Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 | 2 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 | 2 |
Encara que no hi ha prerequisits formalment establerts i és responsabilitat de la pròpia assignatura proporcionar als i les alumnes un mitjà per adquirir els coneixements descrits a l’apartat de continguts de l’assignatura, és recomanable: un bon coneixement de programació, del funcionament d'un computador, dels diferents tipus d’arquitectures, de com funciona un sistema operatiu, de com s’envien missatges per la xarxa (Enginyeria del software, Estructura de computadors, Arquitectura de computadors, Sistemes Operatius, Xarxes, Arquitectures Avançades).
L'objectiu d'aquesta assignatura és conèixer els sistemes de còmput d’altes prestacions i paral·lels, sistemes multiprocessador i multicomputador, paradigmes de programació paral·lela, aprendre a desenvolupar les aplicacions amb pas de missatges o memòria compartida i analitzar els prestacions d’execució d’aquestes aplicacions.
Els conceptes teòrics sobre paradigmes de programació, pas de missatges i memòria compartida es reforça amb les sessions de pràctiques en les que els i les alumnes aprenen a programar utilitzant llenguatges de programació paral·lela.
Tots el components descrits en aquesta assignatura han de permetre a l'alumne comprendre el funcionament dels sistemes d’altes prestacions i paral·lels i, fins a cert punt, ser capaç de realitzar un disseny senzill d’una aplicació paral·lela i avaluar les seves prestacions.
Tema 1: Introducció a sistemes d’altes prestacions. Introducció als sistemes d’altes prestacions, sistemes paral·lels, multiprocessadors i multicomputadors. Execució d’aplicacions paral·leles en sistemes d’altes prestacions. Tema 2: Classificació de paral·lelisme SIMD (Single Instruction, Multiple Data), MIMD (Multiple Instruction, Multiple Data). Models d'aplicacions paral·leles. Tema 3: Algorismes paral·lels Definició d’algorismes paral·lels. Exemples d’algorismes paral·lels. Desenvolupament d’algorismes paral·lels. Tema 4: Programació paral·lela Paradigmes de programació paral·lela. Aplicacions basades en pas de missatges. Estàndard MPI (Message Passing Interface). Aplicacions basades en memòria compartida. Estàndard OpenMP (Open Multiprocessing) i CUDA (Compute Unified Device Architecture). Aplicacions híbrides (MPI+OpenMP). Desenvolupament d’aplicacions utilitzant MPI, OpenMP, CUDA i programació híbrida. Tema 5: Arquitectura de Supercomputadors Particularitats de l'arquitectura de supercomputadors. Xarxes d'Interconnexió. Infrastructura física i costos. Tema 6: Anàlisis de prestacions Anàlisis de prestacions de sistemes paral·lels. Avaluació de prestacions de sistemes paral·lels. Exemples d’eines d’avaluació de prestacions. |
En el desenvolupament de l'assignatura es podran diferenciar quatre tipus d’activitats docents:
Aquest plantejament del treball està orientat a promoure un aprenentatge actiu i a desenvolupar les competències de capacitat d'organització i planificació, comunicació oral i escrita, treball en equip i raonament crític. La qualitat dels exercicis realitzats, de la seva presentació i del seu funcionament es valorarà especialment. Competències transversals: Com s'ha mencionat abans, l'assignatura inclou com activitat docent la realitzacióde dos treballs. Un d'ells consta de la revisió crítica d'un artícle de divulgació científica i està orientat a desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva i el pensament científic dels estudiants (competència T01, resultats d'aprenentage T01.02 i T01.03). L'altre consisteix en el desenvolupament d'un article a la Viquipèdia i està orientat a comunicar eficientment per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts, fent un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees (competència T04, resultats d'aprenentatge T04.01 i T04.02). Els estudiants disposen de guies que descriuen com fer una revisió d'un article científic i de material pel desenvolupament d'articles a la Viquipèdia (que inclou la pàgina del Viquiprojecte: Còmput d'altes prestacions). Durant el semestre es fan un mínim de dos reunions amb els grups per discutir i avaluar l'evolució d'ambdós treballs. La gestió de la docència de l'assignatura es farà a través del Campus Virtual (https://cv2008.uab.cat/), que servirà per poder veure els materials, gestionar els grups de pràctiques, fer els lliuraments corresponents, veure les notes, comunicar-vos amb els professors, etc. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problemes (Resolució d'exercicis ) | 9 | 0,36 | 1, 2, 5, 7, 10, 11, 14, 17 |
Pràctica (Resolució de les pràctiques de laboratori) | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18 |
Teoria | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 8, 11, 15, 16, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 12, 15, 16, 18 |
Preparació de problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 7, 10, 11, 14, 17 |
Preparació de pràctiques | 40 | 1,6 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18 |
Recerca | 15 | 0,6 | 1, 3, 5, 8, 11, 12, 15, 16 |
L'objectiu del procés d'avaluació és verificar que l'alumne ha assolit els coneixements i habilitats definits en els objectius de l'assignatura, així com les competències. S’avaluaran quatre tipus d’activitats de manera independent on la suma ponderada d’elles donarà la nota final. Aquestes cinc activitats són:
La part de Teoria (T) s’avaluarà amb dos controls parcials individuals durant tot el curs. La nota final de Teoria sortirà de la suma ponderada dels dos controls (0.5*Control 1 + 0.5*Control 2). Hi haurà una segona oportunitat per recuperar aquesta part el dia que tenim assignat a la setmana de exàmens de juny. Es podran recuperar les parts que no hagin estat superades en els controls parcials de teoría. La nota mínima per aprovar aquesta part és >= 4. La part de Resolució de pràctiques de laboratori (PL) s’avaluarà de manera grupal. Té tres lliuraments. La nota final sortirà de la suma ponderada dels tres lliuraments (X0*Lliurament 1 + X1*Lliurament 2 + X2*Lliurament 3, X0 + X1 + X2 = 1). Per aprovar les PL la nota mínima haurà de ser >=4. Només hi ha una única oportunitat (no es pot recuperar aquesta part). La part de Redacció d'un article a laViquipèdia (VA) s’avaluarà de manera grupal. Cada grup tindrà un tema relacionat als continguts de l'assignatura per desenvolupar a la Vikipèdia (pot ser que l'article ja existeixi o sigui de nova creació). L'article s'anirà desenvolupant durant el curs i es discutirà amb el responsable de l'assignatura i els membres del grup en hores de tutoria. La nota de cada membre del grup es determinarà per la qualitat de l'article i participació en la discussió. Només hi ha una única oportunitat (no es pot recuperar aquesta part). En conseqüència, en cas de que un alumne no tingui nota de revisió de l'article, no podrà optar a l'excel·lent en la recuperació. La part d'Anàlisi d'un article de recerca (RA) s’avaluarà de manera grupal. Cada grup tindrà un article de recerca assignat (en anglès) sobre el que haurà de fer una revisió crítica d'entre 900 i 1100 paraules. Aquesta revisió es lliurarà al responsable de l'assignatura i posteriorment es discutirà amb els membres del grup en hores de tutoria. La nota de cada membre del grup es determinarà per la qualitat de la revisó i participació en la discussió. Només hi ha una única oportunitat (no es pot recuperar aquesta part). En conseqüència, en cas de que un alumne no tingui nota de revisió de l'article, no podrà optar a l'excel·lent en la recuperació. Els exercicis pràctics individuals (PA) consistiran en treballar problemes de programació molt concrets i relacionats amb els que es trobaran a les pràctiques de laboratori. Es vol que cada estudiant estudiï la resolució d'un conjunt de problemes concrets de forma aïllada al cas més general de la pràctica. El valor d'aquests exercicis és del10% de la nota final i donada la seva naturalesa i objectiu no són recuperables. La nota final de l'assignatura serà la suma ponderada de les notes de cadascuna de les quatre activitats: 35% de Teoria, 10% Redacció d'un article a la Viquipèdia, 10% de l'Anàlisi d'un Article de Recerca, 10% Resolució d'exercicis pràctics individuals i 35% de Resolució de pràctiques de laboratori. El resultat haurà de ser >= 5. En cas de no superar l'assignatura per no arribar a la puntuació mínima en algun dels apartats (Teoria o Pràctiques de Laboratori), tot i que al fer la mitjana ponderada la nota final fos igual o superior a 5 la nota que es posarà a l'expedient serà de 4,5. En cas de que la mitjana no arribi a 5 la nota que figurarà a l'expedient serà la nota mitjana obtinguda numèricament. Si l'alumne entrega qualsevol activitat, s’entén que es presenta a l'assignatura i serà avaluat/da. Si no entrega cap activitat, llavors es pot considerar No avaluable. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats. Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que el CV és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre el professorat i els/les estudiants. Per a cada activitat d’avaluació, s’indicaràun lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el/la professor/a. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat. RESUM Si ( (T>=4) i (P>=4) aleshores NF = 0.35*T + 0.1*VA + 0.1*RA + 0.1*PA + 0.35*PL Si (NF>=5) aleshores APROVAT Sino SUSPES Sino SUSPES Estudiants repetidors: Els alumnes repetidors o repetidores que tinguin aprovades les pràctiques de laboratori poden demanar la convalidació d'aquesta part de l'assignatura. La resta d'activitats d'avaluació hauran de fer-les en les mateixes condicions que els/les altres estudiants. Nota sobre plagis: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un o una estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "No Avaluable" als i les estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'estudiant que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades. En resum: copiar, deixar copiar o plagiar(o l'intent de) en qualsevol de lesactivitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Analisi d'un artícle de recerca | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 16, 18 |
Artícle Viquipèdia 3 | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3, 6, 7, 11, 14, 16 |
Control individual parcial 1 | 17,5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 11, 15 |
Control individual parcial 2 | 17,5% | 2 | 0,08 | 1, 3, 9, 11, 12, 16, 17, 18 |
Entrega de pràctica 1 | 8% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 13, 16, 17 |
Entrega de pràctica 2 | 13,5% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 13, 16, 17 |
Entrega de pràctica 3 | 13,5% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 16, 17 |
Realització d'exercicis pràctics individuals | 10% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 9, 11, 12, 18 |