Logo UAB
2020/2021

Sistemes i Tecnologies Web

Codi: 102750 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502441 Enginyeria Informàtica OB 3 2
2502441 Enginyeria Informàtica OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ian Blanes Garcia
Correu electrònic:
Ian.Blanes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Maria Carmen de Toro Valdivia

Prerequisits

L'assignatura no té cap prerequisit oficial.

Els estudiants que no hagin aprovat Fonaments de Computadors o Metodologia de la Programació poden tenir serioses dificultats al cursar l'assignatura.

És molt recomanable haver cursat Sistemes Operatius, Laboratori de Programació, Informació i Seguretat, XarxesEnginyeria del Software i Tecnologies de Desenvolupament per a Internet i Web. De les assignatures anteriors, són necessaris els coneixements bàsics, per tant, no és imprescindible haver-les aprovat, tot i que sí recomanable.

Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir un nivell d'anglès suficient com per entendre els materials escrits de l'assignatura que puguin estar escrits en anglès. En els grups en català, no serà necessari escriure en anglès.

Objectius

Aquesta assignatura s'emmarca gràcies a la importància recent de les tecnologies web amb els cada cop més usos quotidians que la societat atorga a aquestes tecnologies. El coneixement d'aquestes tecnologies es troba a la frontera de la innovació en els models de negoci que s'intenten adaptar a l'ús de les noves tecnologies per millorar la seva competitivitat i poder oferir valor afegit.

L'objectiu d'aquesta assignatura és aportar una visió general de les tecnologies que es troben en aquesta frontera i al mateix temps permetre l'aprofundiment en elements particulars per part dels estudiants, fomentant el seu esperit innovador.

Competències

    Enginyeria Informàtica
  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Capacitat per a emprar metodologies centrades en l'usuari i la organització per al desenvolupament, avaluació i gestió d'aplicacions i sistemes basats en tecnologies de la informació que asegurin l'accessibilitat, ergonomia i usabilitat dels sistemes.
  • Capacitat per a seleccionar, dissenyar, desplegar, integrar i gestionar xarxes i infraestructures de comunicacions a una organització.
  • Capacitat per a seleccionar, dissenyar, desplegar, integrar, avaluar, construir, gestionar, explotar i mantenir les tecnologies de hardware, software i xarxes, dins dels paràmetres de cost i qualitat adequats.
  • Capacitat per concebre sistemes, aplicacions i serveis basats en tecnologies de xarxa, incloent Internet, Web, comerç electrònic, multimèdia, serveis interactius i computació mòbil.
  • Comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les metodologies centrades en l'usuari i les organitzacions en els sistemes TIC.
  2. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  3. Comunicar eficientment, oralment o per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  4. Concebre aplicacions i serveis basats en tecnologies de xarxa, incloent Internet, web, comerç electrònic, multimèdia, serveis interactius i computació mòbil.
  5. Conèixer i comprendre les alternatives que permeten la incorporació del comerç electrònic a l'entorn comercial.
  6. Conèixer les metodologies de disseny centrades en l'usuari i les organitzacions.
  7. Desenvolupar i gestionar aplicacions de software social.
  8. Dissenyar integradament i avaluar tecnologies de informació i les comunicacions.
  9. Dissenyar sistemes TIC atenent a criteris d'accessibilitat, ergonomia i usabilitat.
  10. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  11. Integrar i gestionar tecnologies web avançades i multimèdia per a incrementar la capacitat operativa dins d'una organització.
  12. Treballar de manera autònoma.

Continguts

  • Tema 1: Criteris de disseny centrats en l'usuari

    • Iterative prototyping, storyboarding, personas, paper prototyping, digital mockups, comparing alternatives and mixing, participant observation, interviewing, heuristic evaluation, process mapping.

  • Tema 2: Arquitectura de la Informació

    • Information Foraging, esquemes de navegació, patrons de disseny, i organització de la informació.

  • Tema 3: Software social

    • Models de comunicació, col·laboració i comunitat. Aspectes socials. Difusió de les innovacions. Gestió de comunitats.

  • Tema 4: Tecnologies web avançades i serveis interactius

    • Frameworks i biblioteques. Webs asíncrones.

  • Tema 5: Computació mòbil

    • Aspectes de disseny: tipologia dels dispositius i limitacions. Multi-platform development, app markets, near-field communication.

  • Tema 6: Mitjans digitals i comerç electrònic

    • Els mitjans digitals a Internet, distribució de continguts comprimits a través de serveis web, i passarel·les de pagament pel comerç electrònic.

Metodologia

Es tracta d'una assignatura amb uns continguts que agrupen temes de diversa i a vegades distant temàtica. És primordial tenir una visió àmplia d'aquests per poder conèixer les diferents possibilitats que ofereixen a l'hora d'interactuar amb les diverses tecnologies que es plantegen, i al mateix temps són també primordials els coneixements que s'adquireixen en aprofundir en algun dels temes, simplement pel fet de l'experiència directa que això aporta. És per això que l'assignatura combina aquestes dues metodologies diferenciades, la primera destinada a aportar coneixements amplis que incloguin tot el temari (base), i la segona destinada a que els alumnes aprofundeixin en una tecnologia concreta (aprofundiment).

