2020/2021
Pràcticum I
Codi: 103005
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500892 Fisioteràpia |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d’ètica professional amb totes les seves accions.
Es recomana que tots els alumnes han d'estar vacunats segons indicacions UAB, de la mateixa manera que deuen de conèixer el codi de bones pràctiques.
És d'obligat compliment que l'estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturales sexual abans d'iniciar les pràctiques.
Objectius
L’assignatura PI es cursa durant el primer semestre del segon curs de fisioteràpia, i forma part del grup d'assignatures de formació bàsica. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat fisioterapeuta.
L'objectiu general de l'assignatura és veure a la pràctica conceptes ja estudiats en altres assignatures. Integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota supervisió de fisioterapeutes qualificats.
Durant les pràctiques es duran a terme per part dels alumnes , totes aquelles competències professionals eficaces per tal d'obtenir una assistència integral a l'usuari.
Competències
- Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
- Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
- Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
- Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
- Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es faci atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom
- Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
- Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
- Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
- Elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats.
- Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Gestionar sistemes d'informació.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
- Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
- Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
- Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
- Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
- Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
- Raonar amb sentit crític.
- Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
- Resoldre problemes.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions
- Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
- Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
- Treballar en equip.
- Treballar en equips professionals i cooperar de manera efectiva amb tot l'equip multidisciplinari.
- Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica dels serveis de fisioteràpia, on es realitzen les estades clíniques, utilitzant les eines de valoració apreses en altres matèries.
- Analitzar i avaluar sistemes de gestió i control dels serveis generals de fisioteràpia.
- Aplicar el codi deontològic de la professió.
- Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
- Aplicar protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència.
- Avaluar els resultats i la seva relació amb els objectius marcats, a través de casos reals en les diferents especialitats clíniques.
- Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
- Consensuar, si escau, els objectius amb l'equip multidisciplinari, per a la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
- Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
- Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
- Dur a terme activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en els pacients assignats durant l'estada clínica.
- Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
- Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
- Elaborar un informe de fisioteràpia que inclogui tota la informació necessària perquè sigui un instrument vàlid de comunicació per a usuaris i/o professionals.
- Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
- Establir la periodicitat de la intervenció.
- Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
- Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Gestionar sistemes d'informació.
- Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Interpretar les prescripcions facultatives.
- Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
- Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
- Preveure les necessitats de material i aparells.
- Raonar amb sentit crític.
- Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
- Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
- Resoldre casos clínics, susceptibles de tractament fisioterapèutic en qualsevol de les especialitats clíniques.
- Resoldre problemes.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
- Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
- Treballar en equip.
- Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.
Continguts
La realització de les pràctiques clíniques donen a l’alumne l’oportunitat de integrar els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en les matèries, en un àmbit professional real. D’aquesta manera podrà aplicar les diferents tècniques a casos clínics concrets, així com, participar a la prevenció i promoció de la salut.
L'alumne assistirà diàriament al centre de pràctiques i sota supervisió d'un fisioterapeuta " tutor" aplicarà diferents tècniques de valoració i tractament depenent dels casos clínics.
El centres on es realitzaran les estades clíniques corresponen a centres de medicina física i rehabilitació amb convenis concertats vigents.
L'assignació de centre de pràctiques es farà segons els procediments establerts per la facultat.
Metodologia
Elaboració de treball: l’estudiant individualment elaborarà un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques.
Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts. Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la univeritat.
Abans de l'inici de les estades clíniuqes el coordinador de l'assignatira farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques.
Avaluació
Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial: el tutor de pràctiques valorarà les habilitats clíniques de l'alumne, mitjançant un qüestionari lliurat per al universitat . 70% de la nota final
Registre narratiu. Carpeta de treball: l'alumne haurà de presentar una memòria de les estades clíniques. 30% de la nota final. S'avaluarà:
- Coherència
- Contingut, redacció correcta y utilització de vocabulari científic.
- Presentació
Tot s'avaluarà sobre 10 punts
Una vegada superats els mòduls, aquests no podran ser objecte d’una nova avaluació.
És necessari aprovar cada una de les parts de l'assignatura amb una nota mínima de 5 per tal de fer mitja i superar l’assignatura.
L’ASSISTÈNCIA de les ESTADES CLÍNIQUES és OBLIGATÒRIA. S’haurà de justificar qualsevol falta d’assistència.
L’alumne que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial |
70% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
|
Registre narratiu. Carpeta de treball |
30% |
0
|
0 |
6, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 26, 27, 30, 32, 34, 36, 39
|
Bibliografia
Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014
Daza J. Tests de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Bogotá: Panamericana. 1995
Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Mèxic: Manual Moderno. 1979
Kendall. Músculos: pruebas y funciones. Barcelona: Jims. 1984
Cutter NC, Kevorkion CG. Manual de valoración muscular. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000
Kapandji IA. Cuadernos de fisiologia articular vol.I, II, III. Barcelona: Ed. Masson. 1973
Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed. Masson. 2000
Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed. Masson. 2000
Rodrigo C, Miralles M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Ed. Masson. 1998
Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Colección Panamericana de fisioterapia. 2007
Kaltenborn FM. Fisioterapia manual columna. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000
Kaltenborn FM. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 1999
Viel E. Diagnóstico fisioterápico. Concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria. Barcelona: Elsevier Masson; 1999
Buckup K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona: Elsevier Masson. 2007
Vilar E, Sureda S. Fisioterapia del aparato locomotor. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2005
Reichel H, Ploke CE. Fisioterapia del aparato locomotor. Estructuras, funciones y medidas de actuación sobre las afecciones. Exploración y tratamiento de enfermedades ortopédicas. Barcelona: Paidotribo. 2007
Xardez Y. Vademecum de kinesioterapia. Barcelona: Ed. El Ateneo. 2001
Gedda M. Décision Kinésithérapique. Paris: Ed. Masson. 2001
Hsu SI, Burton WL, Davids S. Medicina basada en la evidencia. 1a Ed. Madrid: Libreria Editorial Marbau. 1999
Piedrola G et al. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Masson Salvat. 1998
Martin Zurro A, Cano JF. Atención primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma. 2003
Llor B. Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. Ed. Interamericana. 1998
Krueger D. Psicología de la rehabilitación. Ed. Herder. 1994