Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 | 2 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els coneixements adquirits a les assignatures de primer, segon i tercer curs:
L’assignatura de Higiene i Sistemes d’Autocontrol és una assignatura integradora d’altres assignatures que pretén que l’alumne sigui capaç de desenvolupar un sistema que permeti a la indústria alimentària aplicar i gestionar d’una manera racional les mesures i condicions necessàries per controlar els perills i garantir l'aptitud d’un producte per al consum humà.
Objectiu general:
Identificar i analitzar el perills significatius que poden aparèixer en totes i cadascuna de las fases de producció i comercialització dels aliments, així com identificar els diferents factors que poden afectar la qualitat higiènica d‘un aliment per tal d’aplicar les mesures de control apropiades, tot gestionant les activitats realitzades per tal de garantir l'aptitud d’un producte per al consum humà.
Objectius específics:
Temari teòric
TEMA 1.- Conceptes: Higiene dels Aliments. Tendències actuals en la higiene i la seguretat alimentària. El sistema d’anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics i els Requisits previs
TEMA 2.- Aspectes legals en la higiene alimentària. Aplicació de la normativa europea, nacional, autonòmica i local. Recomanacions del Codex en relació a la higiene alimentària.
TEMA 3.- El sistema d'Anàlisi de Perills i control de punts crítics (APPCC). Barreres tècniques en la seva implantació. Etapes claus en l'elaboració del sistema APPCC. Estudi i desenvolupament del sistema APPCC. Formació de l’equip, descripció del producte. Descripció del seu ús. Elaboració del diagrama de flux i la seva verificació. Anàlisi de perills i selecció dels més significació. Identificació de les mesures preventives i/o control. Identificació dels Punts de Control Crítics. Documents, establiment dels límits crítics, del sistemes de vigilància o comprovació i de les mesures correctores. Verificació del sistema. Documents, registres i validació del Pla.
TEMA 4.- Programa de control de proveïdors. Definició. Desenvolupament del programa. Factors a considerar: proveïdors i especificacions dels productes. Descripció i registre de lesactivitats. Importància del control de proveïdors. Documents i registres
TEMA 5.- Programa de traçabilitat. Definició. Bases legals. Beneficisirequisits per a la seva implantació. Importància i aspectes a considerar en el desenvolupament del pla de traçabilitat. Documents i registres
TEMA 6.- Disseny i manteniment d'instal·lacions i equips. Ubicació de les indústries. Característiques generals en el disseny de les instal·lacions. Característiques dels materials. Descripció, comprovació i registre de les activitats de manteniment.
TEMA 7.- Programa de Neteja i desinfecció. Definició. Aspectes claus a considerar en el disseny de pla: nivell de risc, avaluació de la brutícia, selecció de detergents i desinfectants. Factors que afecten a l'eficàcia dels desinfectants. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres
TEMA 8.- Pla de Control plagues i altres animals indesitjables. Definició. La lluita integrada contra Plagues. Dispositius emprats per a la lluita contra plagues. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres
TEMA 9.- Pla de control de l'aigua. Definició de la potabilitat. Criteris sanitaris de l'aigua de consum humà. Característiques de les instal·lacions. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres
TEMA 10.- Pla de control d’al·lèrgens i substàncies que provoquen intolerància. Informació requerida en el control de proveïdors i al etiquetatge del producte elaborat. Mesures per evitar contaminacions encreuades: Magatzems, processat i neteja i desinfecció. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres
TEMA 11.- Pla de control de subproductes i residus. Definició. Aspectes higiènics en l’eliminació delsresidus. Classificació, separació, emmagatzematge, retirada . Caracterització dels subproductes i residus . Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres
TEMA 12.- Pla de control del Temperatura: Descripció dels equips utilitzats. Activitat de comprovació i calibratge. Registres d’aliments, equips i ambient. Mesures correctores i control del pla.
TEMA 13.- Pla de formació del Personal manipulador i Capacitació. Aptituds prèvies del personal. Objectiu del pla. Fases a considerar en el seu desenvolupament, implantació i avaluació. Coneixements generals i específics. Comprovació, mesures correctores i control del pla
TEMA 14.- Guies de Bones Pràctiques Higièniques. Recomanacions per elaborar una GPCH. Continguts mínims. Reconeixement oficial i procés d'implantació d'una GPCH.
TEMA 15.- Food Defense
TeMA 16.- Food Fraude
TEMA 17.- Validació dels tractaments tecnològics i de la vida útil.
TEMA 18.- El Procés d’auditoria de la implantació del sistema APPCC i dels requisits previs. Classificació de les auditories.
Temari de Pràctiques
“*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura. ”
El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Presencials:
1) Classes teòriques: consistents en classes magistrals amb suport de TICs, a on s’explicaran els conceptes fonamentals dels temes bàsics de la matèria.
2) Classes pràctiques: Sessions de laboratori on es treballarà amb tècniques i procediments d’anàlisi relacionats amb el requisits previs. Sessions a l’aula d’informàtica: Models microbiològics predictius terciaris: introducció de la seva aplicació per l’establiment dels límits crítics i la vida útil. Sessions a la Planta Pilot: Avaluació i auditoria dels requisits previs. Sessions d’aula de resolució de les activitats pràctiques i de les activitats individuals.
