Logo UAB
2020/2021

Tècniques de Guió Audiovisual

Codi: 103062 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Maria Palencia Villa
Correu electrònic:
RosaMaria.Palencia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Per tal de cursar aquesta assignatura es requereixen conceptes bàsics sobre la creació d’un guió obinguts en assignatures com ara  Narrativa Audiovisual, Guió Audiovisual de Ficció, Guió Audiovisual de No Ficció, Dramatúrgia i guió cinematogràfic i Gèneres televisius.

Cal també que l’alumnat  tingui una bona comprensió d’anglès, tant oral com de lectura.

L’assignatura forma part de la matèria “Narrativa Audiovisual”, que “Proporciona los fundamentos básicos para la construcción de mensajes audiovisuales a partir de las distintas teorías narrativas, de la dramaturgia y de la naturaleza expresiva de los lenguajes audiovisuales. Esta materia aporta también conocimientos sobre las técnicas y modelos específicos para la creación de guiones en los diferentes medios audiovisuales, según géneros y formatos" (Memoria del Grado en Comunicación Audiovisual aprovat  per l’ANECA).  

La assignatura proveeix l’alumnat d’eines tant teòriques com pràctiques per la creació de guions audiovisuals. La formació com a guionista audiovisual és una de les més freqüents sortides professionals pels graduats en Comunicació Audiovisual, segons consa en les dades oficials disponibles com L’observatori de graduats (UAB) o  el Libro Blanco Títulos de Grado en Comunicación.

Objectius

- Aprofundir en la comprensió de conceptes fonamentals per a la creació de guions audiovisuals.

- Analitzar críticament programes televisius, radiofònics i cinematogràfics des de la perspectiva narrativa i de su plasmació mitjançant l’escriptura del guió.

 - Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i tècnics en la creació de guions audiovisuals.  

- Reflexionar críticament sobre la situació de les dones com guionistes al sí de la indústria audiovisual així com en la seva representació als productes audiovisuals. 

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les habilitats narratives i expositives específiques dels continguts audiovisuals.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Desenvolupar una sensibilitat estètica per a la creació de productes audiovisuals.
  9. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  10. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  11. Gestionar el temps de manera adequada.
  12. Idear, planificar i desenvolupar qualsevol projecte de comunicació.
  13. Promoure innovacions en la confecció de narratives audiovisuals.
  14. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

Aquesta assignatura és sensible a la perspectiva de gènere i tots el seus continguts seran tractats des d’aquesta perspectiva.

  1. El guió  audiovisual segons els formats audiovisuals.   Creació d’escaletes, tractaments i guions de formats tals com ara magazine; concurs; el debat; el programa d’entrevistes; telerealitat; espectacles de nit; monòlegs i sèries de ficció.
  2. Reflexió teòric-pràctica i des de la perspectiva de gènere, sobre el guió segons gèneres dramàtics tals com el melodrama; la farsa; la tragèdia i la tragicomèdia.
  3. Comprensió de la gestació i disseny de sèries de ficció audiovisuals mitjançant la reflexió teòrica i els exercicis pràctics. 
  4. Aprenentatge i aprofundiment de nous models d’estructura segons el gènere/format audiovisual.
  5. Incentivació d’habilitats per a la creació de personatges segons el seu rol dramàtic.
  6. Reflexió i pràctica de l’escriptura de diàlegs en gèneres de ficció i d’entreteniment.

Metodologia

Es tracta d'una assignatura eminentment pràctica en la qual s'aprofundirà en els conceptes apresos en assignatures precedents de l'àrea de Narrativa, com ara Narrativa audiovisual; Guió audiovisual de ficció; Guió audiovisual de no ficció i Dramatúrgia i guió cinematogràfic. No obstant, al tractar-se d'una assignatura teoricopràctica (TPL) el treball teòric serà abordat mitjançant lectures obligatòries; visionat i anàlisi de productes audiovisuals i exposicions públiques i debats durant tot el curs. El vessant pràctica es durà a terme en cada sessió en què es treballaran consignes concretes d'acord al tema tractat i mitjançant el disseny i elaboració d'un projecte final de guió audiovisual literari complet i els seus passos previs com escaleta i tractament, segons el format.

Les tutories són imprescindibles per al seguiment dels projectes pràctics objecte d'avaluació.

Les activitats autònomes de l'alumnat són igualment imprescindibles per aconseguir els objectius d'aprenentatge.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 15 0,6 7, 8, 11, 12, 13
Pràctiques de laboratori 22,5 0,9 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14
Seminaris 15 0,6 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 3, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectures, anàlisi i treball fora de l'aula 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

El sistema d'avaluació continuada està integrat per quatre parts diferenciades.

a) Examen teòric: 20% sobre la qualificació final.

b) Projecte final: 40% sobre la qualificació final.

c) Exposició de temes i debats sobre lectures obligatòries 20% sobre la qualificació final.

d) Exercicis avaluables realitzats a classe segons calendari 20% sobre la qualificació final

Els criteris d'avaluació estan relacionats amb els resultats d'aprenentatge així com amb els indicadors de qualitat específics que es determinaran oportunament per a cada evidència avaluable.

Les últimes dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que compleixi les següents condicions:

a) Que no hagi tingut més de tres absències.

b) Que hi hagi obtingut una nota d'entre 3 i 4,9 en l'examen teòric.

c) Els projecte final serà tutoritzat durant el curs de manera que no podrà reavaluar-se en la seva integritat. És imprescindible aprovar l'examen teòric i al menys 2/3 del projecte final per a aprovar l'assignatura.

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació d'aquesta prova síntesi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20 % sobre la qualificació final 2 0,08 1, 4, 11, 12, 13
Exercicis pràctics 20% sobre la qualificació final 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14
Exposicions i debats 20% sobre la qualificació final 2,5 0,1 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14
Projecte final 40% sobra la qualificació final 2 0,08 1, 4, 5, 9, 10, 12

Bibliografia

(Aquesta bibliografia podrà ser ampliada durant el curs)

 BAREA Pedro y  MONTALVILLO Roberto (1992) Radio: redacción de guiones. Bilbao Universidad del País Vasco.

BENTLEY, Eric (1982) La vida del drama. Barcelona. Paidós Ed.  Primera parte recuperable en https://vdocuments.site/la-vida-del-drama-eric-bentley-parte-1.html Segunda parte recuperable en  https://vdocuments.site/179974077-la-vida-del-drama-eric-bentley-segunda-parte.html

CASCAJOSA VIRINO, Concepción. (2005) Prime Time. Las mejores series de la televisión americanas. De CSI a Los Soprano. Madrid, Calamar Ediciones.

COOPER Pat y DANCYGER Ken (1994) El guión del cortometraje. Madrid, IORTV.

DE ROSENDO, Teresa y GATELL, Josep (2015) Objetivo Writers’ Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona. Alba Ed.

ICKOWIZCZ, Luisa Irene (2008) En tiempos breves. Apuntes para la escritura de cortos y largometrajes. Buenos Aires. Paidós Estudios de Comunicación 27.

LUNA, Alicia (2012) Nunca mientas a un idiota. Poker para guionistas y demás escribientes. Barcelona. Alba Ed.

ORTIZ, Miguel Ángel y Volpini, Federico. (1995) Diseño de programas de radio. Barcelona, Paidós.

PÁRAMO, Almudena G. (2007) Los papeles de la tele. El guión en programas de televisión

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio. (2001) Estrategias del guión cinematográfico. Barcelona, Ed. Ariel Cine. 

STEELE, Alexander (Editor) (2014) Escribir cine. Guía práctica para guionistas de la famosa escuela de escritores de Nueva York. Barcelona. Alba Eds.

RAYBROWN, Michael (2006) Screenplay Format Guide. Story Sense. Recuperable en http://www.communityandculture.bm/files/new_events/1470407013Screenplay%20Format%2010%20great%20websites.pdf

RAYNAULD, Isabelle (2014) Leer y escribir un guión. Buenos Aires. La marca editora. La introducción a este libro puede recuperarse en http://lamarcaeditora.com/admin/files/libros/1038/RAYNAULDLeeryescribirunguinmuestradigital.pdf

TUBAU, Daniel (2007) Las paradojas del guionista. Reglas y excepciones en la práctica del guión. Barcelona, Ed. Alba.

VORHAUS, John (2005) Cómo orquestar una comedia. Los recursos más serios para crear los gags, monólogos y narraciones cómicas más desternillantes. Barcelona. Alba Eds.

(Aquesta bibliografia podrà ser ampliada durant el curs)

 BAREA Pedro y  MONTALVILLO Roberto (1992) Radio: redacción de guiones. Bilbao Universidad del País Vasco.

BENTLEY, Eric (1982) La vida del drama. Barcelona. Paidós Ed.  Primera parte recuperable en https://vdocuments.site/la-vida-del-drama-eric-bentley-parte-1.html Segunda parte recuperable en  https://vdocuments.site/179974077-la-vida-del-drama-eric-bentley-segunda-parte.html

CASCAJOSA VIRINO, Concepción. (2005) Prime Time. Las mejores series de la televisión americanas. De CSI a Los Soprano. Madrid, Calamar Ediciones.

