Logo UAB
2020/2021

Treball de Fi de Grau

Codi: 102489 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
2502444 Química OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Fe d'errades

A l’apartat AVALUACIÓ Mòdul de metodologia del treball de recerca (10% DE LA NOTA FINAL DEL TFG), el text correcte és: “El sistema d'avaluació és continuat. Per superar el mòdul serà necessari obtenir una qualificació final mínima de 5 punts.”

Professor/a de contacte

Nom:
Manel Alcala Bernardez
Correu electrònic:
Manel.Alcala@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jordi Coello Bonilla
Eulàlia Fuentes Pujol
Maria Muñoz Tapia
Angels Jimenez Lopez
Ona Illa Soler
Manel Alcala Bernardez

Prerequisits

L'estudiant haurà de tenir superats com a mínim 2/3 parts del total de ECTS corresponents als estudis que està cursant (160 ECTS per als estudiants del Grau en Química i 212 ECTS per als estudiants del doble Grau en Física i Química) i tenir tot el primer curs superat per matricular-se d'aquesta assignatura (Comissió d’Afers Acadèmics de la Fac. de Ciències de 27 de febrer de 2007).
El circuit d'elaboració del treball de fi de grau comença per la matricula de l'assignatura.

**Prerequisits per a la modalitat TFG via pràctiques externes:

L’alumne ha d’estar matriculat de l’assignatura Pràctiques Externes. Aquesta assignatura té els següents prerequisits: En el moment de fer la sol·licitud, per cursar l’assignatura de pràctiques externes, l'alumne ha de tenir una mitjana igual o superior a 5,0 en el "barem 34” i 150 crèdits aprovats (entre els quals ha d'haver els de totes les assignatures de primer curs).

Objectius

OBJECTIUS DEL TFG

El Treball de Fi de Grau és un treball autònom basat en temes relacionats amb qualsevol de les matèries o temàtiques de la Química.

Els objectius del Treball de Fi de Grau són els d'aprofundir en una temàtica pròpia i/o aplicar i saber transmetre coneixements adquirits durant els estudis de Química.

En general, el Treball incorporarà tant aspectes teòrics com pràctics i una discussió.

El TFG ha de posar en evidència els coneixements, habilitats i destreses assolits pels alumnes en els estudis de Grau, demostrant que han assolit la maduresa necessària per exercir la professió.

El TFG ha de mostrar un cert grau d’originalitat, sigui en la discussió de resultats coneguts o en l'obtenció d'algun resultat nou.

 

OBJECTIUS DEL MÒDUL DE METODOLOGIA DEL TREBALL DE RECERCA

  • Entendre la significació del treball de fi de grau, en tant que treball d’investigació, dins del context de la recerca científica i la contribució d’aquesta al desenvolupament i progrés social.
  • Adquirir una metodologia per a l’elaboració de treballs acadèmics de recerca.
  • Aprendre a comunicar i defensar els resultats d’una investigació mitjançant la memòria escrita i la presentació oral.

Competències

  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Desenvolupar treballs de síntesi i anàlisis de tipus químic a partir de procediments establerts prèviament.
  • Emprar correctament la llengua anglesa en l'àmbit de la química.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Operar amb un cert grau d'autonomia i integrar-se en poc temps en l'ambient de treball.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes i la teoria química de forma adequada per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la química.
  2. Aprendre de manera autònoma.
  3. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  4. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  5. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  6. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  7. Mantenir un compromís ètic.
  8. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  9. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  10. Operar amb un cert grau d'autonomia i integrar-se en poc temps en l'ambient de treball.
  11. Proposar i desenvolupar protocols per realitzar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la química.
  12. Proposar idees i solucions creatives.
  13. Raonar de forma crítica.
  14. Realitzar un resum en llengua anglesa del treball realitzat.
  15. Resoldre problemes i prendre decisions.
  16. Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Continguts

