Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 3 | 1 |
Es recomana que l'alumne tingui coneixements adequats d'economia de l'empresa.
Objectius
El màrqueting representa una matèria bàsica dins dels estudis del Grau d'Administració i Direcció d'Empreses perquè forma a l'alumne en aspectes centrals de la gestió empresarial, en concret de la gestió del departament de màrqueting i del departament de la Direcció Comercial. Una formació en gestió comercial i màrqueting és necessària per una correcta inserció laboral d'un graduat en Administració i Direcció d'Empreses cap a empreses de tots els sectors productius. És també important pels graduat en Economia per a tenir una visió global del funcionament de l'àrea de màrqueting de l'empresa. En totes aquestes situacions l'alumne haurà de tenir una visió àmplia de la gestió empresarial per tal de dur a terme el seu treball i poder crèixer dins l'estructura de l'organització. Els coneixements de màrqueting s'adquireixen a través de 2 assignatures obligatòries: màrqueting I i màrqueting II. Aquestes dues assignatures són obligatòries de tercer curs on l'alumne ja ha adquirit prèviament una formació base d'empresa. Aquesta assignatura en particular proporciona a l'alumne una formació integral a l'àmbit del màrqueting estratègic deixant a l'assignatura de màrqueting II la formació a l'àmbit del màrquieting operatiu.
Al finalitzar el curs l’alumne ha de ser capaç de:
- Entendre i saber valorar els principals conceptes i eines del màrqueting.
- Fer un anàlisi intern i extern de l’empresa i determinar un diagnòstic de la situació comercial.
- Valorar la importància de les relacions a llarg termini amb els clients.
A. EL MÀRQUETING I L'ACTIVITAT COMERCIAL DE L'EMPRESA
1. Fonaments de màrqueting: visió general del màrqueting a través de l'estudi de les diferents filosofies d'estudis existents Definició del màrqueting, satisfacció de les necessitats dels consumidors i l'economia de mercat
2. La direcció comercial: funcions de la direcció de màrqueting i contribució a l'estratègia de l'empresa. Procés de planificació estratègica de màrqueting i les principals estratègies que es poden dur a terme. Instruments de la direcció de màrqueting: el producte, el preu, la distribució i la comunicació, i que és un pla de màrqueting.
B. L'ANÀLISI DE LES OPORTUNITATS DE MÀRQUETING
1. L'entorn de màrqueting de l'empresa: Anàlisi dels diferents elements de l'entorn de l'empresa i el mercat i la manera com poden influir en la presa de decisions.
2. L'anàlisi dels mercats de consumidors i dels seus comportaments de compra: S'analitzen els conceptes i els principals factors que influeixen en les decisions de compra dels consumidors, empreses i organitzacions
3. L'anàlisi i la previsió de la demanda
4. Els sistemes d'informació, la investigació comercial: El sistema d'informació de màrqueting en el procés de presa de decisions. Etapes del pla d'investigació de mercats, les tècniques de recerca i les fonts d'informació a utilitzar.
C. FORMULACIÓ DE LES ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING
1. Estratègia de màrqueting: estratègies de segmentació, posicionament, de creixement i competitives: criteris que les empreses poden utilitzar per analitzar les diferents necessitats i preferències dels consumidors que formen part del seu mercat, i també les estratègies que poden duraterme per aconseguir posicionar en producte en la ment del consumidor.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoria | 33 | 1,32 | 5, 7, 10, 11, 16, 17 |
Classes: resolució d'exercicis | 10,5 | 0,42 | 2, 5, 7, 10, 12, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 5, 7, 10, 11, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament de casos pràctics | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17 |
Desenvolupament del treball final | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 14, 15 |
Estudi | 50 | 2 | 5, 7, 10, 11, 16, 17 |
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. En el cas en que l'alumne/a obtingui una avaluació de l'examen final de un mínim de 3,5/10 podrà sumar les notes de la avaluació continuada. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 5, l'estudiant podrà presentar-se a la prova de recuperació. En el cas que l'alumne/a no obtingui a l'examen final una nota mínima de 3,5/10 no se li sumarà la nota de l'avaluació continuada i haurà de repetir l'assignatura.
Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèricala nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).
Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9 sempre que la qualificació de l'examen final sigui mínin de 4/10
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens dela Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estiminoportunes, i d'acord amb la normativaacadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa de treballs | 25% | 2 | 0,08 | 2, 4, 8, 9, 12, 14 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 5, 7, 10, 11, 16, 17 |
Presentació Casos Pràctics, discussió de notícies de premsa i activitats a classe | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
A. Esteban, J. A. Mondéjar: "Fundamentos de Marketing", ESIC Editorial, 1ª edición (2013)
G. Armstrong, P. Kotler, M.J. Merino, T. Pintado i J.M. Juan: "Introducción al Marketing". Ed. Pearson, 3ª edición (2011)
M. Santesmases, Mª J. Merino, J. Sanchez y T. Pintado: “Fundamentos de Marketing”, Ed. Pirámide, 1ª edición adaptada al EEES (2009).
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
LAMBIN, J.J. , GALLUCI, C. y SICURELLO,C. “Dirección de marketing” Ed. Mc Graw-Hill, 2007.
KOTLER, P. y G. AMSTRONG, Principios de marketing , ed. Pearson, (2008).
SANCHEZ, J. “Estrategias y planificación en marketing”. Ed. Piramide, 1ª edición adaptado el EEES (2010).
Col·lecció Materials, Dirección Comercial: Guia de Estudio. Servei de Publicacions. UAB. 2008
A.EL MARKETING I L’ACTIVITAT COMERCIAL DE L’EMPRESA
LLONCH, J., Orientación al Mercado y Competitividad de la Empresa, Ed. Gestión 2000, 1993.
MARTINEZ VILANOVA, R. Gestión de la clientela. 1ª ed. Ed ESIC
AGUIRRE GARCÍA, M.S. Marketing en sectores específicos. Ed. Piramide, 2º ed. 2007
B. L’ANÀLISI DE LES OPORTUNITATS DE MÀRKETING
ALONSO RIVAS, J., Comportamiento del Consumidor, 5ª ed., Ed. ESIC.
DWYER. Marketing Industrial, Ed. Mc.Graw-Hill, 2006
LUQUE, T., Investigación de Marketing, ed. Ariel, 1997
LANDA BERCEBAL, J. Marketing: Aplicaciones en investigación comercial. Ed. Piràmide, 2007
C. LA FORMULACIÓ DE LES ESTRATÈGIES DE MARKÉTING
LAMBIN, J.J. Marketing Estratégico, ed. ESIC, 2003
MUNUERA, J.L. y A.I. RODRIGUEZ, Estrategia de Marketing. Ed. ESIC, 2007
KOTLER,P . Dirección de Marketing, Pearson, 2006
RIVERA, J. Dirección de Marketing, Ed. ESIC, 2007