Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 | 1 |
2502445 Veterinària | OT | 5 | 0 |
No hi ha prerequisits però és convenient que l’estudiant refresqui els coneixements adquirits a les assignatures dels cursos anteriors:
L’assignatura “Peix i productes de la pesca” és una assignatura optativa de la Matèria “Tecnologia dels aliments” que pretén donar una visió global dels aspectes més importants en la producció d’aquests tipus d’aliments, de manera que l’estudiant sigui capaç de:
Els continguts teòrics s’impartiran en format mixte presencial i no-presencial
CAPÍTOL I. INTRODUCCIÓ. MERCATS I ESPÈCIES. PESCA.
Tema 1. Introducció. Breu ressenya històrica. Organització mundial de la pesca. Producció i consum.
Tema 2. Sistemes de pesca i espècies de consum. Arts i ormeigs de pesca, marisqueig. Espècies de peixos i de mariscs de consum freqüent a Espanya. Característiques biològiques i morfològiques més importants.
CAPÍTOL II. COMPOSICIÓ, TOXICITAT I CANVIS POSTMORTEM
Tema 3. Aspectes generals. Composició general: factors. Fracció comestible. El peix com a aliment.
Tema 4. Proteïnes. Composició proteica i propietats funcionals. Tipus de múscul: característiques. El teixit connectiu. Efecte dels tractaments tecnològics.
Tema 5. Lípids. Composició lipídica: característiques. Distribució del greix.
Tema 6. Components minoritaris. Lesvitamines hidrosolubles i liposolubles. Substàncies inorgàniques: macro i microelements.
Tema 7. Substàncies nitrogenades no proteiques. Tipus de substàncies. Índexs de deteriorament. Implicacions tecnològiques i organolèptiques.
Tema 8. Qualitat i seguretat del productes d'aqüicultura. Efecte de la nutrició sobre el valor nutritiu i qualitat del filet. Pigmentació en salmònids i crustacis. Mol·lusc bivalves i marees roges.
Tema 9. Substàncies estranyes i tòxics. Contaminants (insecticides, metalls pesats, etc.). Les toxines. Els paràsits.
Tema 10. Canvis postmortem i alteracions del peix fresc. Instauració del rigor mortis. Factors. Incidència del rigor mortis en els processos tecnològics i en la qualitat del peix. Alteracions. Canvis en l'aspecte, l'olor i la textura. Índexs de deteriorament.
CAPÍTOL III. TECNOLOGIA DELS PRODUCTES DE LA PESCA
Tema 11. Tractaments preliminars. Manipulacions prèvies: classificació i selecció, neteja, evisceració, pelat, filetejat. Depuració de mol·luscs. Formes de presentació dels productes de la pesca. Etiquetatge. Normativa actual.
Tema 12. Refrigeració. Mètodes de refrigeració. Tipus de gel i utilització. Mètodes d'estiba. Mètodes complementaris de conservació en fresc
Tema 13. Congelació. Fases i mètodes de congelació. Glacejar.Conservació. Descongelació. Qualitat.
Tema 14. Fumatge. Procés. Fumatge en calent i en fred. Factors principals i qualitat.
Tema 15. Salaó i assecatge. Processos i qualitat
Tema 16. Semiconserves. El procés d'anxovar. El procés d'escabetxar. La sìpia. El caviar.
Tema 17. Conserves. Procés. Qualitat i deteriorament.
Tema 18. Peix picat, surimi i derivats. Processos. Característiques de qualitat.
Tema 19. Altres productes no alimentaris. Farina i oli de peix. Derivats biocomponents.
“*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.”
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura durant el procés d’aprenentatge seguirà un format semi-presencial. El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Presencials o virtuals
1) Classes teòriques: consistents en classes magistrals, presencials i virtuals, mitjançant TEAMS, on s’explicaran els conceptes fonamentals dels temes bàsics de la matèria.
2) Classes pràctiques: Sessions de laboratori on es treballarà amb tècniques analítiques específiques, surimi i derivats.
4) Visites a industries / mercats.
5) Seminaris de resolució i presentació de les activitats d’autoaprenentatge: es realitzaran 4 sessions. Durant els seminaris cada alumne /grup haurà d’exposar els treballs realitzats.
6) Tutories: l’alumne haurà de realitzar diverses tutories al llarg del curs per fer el seguiment dels treballs d’autoaprenentatge. Les tutories es podran fer individuals o en grup, depenent dels objectius.
Treball autònom
1) Activitats d’autoaprenentatge de realització individual o en grup: l’alumne haurà de realitzar 3 activitats, que s’aniran plantejant al llarg del curs coincidint amb els diferents blocs teòrics. Es tracta de treballs, que impliquen la recerca d’informació per part de l’estudiant sobre una o diverses qüestions, i ques’hauran de lliurar per escrit i/o presentats.
2) Activitat d’autoaprenentatge de realització en grup: els alumnes hauran de fer 1 treball sobre un nou producte de la pesca, plantejat pels mateixos alumnes, seguint unes pautes formals i de continguts comunes a tots els grups. Els treballs s’hauran de presentar públicament al final del semestre.
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible al Moodle. També es deixarà material d’Autoavaluació dels diferents blocs de l’assignatura, que l’estudiant pot utilitzar per reforçar els seus coneixements. S’utilitzarà per a l’intercanvi d’informació entre el professorat i els estudiants.
"*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques i assistència visita | 16 | 0,64 | 9, 11, 15, 17, 18, 20, 21 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 8, 9, 11, 15, 17, 18, 20 |
Teoria | 25 | 1 | 1, 2, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 9, 11, 15, 17, 18, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 4, 7, 9, 10, 15, 18, 20, 22 |
Preparació dels casos | 33 | 1,32 | 4, 5, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 20, 22 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
a) Primer Control dels Capítols I i II. Inclourà els continguts teòrics, pràctics i d’ autoaprenentatge individual relacionats amb un pes del 30% de la nota final.
b) Segon Control del Capítol III. Inclourà els continguts teòrics, pràctics i d’ autoaprenentatge individual relacionats amb un pes del 30% de la nota final.
c) Activitats d’autoaprenentatge de realització individual (3): tindran un pes del 10% en la nota final.
e) Activitat d’autoaprenentatge de realització en grup de dos. Es valorarà tant el contingut del treball escrit com la presentació oral, i valdrà un 10% de la nota final. Si l’alumne no assisteix a classe el dia de la discussió dels treballs, només comptarà el 50% de la nota del seu treball.
f) Pràctiques i visites: l’assistència i la presentació i avaluació del qüestionari de les sessions de pràctiques i visites es valorarà amb un 20% de la nota final.
Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final
Per superar l’assignatura es demana:
a)un mínim de 4 punts (sobre 10) en cadascun dels dos controls; en cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l’examen de recuperació.
b)un mínim de 6 punts (sobre 10) en les activitats d’autoaprenentatge en grup.
c) assistir a un mínim del 70% de les sessions pràctiques, visites i discussions de les activitats d’autoaprenentatge.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control I | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 22 |
Control II | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24 |
Pràctiques i assistència visita | 20% | 0 | 0 | 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22 |
seminaris | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 20, 22 |
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles a la biblioteca)
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles online)
WEBS
http://www.seafood.nmfs.noaa.gov/Program_Services.html
Generalitat. Pesca i aqüicultura
http://www.magrama.gob.es/es/pesca/temas/default.aspx
http://www.eurofishmagazine.com/