Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500897 Enginyeria Química | OT | 4 | 0 |
Es recomana haver assolit els conceptes bàsics i fonaments de les assignatures: Operacions de separació, Transmissió de calor i Simulació de Processos Químics.
En aquesta assignatura es tracten operacions de separació basades en la transferència de matèria, tant d’equilibri com controlades per la velocitat de transferència. En concret, la Humidificació, Adsorció, Bescanvi iònic, Cromatografia i separacions mitjançant Membranes. En tot moment s’intenta fer un desenvolupament de cada bloc de manera acumulativa respecte les operacions de separació que l’alumne/a ja coneix, utilitzant els conceptes d’equilibri, velocitat de transferència, coeficients de transport, sistemes en contracorrent, en flux creuat, etc.., i fent-hi una síntesi del conceptes comuns entre totes elles. L’alumne/a haurà de conèixer finalment els conceptes bàsics d’aquestes operacions i els diferents mètodes i aplicacions com a base necessària sobre noves tecnologies de separació al seu curriculum.
TEMA 0.- INTRODUCCIÓ
Operacions de separació basades en la transferència de matèria. Equilibri entre fases. Velocitat de transferència. Configuracions. Sistemes multietapa.
TEMA 1.- HUMIDIFICACIÓ
1.1. Introducció
1.2. Definicions i nomenclatura
1.3. Equilibri entre fases
1.4. Temperatura de saturació adiabàtica (Ts)
1.5. Mesura de la humitat, temperatura de termòmetre humit (Tw)
1.6. Diagrama psicromètric
1.7. Teoria i càlcul de torres de refrigeració
1.7.1. Equacions i balanços en una torre de refrigeració
1.7.2. Estimació de la temperatura dels gasos de sortida
TEMA 2.- ADSORCIÓ
2.1. Introducció. Definició i tipus
2.2. Adsorbents
2.3. Equilibri d’adsorció. Isotermes d’adsorció. Models d’adsorció
2.4. Operacions d’adsorció per etapes
2.4.1. Flux creuat
2.4.2. Contracorrent
2.5. Operacions i equips d’adsorció de contacte continu
2.5.1. Llit fix
2.5.2. Llit mòbil
2.5.3. Llit fluïditzat
TEMA 3.- BESCANVI IÒNIC
3.1. Principis del bescanvi iònic
3.2. Reïnes bescanviadores d’ions
3.2.1. Estructura física
3.2.2. Estructura química. Matriu polimèrica
3.2.3. Grups funcionals
3.3. Equilibri iònic entre fases S-L
3.4. Velocitat de bescanvi
3.5. Tipus d’operacions de bescanvi iònic
3.5.1. Contracorrent
3.5.2. Llit fix
3.6. Tècniques i aplicacions
3.6.1. Estovament d’aigües. Descalcificació
3.6.2. Desmineralització total. Desionització
3.6.3. Tractament de residus i recuperació d'ions metàl·lics
3.6.4. Cromatografia
TEMA 4.- CROMATOGRAFIA
4.1. Nomenclatura i definicions
4.1.1. Teoria de la retenció
4.1.2. Eficàcia de separació
4.2. Flux continu de portador
4.2.1. Models de dispersió
4.2.2. Models d’etapes d’equilibri
4.2.3. Solució Gaussiana
TEMA 5.- MEMBRANES
5.1. Fonaments i tipus de processos de membranes
5.2. Microfiltració
5.3. Osmosi, Osmosi inversa i Ultrafiltració
5.3.1. Osmosi inversa
5.3.2. Ultrafiltració
5.3.3. Polarització de la concentració
5.4. Diàlisi
5.5. Electrodiàlisi
5.6. Configuració i mòduls de membrana
5.7. Equips i aplicacions
5.7.1. Recuperació d’ions metàl·lics. Electrodiàlisi
5.7.2. Reciclatge de banys de desengreixat
5.7.3. Producció i separació d’un enzim produït per fermentació
5.7.4. Dessalinització
5.7.5. Hemodiàlisi
5.7.6. Recuperació i preparació d’una alga com aliment
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Estratègies docents: Classe magistral-expositiva/Resposta a qüestions. Seminaris. Tutories en grup i individuals. Resolució de problemes en classe i proposta de problemes a resoldre.
Classes expositives i tallers: els estudiants reben un conjunt de, per una banda, conceptes teòrics i, d'altra banda, habilitats pràctiques per resoldre exemples o problemes fàcils. Aquest aprenentatge proporcionarà els conceptes bàsics per comprendre el curs i la resolució de problemes. A les sessions tipus taller de treball els alumnes practicaran els conceptes i habilitats adquirides durant les classes. Els grups petits facilitaran la participació dels estudiants en el procés de resolució de problemes.
Seminaris específics: En aquestes sessions els estudiants rebran conceptes més pràctics i específics adquirits durant les classes. S'emfatitzarà la presentació de casos, promovent la participació dels estudiants en la discussió de conceptes i alternatives.
