Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 | 0 |
S'ha fet canvis en l'equip docent de l'assignatura, s'elimina a la professora Eva Montané Esteva (eva.montane@uab.cat)
S'ha fet canvis en l'equip docent de l'assignatura, s'afegeix al professor Magí Farré Albaladejo (magi.farre@uab.cat)
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en farmacologia general.
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clínica.
L’assignatura es programa al cinquè curs del Grau de Medicina, quan ja s’han assolit coneixements de patologia general i de l’etiologia, la clínica i el diagnòstic de les principals malalties i síndromes. L’alumne ja té un coneixement dels principis de farmacologia general i coneix els grans grups de medicaments, el seu mecanisme d’acció i els principals efectes desitjats i indesitjats.
Els objectius formatius de l’assignatura consisteixen en proporcionar els elements per aprendre a seleccionar el tractament més adequat per a cada malalt individual mitjançant un procés raonat que suposa valorar l’eficàcia, la toxicitat, la conveniència i el cost de cada opció disponible. Addicionalment, es pretén donar a conèixer la dinàmica dels medicaments a la societat, des de la recerca de noves molècules fins a l’aprovació per part de les autoritats sanitàries i la farmacovigilància després de la comercialització, així com proporcionar els elements necessaris per poder valorar críticament la informació sobre els nous medicaments que es van comercialitzant.
Els coneixements teòrics de l’assignatura es complementen amb activitats pràctiques sobre selecció dels tractaments en malalts amb patologies freqüents, avaluació crítica d’informació sobre nous medicaments, i identificació i valoració de sospites de reaccions adverses a medicaments en malalts concrets.
Introducció a la Farmacologia Clínica i Terapèutica. Els medicaments d'ús humà. Fonts d'informació en Farmacologia Clínica. Desenvolupament de medicaments: aspectes científics, metodològics, bioètics i legals. Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques. Efecte placebo. Farmacocinètica clínica i ajustament de la dosi. Avaluació de l'acció i efecte dels medicaments. Interaccions farmacològiques d'interès clínic i interaccions entre medicaments i altres compostos. Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. Intoxicacions per medicaments i drogues. Farmacologia clínica de l'embaràs, infància i vellesa. Farmacologia Clínica de la insuficiència renal, cardíaca i d'altres processos patològics. Farmacogenètica i farmacogenòmica. Farmacologia social. Anamnesi farmacològica, automedicació i compliment. Regulació legal dels medicaments i publicitat farmacèutica. Principis de Farmacoeconomia. Bones pràctiques de prescripció de medicaments. Farmacoepidemiologia. Medicines alternatives. Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics en atenció primària. Regulació de la fertilitat. Patologia dels principals aparells, òrgans i sistemes induïda per medicaments.
Blocs distributius
Tipus d’activitat |
Activitat |
Data i Títol |
Recursos materials |
Dirigida |
CT |
Dia 1: Introducció a la farmacologia clínica i terapèutica. Els medicaments d'ús humà. |
PPT |
CT |
Dia 2: Fonts d'informació en farmacologia clínica. |
PPT |
|
CT |
Dia 3: Desenvolupament de medicaments: aspectes científics, metodològics, bioètics i legals. Efecte placebo. |
PPT |
|
CT |
Dia 4: Assaig clínic de medicaments (AC) i les seves bases metodològiques (1). |
PPT |
|
CT |
Dia 5: AC i les seves bases metodològiques (2). |
PPT |
|
CT |
Dia 6: Farmacocinètica clínica i ajust de la dosi. Avaluació de l'acció i efecte dels medicaments. |
PPT |
|
CT |
Dia 7: Interaccions farmacològiques d'interès clínic i interaccions entre medicaments i altres compostos. |
PPT |
|
CT |
Dia 8: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. |
PPT |
|
CT |
Dia 9: Farmacoepidemiologia. |
PPT |
|
CT |
Dia 10: Ús de medicaments en el sistema de salut i les seves implicacions econòmiques. |
PPT |
|
CT |
Dia 11: Abús i dependències demedicaments i drogues. |
PPT |
|
CT |
Dia 12: Farmacologia clínica de l'embaràs i la infància. |
PPT |
|
CT |
Dia 13: Farmacologia clínica de la vellesa. |
PPT |
|
CT |
Dia 14: Farmacologia clínica de la insuficiència renal, hepàtica i d'altres processos patològics. |
PPT |
|
CT |
Dia 15: Farmacogenètica. |
PPT |
|
CT |
Dia 16: Bones pràctiques de prescripció de medicaments. Regulació legal dels medicaments i publicitat farmacèutica. Anamnesi. |
PPT |
|
CT |
Dia 17: Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics en atenció primària (1): Introducció als antibiòtics. |
PPT |
|
CT |
Dia 18: Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics en atenció primària (2): Cardiovascular. |
PPT |
|
CT |
Dia 19: Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics en atenció primària (3): Introducció a les patologies psiquiàtriques. |
PPT |
|
CT |
Dia 20: Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics en atenció primària (4): Introducció al tractament del dolor. |
PPT |
|
CT |
Dia 21: Selecció i prescripció de medicaments en els principals processos patològics (5): Oncologia. |
PPT |
|
CT |
Dia 22: Regulació de la fertilitat. |
PPT |
|
CT |
Dia 23: Medicines alternatives. |
PPT |
|
CT |
Dia 24: Principis de selecció i d’utilització apropiada dels medicaments utilitzats en patologia respiratòria. |
PPT |
|
CT |
Dia 25: Principis de selecció i d’utilització apropiada dels medicaments utilitzats en patologia digestiva. |
