos blocs de sessions, que es programaran després de la sessió 1 i amb temps suficient abans de la sessió 4, de manera que els alumnes tinguin temps de preparar les presentacions:
Sessió 2 (tipologia PCLI, SCC); Sessions de documentació;bloc procediments diagnòsticsiterapèutics: 10 h (2 h per cas; permet tutors consecutius)
Sessions 3 (tipologia PCLI, SCC); Sessions de solució de problemes, supervisió dels casos simulats preparats i preparació presentació: 10h (2 h per cas; permet tutors consecutius):
Sessió1 Presentació (1h) |
Sessió 2 SCC (2h) |
Sessió 3 SCC (2h) |
Sessió 4 Presentació i solució (1h) |
Grup de matricula Responsable cas Presenta cas Selecció grups de cas, presentació de referents de matèries |
Grup cas (12) Tutors PDT (segons cas, poden compartir sessió: 2h= 3x 40’; 4X30’ etc) Documentació i resolució de problemes |
Grup cas (12) Tutors PDT i tutor de cas (segons cas, poden compartir sessió: 2h= 3x 40’; 4X30’ etc) Documentació, resolució de problemes i supervisió de la presentació |
Grup de matricula. Presenta grup de cas Responsable del cas |
Total 5 h (1x5 casos) |
Total 10 h (2x5 casos) |
Total 10 h (2x5 casos) |
Total 5 h (1x5casos) |
Tots els alumnes han de conèixer i participar de forma més o menys directa en la solució de tots els casos. Els coneixements adquirits i la participació i presentació de les solucions seran la base de l'avaluació de l'assignatura.
El grup de matrícula es fracciona en els corresponents grups d'alumnes de treball de cada cas. A la sessió de presentació (sessió 1), dirigida pel tutor responsable del cas, assisteix tot el grup de matrícula, es presenta el cas i s'assigna el grup d'alumnes de treball del cas. Aquests grups participaran directament en la solució de cada cas a les sessions de documentació i de solució de problemes (sessions 2-3), dirigides pels tutors de cada matèria que intervenen en el cas. En aquestes sessions hi participen també com oients la resta d'alumnes del grup de matrícula, de manera que també poden tenir accés directe a la documentació i assistir a la discussió de problemes de cada cas.
A la darrera sessió de solució del cas (sessió 4), dirigida pel tutor responsable del cas, el grup d'alumnes del cas presenten la solució a tot el grup de matrícula, de manera que tots els alumnes tenen accés a la discussiói solució final i poden adquirir adequadament els coneixements indispensables per l'avaluació final, que inclou tots els casos. La presentació es realitzarà seguint un esquema similar i durant un temps aproximat total d'uns 45 minuts:
1. Resum del cas. Símptomes i signes guia
2. Síndrome clínica
3. Etiologia
4. Fisiopatologia/patogènia
5. Exploracions complementàries
6. Diagnòstic i diagnòstic diferencial sindròmic
7. Aproximació terapèutica
Al final de la presentació s’iniciarà un període de discussió i tancament del cas.
EXEMPLE de DISTRIBUCIÓ TEMPORAL
Setmana 1. Presentació. Tipologia TE; grup de matrícula. Es programa al inici temporal de la assignatura. Tutor responsable del cas. Presentació del cas, DD, metodologia, tutors referents, sessions a seguir. |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Setmana 2. Documentació i resolució de problemes. Tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grupdecas.Es programa poc temps després de la sessió 1. Tutors bloc PDT. Documentació, solució de problemes i tutoria de les matèries específiques del cas. |
||||
Cas 1 2h (3 sessions x40’)* |
Cas 2 2h (3 sessions x40’) |
Cas 3 2h (3 sessions x40’) |
Cas 4 2h (3 sessions x40’) |
Cas 5 2h (3 sessions x40’) |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 3. Resolució de problemes i supervisió presentació. Tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula. Assisteix tot el grup de matrícula, treballen el cas el grup de cas. Es programa poc temps després de la sessió 2. Tutors del bloc PDT i tutor del cas. Solució de problemes i tutoria de la presentació i solució del cas |
||||
Cas 1 2h (3 sessions x40’)* |
Cas 2 2h (3 sessions x40’) |
Cas 3 2h (3 sessions x40’) |
Cas 4 2h (3 sessions x40’) |
Cas 5 2h (3 sessions x40’) |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 4. Presentació i solució del cas. Tipologia TE; grup de matrícula. Es programa al final temporal de la assignatura. Tutor responsable del cas: Presentació del cas pels alumnes, diagnòstic final i tancament del cas. Avaluació del cas i de la presentació |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
EXEMPLE DE DOCUMENTACIÓ A PREPARAR I TUTORS IMPLICATS (responsables de presentació i solució del cas, tutors referents de procediments diagnòstics i terapèutics) en un cas d'AIM III sindròmic de Fisiopatologia i Semiologia:
Cas 1: Preocupació per una tumoració al coll
Descripció (a preparar documentació i/o redactar per Fisiopatologia i Semiologia): Anamnesi i exploració física: Home de 53a amb adenopaties múltiples al coll.
