Logo UAB
2020/2021

Gestiķ de Projectes Cientificotčcnics

Codi: 103278 Crčdits: 6
Titulaciķ Tipus Curs Semestre
2501922 Nanocičncia i Nanotecnologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluaciķ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciķ en funciķ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitāries.

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Tallo Sendra
Correu electrōnic:
Marc.Tallo@uab.cat

Utilitzaciķ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritāria:
catalā (cat)
Grup íntegre en anglčs:
No
Grup íntegre en catalā:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Marta Prim Sabria
Ramon Grau Sala
Ian Blanes Garcia

Prerequisits

Aquesta assignatura s'imparteix a l'Escola d'Enginyeria: Gestió de Projectes.

Tot i que no hi ha prerequisits, és insdispensable tenir coneixements de:

– Llenguatge natural

– Matemàtiques elementals

Objectius

  • Conèixer i practicar:
    • Tècniques específiques (Teoria / Simulacions a classe)‏: Planificació, Estimació, Gestió RRHH, Comunicació
    • Mètodes de Gestió
    • Eines (Pràctiques de laboratori)‏
  • Poder decidir quins mètodes i tècniques utilitzar en cada situació.
  • D’altra banda, a la part de pràctiques, es pretén que part dels conceptes presentats estiguin relacionats amb el desenvolupament del Treball Final de Grau.

Competčncies

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanocičncia i la nanotecnologia a la resoluciķ de problemes de natura quantitativa o qualitativa en l'āmbit de la nanocičncia i la nanotecnologia.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua prōpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar motivaciķ per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanocičncia i la nanotecnologia.
  • Demostrar que es comprčn la legislaciķ que regula la propietat intelˇlectual en l'āmbit del coneixement i l'aplicaciķ de la nanocičncia i la nanotecnologia.
  • Gestionar l'organitzaciķ i la planificaciķ de tasques.
  • Liderar i coordinar grups de treball.
  • Manipular els instruments i materials estāndards propis dels laboratoris d'assaigs físics, químics i biolōgics per a l'estudi i l'anālisi de fenōmens en la nanoescala.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informaciķ, incluent-hi la utilitzaciķ de mitjans telemātics i informātics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Recončixer els termes relatius als āmbits de la física, la química, la biologia, la nanocičncia i la nanotecnologia en llengua anglesa i fer servir l'anglčs de manera eficaį per escrit i oralment en l'āmbit laboral.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Analitzar una memōria de projecte.
  3. Aplicar elements bāsics d'economia i de gestiķ de recursos humans, organitzaciķ i planificaciķ de projectes.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua prōpia.
  5. Definir i utilitzar els conceptes bāsics relacionats amb la gestiķ de projectes.
  6. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  7. Demostrar motivaciķ per la qualitat.
  8. Descriure els principals mčtodes i eines de gestiķ de projectes.
  9. Descriure els processos d'anālisi de costos i gestiķ del risc en l'elaboraciķ de projectes.
  10. Exposar informes en anglčs.
  11. Gestionar l'organitzaciķ i la planificaciķ de tasques.
  12. Identificar i distingir la normativa legal en l'āmbit de la nanocičncia i nanotecnologia i la seva aplicaciķ en la gestiķ de projectes en una empresa.
  13. Identificar l'estructuraciķ i els continguts d'una memōria de projecte.
  14. Identificar les diferents fases de desenvolupament d'un projecte en l'āmbit de la nanotecnologia i la nanocičncia.
  15. Liderar i coordinar grups de treball.
  16. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  17. Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informaciķ, incluent-hi la utilitzaciķ de mitjans telemātics i informātics.
  18. Planificar els aspectes organitzatius i econōmics d'un projecte
  19. Plantejar, redactar i presentar l'estudi de viabilitat d'un projecte.
  20. Proposar idees i solucions creatives.
  21. Redactar projectes de desenvolupament, innovaciķ o investigaciķ en anglčs.
  22. Resoldre problemes i prendre decisions.
  23. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  24. Utilitzar aplicacions informātiques de gestiķ de projectes.

Continguts

Teoria:

  • Tema 1. Introducció Gestió de Projectes
  • Tema 2. Selecció de Projectes
  • Tema 3. Cicle de Vida del Projecte
  • Tema 4. Gestió del Temps
  • Tema 5. Gestió dels Costos i Sostenibilitat
  • Tema 6. Gestió de les Comunicacions
  • Tema 7. Gestió d’Abast del Projecte
  • Tema 8. Gestió de la Integració
  • Tema 9. Gestió dels Riscos
  • Tema 10. Gestió dels Recursos Humans i de Gènere
  • Tema 11. Gestió de Qualitat
  • Tema 12. La figura del Project Manager

Metodologia

Format del Curs

  • Lliçons: Temes teòrics.
    • Autopreparació
    • Autocontrol
    • Consultes / debats
  • Tècniques: Desenvolupament d'habilitats.
    • Introducció
    • Repàs de conceptes
    • Simulació
    • Rol
  • Pràctiques:
    • Presentació d'eines de gestió i planificació de projectes.
    • Presentacions a classe.
    • Treballs en equip i exercicis a treballar de forma autònoma i per acabar de resoldre i discutir en les sessions de laboratori.

