Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 2 | 2 |
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures d’anatomia humana que s’imparteixen en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.
L’assignatura d’Anatomia Humana: neuroanatomia és una assignatura del 2n semestre, que es cursa en el segon curs del Grau en Medicina.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
PART 1-
Tema 1- Introducció al sistema nerviós: Terminologia bàsica. Organització del sistema nerviós. Principals components del sistema nerviós (neurones-neuroglia, neurones aferents-eferents, substància blanca-grisa, nuclis-tractes).
Tema 2- Telencèfal: Morfologia externa dels hemisferis cerebrals (lòbuls, cissures, solcs, circumvolucions, àrees funcionals del còrtex cerebral). Nuclis de la base. Substància blanca telencefàlica (fibres d’associació, comissurals i de projecció). Sistema límbic.
Tema 3- Diencèfal: Generalitats. Tàlem. Hipotàlem. Epitàlem. Subtàlem. Glàndula hipofisària.
Tema 4- Tronc encefàlic: Generalitats. Formació reticular. Mesencèfal, Protuberància i Bulb raquidi: morfologia externa, morfologia interna, talls transversals e importància clínica.
Tema 5- Cerebel: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Connexions.
Classes teòriques: 13 hores.
Pràctiques de laboratori a la sala de dissecció (PLAB 1,2): 4 hores (2 hores cadascuna).
PART 2-
Tema 6- Medul.la espinal: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Tractes ascendents i descendents. Consideracions clíniques.
Tema 7- Meninges: Generalitats. Meninges encefàliques. Meninges espinals.
Tema 8- Líquid cefaloraquidi i sistema ventricular.
Tema 9- Vascularització del sistema nerviós central: Vascularització arterial (encefàlica i medul·lar). Vascularització venosa (encefàlica i medul·lar).
Tema 10- Sistema nerviós autònom o vegetatiu: Generalitats. Sistema nerviós simpàtic. Sistema nerviós parasimpàtic.
Tema 11- Nervis cranials: Generalitats. Nervis sensorials (n.I- olfactori, n. II-òptic, n.VIII- n.estatoacústic). Nervis oculomotors (n. III-oculomotor, n.IV-troclear, n.VI-abducens). Nervi trigemin (n.V). Nervi facial (n.VII). Altres nervis (n.IX-glossofaringi, n.X-vague, n.XI-accessori, n.XII-hipoglòs).
Classes teòriques: 13 hores.
Pràctiques de laboratori a la sala de dissecció (PLAB 3,4): 4 hores (2 hores cadascuna).
Seminari d’anatomia clínica: 1,5 hores.
D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS DIRIGIDES
Classes teòriques (26 hores): Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats.
Professorat: Dr. Josep Reig (josep.reig@uab.cat)
Pràctiques de laboratori (8 hores): els estudiants assisteixen en grups reduïts a la sala de dissecció per estudiar els diferents continguts temàtics de l'assignatura en preparacions anatòmiques d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per imatge (radiologia, tomografia computada, ressonància magnètica, arteriografia, etc.). L’objectiu és consolidar els coneixements adquirits en les classes teòriques, tutories i activitats autònomes.
Professorat: Dr. David Canovas (dcanovas@tauli.cat)
Seminaris (1,5 hores): Sessions amb un nombre reduït d’estudiants per a la discussió i resolució d’exercicis de caràcter pràctic. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.
Professorat: Dr. David Canovas (dcanovas@tauli.cat)
ACTIVITATS SUPERVISADES
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (hores a convenir)o per correu electrònic. L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels estudiants. També es poden utilitzar per resoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d’esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura.
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori (PLAB) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16 |
Seminaris (SEM) | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Teoria(TE) | 26 | 1,04 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal /lectura d'articles/informes d'interès | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
L’alumnat matriculat a aquesta assignatura tindrà dues oportunitat per assolir els objectius formatius fixats. Una avaluació serà just després de finalitzar les activitats docents i l’altre avaluació (examen de recuperació) es convocarà al final del curs acadèmic d’acord amb el calendari de la Unitat Docent de Bellaterra.
CONVOCATÒRIA JUST DESPRÉS D’ACABAR LES ACTIVITATS DOCENTS DE L’ASSIGNATURA:
Per poder presentar-se a aquesta convocatòria és obligatori que l’estudiant hagi assistit a totes les pràctiques i seminaris programats per l’assignatura. Només es permetrà 1 absència sense justificar.
Aquesta avaluació consistirà en: una avaluació escrita: prova objectiva basada en els continguts de les classes teòriques, SEM i PLAB.