CONTINGUTS DEL TFG

El treball de fi de grau podrà ser d'una de les tipologies següents:

a.    Proposta de projecte de Recerca: Consistirà en l’elaboració d’un projecte escrit de recerca bàsica o aplicada, per tal que pugui esser portat a terme posteriorment per un investigador o equip de recerca.
b.    Estudi bibliogràfic: Resum argumentat tipus 'revisió bibliogràfica' sobre la situació actual d’un tema concret de l'abast de la quimica o d'aspectes de recerca bàsica o dirigida.
c.    Divulgació: Consistirà en l’elaboració divulgativa d’un tema científic d’interès social adreçat al públic general o a estudiants de nivells educatius no universitaris.
d.    Projecte industrial: Consistirà en l’elaboració d’un projecte d'innovació que estigui relacionat amb qualsevol aspecte de la químic, a portar a terme en una empresa determinada.
e.    Projecte de caràcter tècnic-ètic-legal: Sota aquesta modalitat es vol donar cabuda a treballs que tractin de qüestions relacionades amb normatives – industrials, mediambientals ... – o amb aspectes ètics relacionats amb l’exercici de la professió o amb l’experimentació, amb l’anàlisi de l’impacte sociològic de la ciència en un àmbit determinat, etc.
f.    Projecte experimental: Consistirà en l’elaboració d’un projecte en un laboratori de recerca d’algun departament universitari o centre de recerca.

L'estudiant farà una sol.licitud amb prelació de 5 treballs dels tipus esmentats, que seràn escollits d'entre una llistade propostes. Apart, l'alumne podrà proposar un tema propi ("projecte lliure"), que haurà de justificar apropiadament.

Independentment de la tipologia, els treballs es podran desenvolupar en institucions o empreses externes a la UAB, com a extensió de l'assignatura 'Pràctiques externes' i en el marc de programes de mobilitat.

Els treballs seran realitzats de forma individual.

Els tutors del treball de fi de grau seran professors/investigadors doctors pertanyents al Departament de Química o a altres departaments que facin docència al Grau de Química. Per tant, serà necessari que l’estudiant disposi d’un tutor que compleixi aquests requisits en el cas de que el TFG es realitzi en un departament/centre de la UAB diferent dels esmentats o en una institució externa. Els TFGs que es realitzin en el marc del doble Grau de Física i Química hauran de tenir un tutor de cadascuna de les titulacions implicades.

 

 CONTINGUTS DEL MÒDUL DE METODOLOGIA DEL TREBALL DE RECERCA

TEORIA

TEMA 1: Introducció a la investigació científica: el TFG com a treball de recerca.

TEMA 2: Planificació del treball.

TEMA 3: Fase de documentació: aproximació inicial i cerca bibliogràfica sistemàtica.

TEMA 4: Citació i gestió bibliogràfica: l’estil de l’American Chemical Society (ACS).

TEMA 5: Elaboració i redacció de la memòria escrita del TFG.

TEMA 6: Presentació i defensa oral.

PRÀCTIQUES

Cada tema porta associat un exercici pràctic. Aquests exercicis giren al voltant de tasques relacionades amb el desenvolupament del propi TFG (planificació, cerca i revisió bibliogràfica, redacció d’esborranys de seccions introductòries, etc.) i constituiran les evidències d’aprenentatge que el/la estudiant haurà de lliurar

Metodologia

METODOLOGIA DEL TFG

Circuit d’elaboració del TFG (modalitat TFG sense pràctiques externes)

1. Matriculació

L’alumne es matricularà segons els calendaris establerts el curs acadèmic en el que vulgui realitzar i defensar el TFG. Els estudiants es podran matricular de tres grups diferents: grups 1, 2 i 3. La matriculació en el grup 1 implica que l’assignatura es realitzarà i s’avaluarà íntegrament durant el 1r semestre (convocatòria de febrer). La matriculació en el grup 2 està pensada per que l’assignatura s’avaluï a finals del 2n semestre (convocatòria de juny). La matriculació en el grup 3 implica que els alumnes volen esser avaluats al setembre. En el cas dels grups 2 i 3, el treball del TFG es podrà desenvolupar tant de forma anual com únicament durant el 2n semestre.

