Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 1 |
En els cursos anteriors el/la estudiant de la UAB ha cursat les assignatures obligatories de “Psicopatologia al llarg del cicle vital” (segon curs, semestre 3) i “Avaluació Psicològica” (segon curs, semestre 4). Ambdues formen part de la mateixa matèria al pla d'estudis del Grau de Psicologia a la UAB. En el cas d'estudiants que provenen de fora de la UAB, es recomana que hagin cursat matèrias amb coneixements bàsics sobre avaluació psicològica i psicopatologia.
SESSIONS GRUP 1/1 i GRUPS DISCUSSIÓ 1/2
Tema 1. Eficàcia i pràctica basada en evidència.
Tema 2. Les habilitats terapèutiques.
Tema 3. El procés d’intervenció.
Tema 4. Tècniques de relaxació i Mindfulness.
Tema 5. Tècniques d’exposició.
Tema 6. Entrenament en habilitats socials.
Tema 7. Tècniques operants
Tema 8. Tècniques d’autocontrol.
Tema 9. Tècniques cognitives.
Tema 10. Tècniques de solució de problemes.
SESSIONS SEMINARI GRUPS 1/4
1. Situacions difícils en tractament psicològic
2. Relaxació
3. Exposició I
4. Exposició II
5. Entrenament en Habilitats Socials
6. Reestructuració Cognitiva
La metodologia docent de l’assignatura està orientada a fomentar l’autonomia i l’actitud crítica.
Es tracta de poder conèixer diverses tècniques d'intervenció terapèutica, les seves bases teòriques, procediment d’administració, àmbits d’aplicació i dades sobre la seva eficàcia. El/la estudiant podrà complementar els continguts de les lectures obligatòries, eix central de la docència, amb les classes introductòries i el treball amb casos aplicats. Tanmateix en les classes pràctiques es veurà la concreció i aplicació de les diferents tècniques explicades en les classes teòriques. Es fomentarà la visió crítica i el treball autònom.
La docència dirigida d’aquesta assignatura està estructurada en:
1) Sessions introductòries virtuals de grup gran 1/1 d’una hora i mitja per a tots els alumnes d’un mateix mòdul introductòries a cada tema. En alguns grups i sessions es pot aplicar la metodologia de “classe invertida” (flipped classroom), on els alumnes hauran de visualitzar un vídeo duns 30 minuts amb anterioritat a la sessió virtual a més de llegir la lectura obligatòria corresponent. A la sessió virtual, d'uns 45 minuts, s’aclariran dubtes i es completaran algunes informacions. Els estudiants podran ser preguntats per continguts del vídeo i la lectura, i la seva participació podrà ser tinguda en compte per possibles millores en la qualificació final.
2) Sessions de discussió en grups de PA ½ basades en les lectures obligatòries i la sessió introductòria virtual. Dues horesde durada. Es programa una sessió de discussió per cada classe de grup gran 1/1. En aquestes és imprescindible que prèviament el/la estudiant hagi revisat la lectura obligatòria corresponent a cada sessió. Es disposa de la Guia de Treball on hi consten preguntes per orientar la lectura, treballar amb casos aplicats i afavorir la reflexió. És imprescindible assistir a aquestes sessions amb la lectura obligatòria corresponent i la Guia de Treball.
3) Classes de seminari 1/4 de dues hores on es desenvolupen les pràctiques.
Els/les estudiants disposaran al campus virtual de les Lectures relatives al temari de l'assignatura que no es trobin a la biblioteca, d'una Guia de Treball amb les preguntes de lectura guiada, casos, preguntes de reflexió i activitats relatives a cada tema i que seran el fil conductor de les sessions de grups de PA ½ de discussió, i d’un Dossier dels Seminaris amb tota la informació i materials necessaris per dur a terme les sessions de seminari 1/4.
