Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Es recomana haver cursat prèviament: "La dimensió social de la persona" i "Influència social i grups". També resulta mols profitós en l’aprenentatge cursar al mateix temps l’assignatura annual “Pràctica de la Intervenció Educativa i Psicosocial”.
Fins ara, l'estudiant haurà entrat en contacte amb la Psicologia Social des d'un punt de vista general, coneixerà les seves perspectives teòriques i metodològiques més habituals a l'anàlisi dels processos psicosocials, així com les aproximacions i eines de treball de la intervenció social i educativa.
L'objectiu formatiu d'aquesta assignatura és adquirir competències professionals per comprendre i generar canvis socials a la realitat que ens envolta.
1. Dinàmica d’anàlisi i intervenció de fenòmens socials contemporanis
1.1 Concepcions de problemes socials i socioeducatius
1.2 Principis epistemològics i metodològics de l’abordatge dels problemes socials
2. Perspectives de recerca i anàlisi psicosocial
2.1. Mètodes de recerca aplicada
2.2. Perspectives discursives d’anàlisi
2.3. Perspectives etnogràfiques d’anàlisi
3. Perspectives d’intervenció psicosocial
3.1 Fonaments de la intervenció
3.2 Disseny d’intervencions. Sensibilització, interaccions, xarxes i comunitats
3.3 Eines d’avaluació i anàlisi de resultats
4. Anàlisi i intervenció per la transformació social
4.1 Reflexió crítica de l’anàlisi i la intervenció psicosocial
4.2 Controvèrsies del camp de la intervenció social i socioeducativa
Les activitats dirigides de l'assignatura s'imparteixen en 12 sessions de continguts teòrics i 6 sessions de treball pràctic, sempre en sessions de 2 hores. El seu desenvolupament combina els següents recursos didàctics:
Les activitats supervisades, grupals i individuals, tractaran concretament sobre qüestions associades al disseny i a la realització dels treballs grupal i individual.
Les activitats autònomes consistiran en revisions individuals i grupals de material bibliogràfic i documental, que donarà lloc a la realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums, que seran utilitzats posteriorment en els treballs individuals i grupals.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 24 | 0,96 | 7, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 19, 21 |
Seminaris / tallers | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 6, 11, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats i tutories virtuals | 10 | 0,4 | 2, 3, 14, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs en grup | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 18, 19, 20, 21 |
Elaboració fitxes de lectura | 10 | 0,4 | 1, 5, 8, 14, 17, 18, 19, 21 |
Estudi | 30 | 1,2 | 1, 8, 11, 17, 19 |
Lectura de textos | 30 | 1,2 | 1, 8, 14, 16 |
Recerca de documentació | 10 | 0,4 | 8, 12, 17, 20 |
Ev1 – Exposició en grup (30%): Presentar de manera grupal diferentseines teòriques i metodològiques per l’anàlisi i la intervenció psicosocial. En aquesta presentació, l’estudiantat haurà de generar dinàmiques creatives pel debat del grup classe sobre els continguts de cada tema. Hi haurà una presentació per tema, de manera que cada estudiant haurà de presentar aquesta evidència en la data corresponent al tema a presentar (entre les setmanes 5 i 13).
Ev2 – Fitxes individuals de lectura (30%): De forma individual, els/les estudiants hauran de fer, com a mínim, i en els terminis establerts (entre les setmanes 5 i 13), 3fitxes de lectura de la bibliografia recomanada per diferents sessions (no es comptarà aquella corresponent al tema sobre el qual es faci la presentació oral). La nota d'aquesta activitat serà el resultat de la mitjana aritmètica de les 3 millors aportacions de cada estudiant.
Ev3 – Informe d’intervenció en grup (40%): L’informe grupal contindrà els processos de diagnòstic, realització i avaluació de la campanya de sensibilització realitzada pel grup (setmana 18). També s’avaluarà l’exposició grupal sobre els resultats d’aquesta intervenció (setmana 15)
Assignatura superada: Es considerarà superada l'assignatura si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà avaluable l'estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l'estudiant hagi presentat diverses proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
Recuperació: Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota mitjana inferior a 5 punts.
L'estudiant podrà tornar a presentar o bé les fitxes de lectura necessàries per arribar al mínim de les tres (3) exigides o bé la presentació oral d’eines teòriques i metodològiques per l’anàlisi i la intervenció psicosocial, que podrà lliurar-se individualment o engrup. També podrà tornar a presentar l’informe de la intervenció realitzada, sempre que s’hagin portat a terme les activitats d’intervenció requerides.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
El sistema d'avaluació d'aquesta assignatura s'ha elaborat de manera subordinada als requisits que s'exposen a les Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia, que es poden consultar en: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 – Exposició en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 20 |
Ev2 – Fitxes individuals de lectura | 30% | 0 | 0 | 1, 5, 7, 8, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20 |
Ev3 – Informe d'intervenció en grup | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 15, 19, 21 |
Bàsica
Gordo, Angel y Serrano, Araceli (Coords.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Editorial Pearson
Montenegro, Marisela (Coord.) (2011). Intervenció Social. Controvèrsies teòriques i metodològiques. Barcelona: EDIUOC.
Rodríguez, Israel (Coord.)(2011). Psicología comunitaria y problemas sociales. Barcelona: EDIUOC.
Complementària
Carvajal, Zaira; Chinchilla, Hellen; Penabad, María Amalia y Ulate, Carmen E. (Editoras) (2014). Guía para acompañar procesos de sensibilización sobre inclusión social y equidad desde la perspectiva interseccional. Segunda edición. Heredia, Costa Rica: Medidas para la Inclusión Social y Equidad en Instituciones de Educación Superior en América Latina (MISEAL-Costa Rica).
Cassián, Nizaiá (Coord.) (2017). Evaluación e intervención psicosocial. Barcelona: EDIUOC.
Galaz, Caterine & Montenegro, Marisela (2015). Gubernamentalidad y relaciones de inclusión/exclusión: los dispositivos de intervención social dirigidos a mujeres inmigradas en España. Universitas Psychologica, 14(5), 1667-1680. https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-5.grie
Goetz, Judith P. y LeCompte, Margaret D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Guasch, Óscar (1997). Observación participante. Madrid: CIS.
Gutiérrez-Rodríguez, Encarnación (2016). Percibiendo el despojo: Estudios sobre mujeres y género entre el racismo institucional y las políticas de control migratorio en la universidad neoliberal. Foro Internacional de Estudios sobre la Mujer, 54, 167-177. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2015.06.013
Hammersley, Martyn y Atkinson, Paul (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Ibáñez, Tomás (1990). Aproximaciones a la Psicología social. Barcelona: Senday.
Íñiguez, Lupicinio (2003). Análisis del discurso. Barcelona: EDIUOC.
Lander, Edgardo (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales latinoamericanas. Caracas: Ediciones Faces UCV / UNESCO.
Moreno, Manuel y Molina, Nelson (2018). La Intervención Social como objeto de estudio: discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital, 18(3), e2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055
Prado, Luís (2008). Los horizontes de la intervención en lo social. Reflexión Política, 10(20), 58-69. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11002006
Rocu, Patricia (Coord.). (2019). Estrategias para incorporar la perspectiva étnica enla universidad. Las historias cuentan, cuéntanos la tuya: la voz del alumnado universitario afrodescendiente. Madrid: Unidad de Diversidad. Universidad Complutense de Madrid.