La matricula del TFG restarà oberta durant tot el curs acadèmic. Tot i així, només hi haurà dos torns de sol·licitud i assignació de treballs: a començaments del 1r semestre (1r torn) i a començaments del 2n semestre (2n torn). Independentment del grup de matrícula (1,2,3), els estudiants matriculats de l’assignatura hauran de fer la sol·licitud i assignació de treballs.

Pels alumnes de la doble titulació, només aplica la matrícula als grups 72 i 73, donat que el TFG és anual i no semestral.

Pels alumnes de TFG + pràctiques en empresa, només aplica la matrícula als grups 11, 12 i 13.

2. Proposta i assignació del TFG

Proposta de treballs: Amb anterioritat al començament de cada curs acadèmic, la coordinació del TFG sol·licitarà al col·lectiu de professors que poden actuar com a tutors propostesde temes per a la realització dels treballs. En aquestes propostes s’haurà d’indicar: nom del tutor, títol del treball, i tipologies a les que es podria adscriure (veure apartat 3, es pot especificar més d’una tipologia). Els professors que presentin propostes exerciran de tutors dels treballs i poden participar en les comissions d’avaluació. Per altra banda, i dins dels períodes establerts, els estudiants podran proposar de forma raonada i justificada a la coordinació de l’assignatura projectes de TFG diferents dels proposats pels professors tutors (“projecte lliure”). L’equip de coordinació gestionarà aquestes propostes.

Difusió de les propostes: La coordinació del TFG publicarà les propostes de treballs rebudes a l’espai virtual destinat de l’assignatura. Aquesta llista serà la que tindrà validesa durant tot el curs.

Sol·licitud de treballs: La sol·licitud de treballs per part dels estudiants es farà mitjançant un formulari a internet, al qual s'accedirà a través d'un enllaç de l’espai virtual de l’assignatura.  En aquest formulari es faran constar fins a 5 preferències prioritzades de la llista de treballs oferts o, en el seu defecte, la proposta de “projecte lliure” amb el nom del laboratori on es realitzarà el treball.

Assignació de treballs: La coordinació de TFG assignarà els projectes sol·licitats als estudiants tenint en compte els seus expedients acadèmics i l’ordre de preferències. El resultat de l’assignació es farà públic mitjançant l’espai virtual. A continuació,  i en un breu període de temps, es faran les reassignacions de treballs per aquellsestudiants o professors que no hagin estat assignats en primera volta.

Seminari de seguretat: Tots els alumnes hauran de assistir a un curs teòric de seguretat impartit per la OSHA de la UAB. Els alumnes que realitzin el TFG al Departament de Química també hauran de realitzar el curs pràctic d’extinció d’incendis. Els alumnes que realitzin TFGs experimentals a altres indrets caldrà que realitzin les activitats programades des del centre receptor. Durant el curs teòric de seguretat caldrà realitzar un test d’assoliment de les competències associades de risc i seguretat a un laboratori químic. Caldrà superar-lo per poder presentar el TFG.

Calendaris: Els calendaris de terminis del procés es publicaran a l’espai virtual de l’assignatura.

3. Realització i seguiment del TFG

Cada tutor de TFG fixarà una data per a una reunió inicial conjunta amb els seus estudiants tutoritzats on es definirà el calendari de seguiment, el qual especificarà un conjunt mínim de trobades individualitzades cobrint els temes següents:

    1. Elaboració del calendari de seguiment
    2. Elaboració d’un informe amb l’estat de l’art del tema considerat
    3. Elaboració dels objectius del TFG i planificació temporal del treball
    4. Realització d’una evidència de seguretat
    5. Discussió dels resultats obtinguts i elaboració de l’índex de la memòria de TFG a redactar
    6. Discussió de l’esborrany de memòria de TFG.

