Logo UAB
2020/2021

Producció Periodística Multiplataforma

Codi: 103115 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Giraldo Luque
Correu electrònic:
Santiago.Giraldo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La docència és en català i en castellà. Alguna part es pot fer en anglès.

Equip docent

Santiago Giraldo Luque
Francisco Baiges Planas

Prerequisits

Assignatura de quart en el Grau de Periodisme. Es necessitarà que l'alumnat tingui un coneixement de temes d'actualitat; demostri capacitat per l'ús correcte oral i escrit del català i el castellà i coneixements d'’anglès. Cal tenir en compte que l’alumnat ja haurà realitzat assignatures obligatòries relacionades amb aquesta assignatura i que això permetrà que ja tingui les capacitats tècniques necessàries pel desenvolupament d'activtats específiques.

Objectius

L’assignatura pretén l’aplicació pràctica de les competències periodístiques de producció de continguts multimèdia i el conjunt de rutines organitzatives, encaminades a l’elaboració de productes periodístics en un context de producció periodística multiplataforma.

S’abordaran les peculiaritats de les redaccions i la producció multiplataforma d'un producte específic, la transformació del perfil professional, els nous llenguatges audiovisuals i com s’han d’utilitzar les xarxes socials. Es pretén que els futurs graduats i graduades siguin capaços de crear, planificar, dirigir i produir productes periodístics multiplataforma.

Tant el material com la dinàmica de l’assignatura tenen un alt component pràctic. Les pràctiques consistiran en una simulació professional en un entorn real a partir de la creació d’un mitja periodístic multiplataforma que treballi de forma igual a la realitat. L’alumnat elaborarà productes periodístics en qualsevol suport. A més, seran capaços de prendre les decisions que es requereixin, independentment del lloc de treball que ocupin a l’escala laboral periodística o en el mitjà en el que treballin.

L'assignatura aporta els coneixements pràctics per entendre el context de la producció periodística multiplataforma i de les rutines periodístiques. L’objectiu principal és dotar a l’alumnat de les competències necessàries en la producció, realització, direcció i creació de productes periodístics en tots els formats i suports digitals. 

Es facilitarà que l’alumnat conegui el context de les noves exigències professionals relacionades amb les formes d’expressió digitals.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Conèixer i saber aplicar els programes informàtics adequats per a desenvolupar processos infogràfics.
  3. Conèixer i utilitzar professionalment instruments necessaris per a enregistrar veu i imatge.
  4. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Identificar i distingir les prescripcions tècniques necessàries per a comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, audiovisual, multimèdia).
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  10. Usar adequadament els recursos comunicatius d'Internet.
  11. Usar tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics.
  12. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.
  13. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  14. Valorar la utilització del disseny en tots els mitjans de comunicació com a suport a la transmissió d'informacions en premsa, ràdio, televisió i multimèdia.

Continguts

Tema 1. Introducció a la producció periodística multiplataforma

Què es la producció periodística? Cóm es fa un producte periodístic multiplataforma?

Qualitats del productor periodístic.

Peculiaritats específiques de les redaccions i de les produccions multiplataforma.

 

Tema 2.  El procés de la producció periodística multiplataforma. Organització d’una redacció multimèdia. Els professionals.

Organització d’un equip de producció multimèdia i multiplataforma. Tipus i exemples de bones pràctiques.

Noves professions. Noves rutines de treball. Transformació del perfil professional.

Lideratge d’un equip de periodistes. La planificació com a base de treball i el treball en equip com a solució.

Tasques de cada persona en un equip. Agenda i fonts. Propostes de transparència informativa.

La selecció de les notícies i temes. De què i com s’informa. Les fonts. Canvi del valor informatiu.

Les xarxes socials com a fonts d’informació: avantatges i riscos. 

Jerarquització. El producte final. Estratègies de selecció en els productes digitals.

La gestió de la participació dels lectors i l’ús de les aportacions dels lectors.

Integració de múltiples formats en un producte multiplataforma.

Periodisme de dades.

 

Tema 3 Producció periodística per Internet.

Producció periodística per plataformes d’interès general i per plataformes específiques.

