Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Grau

Codi: 103546 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500260 Educació Social OB 4 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
J. Reinaldo Martinez Fernandez
Correu electrònic:
JoseReinaldo.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s’acabarà el grau.

Per poder matricular el Treball de Fi de Grau cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.

Objectius

El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al grau que hagi cursat l'estudiant.

El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.

El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d’un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.

Competències

  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Conèixer i aplicar processos de recollida de la informació, anàlisi, tractament i valoració d'aquesta, per a la millora de la pròpia pràctica professional i la fonamentació de l'acció professional.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar processos d'obtenció, registre, anàlisi i presa de decisions per a l'acció socioeducativa
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir els principals referents conceptuals i epistemològics que conformen les principals teories de l'educació.
  2. Analitzar de manera comprensiva i crítica els models d'investigació i valora la seva aportació en la millora de la professió.
  3. Aproximació a la realitat educativa a través de l'aplicació de tècniques d'obtenció de dades primàries en accions educatives, descriure'ls etnogràficament i analitzar-los críticament.
  4. Conèixer i dominar les diferents fonts del coneixement disciplinar.
  5. Coordinar-se i planificar-se en l'elaboració de treballs.
  6. Desenvolupar assaigs o exposicions que reflexin la creació d'un raonament autònom propi i ben fonamentat a través de diferents fonts de coneixement.
  7. Discernir les particularitats educatives d'entorns i subjectes segons diferents variables (cicle vital, sexe, grup social).
  8. Dissenyar estudis descriptius quantitatius i qualitatius a partir de problemes o necessitats
  9. Dissenyar projectes i accions adaptades als contextos educatius i als destinataris de les mateixes.
  10. Dominar diferents tècniques d'obtenció d'informació primària o secundària.
  11. Elaborar informes a partir dels resultats obtinguts.
  12. Identificar les perspectives metodològiques de les investigacions analitzades.
  13. Lliurar en temps i forma les activitats proposades.
  14. Mostrar un pensament educatiu propi a partir del coneixement dels referents teòrics i històrics de l'educació.
  15. Organitzar el treball de forma estructurada en relació a les demandes.
  16. Proposar millores a partir d'estudis o investigacions publicades.
  17. Realitzar propostes filosòfico-pedagògiques per a la millora de l'acció educativa.
  18. Saber defensar les pròpies idees sense utilitzar elements valoratius.
  19. Saber defensar o refutar l'adscripció o ús de paradigmes filosòfics i antropològics en funció d'interessos propis i objectes d'interès educatius.
  20. Saber expressar oralment i per escrit les seves ideees i coneixementrs amb suficient fonament teòric i argumental
  21. Utilitzar fonts d'informació diverses i adequades.
  22. Valorar la correcció, adequació i acceptabilitat en produccions orals i escrites.
  23. Valorar les debilitats i fortaleses d'investigacions (informes, articles) a partir dels seus apartats.

Continguts

El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de les titulacions

Metodologia

L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, els tutors i tutores i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.

Els i les estudiants poden seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s’estableix a l’inici de curs.

La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d'activitats d'avaluació. L'activitat supervisada conté dos formats diferents: les tutories presencials i les tutories de seguiment. S’estableixen fins a 6h de tutories presencials repartides en 4 moments diferents (veure taula adjunta). L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 6 hores més de tutories de seguiment, que es pactaran amb el seu professorat supervisor. Els i les alumnes que estiguin en programes de mobilitat podran realitzar les tutories virtualment.

L’elaboració del TFG es planteja com un procés continu amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l'estudiant de 25 hores),una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l’informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega).

El procés del TFG s’iniciarà amb una sessió plenària on s’explicaran els aspectes generals de l’elaboració del TFG i es farà una taula rodona amb alumnes del curs anterior.

Una vegada s’hagin publicat definitivament les assignacions de temàtiques, els tutors i tutores han de convocar a l’alumnat per poder programar la 1a de les tutories, relacionada amb la primera fase del treball.

Posteriorment, es programaran de mutu acord les tutories presencials –que no haurien de superar les 6h de dedicació- i les tutories de seguiment –que no haurien de superar les 6h-. A l’apartat d’avaluació s’hi pot trobar una orientació de la planificació de les tutories.

Durant aquest procés l’alumnat ha de lliurar obligatòriament en les dates establertes les 3 evidències d’avaluació que es detallen en l’apartat d’Avaluació.