De cadascuna d’aquestes trobades en resultarà una evidència generada perl’estudiant i validada pel tutor, ques’haurà d’elaborar utilitzantel format i seguint les pautes fixades per lacoordinació de TFG i que es trobaran disponibles a l’espai virtual de l’assignatura. Les evidències corresponents a les trobades 0-4 formaran part del portafoli de cada estudiant i es complementaran amb un informe del tutor durant el procés d’avaluació (veure apartat 5). L’evidència resultant de la trobada 5 serà la memòria corregida del TFG, que haurà de ser dipositada tal i com es descriu a continuació. Aquesta memòria tindrà una extensió màxima de 30 pàgines i podrà ser escrita en català, castellà o anglès utilitzant la plantilla corresponent. Totes les memòries hauran de portar un resum d’una extensió màxima d’una pàgina elaborat en anglès. Aquelles memòries que siguin experimentals també inclouran com annex les fitxes de seguretat dels productes amb risc fets servir durant el treball experimental.

L’estudiant no podrà fer cap difusió del TFG pel seu compte sense previ consentiment del tutor/director.

4. Dipòsit de les memòries escrites del treballs

Prèviament al dia de defensa oral, en dates que seran fetes públiques amb antelació suficient, l’estudiant haurà de lliurar la seva memòria escrita en format PDF mitjançant l’espai virtual. A més, caldrà entregar una única còpia de la memòria en format paper a la Secretaria del Departament de Química. 

 

 5. Exposició oral del TFG

La Coordinació del Grau de Química fixarà les dates per a la defensa oral dels TFG que es faran públiques. En concret, es programaran tres períodes diferents de defenses orals al calendari: convocatòries de febrer, juny i setembre. A la convocatòria de febrer s’hauran de realitzar totes les exposicions orals corresponents als estudiants matriculats al grup 1 de l’assignatura. Els estudiants del grup 2 realitzaran la defensa oral del treball a la convocatòria de juny, i els del grup 3 a la convocatòria de setembre. Aquests estudiants hauran de consensuar aquesta decisió amb els seus tutors i comunicar-la a la coordinació del TFG.

Per a cada període de defenses orals, l’horari de les presentacions de cada estudiant serà elaborat per la coordinació del TFG i publicat a l’espai virtual. L’exposició oral es farà amb ajut de suports informàtics i tindrà una durada màxima de 15 minuts. La comissió que avaluarà les exposicions estarà formada per un dos professors. Seguidament a l’exposició oral, la comissió podrà realitzar un torn de preguntes.

 

Circuit d’elaboració del TFG (modalitat TFG amb pràctiques externes)

1. Organigrama i responsabilitats

Tutor de l’empresa

El Tutor de l’empresa serà un membre de la plantilla de l’empresa amb titulació mínima de llicenciat o graduat. La seva funció serà la de dissenyar i supervisar el projecte. Tindrà cura també del compliment horari de l’alumne i haurà d’emetre una avaluació sobre el treball realitzat per l’alumne i l’aprenentatge assolit, entre d’altres criteris.

Professors tutors

El Professor tutor serà un dels professors correctors o un professor coordinador de l’assignatura Pràctiques Externes. Aquest tutor serà el responsable de fer el seguiment dels estudiants seguint les pautes indicades a l’apartat corresponent. A més, el Professor tutor participarà a l’avaluació dels TFGs.

La Coordinació

La Coordinació de la modalitat TFG via Pràctiques Externes estarà formada per un o més professors, que seran també els responsables de la Coordinació de l’assignatura Pràctiques Externes.

Comissió d’avaluació del TFG

La Comissió d’avaluació del TFG serà la responsable d’avaluar la memòria escrita i l’exposició oral de cada alumne. Les comissions d’avaluació seran anomenades per la Coordinació de la modalitat i estaran constituïdes per dos membres escollits entre els professors de l’assignatura Pràctiques Externes, un dels quals serà un Coordinador de la modalitat.

2. Elaboració del TFG

Matriculació:

La matrícula és presencial i es farà un cop hagi estat acceptat per una empresa i sempre abans de començar el projecte. Normalment, es matricularà simultàniament del TFG i de l’assignatura PràctiquesExternes, encara que pot començar fent la matrícula a Pràctiques Externes i, durant la seva realització, matricular-se després del TFG. L’alumne podrà defensar el seu treball en qualsevol de les convocatòries de febrer, juny o setembre del curs en el que s’hagi matriculat. Les dates de lliurament de memòries i de defensa seran semblants a les de la resta de TFGs i seran anunciades a l’aula Moodle amb suficient antelació.

La matricula del TFG restarà oberta durant tot el curs acadèmic. Tot iaixí, només hi haurà dos torns de sol·licitud i assignació d’empreses que coincidiran amb els de Pràctiques Externes. El 1er període és a l’octubre/novembre, amb començament de les pràctiques al 2on semestre acadèmic. El segon període és a març/abril, el començament de les pràctiques pot ser a l’estiu (començament de Juliol) o al 1er semestre del següent curs acadèmic.

 

Sol·licitud i assignació del TFG

El mecanisme d’assignació i sol·licitud és el mateix que el de l’assignatura Pràctiques Externes.

 

Realització i seguiment del TFG

Ja que aquesta modalitat de TFG va lligada a la realització de les PE, a la reunió obligatòria de l’alumne amb el seu tutor de la UAB per parlar de les PE, l’alumne l’informarà de que farà TFG+PE. L’alumne tindrà, obligatòriament, una nova reunió amb el seu tutor de la UAB durant l’escriptura de la memòria, en la que discutiran l’esborrall del document. El tutor de l’empresa realitzarà el seguiment de l’alumne segons hagin acordat al conveni.

La memòria del TFG tindrà una extensió limitada, que s’indicarà a la plantilla que hi ha al moodle de l’assignatura, i podrà ser escrita en català, castellà o anglès utilitzant la plantilla corresponent que es troba al moodle de l’assignatura. Totes les memòries hauran de portar un resum d’una extensió màxima d’una pàgina elaborat en cadascun dels tres idiomes: català, castellà i anglès.

Dipòsit de les memòries escrites del treballs

Prèviament al dia de defensa oral, en dates que seran fetes públiques amb antelació suficient, l'estudiant haurà de lliurar una còpia de la memòria a la tasca habilitada al moodle de l'assignatura "Pràctiques Externes (PE) i TFG via PE".

Exposició oral del TFG

La Coordinació fixarà les dates per a la defensa oral dels TFG que es faran públiques abans del període de matrícula de cada curs acadèmic. En concret, es programaran tres períodes diferents de defenses orals al calendari: convocatòries de febrer, juliol i setembre. Per a cada període de defenses orals, l’horari de les presentacions de cada estudiant serà elaborat per la Coordinació i publicat a l’aula Moodle amb antelació. En l’exposició oral, que es farà a porta tancada, l’alumne haurà de fer ús de suports informàtics i tindrà una durada màximade15 minuts. La Comissió que avaluarà les exposicions estarà formada per dos professors de l’assignatura Pràctiques Externes. Seguidament a l’exposició oral, la comissió realitzarà un torn de preguntes.

 

 METODOLOGIA DEL MÒDUL DE METODOLOGIA DEL TREBALL DE RECERCA

El mòdul inclou 9 sessions, d’assistència obligatòria, de 2h de durada cadascuna.