La nota d’aquesta avaluació = examen teòric (70%) + examen pràctic (30%). Sempre i quan es compleixin les dues premisses per eliminar matèria.
Per eliminar matèria, és necessari complir les dues premisses:
1) Examen teòric: nota mínima de 5.00
2) Examen pràctic: nota mínima de 5.00
En el cas de que, un alumne tingui una bona nota en una de les proves però en l’altre tingui una nota inferior a 5,00 l’alumne NO haurà eliminat matèria (independentment de que la suma ponderada dels dos tipus d’exàmens sigui igual o major a 5,00). En aquests casos, l’alumne haurà de presentar-se a l’examen de recuperació.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Els estudiants que hagin eliminat matèria en la convocatòria just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura no estaran obligats a fer aquesta avaluació.
L’assignatura programarà una avaluació final o de recuperació, d’acord amb el calendari docent de la Facultat de Medicina.
Es poden presentar a aquesta avaluació tots els alumnes matriculats a l’assignatura, encara que no hagin assistit a cap activitat docent programada per l’assignatura durant el semestre.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:
a) Cal avisar al coordinador de l’assignatura (peremail) com a mínim 1 setmana abans de l’examen de recuperació.
b) L’estudiant haurà de presentar-se a l’examen teòric i a l’examen pràctic .
c) Tot i que l’alumne que es presenta a l’examen de recuperació ja tingui l’assignatura aprovada, haurà d’obtenir obligatòriament, una nota mínima de 5,0 a l’examen teòric + una nota mínima de 5,0 a l’examen pràctic. En cas contrari, l’estudiant haurà suspès l’assignatura.
d) Una vegada l’estudiant treu una nota mínima de 5,0 tant a l’examen teòric com al pràctic, per calcular la nota final de l’assignatura s’utilitzarà la nota més alta de l’examen teòric (obtinguda en l’avaluació feta just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura i l’examen de recuperació) i la nota més alta de l’examen pràctic (obtinguda en l’avaluació feta just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura i l’examen de recuperació).
L’examen de recuperació consistirà en avaluacions escrites: proves objectives basades en els continguts de les classes teòriques, SEM i PLAB.
Per aprovar l’examen de recuperació, es necessari complir aquestes dues premisses:
1) Examen teòric: nota mínima de 5,0
2) Examen pràctic: nota mínima de 5,0
En el cas de que, un alumne tingui una bona nota en una de les proves però en l’altre tingui una nota inferior a 5,0 l’alumne NO haurà aprovat l’examen de recuperació (independentment de que la suma ponderada dels dos tipus d’exàmens sigui major o igual a 5,0). Per tant, l’alumne haurà suspès l’assignatura.
NOTA DE L’ASSIGNATURA:
Es penalitzarà als estudiants amb 0,1 punts a la nota final de l’assignatura per a cada pràctica i / o seminari que no assisteixin i que hagin reservat plaça al PSG.
Els estudiants que no assisteixin a la pràctica i / o seminaris però no hagin reservat plaça al PSG en el moment d’imprimir les llistes, NO seran penalitzats amb 0,1 punts.
Les llistes s’imprimeixen el mateix dia de l’activitat docent, 3 hores abans de la primera pràctica i seminari del dia.
Nota de l’assignatura = Examen test (70%) + examen a la sala de dissecció (30%).
Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir una nota mínima de 5,0 en l’examen test i 5,0 en l’examen de la sala de dissecció. En cas que, tingui una bona nota en un examen, però en l'altra la nota sigui inferior a 5,0, la nota de l'estudiant serà de 4,8 punts com a màxim, tot i que la suma ponderada dels dos exàmens sigui superior o igual a 5,0.
La nota final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l'escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d'acord amb els criteris de la UAB, de "suspens" (0-4,9), "aprovat" ( 5.0-6.9), "notable" (7.0 -8.9) i "excel·lent" (9.0-10.0). Seguint les indicacions de la UAB s’arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació. S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats a l’assignatura, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB.
Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO ha realitzat un mínim de dues activitats avaluatives.
CONVOCATÒRIES, REVISIONS:
Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle e la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) avaluació teòrica nº 1 escrita- prova objectiva, ítems d'elecció múltiple | 35% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
B) avaluació tèorica nº 2 escrita - prova objectiva, ítems d'elecció múltiple | 35% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
C) avaluacion pràctica escrita- prova objectiva, ítems de selecció | 30% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
Llibres de text (per ordre alfabètic)
Atles d’Anatomia (per ordre alfabètic)