Articulació d’una narració multimèdia. Selecció adequada de formats i fonts. Guió i preproducció. Edició i producció en diferents formats.

Escenaris i àmbits periodístics en un context digital i multiplataforma.

Exemples de bones pràctiques

 

(*) El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

El contingut d’aquesta assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

 

Metodologia

L'assignatura s'estructura en sessions pràctiques. Les pràctiques consistiran en la creació d'un mitjà periodístic multiplataforma que treballi de forma semblant a la realitat. Durant la primera sessió de classe els estudiants es distribuiran els rols de treball i concebran la idea central i el projecte de mitjà a desenvolupar durant les sessions següents.

Els equips plantejaran, de forma autònoma, la divisió d'equips, la distribució de rols, la concreció temàtica i el disseny dels continguts. Els equips de treball estaran integrats per alumnat amb diferents perfils: Coneixement de les xarxes socials; Coneixements tècnics de producció, muntatge i edició de fotografies, àudios i vídeos; Tècnics i creatius; Redactors especialitzats; i, Persones amb capacitat de lideratge.

Durant cada setmana presencial, l'equip del mitjà creat haurà de produir i emetre un producte periodístic multiplataforma integrat.

L'assignatura comptarà amb sessions en què es realitzaran altres activitats diferents a la producció de continguts, en què s'explicaran casos de bones pràctiques o conferències especialitzades.

L'equip docent realitzarà, durant totes les sessions de producció, acompanyament i atenció tutorial individual i en grup destinada a la resolució de problemes tècnics, de gestió i d'organització de l'equip. En cadascuna de les sessions, l'equip docent ha de garantir una retroalimentació de les activitats desenvolupades pel grup en funció del producte presentat.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació i revaluació 1 0,04 4, 5, 7
Classe magistral 6 0,24 1, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13
Pràctiques de laboratori 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Seminaris 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 1, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: preparació i preproducció de contingut semanal 10 0,4 1, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura tindrà dues parts diferenciades:

A. Les pràctiques de laboratori: el 70% de la nota es divideix en dos activitats d’avaluació: L’avaluació contínua I (30% de la nota amb un mínim de 3 pràctiques puntuables) i l’avaluació contínua II (40% de la nota amb un mínim de 4 pràctiques puntuables).

B. Participació en seminaris i activitats del curs: 30% de la nota.

 

A. Pràctiques de laboratori:

L'assignatura pretén l'aplicació pràctica de les competències periodístiques multimèdia i el conjunt de rutines organitzatives, encaminades a l'elaboració de productes periodístics en un context de producció periodística multiplataforma.

Les pràctiques consistiran en una simulació professional a partir de la creació d'un mitjà periodístic multiplataforma que treballi de forma real. L'alumnat elaborarà productes periodístics en qualsevol suport i adoptarà diferents rols professionals.

Cada setmana presencial es realitzarà una activitat en la redacció periodística creada i que estarà relacionada amb l'actualitat periodística: notícies/reportatges/entrevistes/cròniques/debats/participació a UAB Media/dinamització de xarxes socials, etc. També durant les diferents setmanes els estudiants hauran d'assumir un rol professional: editor, director, cap de portada, cap de secció, redactor, verificador de dades, corrector d'estil, community manager, etc. La nota final de la part A de l'assignatura (pràctiques de laboratori) consistirà en la mitjana aritmètica simple del total de les pràctiques realitzades, i conformarà el 70% de la qualificació final de l'assignatura.

L'assignatura, d'acord al calendari acadèmic, té prevista la realització de, almenys, 7 pràctiques de laboratori a desenvolupar entre les sessions 3 i 16 del calendari del curs. El seu desenvolupament dependrà de la normalitat acadèmica del semestre.

Totes les pràctiques de laboratori realitzades són avaluables.

Així, cadascuna de les pràctiques, en cas de ser 7, tindrà un pes específic (dins de l'apartat A de l'assignatura) del 10%.

En el cas que, per motius extra-acadèmics (problemes sanitaris, vagues, problemes atmosfèrics, tancaments inesperats, etc.) les sessions es vegin afectades i, amb això, el nombre mínim de pràctiques de laboratori, es mantindrà el mateix procediment d'avaluació: la qualificació final de la part A de l'assignatura serà la mitjana aritmètica del total de les pràctiques realitzades.

