Logo UAB
2020/2021

Valoració i Diagnòstic Fisioterapèutic en Neurologia

Codi: 102997 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Navarro Roman
Correu electrònic:
Marta.Navarro.Roman@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Inés García Bouyssou

Prerequisits

Es recomana haver adquirit els coneixements i competències bàsiques de les assignatures: Fisioteràpia en Neurologia I i II.

 

Objectius

Aprofundir en el coneixement i entrenament de les habilitats clíniques i de recerca diàries relacionades amb la valoració i el diagnòstic fisioterapèutic en neurologia, sent capaç de:

  • Realitzar una història clínica que permeti:

-       Planificar un tractament individualitzat pel pacient neurològic segons la seva fase evolutiva
-       Establir uns objectius a curt i llarg terme
-       Valorar l'evolució

  • Realitzar un raonament clínic adequat al context del pacient.
  • Dur a terme una correcte exploració neurològica.
  • Entendre els diferents mecanismes que permeten el control motor y la plasticitat del sistema nerviós.
  • Valorar les principals deficiències sensorials i motrius, les limitacions en l'activitat i les restriccions en la participació dels pacients amb condicions de salut neurològiques.
  • Aplicar les escales estandarditzades més utilitzades en neurologia i assolir els coneixements necessaris per poder construir una escala en l’àmbit de la neurorehabilitació.
  • Familiaritzar-se amb les valoracions realitzades per altres especialistes dins de l'equip de Neurorehabilitació.
  • Utilitzar les eines necessàries per fer recerca en neurorehabilitació.

Competències

  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  2. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  3. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  5. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  6. Raonar amb sentit crític.
  7. Resoldre problemes.
  8. Treballar en equip.

Continguts

  1.  Model CIF i història clínica en fisioteràpia neurològica.
  2. Exploració: general i condicions de salut.
  3. Aprenentatge motor i neuroplasticitat.
  4.  Valoració en fisioteràpia del pacient neurològic adult.
  5. Escales Estandarditzades.
  6. Valoració interdisciplinar en neurorehabilitació. 
  7. Revisió d'Articles.

Metodologia

La docència es basa en classes teòric-pràctiques.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 20 0,8 1, 2, 5, 6, 7, 8
TEORIA (TE) 21 0,84 1, 2, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 2 0,08 2, 4, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 18 0,72 1, 3, 5, 6, 7
ESTUDI PERSONAL 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 25 1 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

El sistema d'avaluació serà:

  • Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple:

-       2 exàmens parcials d’una hora de durada.

      • Test de 30 preguntes amb 4 possibles respostes, només una serà correcta.
      • Cada resposta correcta val 1 punt i cada errònia resta 0,25 punts.
      • 40% de la nota global
      • no es respondran preguntes durant l'examen
      • la data de revisió d'examen es publicarà al campus virtual

 

  • Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada:

-       Aplicació pràctica i raonament de les diferents escales de valoració.

      • Durada: 15 minuts.
      • 35% de la nota global.

 

  • Avaluació oral mitjançant proves estructurades:

-       Exposició oral grupal amb material audiovisual d’un article que apliqui escales de valoració neurològica en un assaig clínic.  

      • Raonament de les escales utilitzades i propostes d’altres escales que es podrien fer servir.
      • Durada: 15 minuts
      • 15% de la nota global.

 

  • Lliurament d'informes / treballs escrits:

-       Redacció d’una història clínica i planificació dels objectius de tractament mitjançant l’observació d’un cas clínic real.

      • 10% de la nota global.

 

Per aprovar l'assignatura s'han de complir les següents condicions:

    • Superar tots els blocs amb una nota  ≥5.
    • Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació.
    • No complir les indicacions d'elaboració dels treballs i els terminis de lliurament comporta penalització en la nota.
    • L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria. És possible faltar a un 30% de les classes presentant justificant.
    • És consideren com a criteris per assignar la qualificació “no avaluable” els següents:
      • No presentar-se a alguna de les proves d’avaluació
      • Faltar a més del 30% de les classes pràctiques 

Els alumnes d'intercanvi seguiran els mateixos criteris d'avaluació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada 35% 0,25 0,01 2, 4, 6, 7
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 40% 2 0,08 1, 5, 6, 7
Avaluació oral mitjançant proves estructurades 15% 0,25 0,01 2, 4, 8
Lliurament d'informes / treballs escrits 10% 1,5 0,06 1, 3, 5, 6, 7

Bibliografia

  1. Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud: CIF. Organización Mundial de la Salud, 2001.
  2. Cano, R; Collado, S. Neurorrehabilitación: Métodos específicos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.
  3. Cooper N y Frain J. ABC of ClinicalReasoning. BMJ Books: 2017.
  4. Damasio A. La sensación de lo que ocurre. Cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. Barcelona: Planeta, 2018.
  5. Fuller G. Exploración neurológica fácil. Elsevier 5ª ed. 2014.
  6. M tui E, Gruener G, Dockery P. Neuroanatomía clínica y neurociencia. Elsevier 7ª Ed. 2017.
  7. Swartz MH. Tratado de semiología. Anamnesis y exploración física. 7ªEd. Barcelona: Elsevier; 2014.
  8. García-Alix, Alfredo. Evaluación neurológica del recién nacido. Madrid: Díaz de Santos, 2010.
  9. Redondo García A, Conejero Casares JA. Rehabilitación Infantil. 1ªEd. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2012.
  10.  Purves D. Neurociencia. 3ºEd. Madrid: Panamericana; 2008.
  11.  Seco. Sistema Nervioso. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Madrid: Panamericana, 2020.
  12. Fisioterapia en Neurología. Procedimientos para restablecer la capacidad funcional. Bisbe, Santoyo, Segarra. Editorial Panamericana, 2012.
  13. Helm-Estabrooks, Albert. Manual de la afasia y de terapia de la afasia. Madrid: médica Panamericana, 2005.
  14. Paeth, B. Experiencias con el Concepto Bobath: fundamentos, tratamientos y casos. 2ª ed. Madrid: Panamericana, 2006.
  15. Sheila Lennon, Maria Stokes. Pocketbook of Neurological Physiotherapy, 2009.

      Més bibliografia durant les classes.