3) Seminaris de resolució presentació de les activitats d’autoaprenentatge del Pla APPCC i la seva auditoria: es realitzaran diferents sessions d'una hora i mitja al final del semestre. Durant els seminaris s’exposarà amb el suport visual, els aspectes més importants dels treballs realitzats, així com s'auditarà i discutirà el treball realitzat per altra grup. L'assistència és obligatòria.
4) Tutories: l’alumne haurà de realitzar, com a mínim, tres tutories al llarg del curs per fer el seguiment dels treballs d’autoaprenentatge, i altres aspectes relatius a l’assignatura. Les tutories s’encaminaran principalment a orientar i resoldre els dubtes dels alumnes. Les tutories es podran fer individuals o en grup, depenent dels objectius.
No presencials:
1) Activitats d’autoaprenentatge específiques individuals o en grup: l’alumne haurà de realitzar 6 activitats, que s’aniran plantejant al llarg del curs coincidint amb els diferents blocs teòrics/pràctics. Es tracta de treballs, que impliquen la recerca d’informació per part de l’estudiant sobre una o diverses qüestions, i que s’hauran de lliurar per escrit en el temps adaptat a la dificultat del cas.
2) Activitats d’autoaprenentatge del Pla APPCC i l’auditoria en grup: els alumnes hauran de fer dos treballs sobre un tema plantejat pel professor, seguint unes pautes formals i de continguts comunes a tots els grups. Es farà un seguiment individual de la participació de l'estudiant. Els treballs s’hauran de lliurar per escrit cap al final del semestre. El primer abans de la realització del seminari i que s'informarà per Moodle i el segon en el moment de fer la presentació en el seminari.
"*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques (classes expositives o magistrals de teoria) | 44 | 1,76 | 3, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22 |
Pràctica planta pilot | 1 | 0,04 | 9, 15 |
Pràctiques d'nformàtica | 2 | 0,08 | 2, 20, 21, 22 |
Pràctiques laboratori | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 20, 21, 22 |
Resolució de casos (1 grup) | 9 | 0,36 | 1, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Seminaris | 7 | 0,28 | 1, 4, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 70 | 2,8 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22 |
Preparació de casos pràctics i activitats d'avaluació continuada | 58 | 2,32 | 3, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
a) Primer Control dels Temes 1 al 3 i les activitats relacionades amb l’autoaprenentatge individual i/o a les pràctiques realitzades en aquest període amb un pes del 20% de la nota final.
b) Segon Control dels Temes 4 al 18, les activitats relacionades amb l’autoaprenentatge individual i/o a les pràctiques realitzades en aquest període, més el material tractat en els seminaris, amb un pes del 30% en la nota final.
c) Activitats d’autoaprenentatge específiques: tindran un pes del 15% en la nota final. Si l’alumne no assisteix a classe el dia de la discussió dels treballs, només comptarà el 70% de la nota del seu treball.
d) Activitats d’autoaprenentatge d’elaboració d’un Pla APPCC i la seva auditoria. Es valorarà tant el treball escrit com oral del treball. La nota del treball escrit dependrà de l grau de participació de l'estudiant en la seva elaboració. La primera activitat tindrà un pes en la nota final d’un 20 % i la segona activitat d’un 5%
e) La assistència a les pràctiques, i la presentació, avaluació i assistència a la discussió del informe de les sessions de pràctiques de laboratori: es valorarà amb un 10% de la nota final. Si l’alumne no assisteix a classe el dia de la discussió de les pràctiques, només comptarà el 70% de la nota del seu treball.
Es considerarà que un estudiant es “No avaluable”, si només participa en activitats d’avaluació que representin ≤ 15% de la nota final.
Per aprovar l’assignatura es demana que es compleixin totalment els següents requisits :
a) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en cadascun dels dos controls; en cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l’examen de recuperació del control no superat.
b) Un mínim de 5 punts (sobre 10) tant en les activitats d’autoaprenentatge del Pla APPCC com de l'auditoria. Aquesta part no es podrà recuperar.
c) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en la mitjana de les activitats d’autoaprenentatge específiques. Aquesta part no es podrà recuperar.
d) Haver assistit a un mínim del 80% de les sessions pràctiques de laboratori, i en un 80% de les discussions de les activitats d’autoaprenentatge.
*"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'autoaprenentatge d'elaboració d'un Pla APPCC i la seva auditoria | 25% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22 |
Activitats d'autoaprenentatge específiques | 15% | 0 | 0 | 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 17, 20, 21, 22 |
Activitats pràctiques al laboratori | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21 |
Primer Control (individual) | 20% | 3 | 0,12 | 3, 5, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 21, 22 |
Segon control (individual) | 30% | 5 | 0,2 | 3, 9, 10, 14, 15, 18, 22 |
WEB Higiene i Seguretat Alimentària: