Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
No té prerequisits acadèmics.
L'alumnat ha de disposar de l'hàbit de llegir, veure, escoltar i consultar diferents mitjans de comunicació d'informació general, seguint especialment les notícies de caràcter de política internacional, així com els articles d'opinió sobre qüestions polítiques globals enteses en el seu sentit més ampli.
Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica. Això vol dir que serveix com a fonaments a partir dels quals ha de poder analitzar la realitat internacional
Els objectius bàsics del curs són: que l’alumnat conegui els conceptes fonamentals de la disciplina; que adquireixi capacitats analítiques aplicables a las relacions internacionals; que es familiaritzi amb el conjunt de processos i referències que a escala global han configurat la societat internacional contemporània; i, que sigui capaç d’expressar i defensar de manera oral i per escrit els seus punts de vista sobre les diverses qüestions internacionals més rellevants.
Aquesta assignatura (semestral) té un doble objectiu: familiaritzar l’alumnat amb els instruments d’anàlisi propis de les Relacions Internacionals i oferir informació sobre esdeveniments internacionals. Aquesta informació (seleccionada) ajudarà l’alumnat, d’una banda, a conèixer fets rellevants a nivell internacional i, d’altra, a examinar aquests fets dins d’un marc analític.
El curs s’ha dividit en tres grans blocs, respectivament: “teoria i conceptes”, “sistema internacional” i “societat internacional global”. Cadascun d’aquests blocs, al seu torn, està dividit en diverses lliçons o temes. No tots els temes o lliçons tindran un tractament idèntic (en termes d’hores de classe). El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
L'alumnat haurà de fer una sèrie de lectures obligatòries per cada tema, així com qualsevol altre lectura que el professorat li indiqui a l'alumnado al llarg del curs (ja sigui oferta en format paper o electrònic a través del Campus Virtual). Les lectures, juntament amb la matèria donada a les classes, constituiran l’objecte de les avaluacions. Per a l’actualització dels temes es recomana el seguiment d’alguns anuaris (vegeu apartat final amb obres de referència). És molt important que els estudiants tinguin present aquest sistema combinat de treball/classes a l'aula complementat amb el treball (lectures) que hauran de fer fora de l'aula per tal del correcte seguiment de la matèria i l'assignatura
Tema 8. Presentació de les grans dinàmiques de la societat internacional contemporània
Tema 9. Ordre polític (I): de la Societat de la GF a la post-GF
Tema 10. Ordre politic (II) El sitema de Nacions Unides
Tema 11. Ordre econòmic: el sistema de Bretton Woods i l'ordre comercial
Tema 12: Desafiaments de l'agenda global al s.XXI
- BARBÉ, Esther, Relaciones Internacionales, Madrid: Tecnos, 2020 (4ª edició). Aquest llibre serveix de manual per al conjunt de l’assignatura. També recull una sèrie de lectures complementàries (breus textos d’ordre polític o analític) que hauran de fer-se al llarg del curs seguintlesinstruccions del professor. En cadascun dels capítols hi ha bibliografia complementària sobre els temes del programa.
- McMAHON, Robert, La Guerra Fría. Una breve introducción, Madrid: Alianza, 2009. Aquest llibreserveix per fer un seguiment del orígens i evolució del sistema internacional de Guerra Freda, molt important per la part III del temari (La Societat Internacional Global).
- Lectura de la secció internacional de la premsa nacional i internacional.
- Altres lectures que el/la professor/a consideri adients pel correcte seguiment dels temes que conformen el programa. Aquestes lectures inclouen des de noticies fins a articles de revistes acadèmiques i poden ser lliurades pel professor/a a classe, poden adquirir-se al Servei de Fotocòpies o poden trobar-se penjades al Campus Virtual.
La dedicació de l'alumnat a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascun d'ells amb un pes determinat d'hores de treball. Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades.
- Activitats a l'aula, amb la presència del professorat: classes magistrals (amb el suport de les TIC i amb la possibilitat de desenvolupar debats en gran grup); seminaris de discussió de les lectures i documentals en els que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs.
- Activitats supervisades dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del profesorat. L'alumnat haurà de fer: lectura i preparació de textos; treball en grup consistent en aplegar documentació sobre un determinat tema de relacions internacionals i realitzar un treball acadèmic, un reportatge o un documental
- Activitats autònomes que fa l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències de la assignatura per tal de superar amb èxit l'assignatura, poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb ús de les TIC I debat en grup | 34 | 1,36 | 2, 3, 4, 6 |
Debats i seminaris sobre teoría i dinàmiques internacionals | 17 | 0,68 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura i preparació dels textos que seran objecte de control a classe | 8 | 0,32 | 3, 4, 6 |
Redacció del treball en grup | 13 | 0,52 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura i lectures complementàries | 56 | 2,24 | 3, 4, 6 |
Avaluació
L'assignatura s'avaluarà mitjançant:
1. La realització d'un examen parcial escrit relatiu al contingut teòric i pràctic que representa el 50% de la nota final de l'assignatura i que ha de superar-se amb una nota mínima de cinc punts (sobre deu), com a condició indispensable per a tenir aprovada l'assignatura.
En el cas que no es pogués realitzar aquest examen escrit presencial a l'aula, per les raons que són de domini públic, Covid 19 i situació de confinament, es realitzarà
un exercici individual que s'indicarà oportunament.
2. L'elaboració d'un treball grupal escrit i defensat oralment (30% del total de la nota final de l'assignatura). Aquest treball és de caràcter obligatori per a aprovar l'assignatura (ha de superar-se amb una nota mínima de cinc punts (sobre deu).
3. Les lectures i els comentaris d'una sèrie de textos (les pautes i criteris per a la lectura dels textos s'indicaran en el transcurs de les classes de l'assignatura), que es duran a terme en format de seminaris i debats (15%). Així mateix, es valorarà en la nota final global la participació de l'alumnat (comentaris, discussió de textos, exposició de temes, etc.) en les classes (lectures, comentaris i participació 5% de la nota final de l'assignatura).
La data de l'examen parcial escrit, dels seminaris avaluables amb nota i altres activitats s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura (Campus Virtual):
L' alumnat que no superi l'examen escrit tindra l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació, és a dir, podrá realitzar novament l'examen suspès el dia que determini la Facultat. Els seminaris avaluables amb nota i el treball grupal no es poden tornar a realitzar, no tenen activitats de compensació.
Important: L'alumnat que no obtingui la puntuació mínima, cinc punts sobre deu, en l'examen escrit, tindrà l'assignatura suspesa, encara que tingui aprovats el treball realitzatde manera grupal, els seminaris corresponentsi altres pautes d'avaluació.
El fet de presentar-se a l'examen escrit parcial eximeix a l'alumnat de la qualificació "NO PRESENTAT".
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació (classe, seminaris i debats, comentaris de text i altres activitats programades pel professorat) | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6 |
Examen escrit a l'aula sobre la totalitat de la matèria treballada al programa (apunts, lectures obligatòriesi investigacions de l'alumnat) | 50% | 3 | 0,12 | 3, 4, 6 |
Presentacions orals i escrites dels grups de recerca; debats en petits grups i resum escrit del debat; comentaris i anàlisi de textos, documents o notícies assignats a classes) | 15% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball de grup en relació a un tema de l'actual agenda internacional | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 6, 7 |
- BARBÉ, Esther, Relaciones Internacionales, Madrid: Tecnos, 2007 (3ª edició). Aquest llibre serveix de manual per al conjunt de l’assignatura. També recull una sèrie de lectures complementàries (breus textos d’ordre polític o analític) que hauran de fer-se al llarg del curs seguint les instruccions del professor. En cadascun dels capítols hi ha bibliografia complementària sobre els temes del programa.
- McMAHON, Robert, La Guerra Fría. Una breve introducción, Madrid: Alianza, 2009. Aquest llibre serveix per fer un seguiment del orígens i evolució del sistema internacional de Guerra Freda, molt important per la part III del temari (La Societat Internacional Global).
Tot i que no és lectura obligatòria, són altament recomanables:
- BAYLIS, John; SMITH, Steve. and OWENS, Patricia. (eds.), The Globalization of World Politics. An Introduction to International Relations (Sixth Edition), Oxford University Press, 2014
- LUNDESTAD, Geir, East, West, North, South. Major developments in International Politics since 1945 (Seventh Edition), SAGE, 2014.
- Lectura de la secció internacional de la premsa nacional i internacional
- Altres lectures que el professorat consideri adients pel correcte seguiment dels temes que conformen el programa. Aquestes lectures inclouen des de noticies fins a articles de revistes acadèmiques i poden ser lliurades pel professor/a a classe, poden adquirir-se al Servei de Fotocòpies o poden trobar-se penjades al Campus Virtual.
Bibliografia recomanada (texts fonamentals i obres de referència)
AA.VV., El estado del mundo, Madrid: Ed. Akal (edició 20..l).
Anuario Internacional CIDOB, Barcelona, Fundación CIDOB.
ARACIL, Rafael.; OLIVER, Joan.; SEGURA, Antoni., El mundo actual: De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días, Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona, 1995.
ARENAL, Celestino del, Introducción a la relaciones internacionales, Madrid: Tecnos, 1990 (3ª edició)
ARON, Raymond., Paz y Guerra entre las Naciones, Madrid: Alianza, 1985 (2 vols.)
ATTINÀ, Fulvio, El Sistema político global: introducción a lasrelaciones internacionales, Barcelona: Paidós, 2001
BANCO MUNDIAL, Informe sobre el Desarrollo Mundial (anual), Washington, Banco Mundial.
BIMBI, Linda (ed.), No en mi nombre: Guerra y Derecho, Madrid: Editorial Trotta, 2003
BOYD, Andrew, An Atlas of World Affairs, Londres: Routledge, 1991 (9ª ed.)
BRZEZINSKI, Zbigniew, El Gran Tablero Mundial, Barcelona: Paidós, 1998.
BULL, Hedley, La sociedad anarquica: un estudio sobre el orden en la política mundial, Madrid: Los Libros de la Catarata, 2005.
CALVOCORESSI, Peter, Historia Política del mundo contemporáneo. De 1945 a nuestros días, Madrid: Akal, 1999 (Setena edició).
CARLSNAES, Walter; RISSE, THomas.; SIMMONS, Beth A. (eds.), Handbook of International Relations, Londres: SAGE, 2002.
CARR, Edward H., La crisis de los veinte años (1919-1939). Una introducción al estudio de las relaciones internacionales, Madrid: Los Libros de la Catarata, 2004.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio (comp.), Textos básicos de Naciones Unidas, Madrid: Tecnos, 1982.
CASTELLS, Manel., La era de la Información. Economía, sociedad y cultura (3 vols.), Madrid: Alianza, 1997-98.
CENTRO DE INVESTIGACIÓN PARA LA PAZ (CIP), Anuario del CIP. Conflictos y dilemas de la sociedad internacional, Madrid: CIP / Icaria.
CHALIAND, Gerard i RAGEAU, Jean P., Atlas stratégique et géopolitique, Brussel·les: Complexe, 1994
DER DERIAN, James (ed.), International Theory. Critical Investigations, London: MacMillan, 1995
DONELLY, Jack, Realism and International Relations, Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
DOUGHERTY, James E. i PFALTZGRAFF JR., Robert L., Contending Theories of International Relations: A Comprehensive Survey (4th edition), New York: Longman, 1997.
DOYLE, Michael W., Ways of War and Peace, New York / London: W.W. Norton & Company, 1997.
EVANS, Graham i NEWNHAM, Jeffrey, The Penguin Dictionary of International Relations, London: Penguin Books, 1998
GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando i LORENZO, José María, Historia del mundo actual, 1945-1989, Madrid: Alianza, 1990.
GRIFFITHS, Martin, Fifty Key Thinkers in International Relations, London: Routledge, 1999.
GRIFFITHS, Martin i O’CALLAGHAN, Terry, International Relations: The Key Concepts, London: Routledge, 2002
HALLIDAY, Fred, Las relaciones internacionales en un mundo en transformación, Madrid:Los Libros de la Catarata, 2002.
HELD, David, La democracia y el orden global: del estado moderno al gobierno cosmopolita, Barcelona: Paidós, 1997
IFRI, Ramses, Rapport annuelmondial sur le sistème economique et strategique, París.
IGNATIEFF, Michael, Los derechos humanos como política e idolatría, Barcelona: Paidós, 2003
JACKSON,Robert i SORENSEN, Georg, Introduction to International Relations: Theories and Approaches, Oxford: Oxford University Press, 2003
JOUVÉ, Edmond, Relations Internationales, Paris: Presses Universitaires de France, 1992.
KALDOR, Mary, Las nuevas guerras, Barcelona: Tusquets Editores, 2001.
LAWSON, Stephanie (ed.), The New Agenda for International Relations: From Polarisation to Globalisation in World Politics?, Polity Press, 2001
LINKLATER, Andrew (ed.), International Relations. Critical Concepts in Political Science (5 vols.), London: Routledge, 2000.
MERLE, Marcel, Sociología de las relaciones internacionales, Madrid: Alianza Universidad, 2000 (3ª edición revisada y ampliada).
MORGENTHAU, Hans, Escritos sobre política internacional, Madrid:Tecnos, 1990.
NAÍM, Moises, El fin del poder, Madrid: Debate, 2014.
NASSAU, Adams Worlds apart: the north-south divide and the international system, London: Zed Books, 1993.
NYE Jr., Joseph S., La paradoja del poder norteamericano, Madrid: Taurus, 2003.
NYE Jr., Joseph S., The Future of Power, New York: Public Affairs, 2011
PEÑAS, Francisco J., Hermanos y enemigos. Liberalismo y Relaciones Internacionales, Madrid: Los Libros de la Catarata, 2003.
PNUD, Informe sobre el Desarrollo Humano (anual).
SIPRI Yearbook on Armament and Disarmament, Oxford: Oxford University Press (anual).
STEGER, M., Globalization: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press, 2003.
TRUYOL, A., La sociedad internacional, Madrid: Alianza, 1993 (2ª edició).
VIOTTI, P.R.and M.V.KAUPPI, International Relations Theory. Realism, Pluralism, Globalism, and Beyond,Boston: Allyn and Bacon, 1999 [3ª edició]
WALZER, M., Guerras justas einjustas. Un razonamiento moral con ejemplos históricos, Barcelona: Paidós, 2001.
WHITE, Brian, LITTLE, Richard i SMITH, Michael (eds.), Issues in World Politics, Palgrave Macmillan, 2001 (Second Edition - Revised, Expanded and Updated)
ZORGBIBE, Charles, Historia de las Relaciones Internacionales (2 vols), Madrid: Alianza, 1997.
Revistes
- Afers Internacionals (CIDOB)
- Alerta 2010! Informe sobre conflictos, derechos humanos y construcción de paz (Escola de Cultura de Pau de la UAB)
- Anuario 2010 de Procesos de Paz (Escola de Cultura de Pau de la UAB)
- Anuario Internacional CIDOB 2008
- Cooperation and Conflict
- European Journal of International Relations (UK)
- Foreign Affairs (USA)
- Foreign Affairs en español (Méxic)
- Foreign Policy – Edición Española (Espanya)
- International Affairs (UK)
- International Organization (USA)
- International Security (USA)
- International Studies Quarterly
- Keesing’s World New Archives (www.keesings.com)
- Le Monde Diplomatique (França-Espanya)
- Política Exterior (Espanya)
- Revista Electrònica d’Estudis internacionals (Espanya): http://www.reei.org
- Review of International Studies (UK)
- Third World Quarterly (UK)
- La Vanguardia Dossier (Espanya)
- World Politics (USA)
- The World Today (UK)
Pàgines web
Amnistia Internacional: http://www.a-i.es/
CIDOB: http://www.cidob.es
Comitè d´ajuda al desenvolupament de l’OCDE: http://www.oecd.org/cad
FIRST (Facts on International Relations and Security Trends) - http://first.sipri.org/
FMI: http://www.imf.org/external/spa/index.htm
ForeignAffairs -http://www.foreignaffairs.org/
Foreign Affairs en español – http://www.foreignaffairs-esp.org
Foreign Policy – Edición Española -http://www.fp-es.org
Heidelberg Institute of International Conflict Research (HIIK) - http://www.hiik.de/en/index.htm
International Relations and Security Network - http://www.isn.ethz.ch/
Institute for War and Peace Reporting (IWPR) - http://www.iwpr.net/index.pl?home_index.html
Le Monde Diplomatique: http://www.monde-diplomatique.fr/
Naciones Unidas: http://www.un.org/spanish
Observatori de crisis del Cidob: http://observatori.barcelona2004.org/observatorio/home_c.htm
Revista electrònica de relacions internacionals: http://www.reei.org
The Swedish Institute of International Affairs - http://www.ui.se/
The WWW Virtual Library: International Affairs Resources http://www2.etown.edu/vl/