Proves analítiques iexploracions complementaries inicials (Laboratori de rutina i RX tòrax, a preparar la documentació i/o redactar per Fisiopatologia i Semiologia i Radiologia clínica)
Resum i impressió diagnòstica sindròmica inicial (a preparar documentació i/o redactarper Fisiopatologia i Semiologia)
Diagnòstic diferencial sindròmic (a preparar documentació i/o redactar per Fisiopatologia i Semiologia)
1. Malalties infeccioses
2. Malalties de base immunològica
3. Malalties neoplàsiques
4. Altres
Exploracions complementaries indicades (proves de laboratori, proves d'imatge, etc, a preparar documentació i/o redactar per Fisiopatologia i Semiologia, Radiologia clínica, immunologia mèdica. Aportar articles originals de discussió risc benefici).
Prova diagnòstica indicada (a preparar documentació i/o redactar per Fisiopatologia iSemiologia i/o Bases de la Cirurgia (aportar articles originals de discussió de risc benefici): PAAF vs biòpsia ganglionar.
Discussió microbiològica (preparar documentació i/o a redactar per Microbiologia i Parasitologia mèdiques)
Discussió patològica (preparar documentació i/o a redactar per Patologia Estructural i Molecular)
Diagnòstic final (a preparar documentació i/o redactar per Fisiopatologia i Semiologia)
Aproximació terapèutica (a preparar documentació i/o redactar per Farmacologia general incorporar anàlisi de cost, qualitat de vida i anys de vida guanyats , etc)
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 30, 31, 32 |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 31, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 41,25 | 1,65 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Activitats d'avaluació (5%=3,75 hores)
Avaluació de la presentació i discussió dels casos 2,5h (150'=30' x 5 casos, es realitza a la sessió de presentació)
Examen d'elecció múltiple 1,25 h
Avaluació:
Cada alumne participarà en la presentació d'un cas i respondrà a un examen test de 50 preguntes que inclourà qüestions de tots els casos treballats durant el curs i presentats a classe.
1. Assistència i participació activa a classe i seminaris 20% de la nota
2. Avaluació de casos pràctics i resolució de problemes 30% de la nota
3. Avaluació escrita amb proves objectives 50% de la nota. Test de 50 preguntes de tots els casos de l'AIM (10 preguntes per cas) , amb 5 respostes possibles i una de vàlida. Cada pregunta amb resposta no correcta resta 0,25 punts.
Qualificació final
Suma ponderada de l'avaluació continuada de l'assistència i participació activa (20%), avaluació de casos pràctics i resolució de problemes (30%) i del resultat de la prova escrita objectiva (50%).
Expressió: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10.
La nota per considerar l'alumne aprovat és de 5
Qualificació qualitativa: Suspens, Aprovat, Notable, Excel•lent, MH
Sistema de revisió d'exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l'alumne, prèvia sol•licitud per escrit en els terminis establerts.
Alumnes no avaluables
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluatsexhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Alumnes que no hagin superat l'assignatura
Aquells alumnes que no hagin superat l'assignatura, tindran una prova de recuperació que consistirà en un examen test amb 5 respostes , una de válida i resta de 0,25 punts en cada resposta no correcta.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 15, 16, 22, 24 |
Avaluació de casos pràctics i resolució de problemes | 30 % | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 |
Avaluació escrita amb proves objectives | 50% | 1,25 | 0,05 | 3, 12, 16, 17, 19, 31, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 |
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures de tercer curs dels mòduls de "Formació clínica humana" i "Procediments diagnòstics i terapèutics i medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca".