2020/2021
Psicologia Fisiològica I
Codi: 102547
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2502443 Psicologia |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
El grup 5 de Psicologia Fisiològica I realitzarà les sessions virtuals en anglès
Equip docent
- Laura Aldavert Vera
- María del Pilar Segura Torres
- Anna Vale Martínez
- Marta Portero Tresserra
- Carles Soriano Mas
Prerequisits
Es recomana haver superat les assignatures de Psicobiologia de primer curs del Grau en Psicologia: Fonaments de Psicobiologia I i Fonaments de Psicobiologia II.
És recomanable tenir coneixements d’anglès escrit.
Objectius
Aquesta assignatura es considera de formació bàsica i obligatòria dins del Grau en Psicologia de la UAB. Està ubicada al primer semestre de segon curs, després d’haver cursat a primer curs les assignatures "Fonaments de Psicobiologia I" i "Fonaments de Psicobiologia II". Es donaran per assolits els coneixements bàsics de genètica, neurofisiologia, neuroquímica i neuroanatomia funcional, estudiats a les assignatures precedents.
La Psicologia Fisiològica té un caràcter multidisciplinari, ja que requereix de les aportacions de moltes ciències, principalment psicologia, biologia i bioquímica. L’objectiu general de l’assignatura és el coneixement de les bases biològiques (fonamentalment el sistema neuroendocrí) dels següents processos mentals: consciència, percepció dels estímuls sensorials i planificació i execució de la conducta motora. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura l'alumnat serà capaç d'entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de la Psicologia Fisiològica per a:
- Conèixer els principals paradigmes, mètodes i tècniques d'investigació de la Psicobiologia.
- Identificar i reconèixer les principals característiques neuroanatòmiques i neurofisiològiques dels processos perceptius (somestèsia, visió, audició, gust, olfacte) i sensomotors.
- Reflexionar sobre les bases biològiques de la consciència.
- Comprendre i descriure com el cervell analitza i processa la informació de l'entorn a través de les representacions mentals, planifica la conducta i elabora una resposta.
Competències
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
- Identificar, descriure i relacionar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar en equip.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en el llenguatge i la consciència.
- Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en els processos senso-perceptius (somestesia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
- Descriure les alteracions en els processos senso-perceptius en relació a les alteracions dels mecanismes neurofisiològics i neurohormonals subjacents.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Identificar, des d'una perspectiva històrica, els principals autors i les seves aportacions científiques al desenvolupament del coneixement en l'àmbit de les neurociències en general i de la psicologia fisiològica en particular.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer els principals mètodes i tècniques de recerca en psicologia fisiològica.
- Relacionar la somestèsia, la visió, l'audició, l'equilibri, el gust i l'olfacte amb les seves bases neuronals i els mecanismes neurofisiològics, hormononals i genètics subjacents.
- Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques i neurohormonals amb els trastorns dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
- Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques, neurohormonals i genètiques amb els trastorns del llenguatge.
- Treballar en equip.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
- Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió de les bases neurobiològiques del llenguatge i la consciència.
- Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
Continguts
Tema 1. Sensació i Percepció
- Ment, consciència i percepció
- Principis generals de processament de la informació sensorial
Tema 2. Sentits somàtics
- Modalitats somàtiques
- Receptors, vies somestèsiques i transducció
- Anàlisi de la informació somàtica a l'escorça cerebral
- Dolor i analgèsia
Tema 3. Visió
- Energia lluminosa i llum
- L'ull, la retina i les vies òptiques
- Transducció i codificació de la informació visual a la retina
- Anàlisi de la informació visual: l'escorça estriada
- Anàlisi de la informació visual: l'escorça d'associació
Tema 4. Audició
- Energia sonora i so
- L'oïda, l’òrgan de Corti i les vies auditives
- Transducció i codificació de la informació auditiva a la còclea
- Anàlisi de la informació auditiva al sistema nerviós central
- Sentit vestibular de l'equilibri
Tema 5. Sentits químics: gust i olfacte
- El Sentit del gust
- El Sentit de l'olfacte
Tema 6. Control del moviment
- Organització de la funció sensomotora
- Sistemes efectors: els músculs
- Control de les respostes reflexes
- Control cerebral del moviment
Metodologia
ACTIVITAT DIRIGIDA (30%)
a) Grup sencer (14 sessions presencials i 10 virtuals). Sessions de treball basades en:
- Classes magistrals amb suport de TICs i proposta de qüestions per debatre a través de la participació activa de l'alumnat.
- Consulta de material web sobre els sistemes sensorials i resolució d'exercicis pràctics.
- Visionat i debat de vídeos breus sobre la matèria.
b) Pràctiques d'aula (4 sessions). Sessions de treball basades en:
- Lectura d’articles i altres textos.
- Exercicis pràctics i autoavaluació.
- Resolució de problemes i debats.
- Desenvolupament del treball en equip cooperatiu.
- Presentació oral i debat de treballs realitzats en grup.
c) Pràctiques de laboratori (2 sessions)
• Maquetes dels òrgans sensorials: pell, ull, orella, nas i llengua i el múscul. Activitats d’anatomia i fisiologia dels sitemes sensorials i exercicis de resolució de problemes.
ACTIVITAT SUPERVISADA (5%)
Tutories. Seguiment, de forma presencial o virtual, amb el/la professor/a de forma individual i/o en grup. Es tracten aspectes com:
- Correcció i supervisió de les respostes a preguntes-clau del temari.
- Reflexions de lectures.
- Resolució de dubtes.
- Estratègies individualitzades d’estudi de la matèria.
