Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
No es requereix cap requisit previ.
No obstant és recomanable repassar l’anatomia funcional del cervell, així com els seus principals sistemes de transmissió, ja que el coneixement psicobiològic contribueix a ubicar-se i a entendre més fàcilment els trastorns que es deriven de les seves dinfuncions.
La Neuropsicologia contribueix a comprendre el funcionament cognitiu i dels èssers humans i permet conèixer les alteracions que poden observar-se en persones que pateixen una disfunció o una lesió cerebral. Durant les últimes la rellevància d’aquesta disciplina ha anat augmentant, fins el punt de fer-se imprescincible en el treball en grup de molts equips de diagnòstic i intervenció en pacients amb dèficits cognitius, tant en l’ambit adult, com infantil. L’assignatura s’emmarca doncs, en el camp de la Psicologia Clínica i els seus continguts es projecten a nivell del diagnòstic i de la intervenció psicològica, en aquest cas, neuropsicològica.
Es en aquest context que l’assignatura de neuropsicologia es planteja els següents objectius per l’alumne:
1 - Aprendre quines són les principals àrees d’intervenció en neuropsicologia, i a identificar quines persones són susceptibles d’intervenció per part d’un professional expert en neuropsicologia.
2 - Conèixer l’existència de diverses malalties mèdiques, i sobretot, neurològiques en els adults i en els nens, que poder cursar amb alteracions cognitives i conductuals.
3 - Comprendre quins són els mecanismes cerebrals que estan implicats en l’aparició d’alteracions cognitives
4 - Conèixer quins són els principals trastorns cognitius que s’observen en la pràctica clínica i que són indicadors d’afectació cerebral, tant si en el futur es treballa en aquest àmbit com no.
5 - Tenir una visió general de la rellevància de treballar en un equip multidisciplinari de saber detectar possibles indicadors de disfunció cerebral en les persones.
1: Introducció general
a. Definició
b. Àrees d’estudi i d’intervenció en Neuropsicologia
c. Antecedents històrics de la neuropsicologia actual
2: Lateralització i localització hemisfèrica
a. Asimetries cerebrals en la organització de les funcions cognitives
b. Llenguatge i lateralitat manual
c. Organització cerebral de les funcions cognitives.
d. Gènere i Cognició
3: Tècniques d’exploració Cerebral
a. Tècniques històriques: L’ús del taquistoscopi en Neuropsicologia. L’audició dicòtica
b. Introducció a la neuroimatge cerebral: el valor del TAC, la RM i la TEP i l’SPECT en la Neuropsicologia Clínica.
c. Organització de l’exploració clínica
4: Alteracions de l’atenció
a. La Síndrome Confusional Aguda
b. La Síndrome d’heminegligència contralateral
5: Alteracions de la memòria
a. Les amnèsies: Descripció de les principals causes i de les patologies més freqüents que cursen amb amnèsia: Post-traumàtica. Sdme. de Korsakoff, anòxica, encefalitis...
b. Amnèsia neurològica versus amnèsia psicògena
c. Amnèsies transitòries: Amnèsia Global transitòria, secundària a TEC, Epilèpsia...
6: Les alteracions del llenguatge secundàries a lesió cerebral
a. Les afàsies
b. Les alèxies
c. Les agràfies
7: Els principals tipus d’agnòsies
a. Agnòsia visual
b. Agnòsia auditiva
c. Agnòsia tàctil
8: Les apràxies
a. Mecanismes implicats i que expliquen una apràxia
b. Principals tipus (ideomotriu, ideatòria, constructiva, etc..)
9: La patologia del lòbul frontal
a. Alteracions cognitives
b. Alteracions conductuals
c). Principals síndromes frontals
10: Introducció a la patologia cerebral que cursa amb dèficit cognitiu i conductual
a. Neuropsicologia de les demències
b. La patologia vascular cerebral i alteracions cognitives
c. Els Traumatismes Crànio-encefàlics i els dèficits cognitius
La metodologia docent es basa en dos blocs:
a) Classes aula grup sencer: , en forma de conferència docència interactiva per guiar a l’alumne en els esquemes de contingut bàsic que el permetran ampliar la informació i la recerca sobre la matèria, contribuint de forma directiva a decidir quins són els aspectes més importants dels continguts dels temes. El professor aportarà material pràctic i exemples adicionals a la bibliografia de l'assignatura.
b) Classes pràctiques de seminari, on fonamentalment es treballarà sobre casos clínics que exemplifiquin els trastorns que han estat descrits i treballats en les classes de teoria. Aquestes sessions es realitzaran amb grups d’aula partida per quatre i es basaran en casos en vídeo o en paper per treballar a la pròpia aula.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica/conferència | 24 | 0,96 | 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Pràctica clínica en aula (seminaris en grup petit) | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment de sol.lució de problemes | 8,5 | 0,34 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació i lectura de textos i articles | 42,5 | 1,7 | |
Estudi | 40 | 1,6 | |
Treball sobre tema i casos clínics | 20 | 0,8 |
L'assignatura es valorarà a través de la realització de:
- 2 proves escrites parcials que seran de preguntes tipus test relacionades tant amb la matèria impartida en les classes teòriques com en les classes pràctiques, a realitzar en cadascún dels dos periodes avaluatius establerts per la facultat. La nota d'aquests exàmens parcials suposa el 80% del total de la nota de l'assignatura.
- Una recopilació d'informació un tema proposat pel professor (o proposat per l'alumne i acceptat pel professor), sobre algun aspecte relacionat amb el programa de l'assignatura. El treball es realitzarà en grups de quatre, es basarà fonamentalment en els resultats d'una recerca bibliogràfica actualitzada i serà tutoritzada al llarg del semestre fins l'expossició a classe per part de cada grup. Suposa un 20% de la nota global.
Nota final: s'obtindrà de la mitja ponderada de les tres evidències d'aprenentatge. Caldrà una nota ponderada de 5 per superar l'assignatura.
Recuperació: Es podran presentar a un examen de recuperació aquells alumnes que al llarg de l'avaluació continuada hagin realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagin obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. La recuperació consistirà en un nou examen on es valorará el contigut íntegre de l'assignatura, i que es realitzarà en el periode de recuperacions establret per la facultat. La nota final d'aquest examen substituirà la nota mitja i el pes en percentatge de les tres evidències de l'avaluació continuada, per obtenir la qualificació final de l'assignatura.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Podeu consultar les pautes d'avaluació de la facultat al seguent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 EXAMEN PARCIAL 1 | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 7, 8 |
EV2 Examen parcial 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 3, 6 |
EV3 Revisió bibliogràfica | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7 |
Bibliografia fonamental:
Jódar, M (Ed) y cols (2014). Neuropsicologia. Barcelona, Editorial UOC
Bibliografia complementària:
Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw (2017): Neuropsicología humana. Editorial Médica Panamericana, Barcelona
Javier Tirapu Ustárroz y cols. (2012). Neuropsicología de la corteza prefrontal y las funciones ejecutivas. Editorial Viguer
Lapuente,R. (2010). Neuropsicología. Madrid, Plaza edición.
Junqué, C. I Barroso, J (2009). Neuropsicologia. Madrid, Ed. Síntesis
Jódar, M (ed). (2005). Trastornos del lenguaje y la memoria. Editorial UOC
Michael J. Aminoff ... [et al.]( 2008). Neuropsychology and behavioral neurology [Recurs electrònic] / edited by ISBN 9780444518972 Publicació Amsterdam : Academic Press.