Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OB | 3 | 2 |
-
- Conèixer els procediments d’avaluació ambiental i el contingut dels documents preceptius
- Conèixer la legislació per la qual es regeixen les avaluacions ambientals
- Saber identificar i valorar impactes ambientals
- Estar capacitat per proposar mesures mitigadores d’impactes
- Reconèixer els principals efectes de les activitats humanes sobre el medi natural i social
- Saber valorar la percepció social dels impactes ambientals
- Analitzar críticament una avaluació ambiental
Part 1) Conceptes, normatives i mètodes. Els impactes sobre el medi biòtic
1. Conceptes bàsics sobre l’Avaluació Ambiental i legislació bàsica
2. Estructura i contingut dels Estudis d’Impacte Ambiental
3. Identificació i avaluació qualitativa dels impactes
4. Valoració de la magnitud dels impactes y ponderació dels factors ambientals
5. Mesures mitigadores dels impactes ambientals i Programa de Vigilància Ambiental
6. Valoració del medi biòtic, criteris ecològics per mitigar els impactes ambientals
7. Criteris de valoració d'espècies i figures de protecció
8. Criteris de valoració dels hàbitats i espais naturals protegits
9. Estudi de casos amb especial incidència sobre el medi natural
Part 2) Els impactes sobre el medi físic
1. Introducció al medi físic
2. Avaluació de l’impacte dels abocaments
3. Informació bàsica per a AIA del medi físic
4. Avaluació del procés d’erosió
5. Impactes al cicle hidrològi
6. Impactes al medi fluvial: aigua i sediments
7. Impactes al medi hidrogeològic
8. Impactes en talussos.
9. Impacte acústic
10. Estudi de casos d’especial incidència en el medi físic
Part 3) L’Avaluació d’Impacte Ambiental des de la perspectiva social
1. El medi social com a part del medi ambient i de l’avaluació d’impactes
2. La dimensió temporal. Descompte i inflació
3. Tècniquesdequantificació d’impactes socials. Taules input-output, funcions de producció, altres
4. Mètodes devaloració i percepció social. Preferències revelades i declarades
5. Agregacions i avaluació. Anàlisi cost-benefici, multicriteri, Leopold, Battelle
6. Les anàlisis d’equivalència
7. Mesures preventives, correctores i compensatòries
8. Programa de vigilància i quantificació de costos
9. Aplicacions
L'assignatura combina classes de teoria, pràctiques individuals, treball pràctic i una sortida de camp.
(a) classes magistrals o de teoria on s'expliquen els conceptes i els mètodes de la disciplina. A les sessions teòriques es destaquen i aborden els punts complicats i importants de cada unitat didàctica. Posteriorment, l'estudiant a partir de la informació bibliogràfica i amb el seu treball personal haurà d’assimilar els conceptes explicats.
(b) classes de metodologia on es combinarà l’explicació del fonament dels principals mètodes de valoració i d’avaluació amb càlculs a l’ordinador mitjançant casos d’estudi.
(c) treball pràctic orientat al coneixement dels processos i dels documents implicats en l’avaluació ambiental.
(d) pràctica de camp on es realitzarà una sortida al camp per observar i discutir sobre el terreny impactes produïts per actuacions humanes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició del professor (teoria) | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Pràctica | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Sortida de camp | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Documentació i bibliografia | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 100 | 4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Es realitzaran avaluacions separades per les parts de medi biòtic, medi físic, medi social i treball pràctic. L’assignatura es pot aprovar “per curs” (avaluació continuada) o en una prova final “compensatòria” (examen “de juny”).
El càlcul de la nota final es farà d’acord amb els pesos següents, expressats en percentatge:
- Medi biòtic i medi físic, 50%, un 20% del qual provindrà d'un treball pràctic conjunt de medi biòtic i medi físic
- Medi social, 50%, un 20% del qual provindrà d'un treball pràctic de medi social
L'avaluació continuada implica com a mínim realitzar 3 activitats d'avaluació al llarg del curs.
Per poder aprovar cal treure una nota no inferior a 3,5 sobre 10 en cada prova i una mitjana final igual o superior a 5,0 en l'assignatura. El format, procediment i contingut específic de les proves d’avaluació de cada part el detallarà el professor corresponent a l'inici del curs.
L'estudiant que no aprovi "per curs" (avaluació continuada) té l'opció de presentar-se a la prova final "compensatòria" (examen "de juny"), i llavors no li comptaran les qualificacions del/s exàmens parcials. Només els exàmens parcials podran ser objecte d’avaluació a la prova compensatòria; la resta d’activitats (treballs) no.
Per poder participar a la recuperació l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumne ha de presentar-se com a mínim a 3 de les 4 activitats avaluatives proposades (2 parcials i 2 treballs). Per participar a la prova "compensatòria" l'alumneha d'haver obtingut a l'mínim un 3,5 de mitjana a l'assignatura en l'avaluació continuada.
Les condicions per aprovar en la prova "compensatòria" són les mateixes que per a fer-ho mitjançant l'avaluació contínua. Un no presentat a la prova compensatòria de juny implica una nota a l’expedient igual a l’obtinguda a l’avaluació per curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial medi natural | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Examen parcial medi social | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball pràctic medi natural | 20% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball pràctic medi social | 20% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Azqueta, D. (2002). Introducción a la Economía Ambiental. Ed. McGraw Hill: Madrid.
Cantó, S., P. Riera & A. Borrego. (2009). La evaluación de impacto ambiental en España. Coste y limitaciones. Economía Industrial, 371:113-120.
Conesa Fernández-Vitora, V. (2010). Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa. 4ª edició. Madrid.
Domenico, P.A. & F.W. Schwartz (1990). Physical and chemical hydrogeology. Wiley.
Fetter, C.W. (1988). Applied hydrogeology. MacMillan.
Fetter, C.W. (1993). Contaminant hydrogeology. MacMillan.
Field, B. y M. Field. (2002) Economía Ambiental. Ed. McGraw Hill: Madrid.
Garmendia A. (2010). Evaluación de impacto ambiental. Ed Pearson Educación, Madrid, 398p.
Gómez Orea, D. (2003). Evaluación de Impacto Ambiental, un instrumento preventivo para la gestión ambiental. 2ª edició ampliada. Editorial Mundi-Prensa. Madrid, Barcelona, México, 749p.
Keller, E.A & R.H. Blodgett. (2007). Riesgos naturales. Procesos de la Tierra como riesgos, desastres y catástrofes. Pearson.
Labandeira, X., C. León y M.X. Vázquez. (2006). Economía Ambiental. Prentice Hall Iberia, Madrid, 353p.
Mallarach. J.M. (1999). Criteris i mètodes d’avaluació del patrimoni natural. Documents dels Quaderns de medi ambient Núm. 2. Departament de Medi Ambient. Generalitat de Catalunya.
McCarthy, D. (1997). Essentials of soil mechanics and foundations. Prentice-Hall.
Rau, J.G. & D. C. Wooten. (1980). Environmental Impact Analysis Handbook. McGraw-Hill.
Riera, P., D. Garcia, B.Kriström &R. Brännlund. (2016). Manual de economía ambiental y de los recursos naturales (segunda edición, revisada y ampliada). Madrid, Paraninfo.