Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 2 | 2 |
Es recomanable haver aprovat les assignatures de primer curs de matemàtiques i la d'Electricitat, Magnetisme i Òptica i cursar simultàniament l'assignatura Eines Matemàtiques de segon.
L'objectiu principal és proporcionar els conceptes bàsics, amb especial èmfasi als aspectes pràctics, per a la implementació de sistemes d'instrumentació electrònica per a l'acondicionament i el processat de senyals. S'inclou aquí la capacitat de ser autònom en el maneig dels principals equips d'instrumentació electrònica, en el muntatge d'amplificadors i filtres bàsics així com també en la simulació del comportament de circuits electrònics
1. Teoria de circuits. Elements, variables i equacions dels circuits elèctrics. Teoremes de la teoria del circuit. Propietats, característiques i comportament dinàmic de components elèctrics passius.
2. Instruments bàsics de mesures elèctriques. Oscil.loscop. Multímetres. Fonts i generadors de funcions. Sondes passives i actives. Reducció de soroll i interferències electromagnètiques en sistemes de mesura.
3. Circuits i sistemes per al processat del senyal. Amplificació, Filtrat i Conversió analògics-digitals i digitals-analògics.
4. Automatització d'equips de mesura. Principals característiques i limitacions. Targes d'adquisició. Instrumentació virtual: hardware i software.
Classes teòriques. Explicació per part del professor dels conceptes fonamentals de cada un dels temes. Part dels conceptes s'introduiràn com a resolució de casos específics.
Classes de problemes. Resolució i discussió per part del proferssor de part dels exercicis i problemes entregats als estudiants.
Classes de pràctiques. Realització de pràctiques en el laboratori específic d'electrònica. Part de les pràctiques tindràn un guió específic i requeriràn una resolució prèvia a partir de càlculs matemàtics o bé fent ús d'una eina de simulació elèctrica. Les dues últimes sessions de pràctiques inclouran dissenys proposats pels estudiants per a resoldre un cas pràctic que se'ls plantejarà durant el curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases de problemes | 10 | 0,4 | 7, 11, 15, 16, 17, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33 |
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 |
Pràctiques en laboratori | 28 | 1,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 11, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 27, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 2, 4, 12, 13, 17, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi per a l'assimilació de conceptes | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 23, 29, 30 |
Lectura, resolució i redacció dels guions de pràctiques | 39 | 1,56 | 2, 3, 4, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 25, 27, 28, 29 |
Resolució de problemes | 15 | 0,6 | 7, 11, 17, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33 |
L'avaluació de l'assignatura tindrà 3 apartats diferenciats:
a) Es realitzarà obligatòriament dos examens escrits sobre els conceptes impartits a les classes de teoria i de problemes. A final de curs es farà un darrer examen final per tal de que els estudiants puguin aprovar o millorar la seva qualificació. El pes d'aquest examen escrit és del 45%. Caldrà tenir una qualificació mínima de 4,5 en aquest apartat per fer la ponderació. Per presentar-se a aquest examen final caldrà haver-se presentat als dos examens parcials. Si un estudiant no es presenta a 1 dels examens parcials es considerarà "no avaluable".
b) A cada sessió de problemes es plantejarà un problema que els estudiants hauran de portar resolt a la sessió següent. Aquests problemes entregats tindran un pes del 15% a la nota final. Es tracta d'una activitat no recuperable.
c) Les pràctiques, que són obligatòries i no recuperables, tindran un pes final del 40%. L'avaluació de les mateixes es farà amb 2 qualificacions:
· Document escrit amb els resultats experimentals de les pràctiques, valorant-en especialment la interpretació i discussió dels resultats en comparació amb els esperats teòricament i/o simulats prèviament, 60%;
· Examen oral al laboratori en que cada grup d'estudiants serà avaluat a partir de qüestions pràctiques davant d'un muntatge experimental concret. 40%.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les pràctiques | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 33 |
Entrega de problemes | 15% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7, 11, 17, 18, 25, 26, 27, 30, 31, 32 |
Examens escrits | 45% | 6 | 0,24 | 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
B.H. Vassos and G.W. Ewing, “Analog and computer electronics for scientists”, John Wiley & Sons (1993)
D. Wobschall, “Circuit design for electronic instrumentation”, McGraw-Hill (1987)
P. Horowitz and W. Hill,The Art of Electronics,Cambridge Univ. Press (1989)
J.Y. Beyon, “LabVIEW Programming, data adquisition and analysis”, Prentice Hall (2001)
A.Bruce Carlson. Teoría de circuitos. Thomson-Paraninfo. 2002. (IBSB: 84-9732-066-2)
R. Pallás-Areny, “Instrumentos electrónicos básicos”, Ed. Marcombo, 2006.
J.C. Alvarez et al., “Instrumentación electrónica”, Thomson-Paraninfo, 2006
J.David Irwin. Análisis básico de circuitos en ingeniería , Limusa Wiley, cop. 2003
6ª ed.
Dorf, Richard C. Introduction to electric circuits Hoboken, N.J. : Wiley, cop. 2011
8th ed., International student ed.
Thomas L. Floyd. Principios de circuitos eléctricos / Pearson, 2007, 8ª ed.