Mitjans de suport a la docència: Entorns de comunicació: Fòrum virtual. Correu-e. Materials d'estudi i documentació. Material estructurat: dossiers, exercicis, etc...Bibliografia i d'altres materials complementaris on-line. Altres recursos docents: Software específic amb finalitat docent opcional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 44 | 1,76 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Pràctiques d'aula (Resolució Problemes) | 19 | 0,76 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 1, 3, 6, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de treballs teòrics, de problemes i de simulació per ordinador | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10 |
Tutories en grup | 4 | 0,16 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 73 | 2,92 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
Resolució de problemes | 63 | 2,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tutories amb el professor | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 9 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Avaluació continuada
L’avaluació continuada es realitzarà considerant una sèrie de proves i activitats:
- Entrega i presentació de problemes, activitats i exercicis (PAE) : 20% nota
- 1ª prova parcial (PP1) (tema 1): 10% nota.
- 2ª prova parcial (PP2) (temes 2 a 4): 10% nota.
- 3ª prova parcial (PP3) (tema 5): 10% nota.
- Prova de síntesi (PS) (temes 1 a 5): 50% nota.
La prova de síntesi presencial contindrà una part teòrica (25%) i una part de problemes (75%). Es requereix un mínim de 40/100 en aquesta prova per tal poder superar l’assignatura mitjançant avaluació continuada. La presentació a la prova de síntesi (PS) és obligatòria per tal de poder fer la prova final de recuperació en cas de no superar l’avaluació continuada.
L’estudiant podrà fer la recuperació de l’assignatura sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats i proves que representin un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Es considerarà no avaluable (NA) si no s’ha presentat a un mínim de 2/3 parts. A més, per poder-se presentar a la recuperació hauran de tenir com a mitjana de totes les activitats i proves de l’assignatura una qualificació superior a 30/100.
Prova final
Podran fer aquesta prova final de recuperació (PR 80%) els/les alumnes que hagin estat avaluats/des en un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura i hagin suspès l’avaluació continuada. Per tant, la presentació a la prova de síntesi (PS) de l’avaluació continuada és obligatòria per tal de poder fer aquesta prova final de recuperació. La qualificació mínima de l’avaluació continuada per poder-se presentar ha de ser de 30/100.
La prova final inclourà tot el contingut de l’assignatura i consistirà en una part teòrica (25%) i una part de problemes (75%). Es requereix una nota mínima de 40/100 en aquesta prova per tal de poder superar l’assignatura tenint en compte totes les PAE (20%) fetes en l’avaluació continuada.
En cas de no presentar-se a la prova final sense haver superat l’avaluació continuada la qualificació final de l’assignatura serà de No Avaluable (NA).
Repetidors
A partir de la segona matrícula l’alumne/a podrà optar per fer de nou l’avaluació continuada o una prova de síntesi que serà la mateixa prova (igual data i horari) que la de síntesi (PS) per als alumnes de primera matrícula. D’aquesta manera, la qualificació de l’assignatura correspondrà o bé a l’avaluació continuada o només a la qualificació d’aquesta prova de síntesi, en substitució de l’avaluació continuada a tots els efectes. També podran fer una prova final de recuperació que serà la mateixa prova (igual data i horari) que la de recuperació (PR) per als estudiants de primera matrícula.
Per a la revisió dels resultats de les avaluacions, es fixarà el moment i la manera dins dels 10 dies hàbils següents a la seva comunicació mitjançant la plataforma virtual.
Atorgar una qualificació de matrícula d'honor (MH), a banda de la nota mínima que pot donar-hi accés (≥ 9.00), és decisió del professorat responsable de l’assignatura que tindrà en compte la proactivitat envers l'assignatura, la comprensió dels fonaments i la seva relació amb d'altres assignatures i la fluïdesa, fiabilitat i expressió dels raonaments. Es tindrà especial atenció amb la part teòrica de les proves de síntesi i final.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
La programació de les activitats d'avaluació i lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma virtual corresponent (Moodle) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la Plataforma virtual corresponent sobre aquests canvis, ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
En cap cas es realitzaran exàmens en dates i horaris diferents als publicats oficialment per la Coordinació de Grau/Escola d'Enginyeria.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega i presentació de problemes, activitats i exercicis | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Prova de síntesi | 50 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Proves parcials | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Coulson, J.M., Richardson, J.F. Chemical Engineering. Vol 2. Particle Technology and Separation Processes. 5th ed. Butterworth-Heinemann Ltd. UK. (2002).
Geankoplis, C. J. Transport Processes and Separation Process Principles: Includes Unit Operations. 4th ed. Prentice Hall PTR. USA (2003).
King, C.J. Separation Processes. 2nd ed. McGraw-Hill Education. USA. (1980).
McCabe, W. Unit operations of chemical engineering. 7th ed. McGraw-Hill Education. UK. (2005).
Perry's Chemical Engineers' Handbook. 8th ed. McGraw-Hill Education. USA. (2007).
Treybal, R.E. Mass Transfer operations. 3rd ed. McGraw-Hill Publishing. EU. (1980).
Wankat, Ph. C. Rate-controlled separations. Kluwer Academic Publishers. EU. ( 1994).