Logo UAB
2020/2021

Pràcticum II

Codi: 103004 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Sandra Mateo Lozano
Correu electrònic:
Sandra.Mateo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d’ètica professional amb totes les seves accions.

Es recomana que tots els alumnes han d'estar vacunats segons indicacions UAB, de la mateixa manera que deuen de conèixer el codi de bones pràctiques.

És d´obligat compliment que l´estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques.

 

Objectius

L’assignatura PII es cursa durant el segon semestre del segon curs de fisioteràpia, i forma part del grup d'assignatures de formació bàsica. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat fisioterapeuta.

L'objectiu general de l'assignatura és veure a la pràctica conceptes ja estudiats en altres assignatures. Integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota supervisió de fisioterapeutes qualificats.

Durant les pràctiques es duran a terme per part dels alumnes , totes aquelles competències professionals eficaces per tal d'obtenir una assistència integral a l'usuari.

Competències

  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Resoldre problemes.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • Treballar en equip.
  • Treballar en equips professionals i cooperar de manera efectiva amb tot l'equip multidisciplinari.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el codi deontològic de la professió.
  2. Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  3. Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
  4. Consensuar, si escau, els objectius amb l'equip multidisciplinari, per a la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  5. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  6. Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
  9. Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
  10. Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  11. Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
  12. Establir la periodicitat de la intervenció.
  13. Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
  14. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  15. Gestionar sistemes d'informació.
  16. Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
  17. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  18. Interpretar les prescripcions facultatives.
  19. Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
  20. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  21. Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
  22. Preveure les necessitats de material i aparells.
  23. Raonar amb sentit crític.
  24. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  25. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  26. Resoldre problemes.
  27. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  28. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  29. Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  30. Treballar en equip.
  31. Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.

Continguts

La realització de les pràctiques clíniques donen a l’alumne l’oportunitat  de integrar els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en les matèries, en un àmbit professional real. D’aquesta manera podrà aplicar les diferents tècniques a casos clínics concrets, així com, participar a la prevenció i promoció de la salut.

L'alumne assistirà diàriament al centre de pràctiques i sota supervisió d'un fisioterapeuta " tutor" aplicarà diferents tècniques de valoració i tractament depenent dels casos clínics.

El centres on es realitzaran les estades clíniques corresponen a centres de medicina física i rehabilitació amb convenis concertats vigents.

L'assignació de centre de pràctiques es farà segons els procediments establerts per la facultat.

 

Metodologia

Elaboració de treball:  l’alumne individualment elaborarà  un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques. 

Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat

Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques

L´estudiant no podrà realitzar les pràctiques al mateix centre que el Pràcticum I. En el cas que es produeixi serà el coordinador qui adjudiqui el centre de pràctiques.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 150 6 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 29, 30, 31

Avaluació

 

Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial: el tutor de pràctiques valorarà les habilitats clíniques de l'alumne, mitjançant un qüestionari lliurat per la universitat .  70% de la nota final     

Registre narratiu. Carpeta de treball: l'alumne haurà de presentar un cas clínic de les estades clíniques. 30% de la nota final. S'avaluarà:

     - Coherència

     - Contingut, redacció correcta y utilització de vocabulari científic.

     - Presentació

Tot s'avaluarà sobre 10 punts

Una vegada superats els mòduls, aquests no podran ser objecte d’una nova avaluació.

És necessari aprovar cada una de les parts de l'assignatura amb una nota mínima de 5 per tal de fer mitjana i superar l’assignatura.

L’ASSISTÈNCIA de les ESTADES CLÍNIQUES és OBLIGATÒRIA. S’haurà de justificar qualsevol falta d’assistència.

L’alumne que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial 70% 0 0 2, 3, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 16, 18, 19, 21, 22, 31
Registre narratiu. Carpeta de treball 30% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

Bibliografia

Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014

Daza J. Tests de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Bogotá: Panamericana. 1995

Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Mèxic: Manual Moderno. 1979

Kendall. Músculos: pruebas y funciones. Barcelona: Jims. 1984

Cutter NC, Kevorkion CG. Manual de valoración muscular. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000

Kapandji IA. Cuadernos de fisiologia articular vol.I, II, III. Barcelona: Ed. Masson. 1973

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed. Masson. 2000

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed. Masson. 2000

Rodrigo C, Miralles M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Ed. Masson. 1998

Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Colección Panamericana de fisioterapia. 2007

Kaltenborn FM. Fisioterapia manual columna. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000

Kaltenborn FM. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 1999

Viel E. Diagnóstico fisioterápico. Concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria. Barcelona: Elsevier Masson; 1999

Buckup K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona: Elsevier Masson. 2007

Vilar E, Sureda S. Fisioterapia del aparato locomotor. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2005

Reichel H, Ploke CE. Fisioterapia del aparato locomotor. Estructuras, funciones y medidas de actuación sobre las afecciones. Exploración y tratamiento de enfermedades ortopédicas. Barcelona: Paidotribo. 2007

Xardez Y. Vademecum de kinesioterapia. Barcelona: Ed. El Ateneo. 2001

Gedda M. Décision Kinésithérapique. Paris: Ed. Masson. 2001

Hsu SI, Burton WL, Davids S. Medicina basada en la evidencia. 1a Ed. Madrid: Libreria Editorial Marbau. 1999

Piedrola G et al. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Masson Salvat. 1998

Martin Zurro A, Cano JF. Atención primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma. 2003

Llor B. Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. Ed. Interamericana. 1998

Krueger D. Psicología de la rehabilitación. Ed. Herder. 1994