PPT |
|
CT |
Dia 26: Principis de selecció i d’utilització apropiada dels medicaments utilitzats en patologia gènito-urinària. |
PPT |
|
CT |
Dia 27: Principis de selecció i d’utilització apropiada dels medicaments utilitzats en malalts d’edat avançada. |
PPT |
|
CT |
Dia 28: És possible desprescriure medicaments? |
PPT |
|
Subtotal: 28 classes magistrals = 28 hores |
|||
SCC |
Dia 1: Fonts d'informació en Farmacologia Clínica. |
Accés a internet Llibres i articles. |
|
SCC |
Dia 2: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques. Efecte placebo |
Article per llegir i comentar Q |
|
SCC |
Dia 3: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància |
CC-Q
|
|
SCC |
Dia 4: El procés de la selecció dels medicaments. |
CC-Q |
|
SCC |
Dia 5: Prescripció de medicaments i el sistema de salut. Publicitat i mitjans de comunicació. |
Notícies de diari Q |
|
SCC |
Dia 6: Ús de medicaments en poblacions especials (insuficiència renal / hepàtica). |
CC-Q |
|
SCC |
Dia 7: Antibiòtics (infecció urinària i pneumònia). |
CC-Q |
|
SCC |
Dia 8: Cardiovascular -I |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 9: Cardiovascular -II |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 10: Respiratori |
||
SCC |
Dia 11: Diabetis |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 12: Malalties psiquiàtriques |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 13: Polimedicació |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 14: Demència |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 15: Dolor agut |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 16: Dolor crònic |
CC-GT-Q |
|
SCC |
Dia 17: Medicines alternatives |
CC-GT-Q |
|
Subtotal: 17 sessions de seminari= 34 hores |
CT = Classe teòrica (1 hora)
SCC = Seminari de Casos Clínics (2 hores)
PPT = Presentació en Power point; C-GT-Q = Cas clínic, guies de tractament i qüestionari
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Departament de Farmacologia, de Terapèutica i de Toxicologia
Responsable de Facultat: Josep Mª Castel Llobet (jmc@icf.uab.cat)
Responsables UDH
.Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
Josep Torrent josep.torrent@uab.cat |
Eduardo Diogène Fadini ed@icf.uab.cat |
Magí Farré
|
Caridad Pontes García Cpontes@tauli.cat |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 5,5 ECTS= 137,5 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 69 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total= 6,5 hores): 2 exàmens parcials i 1 examen de síntesi final, avaluació continuada dels seminaris.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: fins 45% total 62 hores (es recomana ~20% Teoria; ~25 % pràctiques laboratori clínic, seminaris de casos clínics I pràctiques clíniques assistencials: un mínim de 20 % TE, 10% PCA, 5% SCC o LHC, 10% lliure disposició segons necessitats)
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 28 (1h per sessió).
Seminaris de casos clínics (SCC) Mida de grup: 2-10 alumnes . Sessions programades: 17 sessions de 2 hores. Els alumnes, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la direcció d’un tutor.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 34 | 1,36 | 2, 3, 4, 9, 17, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 34, 38, 39, 41 |
TEORIA (TE) | 28 | 1,12 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 32, 33, 34, 37, 38 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 16 | 0,64 | 17, 26, 27, 28, 35, 41 |
ESTUDI PERSONAL | 36 | 1,44 | 35, 36 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 17 | 0,68 | 17, 26, 27, 28, 35, 40, 41 |
El sistema d’avaluació es basarà en una part teòrica (70% de la nota final) i una part pràctica (30% de la nota final).
Per la part teòrica:
Es programaran dos exàmens teòrics parcials, de caire eliminatori quan la nota obtinguda sigui superior a 5,0.
Per la part pràctica:
L’assistència a les pràctiques és obligatòria. D’acord amb les particularitats de cada Unitat Docent, les pràctiques/seminaris es podran avaluar de forma continuada. L’avaluació continuada s’especificarà en el programa de cada UDH; en algunes UDH, es valoraran activitats complementàries.
L’estudiant que no hagi aprovat els parcials i/o no hagi superat les pràctiques, es pot presentar a la prova final de recuperació que conté una part teòrica i una part pràctica.
Qualificació final
La qualificació final és el promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació clínica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació clínica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final correspondrà al valor quantitatiu més baix d'entre els obtinguts en les avaluacions teòrica i clínica.
Quan l'estudiant no es presenti a les proves parcials programades o a la prova de recuperació constaràcom a noavaluable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 70% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 3,5 | 0,14 | 2, 3, 4, 9, 17, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 38, 39, 40, 41 |
Bibliografia específica
Rang HP, Dale MM, Ritter JM, Flower R. Rang & Dale’s Pharmacology. 8th ed. Elsevier, Philadelphia, 2016.
Wecker L (ed.) Brody’s Human Pharmacology. Molecular to clinical. 6th ed. Mosby Elsevier, Canadà, 2018.
Bibliografia de consulta
Baños JE, Farré M. Principios de Farmacología clínica, Masson, Barcelona, 2002.
Brunton L, Lazo J, Parker K (Eds.). Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, 13ed. Mc Graw Hill, Nova York, 2018.