Durant cada pràctica s'avaluaran tres activitats específiques i diferenciades:

a. Producció i gestió de l'espai multimèdia del mitjà creat, incloses les xarxes socials

b. Producció del programa radiofònic associat al mitjà.

c. Producció del programa audiovisual associat al mitjà.

D'aquesta manera, les pràctiques de laboratori contindran tres tipus diferenciats d'avaluació, que inclouen l'exercici individual (avaluació en els diferents perfils professionals) i grupal (resultat final de la pràctica) de les estudiants participants de la pràctica.

Per aprovar aquesta part de l'assignatura, el nombre màxim de pràctiques suspeses o no presentades (sense excusa justificada) és de 1.

 

B. Participació en seminaris i activitats del curs:

Per aprofundir en tots els aspectes pràctics, l'assignatura també desenvoluparà sessions en què es realitzaran altres activitats diferents a la producció de continguts en les que s'explicaran casos de bones pràctiques o en les que es duran a terme conferències especialitzades.

L'estudiantat haurà d'assistir de forma obligatòria a aquestes sessions específiques. L'equip docent encarregarà un exercici periodístic (entrevista, roda de premsa, crònica, article d'opinió, notícia, etc.) a les estudiants per garantir la participació activa d'elles en les sessions programades.

L'assistència a aquestes sessions i la realització de l'exercici periodístic, significaran el 30% de la nota final de l'assignatura. En cadascuna de les sessions, s'encarregarà un exercici periodístic específic. La nota final de la part B de l'assignatura (participació en seminaris i activitats el curs) consistirà en la mitjana aritmètica simple del total dels exercicis periodístics realitzats.

Les estudiants que no assisteixin presencialment a les sessions programades dins de l'apartat B de l'assignatura, no podran realitzar els exercicis periodístics programats per l'equip docent.

 

Nota final:

La nota final de l'assignatura serà la suma entre l'apartat A i l'apartat B explicats anteriorment.

No cal una nota mínima en cada part de l'assignatura per fer el càlcul de la nota final.

 

Lliurament i revisió de qualificacions:

L'equip docent informarà l'estudiantat de les qualificacions de les seves pràctiques en un termini màxim d'una setmana (tant en l'apartat A, com en l'apartat B). Així, per exemple, si la pràctica es realitza a la sessió 3, les qualificacions obtingudes en aquesta pràctica han de ser informades, per tard, abans de l'inici de la sessió 4.

L'equip docent realitzarà, cada setmana, una retroalimentació de les activitats pràctiques realitzades de forma oral i en grup. Totes les qualificacions informades poden ser revisades, si l'estudiant així ho requereix, en la sessió de classe presencial immediatament següent a la informació de les qualificacions.

L'estudiant haurà de manifestar a l'equip docent la seva intenció de revisió de la nota en aquesta sessió i el professorat, en aquesta mateixa sessió, atendrà a la revisió sol·licitada donant per finalitzat el procés.

 

RECUPERACIÓ:

En les tres últimes setmanes del curs els estudiants que no hagin superat la part A de l'assignatura (pràctiques de laboratori) podran presentar-se a una prova de síntesi de reavaluació. La condició obligatòria per poder optar a la recuperació de l'assignatura és haver fet, com a mínim, 2/3 del total de les pràctiques del curs i haver obtingut una nota mitjana igual o superior a 3,5 (i menor que 5) en el conjunt de treballs pràctics realitzats per la alumna per a la part A de l'assignatura durant el curs.

La part B de l'assignatura, al tractar-se d'activitats que es desenvolupen en una sessió concreta, i de forma presencial, no podrà ser reavaluada o recuperada.

 

D'acord amb els criteris assenyalats anteriorment, si un estudiant no realitza, almenys, el 66% de les pràctiques de laboratori es considerarà com no avaluable d'aquesta assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continua I: treballs durant tot el curs 30% 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Avaluació continua II: treballs pràctics durant tot el curs 40% 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Participació en seminaris i activitats del curs 30% 6 0,24 1, 2, 5, 6, 8, 9, 12

Bibliografia

AGUADO, Juan Miguel y MARTÍNEZ, Inmaculada (coordinadores) (2008). Sociedad móvil. Biblioteca Nueva.