Es tracta de sessions eminentment pràctiques on es presentaran, de forma breu, continguts teòrics l’aplicació dels quals es treballarà mitjançant exercicis i activitats pràctiques d’aula. Aquestes activitats guardaran, sempre que sigui possible, estreta relació amb les tasques que l’estudiantat haurà derealitzar en l’elaboració del seu TFG.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Mòdul de metodologia del treball de recerca 18 0,72 2, 3, 5, 6, 9, 11, 14, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 10 0,4 1, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi i elaboració del treball 240 9,6 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Exposició oral i defensa pública 0,5 0,02 1, 3, 5, 7, 8, 12, 16
Lectura de textos i cerca de informació 40 1,6 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15, 16
Preparació d'una memòria escrita 66 2,64 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

AVALUACIÓ TFG:

**TFG modalitat sense pràctiques externes:

L’avaluació del TFG de cada estudiant es realitzarà de forma conjunta pel seu professor(s) tutor(s) i la comissió d’avaluació. En el cas dels estudiants del doble Grau de Física i Química, aquests seran ser avaluats d’acord amb la normativa de les titulacions de Física i Química, respectivament. Inclourà la nota del mòdul de metodologia de treball de recerca, que equivaldrà a un 10% de la nota final de l’assignatura.

Professor tutor: Els professor tutors de cada treball avaluaran el treball realitzat i les competències adquirides en base al seguiment dut a terme i les evidències de les trobades 1-4 elaborades pels seus estudiants. Com a resultat d’això, cada tutor haurà d’escriure un informe valoratiu de l’estudiant que haurà de lliurar a la coordinació del TFG. En aquest informe haurà de constar una nota de seguiment que equivaldrà al 30% de la nota final de l’assignatura. Quan intervingui més d’un professor tutor, es farà la mitja dels diferents informes implicats o bé un únic informe conjunt. L’evidència de seguretat és obligatòria. És responsabilitat de l’alumne i tutors de l’entrega i validació de totes les evidències i informes.


Comissió d’avaluació: En base a la valoració de les memòries escrites i exposicions orals, les comissions d’avaluació jutjaran les competències transversals adquirides, el contingut, plantejament, desenvolupament i grau de dificultat del treball realitzat i la qualitat de lapresentació i defensa dutes a terme. Coma resultat d’això, cada comissió elaborarà un informe valoratiu seguint les pautes d’una rúbrica preparada per la coordinació del TFG. En aquest informe haurà de constar una nota de memòria del treball i una nota de defensa oral, que equivaldran cadascuna d’elles al 30% de la nota final de l’assignatura.
En base a les notes atorgades pels tutors i comissions d’avaluació, la coordinació de TFG calcularà la nota final de l’assignatura i la farà pública a l’espai virtual. A més, seleccionarà un nombre de treballs entre els de millor qualificació per tal d’atorgar les matrícules d’honor. En cas de dubte, es faran entrevistes individuals amb els candidats a aquesta qualificació.


Aquells estudiants que no completin les trobades 0-4 del procés de seguiment i no realitzin les evidències no podran presentar el TFG. Els estudiants que duguin a terme aquestes trobades i evidències, però no dipositin la memòria escrita en el calendari establert, no facin la defensa oral, o el seu resultat sigui deficient seran qualificats com a “Suspens”. A més, els casos de plagi del treball també implicaran el suspens automàtic del TFG.  En qualsevol d’aquests casos, això comportarà una nova matricula i completar i/o reiniciar el circuit d’elaboració del TFG.
El seguiment del TFG tindrà unes pautes comunes per a tots els estudiants que facilitin la mecànica d’adjudicació i descriguin breument els continguts de les sessions de tutoria. Amb aquesta finalitat, els professors disposaran de rúbriques per l’avaluació i formularis del portafoli de l’alumne, que contindrà pautes sobre indicadors a avaluar, nombre d’accions de seguiment, i la seva posada al dia, avaluació de la memòria o altres, amb l’objecte d’establir un marc de referència unificat que permeti una avaluació transparent.

 

**TFG  modalitat amb pràctiques externes:

L’avaluació del TFG de cada estudiant es realitzarà de forma conjunta pel seu Tutor a l’empresa i la Comissió d’avaluació. Inclourà la nota del mòdul de metodologia de treball de recerca, que equivaldrà a un 10% de la nota final de l’assignatura.

