Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 0 |
Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès.
Aquesta assignatura s'inclou en la matèria del grau Historia i Estètica de la comunicació audiovisual. Aquesta matèria la formen les següents assignatures de 6 crèdits ETCS cadascuna:
Tal com es defineix en el pla d'estudis, l'assignatura proporciona coneixements bàsics sobre la televisió, especialment en la introducció als factors estructurals, tecnològics i estètics que defineixen els productes televisius. En aquest sentit, s'articulan també eines d'anàlisi i d'interpretació per als programes televisius, dotant a l'alumnat de capacitat crítica per analitzar el discurs televisiu.
1.-Context de la televisió contemporània
Breu repàs contextualitzador de les principals característiques (tecnològiques, reguladores, culturals i socials) que defineixen i determinen la indústria televisiva del moment.
2.-Tendències de la televisió actual
Anàlisi crítica de les tendències programàtiques actuals a nivell internacional, el fenòmen del global format trade i de la funció social de la televisió en la societat contemporània.
3.-El paper de les noves plataformes televisivas. Televisió i Internet.
Determinar les implicacions de les noves plataformes de distribució del senyal televisiu i, especialment, d'Internet en l'evolució social del mitjà. La irrupció de la Social TV.
4.-Aproximació als Television Studies
Introducció a aquesta disciplina acadèmica, que aborda l'anàlisi crítica del mitjà televisiu, i determinar l'evolució dels seus estudis a l'era digital, especialment, per analitzar el nou rol del telespectador/usuari en l'era de les Xarxes Socials.
5.-L'anàlisi televisiva: fonts, eines i models analítics
Descripció dels principals mètodes i tècniques d'investigació per abordar l'anàlisi televisiva. Proposta, desenvolupament i aplicació d'un model propi.
L'adquisició de coneixements i competències per part dels alumnes es durà a terme a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals a l'aula, excercicis d'anàlisi, debat i reflexió a partir de visionats i de material de lectura en els espais de l'aula i dels seminaris, i tutories.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASSES TEÒRIQUES | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 8, 11, 12 |
SEMINARIS | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 7, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
TREBALL AUTÒNOM | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
L'Avaluació consisteix en tres parts diferenciades:
Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitjana.
Podran presentar-se a les proves de recuperació de l'examen teòric i del projecte els/les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PROVA TEÒRICA | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 5, 8, 11, 12 |
SEMINARIS | 20% | 1 | 0,04 | 1, 7, 8 |
TREBALL | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia bàsica
Beck, Daniel; Hellmueller, Lea; Aeschbacher, Nina (2012). "Factual Entertainment and Reality TV". A Communication Research Trends, vol. 31 (2), 4-27.
Bignelli, Jonathan (2004). An Introduction to Television Studies. London: Routledge.
Bordieu, Pierre (1997). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.
Carpentier, Nico (2012). “The concept of participation. If they have access and interact, do they really participate?”. A Revista Fronteiras. Estudios midiáticos, 14(2), pp. 164-177.
Casetti, Francesco; Di Chio, Frederico (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
Esser, Andrea (2012). "The format business: Franchising television content". A International Journal of Digital Television, vol. 4 (2), 141-158.
Gray, Jonathan; Lotz, Amanda (2012). Television Studies. Cambridge/Malden: Polity Press.
Grainge, Paul (ed.). Ephemral Media. Transitory Screen Culture from Television to YouTube. London: Palgrave Macmillan, British Film Institute.
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, London: New York University Press.
Lotz, Amanda (2009). Beyond prime time: Television programming in the post-network era. New York: Routledge.
Prado, Emili; Delgado, Matilde; García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). “General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels”. El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04
Spigel, Lynn; Olsson, Jan (eds.) (2004). Television after TV. Essays on a medium in transition. Durham/London: Duke University Press.
Tay, Jinna;Turner, Graeme (2009). Television Studies after TV: Understanding Television in the Post-broadcast Era. London, New York: Routledge.
Vande Berg, Lea; Wenner, Lawrence; Gronbeck, Bruce (1998). Critical approaches to television. Boston/New York: Houghton Mifflin Company.
van Dijck, José (2009). “Users like you? Theorizing agency in user-generated content”. A Media, Culture & Society, 31(1), 41-58.
Al llarg de les classes es proporcionará bibliografia complementària en funció de cada temari.