BALL, Benjamin (2016). Multimedia, Slow Journalism as Process, and The Possibility of Proper Time, Digital Journalism, 4(4), 432-444, DOI: 10.1080/21670811.2015.1114895

BANIS, Davide (2018). “Is immersive content the future of journalism?”, Medium. https://bit.ly/2LwQ6lC

BRADSHAW, Paul (2017). “What changed in 2017 — and what we can expect in 2018 (maybe)”, Online Journalism. https://bit.ly/2JqdK2E

BRIGGS, Mark. (2007). Journalism 2.0. Knight Center of Texas University.

BULL, Andy (2018). “Masterclass 9. 2018 essential update for Multimedia Journalism”, Andy Bull. https://bit.ly/2kXubIX

BUNCE, Mel (2019). Management and resistance in the digital newsroom. Journalism, 20(7), 890–905. https://doi.org/10.1177/1464884916688963

CAIRO, Alberto (2008). Infografía 2.0. Visualización interactiva de información en prensa. Alamut.

CEBRIÁN HERREROS, Mariano (Dir.) (2010). Desarrollos del periodismo en Internet. Comunicación Social.

COHEN, Nicole S. (2019). At Work in the Digital Newsroom, Digital Journalism, 7(5), 571-591, DOI: 10.1080/21670811.2017.1419821

DUNHAM, Richard Scott (2020). “Best Practices in Multimedia Journalism”. In: Multimedia Reporting. Tsinghua Global Business Journalism Series. Springer.

GINGRAS, Richard (2018). “News Then, News Now: Journalism in a Digital Age”, Medium. https://bit.ly/2LwOGri

JARVIS, Jeff (2010). Y Google ¿cómo lo haría? Gestión 2000.

LARRONDO URETA, Ainara (2009). Los géneros en la redacción ciberperiodística. Contexto, teoría y práctica actual. Universidad del País Vasco.

LE MASURIER, Megan (2015). What is Slow Journalism?, Journalism Practice, 9(2), 138-152, DOI: 10.1080/17512786.2014.916471

LÓPEZ GARCÍA, Xosé (2008). Ciberperiodismo en la proximidad. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

LÓPEZ GARCÍA, Xosé y PEREIRA FARINA, Xosé (coordinadores) (2010). Convergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España. Universidad de Santiago de Compostela.

MEEKS, Elijah (2018). “What Charts Say”, Medium. https://bit.ly/2JwvFo8

NEUBERGER, Christoph; NUERNBERGK, Christian; LANGENOHL, Susanne (2019). Journalism as Multichannel Communication, Journalism Studies, 20(9), 1260-1280, DOI: 10.1080/1461670X.2018.1507685

PALACIOS, Marcos y DÍAZ NOCI, Javier (2009). Ciberperiodismo: métodos de investigación. Universidad del País Vasco.

PERREAULT, Gregory; Stanfield, Kellie (2019). Mobile Journalism as Lifestyle Journalism?, Journalism Practice, 1(33), 331-348, DOI: 10.1080/17512786.2018.1424021

PINCUS, Hanna, WOJCIESZAK, Magdalena; BOOMGARDEN, Hajo. (2017). Do Multimedia Matter? Cognitive and Affective Effects of Embedded Multimedia Journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(3), 747–771. https://doi.org/10.1177/1077699016654679

PORTO, Denis; FLORES, Jesús (2012). Periodismo Transmedia. Fragua.

RAMONET, Ignacio (Ed.) (2002). La post‐televisión. Multimedia, Internet y globalización económica. Icaria & Antrazyt.

SALAVERRÍA, Ramón (2020). “Digital Journalism”. In: The International Encyclopedia of Journalism Studies (eds T.P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh and A. Sehl). doi:10.1002/9781118841570.iejs0189

SALAVERRÍA, Ramón y NEGREDO, Samuel (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Sol90 Media.

SÁNCHEZ-GARCÍA, Pilar; SALAVERRÍA, Ramón (2019). Multimedia news storytelling: Semiotic-narratological foundations. El profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.03

SCOLARI, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.