Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits oficials, però és recomanable que l’estudiant hagi superat les assignatures de Microbiologia i Bioquímica del primer curs del Grau.
Del que mengem cada dia i de com ho fem, en depèn la nostra salut. I també la nostra economia, ja que el sector agroalimentari és un dels que més diners mou al nostre país. A Catalunya, hi ha moltes indústries que es dediquen a produir o processar primeres matèries per convertir-les en aliments. Les indústries han de garantir que els aliments siguin sans i segurs, i es conservin apetitosos durant el màxim temps possible.
L’administració, per la seva banda, ha de realitzar controls oficials per vetllar que es compleixi la legislació alimentària. Segons l’Ordre ECI/333/2008, de 13 de febrer, que estableix els requisits per la verificació dels títols universitaris oficials que habilitin per l’exercici de la professió de Veterinari, la primera competència que els graduats en Veterinària han d’haver adquirit és el control de la higiene, la inspecció i la tecnologia de la producció i elaboració d’aliments de consum humà des de la producció primària fins el consumidor.
La matèria Ciència i Tecnologia dels Aliments, que s’imparteix en el 2n curs del Grau de Veterinària, aporta una part de les competències específiques necessàries per l’exercici de la professió. La matèria està formada per dues assignatures. En el primer semestre s’estudia la Ciència dels Aliments, en la que l’alumnat ha d’adquirir els fonaments, teòrics i pràctics, sobre les característiques, composició i alteració dels aliments de consum humà. En el segon semestre s’estudia la Tecnologia dels Aliments, en la que s’adquireixen els fonaments i principis de les tecnologies que s’usen per l’obtenció d’aliments sans i segurs.
Objectius formatius.
Al finalitzar l’assignatura de Ciència dels Aliments, l'alumnat serà capaç de:
- Reconèixer els components i ingredients dels aliments, i les seves funcions i propietats
- Reconèixer els additius i les seves funcions principals
- Analitzar components i les seves propietats en aliments específics
- Identificar indicadors de qualitat d’aliments específics
- Relacionar components, propietats i indicadors de qualitat
- Identificar els mecanismes de deterioració dels aliments
- Avaluar la possibilitat i la probabilitat de deterioració d’un aliment per una causa concreta
Els següents continguts es distribueixen en activitats de teoria, pràctiques, seminaris i treballs d'autoaprenentatge*.
Teoria: 11 h. Format no-presencial
Tema 1. L'aigua dels aliments. Estructura i propietats. Estat de l'aigua als aliments. Activitat d'aigua. Isotermes de sorció.
Tema 2. Modificacions biòtiques. Portal RASFF. Bacteris. Virus. Paràsits. Enzims i toxines produïts pel metabolisme microbià. Factors que afecten al creixement i la supervivència dels microorganismes en els aliments. La teoria dels obstacles.
Tema 3. Components i ingredients dels aliments: funcions i propietats. Aliment: definició. Components nutritius i no nutritius. Additius i coadjuvants tecnològics. Propietats funcionals. Additius funcionals.
Tema 4. Modificacions abiòtiques: reaccions químiques i enzimàtiques. Reaccions d'enfosquiment no enzimàtic. Reaccions oxidatives. Antioxidants. Reaccions dels pigments. Degradació de components nitrogenats proteics i no proteics. Lipòlisi. Oxidació enzimàtica dels lípids. Degradació enzimàtica d'hidrats de carboni. Reaccions d'enfosquiment enzimàtic.
Seminaris: 4 h
Aliments fermentats. Format no presencial
Presentació del treball d’autoaprenentatge. Format presencial
Pràctiques: 11 h
Laboratori:
Reologia dels aliments. Format no-presencial
Enfosquiment enzimàtic i escaldament. Format presencial i no-presencial
Glaceig i oxidació dels productes de la pesca. Format presencial i no-presencial
Estabilitat dels aliments. Format presencial
Planta pilot:
Coneixement general de la planta pilot. Format presencial
Elaboració d’un aliment liquat. Format no-presencial
*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura combina les següents activitats presencials i no presencials:
Si no s'ha assistit o no s'han realitzat les activitats corresponents a cada pràctica, no es tindrà en compte el resultat del test de la pràctica en l'avaluació de l'assignatura.
- en grup de 5 persones, per a la preparació i presentació d’un cas proposat per les professores. Aquest treball implica la cerca i tria d’informació en diverses fonts i la resposta a les qüestions plantejades en el cas, i la seva presentació i discussió davant de les professores i altres grups de classe.
- individual, per a la resolució de l'exercici breu d'autoaprenentatge, el seguiment i les tasques de les activitats no presencials, i d’estudi per a la preparació de l’examen.
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible al Campus Virtual.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 11 | 0,44 | 3 |
Pràctiques de laboratori | 8 | 0,32 | 1, 3, 4 |
Pràctiques de planta pilot | 3 | 0,12 | 1, 3, 4 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria programada | 1 | 0,04 | 1, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom i consulta de bibliografia | 28,25 | 1,13 | 1, 2, 3 |
Resolució de casos, elaboració, preparació i presentació de treballs, exercicis d'autoavaluació | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4 |
La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 10. L’assignatura s’aprovarà amb una puntuació global mínima de 5. L’avaluació es realitzarà de forma continuada durant les diferents activitats formatives que s’han programat.
- Examen tipus test: 50% de pes en la nota global. En finalitzar totes les activitats formatives i en la data especificada en la programació general, l’alumnat realitzarà una prova escrita tipus test amb respostes d’elecció múltiple sobre tots els contiguts de l'assigntura. Perquè pugui ponderar en la nota final, el valor mínim assolir serà de 5 punts. En cas de no superar l’examen escrit o de no haver-s’hi presentat, hi haurà la possibilitat de realitzar una recuperació en les dates indicades en la programació general del curs.
-Activitats d'autoaprenentatge, seminaris i pràctiques: 50 % de la nota global.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'avaluació continuada | 50 | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 4 |
Examen tipus test | 50 | 1 | 0,04 | 1, 3 |
https://catalegclassic.uab.cat/search*cat/r?SEARCH=ciència_dels_aliments
Llibres online accesibles desde la web de la biblioteca:
http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/
D’aquesta web, en llistem alguns que us poden ser útils:
Chemical Deterioration and Physical Instability of Food and Beverages
Chilled Foods
Encyclopedia of Food Microbiology
Essentials of Food Sanitation
Food Additives Data Book
Food Spoilage Microorganisms
Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications,Volume 1 - UnderstandingMechanisms ofOxidation and Antioxidant Activity
Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications, Volume 2 - Management in Different Industry Sectors
Principles of Food Chemistry
Stability and Shelf-Life of Food