ACTIVITAT AUTÒNOMA (60%)
- Recerca d’informació.
- Lectura comprensiva de materials bàsics de l’assignatura (manuals, articles de revistes científiques, etc.).
- Consulta de material complementari (articles de divulgació, webs, etc.).
- Estudi i memorització de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).
- Elaboració de treball en grup sobre aspectes relacionats amb l’assignatura.
- Realització d'exercicis i activitats d'avaluació continuada i d’autoavaluació.
- Participació regular en fòrums de comunicació, i d’altres espais de la plataforma Moodle, coordinats pel/la professor/a.
ACTIVITAT D’AVALUACIÓ (5%)
- Realització de proves individuals orals o escrites (preguntes tipus test, de desenvolupament o exercicis pràctics).
- Lliurament de resums i exposicions orals de treball en equip.
- Lliurament regular d'exercicis i activitats, proposats pel/la professor/a.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Avaluació
L’avaluació de l’assignatura és continuada i es durà a terme mitjançant la realització de diferents proves en les quals l'alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències i superat els resultats d’aprenentatge corresponents. De cadascuna de les activitats d’avaluació s’indica el seu pes en la nota final:
1. EV1. Evidència d’aprenentatge 1 (obligatòria, primer període avaluatiu): prova presencial individual escrita o oral de desenvolupament i/o preguntes curtes/test sobre els temes 1, 2 i 3 (40%).
2. EV2. Evidència d’aprenentatge 2 (obligatòria, segon període avaluatiu): prova presencial individual escrita o oral de desenvolupament i/o preguntes curtes/test sobre els temes 4, 5 i 6 (40%).
3. EV3. Evidència d’aprenentatge 3 (optativa, en les sessions de pràctiques d'aula): Presentació breu, defensa oral i lliurament d’un resum sobre un treball realitzat en grup (20%).
4. EV4. Evidència d’aprenentatge 4 (optativa, al llarg de totes les sessions): Activitats de seguiment de l'assignatura (5%).
Els criteris d’avaluació seran els següents:
a) Realització de totes les evidències d’aprenentatge obligatòries (EV1 i EV2).
b) Es considerarà avaluable l’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40%.
c) La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la suma ponderada dels resultats obtinguts en totes les activitats d’avaluació realitzades.
d) S’aprovarà l’assignatura amb una suma ponderada (de totes les evidències realitzades) que sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, amb un mínim de 3,5 punts (en una escala de 0 - 10) en cadascuna de les 2 evidències obligatòries (EV1 i EV2). En cas de no assolir aquests requisits de l'apartat d), la nota màxima que es podrà obtenir és de 4,9 punts.
e) A la prova de recuperació podrà optar l'alumnat que hagi realitzat les evidències obligatòries EV1 i EV2 i que obtingui una qualificació global d’avaluació continuada (EV1+EV2+EV3+EV4) inferior a 5 punts i igual o superior a 3,5 punts sobre 10. La prova de recuperació consistirà en la repetició de l'EV1 i/o EV2 segons el criteri del/la professor/a. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que per a l'avaluació continuada (apartat d), i es substituirà la nota de l'evidencia recuperada. Així, cal obtenir una puntuació mínima de 3,5 en la prova de recuperació d'una evidència concreta (EV1 i/o EV2) per tal de poder superar l'assignatura (amb una nota global igual a superior a 5). Si s'opta a la recuperació la nota numèrica màxima possible de l'assignatura serà de 7 sobre 10. En cas de no assolir els requisits establerts, la nota màxima que es consignarà a l'expedient acadèmic podrà ser de 4,9 punts.
f) L'alumnat de segona matrícula o posterior podrà escollir, abans de la data que s’especifiqui a principi de curs, seguir l’avaluació continuada o bé realitzar una prova única de síntesi sense possibilitat de recuperació, la qual consistirà en una prova escrita amb preguntes sobre tot el contingut de l’assignatura.
-------------------
Enllaç a les Pautes d'Avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1. Prova presencial individual escrita o oral de desenvolupament de pregunta curta. |
40 |
2
|
0,08 |
3, 4, 7, 11, 12, 13, 17, 18
|
EV2. Prova presencial individual escrita o oral de desenvolupament o pregunta curta. |
40 |
2
|
0,08 |
2, 3, 4, 7, 11, 12, 13, 14, 18
|
EV3. Presentació breu, defensa oral i lliurament d'un resum sobre un treball realitzat en grup |
20 |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 18
|
EV4. Activitats d'avaluació continuada. |
5 |
0
|
0 |
1, 3, 5, 8, 10, 13, 16, 18
|
Bibliografia
“Psicobiologia Fonamental”. Material web disponible a la plataforma Moodle.
- Bear, Mark F.; Connors Barry W.; Paradiso, Michael A. (2016) Neuroscience: Exploring the brain (4th ed) Wolters Kluwer.
- Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2018) Fisiología de la Conducta (12 edición) Madrid: Pearson Educación.
- Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2017) Physiology of Behavior (12th Edition) Madrid: Pearson (versió digital UAB: https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=5186462
- Morgado Bernal, Ignacio. (2019) Los sentidos: cómo percibimos el mundo. Barcelona: Ariel.
- Purves, Dale; Augustine, George J.; Fitzpatrick, David; Hall, William C.; Lamantia, Anthony-Samuel; White, Leonard E. (2012) Neuroscience (5th Ed). Oxford University Press. (versió digital UABhttp://www.medicapanamericana.com.are.uab.cat/VisorEbookV2/Ebook/9788498359831#{%22Pagina%22:%22Portada%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}