Propòsit de les activitats

  • Teoria: Visió general completa.
  • Tècniques: Practicar les principals tècniques necessàries i millorar les habilitats.
  • Pràctiques:
    • Dominar eines de gestió i de planificació de projectes.
    • Conèixer i practicar els principals aspectes de la gestió d'un projecte.
    • Facilitar les tasques que els estudiants hauran de fer quan desenvolupin el seu Treball Final de Grau.

NOTA: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de prāctiques 26 1,04 2, 4, 11, 13, 15, 17, 22, 23, 24
Sessions de teoria 24 0,96 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 15, 17, 20, 22, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Preparaciķ d'activitats 22 0,88 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 15, 17, 20, 22, 23, 24
Tipus: Autōnomes      
Estudi pels exāmens, prāctica de problemes, preparaciķ de prāctiques, ampliaciķ de temes amb la bibliografia 76 3,04 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 15, 17, 20, 22, 23, 24

Avaluaciķ

Càlcul de la nota final:

- Teoria (mínim 5 de 10), que correspon al 50% de la nota base final. La nota de teoria serà la mitjana ponderada de les parts avaluades:

Exàmens d’avaluació del coneixement teòric i tècniques de l’assignatura (90%):

  • 50% - 1er EXAMEN (Octubre): Estudi de Viabilitat del Projecte
  • 50% - 2on EXAMEN (Gener, data prevista pel centre): Implementació i seguiment del Projecte
  • En cas de suspendre una de les parts amb menys de 4, o voler pujar nota: 100% Examen Recuperació (data prevista pel centre). Caldrà fer un examen de les dues parts, independentment de si heu suspès un dels parcials o tots dos.

    NOTA MÍNIMA DELS PARCIALS PER FER MITJANA: 4

Exercicis de tècniques (10%): Exercicis proposats a classe, que s’hauran d’entregar el dia indicat pel professor. Els exercicis no són obligatoris, però sí molt recomanables i necessaris per optar a matrícula d'honor. No es poden recuperar.

Assistència a conferències 0,1 punts a sumar a la nota final de teoria per assistència a cada una de les conferències o activitats proposades.

- Pràctiques (mínim 5 de 10), que correspon al 50% de la nota base final.

  • L'assistència a totes les sessions de pràctiques és obligatòria.
  • Pràctiques en laboratori tancat que requereixen de preparació i treball previ per part delsestudiants.
  • Lanotafinal de pràctiques serà la mitjana ponderada de lesdiferents pràctiques. Cal lliurar-les totes per poder aprovar l'assignatura.
  • Les pràctiques no es poden recuperar.
  • Si les pràctiques s'han aprovat en un curs anterior no caldrà repetir-les.

Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests possibles canvis ja que aquesta és la plataforma d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

MATRÍCULA D'HONOR:

  • Opció d’optar a matrícula d’honor superant amb un 9 la nota final de l’assignatura i tenir aprovats tots els exercicis fets a les classes de teoria. En cas d’empat entre varis alumnes es pot demanar un treball addicional.

AVÍS:

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0), i es considerarà no lliurada als efectes de poder aprovar les pràctiques. Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

-  La còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació.
-  Deixar copiar.
-  Presentar un treball de grup no fet íntegrament pelsmembres del grup.
-  Presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que  siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elementsno originals i exclusius de l'estudiant.
-  Tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluacióteorico-pràctiquesindividuals (exàmens).

En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).

Activitats d'avaluaciķ

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis de tčcniques 5% 0 0 3, 5, 8, 9, 11, 14, 18, 19, 22
Exāmens de teoria 45% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22
Prāctiques 50% 0 0 2, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24

Bibliografia

Bibliografia de referència: 

  • Eduardo Caamaño, PMP . Project Management Práctico, Editorial Círculo Rojo, Docencia.

Bibliografia bàsica:

  • Guía de los Fundamentos de la Dirección de Proyectos (cuarta edición). (Guía del PMBOK) Norma Nacional Americana ANSI / PMI. 2009.
  • Scrum Guide. http://www.scrumguides.org/
  • Scrum y XP desde las trincheras. http://www.proyectalis.com/wp-content/uploads/2008/02/scrum-y-xp-desde-las-trincheras.pdf.
  • William R. Duncan (Director of Standards), A Guide to the Project Management Body of Knowledge, PMI Standards Committee, Project Management Institute. 1996.
  • Robert J. Muller,  Productive Objects, an Applied Software Project Management Framework, Morgan Kaufmann Publishers, Inc. 1998.
  • Project & Program Risk Management, A guide to managing project risks & opportunities. R. Max Wideman, editor, 1992.
  • Philip Metzger & John Boddie, Managing a Programming Project, Prentice Hall, 1996.

Bibliografia complementària:

  • Software Measurement Guidebook (Revision 1), Software Engineering Laboratory Series. 1995.
  • Thomas C. Belanger, The Complete Planning Guide for Microsoft Project, Butterworth-Heinemann, 1996.
  • Javier Garcia Cabañes, Técnicas de Investigación Operativa, Paraninfo, 1990.
  • Roger S. Pressman,  Software Engineering, a Practitioner's Approach, McGRAW-HILL (tercera edició), 1993.
  • Roger S. Pressman, Ingeniería del Software, un Enfoque Práctico, McGRAW-HILL (segona edició), 1989.
  • Richard Fairley, Ingeniería de Software, McGRAW-HILL.
  • Ian Sommerville, Ingeniería de Software, Addison-Wesley.
  • Christian W. Dawson, Projects in Computing and Information Systems, a Student's Guide, Addison-Wesley (segona edició), 2009.

Adreces URL recomanades: