Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 3 | 2 |
Haver cursat l'assignatura de Reactivitat Química de 1r curs del Grau de Nanociència i Nanotecnologia.
En aquesta assignatura s'han d'adquirir els coneixements bàsics de la Química Analítica i l'Anàlisi Químic. L'objectiu principal és assentar els conceptes i metodologies de treball, perquè l'estudiant pugui aplicar-les en casos pràctics reals i s'esmentaran alguns exemples d'aplicació en l’àmbit dels nanosistemes analítics.
L'assignatura s'estructura en cinc blocs de contingut homogeni però de durada i amplitud diferent.
Bloc 1: S'introdueix l'objectiu de la Química Analítica, el procés analític i, sobretot, els diferents mètodes de calibratge, així com una estadística bàsica per a la seva correcta utilització i interpretació de resultats.
Bloc 2: Breu introducció als mètodes clàssics d'anàlisi per via humida.
Bloc 3: Introducció a la cromatografia. Principis bàsics; cromatografia de gasos; cromatografia de líquids d'alta resolució.
Bloc 4: Introducció a l'espectroscòpia analítica. Es farà especialment èmfasi en les tècniques d'anàlisi molecular i s'introduiran les tècniques més habituals d'anàlisi atòmic. Com a exemple d'anàlisi qualitativa es descriuran els principis i aplicacions de l'espectroscòpia infraroja.
Bloc 5: Introducció a l'anàlisi electroquímic, especialment els mètodes potenciomètrics i els principis bàsics de la amperometria.
Introducció i tractament de dades
Tema 1. Objectiu de la Química Analítica. Procés analític. Mètodes d’anàlisi: mètodes clàssics i mètodes instrumentals. Protocols de calibratge: calibratge extern, addició estàndard i patró intern.
Tema 2. Avaluació estadística de dades analítiques. Error experimental, incertesa i xifres significatives. Proves de significació: t i F. Mètodes de calibratge univariable: recta de regressió.
Tema 3. Validació d'un mètode analític. Paràmetres de qualitat analítica. Exactitud. Precisió. Sensibilitat. Selectivitat. Límit de detecció i límit de quantificació.
Anàlisi química clàssica
Tema 4. Quantitatividad d'una reacció. Constants condicionals. Volumetries de complexació. Exemples d'aplicacions.
Tema 5. Presa de mostra. Estadística de mostreig. Equació Ingamells. Preparació de la mostra. Extracció en fase sòlida (SPE).
Introducció a la cromatografia.
Tema 6. Introducció. Classificació de les tècniques cromatogràfiques. Paràmetres bàsics.
Tema 7. Cromatografia de gasos. Instrumentació. Tipus de columnes. Fases estacionàries. Acoblament detector de masses. Exemples d'aplicació.
Tema 8. Cromatografia de líquids d'alta resolució. Instrumentació. Exemples d'aplicació
Introducció a l'espectroscòpia analítica
Tema 9. Espectre electromagnètic. Interacció radiació matèria. Classificació de les tècniques espectroscòpiques. Llei de Beer-Lambert.
Tema 10. Espectroscòpia molecular. Classificació. Espectrofotometria UV-Vis. Luminescència. Sensors òptics. Immunoassaigs. Espectroscòpia infraroja: aplicació al anàlisi qualitatiu.
Tema 11. Espectroscòpia atòmica. Classificació. Espectroscòpia d'absorció atòmica. Espectroscòpia d'emissió: flama i ICP.
Introducció a l'anàlisi electroquímic:
Tema 12. Potenciometria. Elèctrodes indicadors. Elèctrodes de referència. Elèctrodes selectius. Sensors i biosensors.
Tema 13. Amperometria. Polarografia. Concepte bàsic de la corba amperomètrica. Exemple amperometria: control de glucosa en sang.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Hi ha tres sessions de pràctiques en parelles. A cada sessió de laboratori l'estudiant realitzarà una de les següents pràctiques:
L’alumne realitzarà tres tipus d’activitats: dirigides, autònomes i supervisades.
1.- Activitats dirigides: L’assistència és obligatòria i es realitzen en presència d’un professor.
2.- Activitats autònomes: Amb aquestes activitats l’alumne tot sol, o en grup, ha d’assolir les competències pròpies de l’assignatura. Dins aquestes activitats hi trobem l’estudi, la resolució de problemes, la lectura de textos i la recerca de bibliografia.
3.- Activitats supervisades: L’alumne pot sol·licitar al professorat de l’assignatura tutories de suport per a l’assimilació de la matèria exposada en les classes de teoria i de problemes i per a la resolució dels treballs complementaris de seguiment.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 8 | 0,32 | 1, 3, 5, 7, 10, 12, 13, 18, 19, 23, 24, 25, 27, 28, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38 |
Classes teòriques | 25 | 1 | 1, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 24, 28, 29, 30, 33, 36, 37, 38 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 5, 7, 8, 9, 12, 13, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs complementaris (audiovisuals o escrits) | 6 | 0,24 | 5, 10, 12, 23, 26, 27, 37, 38 |
Tutories | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 19, 24, 25, 27, 28, 29, 31 |
Recerques bibliogràfiques | 5 | 0,2 | 10 |
Resolució de problemes | 11 | 0,44 | 1, 7, 17, 30, 31, 32, 33, 35 |
A) Parcials: hi ha dos parcialssobre els conceptes de teoria i problemes (eliminen matèria). El pes de cada parcial dependrà de la distribució d'hores i de matèria entre parcials, la proporció de cada parcial a la nota final podrà ser modificada, el que s'indicarà en la presentació de l'assignatura. Representen el 70% de la nota final.La nota mínima per poder fer mitjana entre els parcials és de 3.5.
B) Recuperació: el / la estudiant que no arribi al 3.5 en un (o els dos) parcials, disposarà d'un examen de recuperació.
Per poder assistir a la recuperació dels parcials o del final heu d'haver fet un mínim de 2/3 de les activitats d'avaluació continuadai tenir una nota mínima de 3.5 en cadascun dels exàmens parcials.
Necessiteu una nota mínima de 4 de la mitjana dels parcials o del examen global de recuperació per poder fer mitjana amb les altres activitats. Si no s'arriba a aquesta nota, l'assignatura es considerarà suspesa i en l'acta constarà la nota de l'examen de recuperació.
2. ACTIVITATS D’AVALUACIÓ A L'AULA I PER ENTREGAR (15%)
1. Entrega de problemes o evidències. Durant el curs es poden realitzar proves tipus qüestionaris realitzats de forma individual o exercicis en grups que s’entregaran en acabar la classe.
2. Entrega de treballs en grup. Es realitzaran dos treballs en parelles: un estudi de simulació d’una separació d’una mostra problema per HPLC i una presentació d’un concepte del temari, que s’escollirà a l’inici del curs.
3. PRÀCTIQUES (15%).
Informes de pràctiques. Elaboració d’un informe de pràctiques.
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. En el cas d'incompliment de les normes de seguretat, un/a estudiant podrà ser expulsat/da del laboratori i suspendre la pràctica d'aquest dia. En el cas d'incompliment greu o reiteratiu de les normes de seguretat podrà ser expulsat/da del laboratori i suspendre l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir una qualificació mínima global de 5.0.
En cas d'haver aprovat per parcials, l'examen de recuperació no podrà ser utilitzat per a pujar nota.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informes pràctiques de laboratori | 15% | 0 | 0 | 3, 8, 9, 16, 18, 20, 21, 23, 26, 34, 36, 38 |
Resolució problemes o presentació treballs complementaris | 15% | 0 | 0 | 1, 10, 12, 13, 19, 22, 24, 27, 32, 35, 37, 38 |
exàmens parcials | 70% | 6 | 0,24 | 2, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 15, 16, 17, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
D.C. Harris, C.A. Lucy. Quantitative Chemical Analysis, 9th edition. Mac Millan Education 2016
D.S.Hage, J.R.Carr Analytical Chemistry and Quantitative Analysis, Pearson 2010
G.D. Christian, P. Dasgupta, K.A. Schug, Analytical Chemistry, 7th edition, Wiley International, 2014