 

Orientació i estructura de la memòria

L'estudiant pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció d'investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l’opció triada,  pot consensuar amb el tutor entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic. Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en CATALÀ, excepte els i les estudiants del Grau en Educació Primària en anglès, que ha de ser escrit en ANGLÈS.

Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). La normativa APA es pot consultar a:https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

 


OPCIÓ PROFESSIONALITZADORA:

    • Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context particular*: Consisteix en desenvolupar una proposta d'actuació educativa o socioeducativa en un context específic, a partir de l'estudi diagnòstic d'aquella realitat. Aquesta modalitat hauria d'incloure el disseny i/o implementació d'un projecte en un àmbit professional o bé la implementació i avaluació d'un projecte ja existent (es tractaria de dur-lo a terme i per tant d'avaluar els resultats del mateix i les conclusions específiques). També es poden implementar projectes d’Aprenentatge i Servei (ApS).

En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució a on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l’anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut. És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi, i per tant un suspès al TFG.

 

  • OPCIÓ D'INVESTIGACIÓ:
    • Proposta de recerca sobre un àmbit concret: consisteix  en una proposta de treball d'anàlisi que inclourà un marc teòric, una hipòtesi de treball o objectius, una part empírica amb els seus resultats, discussió i conclusions. Aquesta modalitat hauria d'incloure metodologies i tècniques bàsiques d'investigació (recerca, selecció i utilització d'eines per captar informació així com , anàlisi i interpretació de lainformació).
    • Aprofundiment sobre un concepte teòric específic: consisteix en un estudi de fonamentació teòrica (assaig o monogràfic) que comporta una anàlisi teòrica, crítica o comparativa com a base per a una exposició o argumentació en profunditat sobre un tema. Aquesta modalitat hauria d'incloure una revisió bibliogràfica àmplia sobre la temàtica a estudiar i una discussió explícita en relació als marcs teòrics i als coneixements disponibles.

 

  • FORMAT MEMÒRIA

L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:

- Extensió d'uns 70.000 caràcters (espais inclosos) (20/25 pàgines aproximadament)
- Apartat de referències bibliogràfiques  i annexos a part, on s'inclourà informació complementària (no forma part del cos del treball).


- La portada ha de incloure:

- Nom de l'autor/a

-Títol del TFG

- Data i convocatòria de lliurament

- Grau cursat per l’estudiant

- Nom i departament del tutor/a

- Després de la portada, caldrà incloure un índex del TFG amb número de pàgines i el treball haurà d'estar paginat correctament. També caldrà incloure un resum en català, castellà i anglès.

  • FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC

L'estudiant que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació semblant al que una revista científica o de divulgació pot exigir als autors. Es tracta de simular que l'estudiant ha de presentar el text per a ser publicat. Per a això, es proposenlespautes genèriques següents:


- Han de tenir una extensió d'uns 30.000 caràcters espais inclosos) (aproximadament  10-12 pàgines DINAA4).

- Resum de 7 o 8 línies en català més la traducció del resum en anglès.

- Llista d'entre 5 i 8 paraules clau.

- Apartat de referències bibliogràfiques, citades al text segons la normativa APA.
- S'hi faran constar les dades següents: nom i cognoms, , adreça electrònica. També s’inclourà el nom del tutor/a, així com el seu departament.

- Esquema: introducció, definició del context, plantejament teòric, exposició de metodologia o planificació proposada, resultats obtinguts, conclusions i valoracions finals.
- S'hi poden adjuntar, al final del text, esquemes, taules gràfics fotografies i gravacions de vídeo o àudio que facin més comprensible el contingut de l'article.

En el cas que el tutor ho veiés factible,es pot animar a l’alumnat a  publicar l'article en una revista. El tutor/a hauria, doncs, d’ajudar a l'estudiant en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida.