Els coneixements base s'impartiran mitjançant classes teòriques i de problemes, que seran avaluades de forma corresponent.

Els estudiants realitzaran l'aprofundiment mitjançant activitats formatives, tant de forma teòrica amb la realització d'un o més treballs, com de forma aplicada amb la realització d'un projecte pràctic.

Competències transversals:

Competència Com es treballarà Com s'avaluarà
T02 - Adquirir hàbits de treball personal.  
T02.01 - Treballar de manera autònoma. Aquesta competència es treballarà, entre d'altres, a través del/s treball/s que els alumnes han de preparar de forma autònoma. S'avaluarà a través de l'activitat d'avaluació A1.
T02.03 - Gestionarel temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada. Les activitats desenvolupades en sessions tutoritzades requereixen el desenvolupament d'un projecte relativament complex on caldrà treballar de manera organitzada per portar-lo a terme amb èxit. S'avaluarà a través de l'activitat d'avaluació C2.
T02.08 - Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.

En un primer moment els alumnes faran exercicis d'auto-aprenentatge tutoritzats, que hauran de valorar de forma crítica.

Els alumnes hauran de fer un o més treballs. Serà imprescindible que el document entregat sigui un document d'alta qualitat tècnica. Els alumnes hauran de revisar el seu treball i ser capaços de valorar-ne el seu contingut. Els alumnes rebran feedback de la seva capacitat d'avaluar de forma crítica en forma de qualificació.

S'avaluarà a través de les activitats d'avaluació A1 i C1.

T04 - Comunicació.
T04.01 - Comunicar eficientment, oralment o per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.

Durant el curs, es dedicaran les hores necessàries de classe a ensenyar a preparar un document escrit d'alta qualitat tècnica. Els alumnes hauran de fer un o més treballs, on hauran de practicar els coneixements obtinguts, i posteriorment rebran feedback d'aquesta tasca.

S'avaluarà a través de l'activitat d'avaluació A1.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 30 1,2 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Problemes i seguiment projectes 13 0,52 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Seminaris 7 0,28 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Treballs tutoritzats proposats a classe 18 0,72 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Preparació de les proves d'avaluació 20 0,8 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Preparació i estudi 20 0,8 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Treball de forma autònoma en el projecte pràctic 35 1,4 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12

Avaluació

Procés i activitats d’avaluació

L'avaluació es divideix en tres parts principals. Aquestes s'indiquen a continuació, mostrant entre parèntesi la seva ponderació a la nota final.

A - Treballs (20%)

A1 - Realització d'un o més treballs escrits, o una o més presentacions orals. (20%)

B - Teoria (34%)

B1 - Problemes tutoritzats a l'aula. (4%)

B2 - Prova teorico-pràctica individual i per escrit (examen teoria). (30%)

C - Projecte pràctic (46%)

C1 - Exercicis d'auto-aprenentatge tutoritzats. (6%)

C2 - Activitats desenvolupades en sessions tutoritzades (les pràctiques). (20%)

C3 - Prova teorico-pràctica individual i per escrit (examen pràctic). (20%)

El curs s'aprova obtenint una nota final resultat de les notes individuals que, ponderada corresponentment, sigui major o igual a 5 sobre 10.

I.e., 0.2 * A1 + 0.04 * B1 + 0.3 * B2 + 0.06 * C1 + 0.2 * C2 + 0.2 * C3 >= 5.

Per calcular la mitjana ponderada de les notes individuals, aquestes han de superar les notes mínimes de 4.5 sobre 10 a A1 i B2, de 0 sobre 10 a B1 i C1, i de 5 sobre 10 a C2 i C3.

I.e., A1 >= 4.5 i B2 >= 4.5 i B1 > 0 i C1 > 0 i C2 >= 5 i C3 >= 5.

En el supòsit que la nota C2 sigui el resultat de mitjanar dues o més pràctiques individuals, la prova C3 podrà constar de dues o més parts, cadascuna relacionada amb una de les pràctiques individuals. En aquest cas, caldrà aprovar totes les proves de forma individual. Cada part de C2 equivalent a una part no superada de C3 serà avaluada amb un 0. Sera imprescindible haver entregat totes les pràctiques individuals de l'activitat C2 per poder optar a participar a l'activitat C3.

L'alumnat podrà convenir amb el professorat de l'assignatura, sempre que hi hagi els recursos disponibles, la substitució puntual del mètode d'avaluació habitual per un segon mètode d'avaluació molt més exigent (e.g., canviar un treball escrit per una demostració publica oral de major dificultat).