COOPER Pat y DANCYGER Ken (1994) El guión del cortometraje. Madrid, IORTV.

DE ROSENDO, Teresa y GATELL, Josep (2015) Objetivo Writers’ Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona. Alba Ed.

ICKOWIZCZ, Luisa Irene (2008) En tiempos breves. Apuntes para la escritura de cortos y largometrajes. Buenos Aires. Paidós Estudios de Comunicación 27.

LUNA, Alicia (2012) Nunca mientas a un idiota. Poker para guionistas y demás escribientes. Barcelona. Alba Ed.

ORTIZ, Miguel Ángel y Volpini, Federico. (1995) Diseño de programas de radio. Barcelona, Paidós.

PÁRAMO, Almudena G. (2007) Los papeles de la tele. El guión en programas de televisión

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio. (2001) Estrategias del guión cinematográfico. Barcelona, Ed. Ariel Cine. 

STEELE, Alexander (Editor) (2014) Escribir cine. Guía práctica para guionistas de la famosa escuela de escritores de Nueva York. Barcelona. Alba Eds.

RAY

(Aquesta bibliografia podrà ser ampliada durant el curs)

 BAREA Pedro y  MONTALVILLO Roberto (1992) Radio: redacción de guiones. Bilbao Universidad del País Vasco.

BENTLEY, Eric (1982) La vida del drama. Barcelona. Paidós Ed.  Primera parte recuperable en https://vdocuments.site/la-vida-del-drama-eric-bentley-parte-1.html Segunda parte recuperable en  https://vdocuments.site/179974077-la-vida-del-drama-eric-bentley-segunda-parte.html

CASCAJOSA VIRINO, Concepción. (2005) Prime Time. Las mejores series de la televisión americanas. De CSI a Los Soprano. Madrid, Calamar Ediciones.

COOPER Pat y DANCYGER Ken (1994) El guión del cortometraje. Madrid, IORTV.

DE ROSENDO, Teresa y GATELL, Josep (2015) Objetivo Writers’ Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona. Alba Ed.

ICKOWIZCZ, Luisa Irene (2008) En tiempos breves. Apuntes para la escritura de cortos y largometrajes. Buenos Aires. Paidós Estudios de Comunicación 27.

LUNA, Alicia (2012) Nunca mientas a un idiota. Poker para guionistas y demás escribientes. Barcelona. Alba Ed.

ORTIZ, Miguel Ángel y Volpini, Federico. (1995) Diseño de programas de radio. Barcelona, Paidós.

PÁRAMO, Almudena G. (2007) Los papeles de la tele. El guión en programas de televisión

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio. (2001) Estrategias del guión cinematográfico. Barcelona, Ed. Ariel Cine. 

STEELE, Alexander (Editor) (2014) Escribir cine. Guía práctica para guionistas de la famosa escuela de escritores de Nueva York. Barcelona. Alba Eds.

RAYBROWN, Michael (2006) Screenplay Format Guide. Story Sense. Recuperable en http://www.communityandculture.bm/files/new_events/1470407013Screenplay%20Format%2010%20great%20websites.pdf

RAYNAULD, Isabelle (2014) Leer y escribir un guión. Buenos Aires. La marca editora. La introducción a este libro puede recuperarse en http://lamarcaeditora.com/admin/files/libros/1038/RAYNAULDLeeryescribirunguinmuestradigital.pdf

TUBAU, Daniel (2007) Las paradojas del guionista. Reglas y excepciones en la práctica del guión. Barcelona, Ed. Alba.

VORHAUS, John (2005) Cómo orquestar una comedia. Los recursos más serios para crear los gags, monólogos y narraciones cómicas más desternillantes. Barcelona. Alba Eds.

BROWN, Michael (2006) Screenplay Format Guide. Story Sense. Recuperable en http://www.communityandculture.bm/files/new_events/1470407013Screenplay%20Format%2010%20great%20websites.pdf

RAYNAULD, Isabelle (2014) Leer y escribir un guión. Buenos Aires. La marca editora. La introducción a este libro puede recuperarse en http://lamarcaeditora.com/admin/files/libros/1038/RAYNAULDLeeryescribirunguinmuestradigital.pdf

TUBAU, Daniel (2007) Las paradojas del guionista. Reglas y excepciones en la práctica del guión. Barcelona, Ed. Alba.

VORHAUS, John (2005) Cómo orquestar una comedia. Los recursos más serios para crear los gags, monólogos y narraciones cómicas más desternillantes. Barcelona. Alba Eds.