La propietat intel·lectual del TFG serà de l'estudiant autor del treball. Tot i així, entenent que el tutor/a també ha contribuït a la seva elaboració, en el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de l'autor/a com del tutor/a, essent necessari que consti el nom del tutor/a com a coautor en segon terme. 
 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 144 5,76

Avaluació

L’avaluació del TFG es farà en base a 3 evidències d’avaluació:

  • Evidència 1: Plantejament del projecte. Aquest document es lliurarà el 13 de novembre (convocatòria febrer) o 18 de desembre (convocatòria juny), i representa el 15% de la nota final. Nota màxima 1.5
  • Evidència 2: Desenvolupament- Aquest document es lliurarà el 9 de desembre (convocatòria febrer) o el 5 de març (convocatòria juny) i representa el 35% de la nota final. Nota màxima: 3.5
  • Evidència 3. Informe Final. Aquest document, que ha de seguir l’esquema explicat anteriorment es lliura el 22 de gener (convocatòria febrer) o el 4 de juny (convocatòria juny) i representa el 50% de la nota final. Nota Màxima 5.

Posteriorment al feedback de l’evidència 3 l’alumnat podrà fer un últim lliurament del TFG que serà el que es publicarà al DDD en cas que se li otorgui la MH.

Només podran accedir a MH  aquelles persones que havent obtingut una qualificació de 8,5  o superior per part del tutor/a, i optin per presentar el seu treball davant del tribunal.

Els lliurament són obligatoris i no re-avaluables. Si un alumne/a no entrega alguna de les evidències, la nota d’aquella evidència serà un 0. Aquests documents s’han de lliurar obligatòriament a través dels espais habilitats per la coordinació de la titulació a les aules virtuals en els terminis establers. Els feed-backs del tutor/a, també s’han d’enviar a través d’aquests espais comamolt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament.

Tant les característiques dels documents com les rúbriques d’avaluació dels mateixos es publicaran a l’aula virtual.

TRIBUNALS DE MATRÍCULA D'HONOR:

Els tribunals es realitzaran en horari de matí.

-        Convocatòria de febrer: al llarg de la setmana del 15 al 18 de febrer.

-        Covocatòria de juny: al llarg de la setmana del 28 de juny al 2 de juliol

-        Convocatòria de setembre: 9 de setembre

El número de Matrícules d’Honor a otorgar a la conovocatòria de febrer, juny i setembre anirà en funció al número d’alumnes que es presentin a cada convocatòria, sempre hi quan representin el 5% de l’alumnat matriculat.  

L'exposició de la defensa del TFG ha de ser de 15 minuts, temps en el que s'espera que l'estudiant expliqui el seu treball a partir d’un pòster (mida DINA0) en format ppt.


A continuació, el tribunal disposarà de 10 minuts per fer les preguntes que consideri pertinents.  Aquest tribunal només avaluarà l’exposició oral del treball i no el document escrit. Atès que les defenses són públiques, a més a més del tribunal i dels estudiants convocats,  hi podran assistir com a públic familiars, amics, estudiants o altres professors que ho desitgin, sempre i quan respectin els horaris i procediments de la defensa del TFG. Els estudiants estan obligats a assistir a tot l’acte de presentació de TFG del dia que tinguin assignat.

En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que els estudiants puguin treballaruna mateixa temàtica el document d’informe final ha de ser inèdit i completament individual. D’acord amb la normativa de la UAB es valorará la execució d’altres mesures com l’obertura d’un expedient académic.

Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l’alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.

 

Moments

Responsable

Temporal

Hores

% Avaluació

Data d’entrega Màxima

Data de retorn de l’avaluació

Presentació

TFG

Coordinador/a

Set 2. (1r Sem)

 

1,5

 

Temes i objectius

 

Tutor/a

 

Set. 6-8 (1r Sem)

 

1.5

Plantejament del projecte.

 

Set. 13-14 (1r Sem)

 

1.5

15%

18 de desembre

15 de gener

Desenvolupament

Set 3-4 (2n Sem)

 

1.5

35%

5 de març

19 de març

Metodologia, resultats

Set 11-12 (2n Sem)

 

1.5

 

  

Lliurament de l’informe final de TFG

 

50%

4 de juny

3 de setembre

15 de juny

7 de setembre

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Desenvolupament 35% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Informe final 50% 0 0 2, 5, 6, 7, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Plantejament del projecte 15% 0 0 1, 4, 5, 6, 8, 9, 13, 15, 17, 21, 23

Bibliografia

La bibliografía dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, el tutor/a orientarà amb  bibliografía més específica.

A nivell general es recomana:

Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.

Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V.  (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill. 

Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.

Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y Postgrado. Madrid: ALJIBE

Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.

Villar, J.J. (2010).Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno. 

 

 

Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.