Recuperació

L'alumne podrà sol·licitar recuperar la part dels treballs, de la prova teorico-pràctica individual i per escrit de teoria, i de la prova teorico-pràctica individual i per escrit del projecte pràctic, sense que això suposi un volum inferior de dedicació al que s'hauria d'haver dedicat per obtenir una qualificació positiva de forma inicial (es pot recuperar A1, B2, C3). Per contra, no es podran recuperar, com a elements singular d’avaluació, els problemes a l'aula, ni els exercicis d'auto-aprenentatge, ni, com a pràctiques, les activitats desenvolupades en sessions tutoritzades (no es pot recuperar ni B1, ni C1, ni C2). Les notes obtingudes mitjançant la recuperació de les diferents parts, substituiran a les obtingues amb anterioritat, excepte en el cas que la qualificació obtinguda sigui pitjor que l'obtinguda inicialment.

D'acord amb la normativa acadèmica (Article 112 ter. 2), per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui, com a mínim, al 67% de l'assignatura. Això vol dir, entre d'altres, que:

- No es pot recuperar la part C3 (examen pràctic) si l'alumne no s'ha presentat a la part B1 ni a lapart B2 (teoria).

- No es poden recuperar ni la part B2 ni la part C3 (cap examen) si no s'ha presentat a la part A (treballs) ni a la part C2 (pràctiques).

Plagi i altres irregularitats

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- el deixar copiar;
- el presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que  siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens).

En cas d'irregularitat, la nota numèrica de l'expedient serà com a màxim 3.0.

En resum: copiar, deixar copiar o plagiar equival a un SUSPENS amb nota inferior a 3,5 (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
ques

Qualificacions especials

S'assignaran un màxim de X matrícules d'honor, on X=max(1, floor(numero_alumnes / 20)),amb els següents criteris orientatius:
- s'assignaran tantes matrícules com sigui possible;
- només es podran atorgar a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superiora  9;
- l'atorgament de les matrícules es farà prioritzant a aquells alumnes amb una nota final més alta.

En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida,la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "noavaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació.

Procediment de revisió de les qualificacions

La revisió ordinària de les activitats d’avaluació començarà, com a mínim, vint-i-quatre hores després d’haver-se fet públiques les notes, o el mateix dia si abans s’ha anunciat públicament. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Convalidacions

Els alumnes repetidors podran optar a convalidar les diverses notes individuals amb aquelles que haguessin obtingut en edicions anteriors d'aquesta mateixa assignatura. El professorat resoldrà les convalidacions de forma favorable quan, al seu criteri, l'alumne hagi demostrat anteriorment i de forma fefaent els resultats d'aprenentatge obtinguts. En tot cas, el professorat resoldrà de forma desfavorableles convalidacions de la part C2 (o pràctiques individuals) quan la nota de la part C3 (o una part de la nota C3 relacionada amb unapràctica individual) no justifiqui la nota obtinguda a la part C2 (o a una pràctica individual). És a dir, caldrà haver aprovat l'examen pràctic per convalidar pràctiques.

En els casos de suspès per plagi o altres irregularitats, no es podrà optar a convalidar res.

Dates i comunicació

Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al fòrum de l'assignatura i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al fòrum de l'assignatura sobre aquests canvis ja que s’entén que el fòrum és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants. A menys que s'indiqui el contrari, el fòrum de l'assignatura serà el que hi ha a https://cv.uab.cat .

El professorat es comunicarà amb els alumnes presencialment a les classes a l'aula i a les hores de tutories, i no presencialment mitjançant els fòrums disponibles al campus virtuals. Llevat de casos excepcionals, no es contestaran e-mails.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Teoria 34% 3 0,12 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Avaluació de treballs tutoritzats 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Avaluació projecte pràctic 46% 4 0,16 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

  • C. Snyder, Paper Prototyping: The Fast and Easy Way to Design and Refine User Interfaces. Morgan Kaufmann, Apr. 2003.

  • E. Goodman, M. Kuniavsky, and A. Moed, Observing the User Experience. Morgan Kaufmann, Sept. 2012.

  • S. Krug, Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability. New Riders Press, Aug. 2005.

  • L. Wroblewski, Web Form Design: Filling in the Blanks Paperback. Rosenfeld Media, May 2008.

  • A. Cooper, R. Reimann, and D. Cronin, About Face 3: The Essentials of Interaction Design. Wiley, May 2007.

  • C. Wodtke and A. Govella, Information Architecture: Blueprints for the Web (2nd Edition). New Riders Press, Feb. 2009.

  • P. Morville, L. Rosenfeld, and L. Rosenfeld, Information architecture for the World Wide Web. O’Reilly, Nov. 2007.

  • J. Tidwell, Designing Interfaces. O’Reilly Media, Nov. 2005.

  • D. Geary and C. S. Horstmann, Core JavaServer Faces. Prentice Hall, Jun. 2010.

  • G. Bell, Building Social Web Applications: Establishing Community at the Heart of Your Site. O’Reilly Media, Oct. 2009.

  • K. Sayood, Introduction to Data Compression, Third Edition (Morgan Kaufmann Series in Multimedia Information and Systems). Morgan Kaufmann, Dec. 2005 .

  • D. Salomon, Data Compression: The Complete Reference. Springer, Dec. 2006 .