Les activitats de treball autònom del/la estudiant inclouen: estudi, la lectura de materials de continguts especialitzats o complementaris d´especial interès per l'adquisició de les competències pròpies de la matèria i la realització d’un treball optatiu en grup.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula Moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació,tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D.2. Sessions discussió grups 1/2 | 24 | 0,96 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 18 |
D.3. Sessions seminari grups 1/4 | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 11, 12, 13, 14, 19 |
D1. Sessions introductòries amb grup gran 1/1 | 18 | 0,72 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i supervisió treballs de grup | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
A.1. Lecturas obligatorias | 58 | 2,32 | 3, 5, 6, 8, 10, 11, 15, 16, 17, 18 |
A.2. Estudi Dossier Sessions Seminari. | 38 | 1,52 | 5, 16 |
A.3. Estudi i treball optatiu de pràctiques. | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
A part del detalls facilitats a continuació, són d’aplicació les “Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2019-20" , disponibles a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Evidències d’aprenentatge individuals: (Ev1, Ev2)
Evidències d’aprenentatge individuals: (Ev3, Ev4)
Evidència d’aprenentatge en grup: (Ev5)
Ev5: Treball de pràctiques optatiu. S’avaluarà segons la rúbrica que es farà pública a l’inici de curs; 10% en la qualificació. Només es podrà afegir a la qualificació final en cas de complir els següents requisits: (1) haver tret una nota final mínima >4,95; (2) Haver-se presentat a totes les evidencies EV1 a EV4. La nota de l'EV5 només sumarà a la nota final si la qualificació de l'EV5 és ≥6. No es podrà presentar fora dels terminis establerts.
Avaluable / No Avaluable
Nota final / Criteri Aprovat
Recuperació:
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Procés de Revisió de qualificacions Després decada avaluaciós'informarà els alumnes de la data i la forma en què es publicaran les qualificacions del curs. Els estudiants també seran informats del procediment, lloc, data i hora de la revisió de la qualificació en base a les normatives de la Universitat.
Nota. Exceptuant situacions excepcionals i acordades prèviament amb algun estudiant, una setmana abans de les avaluacions, i fins acabada la revisió ordinària, no es respondran preguntes de “contingut” per correu electrònic o Moodle. Els estudiants hauran d’anar als horaris d’atenció dels docents.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Prova de resposta múltiple 1 (temes 1, 2, 3, 4 i 5) / primer periode avaluatiu | 30% | 1,5 | 0,06 | 5, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18 |
EV2. Prova de resposta múltiple (temes 6, 7, 8, 9 i 10) / segon periode avaluatiu | 30% | 1,5 | 0,06 | 3, 5, 6, 7, 8, 10, 15, 16, 17 |
EV3. 5 preguntes de resposta oberta-curta 1a part del curs / primer periodo evaluativo | 20% | 1 | 0,04 | 2, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 17 |
EV4. 5 preguntes de resposta oberta-curta 2a part del curs / Segon periode avaluatiu | 20% | 1 | 0,04 | 2, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 17 |
EV5. Treball optatitu de pràctiques / setmana 16 | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19 |
(Provisional)
Tema 1: Eficàcia i pràctica basada en evidència
M. Pérez Álvarez, J.R. Fernández Hermida, C. Fernández Rodríguez y I. Amigo Vázquez (2003) Guía de tratamientos psicológicos eficaces I . Madrid: Pirámide. (1 capítol) (Campus Virtual)
Sánchez-Carracedo, D. (2020). Eficacia de los tratamientos psicológicos y práctica basada en evidencia. Documento no publicado (Campus Virtual)
Temes 2-10:
Labrador, F. (2008). Técnicas de Modificación de Conducta. Madrid: Pirámide (Cap. 2, 15, 20, 29) (Camus Virtual).
*Ruiz, M.A., Díaz García, M.I., Villalobos, A. (2012). Manual de Técnicas de Intervención Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclee de Brouwer. (Cap 3, 4, 5, 6, 7, 8).
e-Book disponible en:
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084711
* Restem a l’espera que la blblioteca pugui adquirir la nova versió de 2017:
Díaz García, M.I., Ruiz, M.A., Villalobos, A. (2017). Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclee de Brouwer. (Cap 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Es poden facilitar documents addicionals elaborats per l'equip docent per alguns temes.
A la GUIA DE TREBALL hi consta bibliografia i pàgines web recomanades per a cadascun dels temes.