Logo UAB
2020/2021

Avaluació Psicològica Clínica en la Infància i l'Adolescència

Codi: 102540 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502443 Psicologia OT 4 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria de la Osa Chaparro
Correu electrònic:
Nuria.DeLaOsa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

El material de suport i audiovisual és indistint en català/castella

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit establert, però és convenient tenir coneixements bàsics d'altres disciplines, com són els de l'avaluació psicològica i de psicopatologia infantil i adolescent.

Objectius

En finalitzar l'assignatura, s'espera que l'estudiant sigui capaç de:

 

  • Obtenir i identificar les dades més rellevants d'una història clínica infantil/adolescent a fi de formular hipòtesis de diagnòstic i planificar el procès d'avaluació.
  • Conèixer el procediment d'aplicació i valoració de les principals tècniques i instruments d'avaluació psicològica, en les diferents àrees i problemes del desenvolupament
  • Identificar i delimitar els problemes principals a fi de poder proposar les línies bàsiques del procés d'intervenció.

Competències

  • Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
  • Elaborar i redactar informes tècnics sobre els resultats de l'avaluació, la recerca o els serveis sol·licitats.
  • Escoltar activament per poder obtenir i sintetitzar la informació pertinent i comprendre el contingut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el contingut d'entrevistes clíniques relacionades amb casos pràctics en l'àmbit de la psicologia clínica infantil i adolescent.
  2. Contrastar els resultats amb les hipòtesis de diagnòstic.
  3. Elaborar el diagnòstic i el procés d'intervenció.
  4. Elaborar hipòtesis de diagnòstic.
  5. Indicar els objectius d'intervenció.
  6. Organitzar la informació en funció de les variables implicades.
  7. Valorar els resultats obtinguts a través de diferents instruments aplicats a casos pràctics.

Continguts


 

  1. Característiques específiques i procés d'avaluació en la infància i l'adolescència.   
  2. Avaluació del desenvolupament i la capacitat intelectual
  3. Avaluació clínica dels problemes de l'aprenentatge
  4. Avaluació clínica del Trastorn por Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat 
  5. Avaluació clínica dels Trastorns de l'Espectre Autista
  6. Avaluació clínica dels trastorns del control dels impulsos i de la conducta
  7. Avaluació clínica dels trastorns de l'estad d'ànim
  8. Avaluació clínica dels trastorns d'ansietat
  9. Avaluació clínica dels problemes de la conducta alimentaria.

           

 

Metodologia

Classes teòriques: classe magistral amb suport multimèdia. Mida dels grups: 1/1.

Classes pràctiques: Aplicació i correcció de proves. Anàlisi i resolució de situacions i casos clínics. Mida dels grups: seminari en grup petit.

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases prácticas 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Clases teóricas 24 0,96
Tipus: Supervisades      
Resolución de casos prácticos 36 1,44 1, 2, 3, 4, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lecturas y ampliación de conocimientos. 74 2,96

Avaluació

L’alumne haurà de realitzar

  • EV1: Un examen tipus test amb un valor del 35% de la nota final.

  • EV2: Presentar una memòria grupal (3 ó 4 alumos) dels casos presentats i treballats a les pràctiques. La presentació oral de l'informe es faran de forma aleatòria per un membre del grup. L'informe també s'haurà de presentar per escrit durant la setmana 18. El valor d’aquesta activitat serà d’un 25%. Aquesta evidència és imprescindible per aprovar l’assignatura, de manera que, els alumnes que no lliurin o participin a la realització de l’informe seran considerats suspesos a l’assignatura.

  • EV3: Un examen final amb preguntes obertes que representa el 40% de la nota final de l’assignatura

  1. Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 40% de l'assignatura constarà com a “avaluable”.
  2. Cal haver obtingut una qualificació mínima de 4 punts a l'evidència EV3 per calcular la qualificació final ponderada.
  3. Cal haver aprovat al menys una de les evidències EV1 o EV3 per tal de poder fer la ponderació amb la Ev2.
  4. Es podrà realitzar una prova de recuperació. Per poder presentar-se a la prova de recuperació és necessari que el còmput de la nota final ponderada sigui com a mínim de 3.5 punts i un màxim de 4,9 punts. Aquesta prova inclourà preguntes obertes i /o tipus test. Cal a més que durant l'avaluació continuada l'alumnat hagi lliurat evidències amb un pes mínim de 2/3 (els dos exàmens). Si no es compleixen les condicions per poder recuperar la nota màxima serà un 4.9
  5. Si es realitza la recuperació, la nota obtinguda es sumarà a la nota ponderada. Laprova es puntuarà entre 0 i 2 punts. Cal aprovar aquest examen (obtenir mínim 1 punt) per tal que el seu valor sigui afegit a la nota final ponderada prèviament obtinguda a l’assignatura.
  6. Per superar l’assignatura cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Examen tipus test (1er periode avaluatiu) 35% 2 0,08 1
EV2: Informe relativo a un caso clínico (setmana 18) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
EV3: Examen preguntes obertes (2on periode avaluatiu) 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografia

Artigas-Pallarés, J. y Narbona, Juan. (2011) Trastornos del neurodesarrollo. Barcelona: Viguera editores.

Carrasco, A. (2014). La entrevista con niños y adolescentes. En Perpiñá, Conxa. Manual de entrevista psicológica pp. 201-239. Madrid: Piràmide

Carrasco, Miguel Angel., Ramírez, Isabel. y del Barrio, Victoria. (2013). Evaluación Clinica: Diagn´ostico, Formulación y Contrastación de los Trastornos Psicológicos

Costas, Carme. (2004). Avaluació psicològica del desenvolupament infantil. Des del naixement fins als sis anys (1ª reimpressió corregida). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.

Ezpeleta, Lourdes. (2012). La evaluación de los trastornos infantiles. En Comeche, M.I. y Vallejo, M.A. Manual de Terapia de Conducta en la infancia pp. 85-114 Madrid: Dykinson

Ezpeleta, Lourdes. (2009). La entrevista diagnóstica con niños y adolescentes. Madrid: Síntesis.

de la Osa, Nuria. y Lacalle, Montserrat. (2011). Evaluación en la infancia y la adolescencia. En R. Fernández-Ballesteros (Ed.) Evaluación Psicológica: Conceptos, métodos y estudio de casos, pp. 339-356. Madrid: Pirámide.