Logo UAB
2020/2021

Administració i Direcció d'Empreses de Publicitat

Codi: 103165 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Alejandro Martinez Moreno
Correu electrònic:
Alejandro.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

 Es requereix una actitud positiva i proactiva per tal d'aprofitar al màxim l'assignatura, que s'impartirà amb l'objectiu d'apropar els alumnes al món professional de l'empresa de comunicació comercial en general, i a l'agència de publicitat en particular.

Objectius

a. Introduir l'alumne en els actuals criteris i els diversos camps de la gestió empresarial al món de la comunicació comercial en general i la publicitat en particular. 

b. Dotar l'alumne d'una visió transversal respecte el funcionament del negoci al sector de la comunicació comercial. 

c. Impartir la base práctica necessària per entendre la gestió empresarial, per tal de facilitar-li l'entrada al món professional i posar els fonaments per al seu futur ascens a llocs directius o de gestió.

Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca) per a l'elaboració d'un pla de comunicació.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar que coneix les teories del management en la direcció d'empreses publicitàries i organitzacions.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els principis que fonamenten l'anàlisi de l'efectivitat (relació cost-impacte).
  2. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  3. Descriure la naturalesa de les relacions d'intercanvi entre empreses-anunciants i consumidors.
  4. Detectar les necessitats del consumidor i avaluar-ne el paper en el procés de compra.
  5. Diferenciar els formats de representació de les activitats de relacions públiques (consultories, esdeveniments especials, fires, gestió de crisi, publicity, etc.).

Continguts

1.- Introducció. Continguts de l'assignatura. Què és empresa avui: aportar a la cadena de valor. Què és publicitat avui. Treballar vs. emprendre. Objectiu: adquirir una visió transversal de com funciona aquest negoci.

2.-La indústria de la comunicació. Ecosistema d'empreses de publicitat i comunicació comercial. Tipologia. Les principals empreses de cada àmbit i els seus treballs emblemàtics. Multinacionals vs locals. Atomització especialitzada.

3.- L'agència de publicitat. Context, orígens i evolució (James Walter Thompson, Bill Bernbach, Mad men, els professionals avui). Organigrama tipus. Perfils professionals. Oficines i organització interna (com a lloc de treball i com a eina d'imatge i posicionament). Oportunitats de desenvolupament professional. Mentoring.

4.- Els grans networks multinacionals, context i organització. Holdings. Reporting i relació amb clients multinacionals. Hubs. Clients captius vs. agències captives. Les principals xarxes mundials i les seves filials espanyoles.

5.- Empreses nacionals i participades per networks. Emprenedors, freelancers i l'atomització especialitzada. Venda a multinacionals, el earn out. Ecosistemes col·laboratius. Els principals players locals, qui són i quins són els seus clients bandera.

6.- Organització interna. Departaments. Equips. Gestió econòmica i gestió emocional. Quan la maquinària base són les persones. Cohabitació de diferents perfils. Lideratge. Recruitment. Motivació. Teambuilding. Top down i bottom up.

7.- Els clients. La importància de definir la relació. Comptes o projectes. Remuneració: scope of work, contracte vs fee per projecte. New business. Creixement orgànic. Cercar negoci vscrear negoci. Proactivitat.

8.-New Business. Estratègia de nou negoci. El Pla de new business. El mapa de sectors. La wish list. Models de gestió de new business. Actors externs. Actors interns. El poder de el boca-orella. PR corporatiu. Networking. Els concursos.

9.-Els Ingressos. Cost vs retorn. El fee per conceptes d'activitat i servei. Gestió de producció (audiovisual, digital i gràfica). Gestió de drets (models, música, imatges, etc). Estudi gràfic. Adaptacions.

10.- Control de despeses. Business pla. Overhead. Profit. Ràtios. Les Q i l'equilibri inestable. La importància de la projecció de resultats. Pla de reorientació, com gestionem les desviacions sobre pla. Despeses comercials. Incentius a empleats.

11.-Festivals. Els festivals com a eina d'acció comercial: Atraure clients i atraure talent. Els principals festivals (Transversals: Cannes, Sol, One Show, FIAP ... Verticals: Effies, Aspid, Xumet ...). Glamour convertible en negoci. Costos Projecció de despeses d'inscripció de l'any (festivals, categories ...) El Gunn Report. El rànquing Crema.

12.-Vendre. La necessitat de diferenciar-se. Transmetre la personalitat de la nostra pròpia marca. Les credencials. Preparar-presentar-vendre. El valor de el temps: concreció, convicció, rellevància. El factor primera impressió. Servei vs. activisme.

13.- La presentació. De l'elevator pitch a la macro presentació. Com presentar-se i com presentar. Conèixer a l'audiència. L'estructura de continguts. Equilibri entre l'auditiu i el visual. Dominar la sala.

14.- Innovació. El binomi exploració-explotació. Open innovation. Empreses que venen innovació. Idees més enllà de la publicitat: Formar part de la conversa, construir marca fent, aportar valor millorant la vida de la gent.

15.- Emprendre. La dimensió de l'emprenedor en comunicació comercial. Els punts clau. Marc jurídic administratiu. Networking col·laboratiu.

Metodologia

S'anirà impartint el programa enriquit amb experiències reals pròpies de l'professor, d'acord amb la seva visió i experiència en empreses de sector.

S'aplicarà el impartit en teoria a l'elaboració d'un projecte d'empresa publicitària, projecte que conclourà en la presentació d'una proposta aplicada a un brief real.

Cada sessió conclourà amb la presentació de la notícia més rellevant del sector, sel.leccionada pels alumnes setmanalment a partir d'una bateria determinada de publicacions nacionals i internacionals.

Xerrades realitzades a classe per personalitats que vindran a reforçar l'aproximació professional a el sector.

Es farà molt èmfasi en apropar els alumnes a el món professional, introduint-los en el món de l'empresa.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 2, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories treball 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització d'un projecte d'empresa. 15 0,6 2, 5

Avaluació

-20%   Avaluació continuada -tant de la teoría com de les pràctiques- valorant-se l'assistència, l'actitud, la implicació a classe i el rendiment de l'alumne.

-40%  Treball de síntesi. Durant el quatrimestre els alumnes hauran de desenvolupar un projecte d'empresa publicitària que culminarà amb la seva participació en un concurs per a la obtenció d'un compte

-40%  Examen final  sobre els diferents continguts impartits a l'assignatura.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada 20% 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5
Examen 40% 2 0,08 1, 3, 4, 5
Treball de síntesi 40% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

 

Bibliografía:

-Caro, Franciso J. & Fernández, David. "Empresa Publicitaria"

-Roberts, Kevin. "Lovemarks"

-Roam, Dan. "Haz que tu presentación sea algo extraordinario".

-Arden, Paul. "It’s not how good you are, it’s how good you want to be".

-Bullmore, Jeremy. "More Bullmore, behind the scenes in advertising". 

-Carnegie, Dale. "Cómo hablar bien en público".

-Cubeiro, Juan Carlos. "La sensación de fluidez."

-French, Neil. "Sorry for the lobsters".

-Segarra, Toni. "Desde el otro lado del escaparate".

-Solana, Daniel. "Postpublicidad".

-Trias de Bes, Fernando. "El libro negro del emprendedor".

-Petit, Francesc. "Publicidad ilimitada".

-Vidal, Marc. "Una hormiga en París".

-Walsh, Mike. "Futuretainment".

-Harari, Noah Yuval "Sapiens".