Logo UAB
2020/2021

Literatura Francesa del Segle XIX

Codi: 103380 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Ripoll Villanueva
Correu electrònic:
Ricard.Ripoll@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No s'escau

Objectius

Aquesta assignatura forma part de la formació nuclear dels Graus d’Estudis de francès i català, Estudis de francès i espanyol, Estudis de francès i anglès i Estudis de francès i clàssiques. L’assignatura Literatura francesa del s. XIX està inclosa a la matèria Història de la literatura francesa, matèria que té com a objectiu principal fer conèixer a l’estudiant els trets fonamentals de la literatura escrita en llengua francesa a través del coneixement dels seus autors més rellevants i de l’anàlisi de textos en la llengua d’orígen així com la relació d’aquests autors i textos amb els altres moviments culturals francesos i europeus.

Competències

  • Aplicar les tècniques d'expressió oral i escrita en llengua francesa corresponents a diferents nivells de competència.
  • Demostrar el coneixement de la literatura en llengua francesa des dels seus orígens fins el s. XX.
  • Demostrar que coneix la història i la cultura de França i dels països de llengua francesa.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar un fet d'actualitat relacionant-lo amb els seus antecedents històrics.
  2. Conèixer els diferents enfocaments de la crítica literària i valorar a partir de textos literaris en llengua francesa els diversos contextos culturals des d'una perspectiva crítica.
  3. Conèixer i analitzar els principals moviments i eixos temàtics de la literatura en llengua francesa i situar els seus principals autors, així com les obres més representatives.
  4. Desenvolupar i assolir la maduresa crítica i la sensibilitat necessàries davant del text literari en llengua francesa com a producte comunicatiu, ètic i estètic.
  5. Explicar i analitzar els fonaments històrics de la cultura francesa, el marc geogràfic i socioeconòmic de França i la seva diversitat cultural.
  6. Explicar i analitzar els fonaments històrics i la cultura dels països de llengua francesa, el seu marc geogràfic i socioeconòmic i la seva diversitat cultural.
  7. Exposar els conceptes propis de la llengua, la lingüística i la literatura franceses.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Pronunciar correctament en llengua francesa.
  10. Realitzar un treball individual en què s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  11. Redactar una síntesi i fer un comentari de text en llengua francesa.
  12. Resoldre problemes de manera autònoma.
  13. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  14. Treballar en equip respectant les diverses opinions.
  15. Usar adequadament la terminologia pròpia i específica dels estudis literaris.
  16. Utilitzar els recursos expressius propis del gènere assagístic i les tècniques i mètodes de la crítica textual.

Continguts

Le XIXe Siècle.
 
Les fondements socioculturels de la création : Révolutions, Républiques, Consulats, Empires, Restaurations.
 
Le triomphe de la conscience bourgeoise.
 
Les idéologies : libéralisme, positivisme, socialisme.
 
La légende de Napoléon. L’exaltation du moi. Moi et société civile.
 
 
 
Les Romantismes.
 
Le premier (essais et romans autobiographiques et pseudo autobiographiques) : Chateaubriand, *René ; Mme de Staël ; Constant; Senancour.
 
Le deuxième (poésie, roman historique et drame) : Lamartine,  Vigny; Musset; Hugo,
 
Le troisième (poésie, prose poétique, introspection) : Nerval *Aurélia ; Baudelaire,
 
 
 
Les Réalismes.
 
Le réalisme romantique : Stendhal; Balzac
 
Le réalisme objectif : Flaubert, *Madame Bovary
 
Le naturalisme : Zola
 
 
 
La poésie symboliste.
 
La dimension musicale de Verlaine ; la dimension visionnaire de Rimbaud ; la révolution du langage poétique de Mallarmé.
 
 
 
Le Décadentisme.
 
Huysmans, la “bible” décadente ; les visions et la rhétorique de Lautréamont, 
*premier chant de Les chants de Maldoror.
 
La lecture du texte est obligatoire si le signe * le précède

Metodologia

En termes generals, es dirigirà l’aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions: 

- Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva 
- Pràctica d’expressió escrita i oral en llengua francesa 
- Lectura comprensiva de textos 
- Realització d’exercicis individuals i en grup, tant escrits como orals 
- Realització d’activitats autònomes 
- Intercanvis a classe (professor-estudiant, estudiant-estudiant) 
 
Es treballarà amb documents autèntics en llengua francesa

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 20 0,8 2, 4, 7
Correcció dels exercicis 10 0,4 1, 3, 4, 11, 13
Exposicions dels estudiants 10 0,4 4, 6, 7, 9, 10, 15
Treballs de redacció 15 0,6 3, 4, 11, 16
Tipus: Supervisades      
Aprendre a fer comentaris literaris 10 0,4 11, 15, 16
Tutories 5 0,2 4, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 40 1,6 1, 2, 3, 4, 10, 12
lectura de textos del dossier i llibres de lectura obligatòria 20 0,8 1, 2, 3, 10

Avaluació

 

L'avaluació del curs serà continuada i inclourà la feina realitzada al llarg del curs amb diverses proves:

 

 
1. Treballs escrits (comentaris i treballs de creació): prova 1 (10%), prova 2(10%), prova 3 (10%), prova 4 (10%). 

 

 
2. Proves orals sobre els continguts del curs i les lectures obligatòries: constarà de 2 proves (20% en total), una sobre una lectura obligatòria i l'altra sobre una lectura escollida.

 

 
3. Exposició oral. Els temes i la metodologia es comentaran al llarg del semestre: seran 2 exposicions, una en grup (20%) i l'altre individual sobre el temari (20%)

 

 
Només tindran dret a la recuperació els alumnes que, havent suspès, tinguin una nota mitjana, com  mínim, de 3,5. Les presentacions orals i tot allò relacionat amb l'activitat docent diària queden excloses de la recuperació.
 
 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Es considerarà NO EVALUABLE qui no hagi realitzat almenys 2/3 dels exercicis.
La recuperació consistirà en un examen de síntesi de la part recuperable de l'avaluació.

 

El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades, sigui una sola frase o més, fent-ho passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d’Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu.

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lectures 40 10 0,4 1, 3, 4, 5, 7, 11, 12
Proves orals 20 4 0,16 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16
Treballs escrits 40 6 0,24 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15

Bibliografia

BIBLIOGRAPHIE GÉNÉRALE: 1. Manuels : - Abraham, P. (dir) (1965-77), Manuel d´histoire littéraire de la France, EE.SS., Paris. - Pichois, Cl. (dir) (1968-78), Littérature Française, Arthaud, Paris. - Prado, J. Del (dir) (1994), Historia de la literatura francesa, Cátedra, Madrid. 2. Monographies : - Bénichou, P. (1977), Le temps des prophètes : doctrinesde l’âge romantique, Gallimard, Paris. - Tadié, J.-Y. (1970) Introduction à la vie littéraire du XIXe siècle, Bordas, Paris. - Béguin, A. (1979) L’âme romantique et le rêve, Corti, Paris. - Bathes, R. (dir) (1982) Littérature et réalité, Seuil, Paris. - Cogny, P. (1968) , Le Naturalisme, P.U.F., Paris. - Kristéva, J. (1974) La Révolution du langage poétique, Seuil, Paris. - Delvaille, B. (1972) La poésie symboliste, Seghers, Paris. 3. Web : - http://www.site-magister.com - http://www.bibliolettres.com