Tutor a l’empresa: Emetrà un informe/avaluació basat en el seguiment de l’alumne, amb una qualificació que equivaldrà al 30% de la nota final de l’assignatura.

Comissió d’avaluació: Mitjançant la memòria escrita i l’exposició oral, la Comissió avaluarà les competències transversals adquirides, el contingut, plantejament, desenvolupament i grau de dificultat del treball realitzat, així com la qualitat de la presentació i defensa del treball en resposta a les preguntes de la Comissió. Com a resultat d’aquesta avaluació, la Comissió elaborarà un informe valoratiu seguint les pautes d’una rúbrica preparada per la Coordinació. En aquest informe haurà de constar una nota de memòria del treball (30% de la nota final de l’assignatura) i una nota de la presentació i de la defensa oral (30% de la nota final de l’assignatura).

 

***TFG modalitats sense o amb pràctiques externes:

Per fer la mitjana ponderada es requereixuna nota mínima de 4 sobre 10 punts, tant del Professor Tutor o Tutor a l’empresa com del Tribunal o Comissió d’avaluació.

Si la nota del Professor Tutor o Tutor a l’empresa és inferior a 4, l’assignatura tindrà una nota final de “Suspens”.

Si la nota de la Tribunal o Comissió d’avaluació és inferior a 4 l’assignatura tindrà una nota de “No avaluable” i l’alumne haurà de reescriure la memòria, presentar-la i defensar-la oralment a la següent convocatòria del curs acadèmic.

Els casos de plagi del treball comportaran un qualificació de “Suspens” amb una nota de 0[1]. Això comportarà una nova matricula i completar i/o reiniciar el circuit d’elaboració del TFG.



[1] Es considerarà com a plagi (http://www.plagiarism.org/):

  • presentar el treball aliè com propi;
  • adoptar paraules o idees d'altres autors sense el degut reconeixement (és a dir, sense citar);
  • no emprar les cometes en una cita literal;
  • donar informació incorrecta sobre la veritable font d'una cita;
  • la paràfrasi d'una font sense esmentar la font (és a dir, sense citar);
  • la paràfrasi abusiva, fins i tot si s'esmenta la font.

 

AVALUACIÓ Mòdul de metodologia del treball de recerca (10% DE LA NOTA FINAL DEL TFG)

Elsistema d’avaluació és continuat. Per superar el mòdul serà necessari obtenir una qualificació final mínima de 4 punts. Els elements d’avaluació que es contemplen són:

 

  • LLiurament d’evidències (85%): es faran tres lliuraments (les dates i continguts s’informaran a l’inici del mòdul). Els seus valors són els següents:

 

Primer: 15%

Segon: 35%

Tercer: 35%

 

  • Seguiment del mòdul (15%): Inclou la realització i/o participació en les activitats presencials i/o virtuals que proposi el professorat (p.ex.: fòrums, lectures, sessions presencials programades, etc.). Cada incompliment injustificat es penalitzarà amb 0,5 punts (a descomptar del percentatge corresponent a aquest concepte).

 

Reavaluació: Podran optar únicament les persones que havent complert amb els requeriments de l’avaluació continuada, no hagin arribat a la qualificació mínima exigida (5 punts). La nota que s’obtindrà en la reavaluació serà, com a màxim, de 5 punts.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Mòdul de metodologia del treball de recerca 10 0 0 3, 6, 9, 11, 14
Nota de la exposició oral i defensa 30 0,5 0,02 3, 4, 7, 8, 12, 13, 16
Nota de la memòria del treball de fi de grau 30 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Nota de seguiment 30 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16

Bibliografia

La bibliografia bàsica la suggerirà el director de cada Treball de Fi de Grau segons la temàtica, independentment de la recerca bibliogràfica que l'alumne faci.