Logo UAB
2020/2021

Economia Catalana

Codi: 102323 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
2501573 Economia OT 3 2
2501573 Economia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Trullén Thomas
Correu electrònic:
Joan.Trullen@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Joan Trullén Thomas

Prerequisits

No s'exigeix cap requisit previ.

Objectius

Es tracta d'una assignatura optativa, de quart curs.

Té per objectiu principal el coneixement de l'economia actual de Catalunya en els contextos espanyol, europeu i internacional. Combina la informació sobre l'evolució recent i el present de l'economia catalana amb l'anàlisi del comportament de les principals variables macroeconòmiques i de la política econòmica. El seu temari apropa els estudiants a la realitat econòmica, que aprenen a diagnosticar d'acord amb la teoria econòmica i els instruments analítics propis de l'economia aplicada.

Els objectius formatius de l'assignatura són els següents:

1. Augmentar l'interès dels alumnes per l'estudi de l'economia.

2. Conèixer el funcionament de l'economia, els mercats i les institucions econòmiques.

3. Aplicar l'anàlisi econòmica a realitats concretes.

4. Entendre empíricament els dilemes econòmics.

5. Valorar la dimensió social de l'economia i la seva relació amb el benestar.

6. Demostar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita, el foment de la capacitat comunicativa i la identificació de la informació rellevant en els diversos àmbits.

 

 

Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que es coneix l'estructura de les institucions i de l'estat, la seva evolució futura i les conseqüències de possibles canvis per contribuir constructivament en el debat sobre el paper que desenvolupen en les societats actuals.
  • Gestionar el marc analític i el coneixement empíric que ofereix l'economia en les relacions internacionals i en les àrees dels àmbits econòmics més rellevants.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
    Economia
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar que es coneix l'estructura de les institucions i de l'estat, la seva evolució futura i les conseqüències de possibles canvis per contribuir constructivament en el debat sobre el paper que desenvolupen en les societats actuals.
  • Gestionar el marc analític i el coneixement empíric que ofereix l'economia en les relacions internacionals i en les àrees dels àmbits econòmics més rellevants.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el paper de les institucions internacionals a l'economia.
  2. Aplicar l'anàlisi econòmica als processos d'integració, en general, i al d'integració europea, en particular.
  3. Avaluar el funcionament i la conjuntura actual de l'economia espanyola.
  4. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  5. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  6. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  7. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  8. Descriure els agents econòmics principals que configuren l'economia espanyola i catalana.
  9. Enumerar les característiques principals del mercat de treball a Espanya.
  10. Examinar la influència i el paper de les institucions públiques espanyoles a l'economia.
  11. Identificar el paper del sector públic en l'economia espanyola.
  12. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  13. Interpretar el procés de globalització econòmica i les seves conseqüències per a l'economia espanyola.
  14. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  15. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  16. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  17. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  18. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

Tema 1. Perspectiva històrica de l'economia catalana a finals del segle XX.

Tema 2. L'expansió 1994-2006: canvis en el model productiu, en els moviments migratoris i en les relacions exteriors.

Tema 3. La crisi 2007-13.

Tema 4. L'economia catalana avui i les seves macromagnituds

Tema 5. El mercat de treball

Tema 6. La indústria.

Tema 7. Els serveis.

Tema 8. El sector bancari.

Tema 9. El comerç exterior

Tema 10. El sector públic: el finançament de la Generalitat i el saldo fiscal amb l'Administració central.

Tema 11. L'economia de la regió metropolitana de Barcelona

Metodologia

 

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d'estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les  aules al 50% dàformaent

El desenvolupament de l'assignatura es basa en les activitats següents:

Classes magistrals: són sessions en les quals el professor transmet als alumnes els coneixements bàsics de cadacun dels temes. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que hauran de ser assimilats i objecte d'aprofundiment amb l'estudi personal.

Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor en grups més reduïts. Inclouen la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.

ctivitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccionas a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanit+aries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 33 1,32 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 18
Pràctiques i casos 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Estudi i activitats recomanades 93 3,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17
Pràctica sobre l'actualitat 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tutories 2 0,08 2, 3, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 18

Avaluació

L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:

1. Dues proves escrites o examens parcials: 75%.

2. Pràctica sobre l'actualitat: 10%.

3. Activitats recomanades, assistència a classe i participació: 15%.

 

Per aprovar l'assignatura es requereix que la nota promig de les proves escrites (examens parcials) sigui igual o superior a 3,8, i que la nota global arribi a 5, com a mínim. L'incompliment de la primera condició impedeix ponderar els altres components de la valoració i presentar-se a la reavaluació.

 

Re-avaluació

Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació.En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta re-avaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

No avaluable

Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap dels dos examens parcials.

 

 

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar,tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificacó en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació activitats recomanades, assistència i participació 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Dues proves escrites 75% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18
Pràctica sobre l'actualitat 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA

 

BBVA (2007), Economia catalana: reptes de futur, Generalitat de Catalunya.

Cambra de Comerç (2020). Memòria Econòmica de Catalunya.

Cambra de Comerçç de Barcelona (2019). L'economia catalana al Segle XXI. Balanç 200-2017 i perspectives 2030.

Col·legi d'Economistes de Catalunya, Revista Econòmica de Catalunya.

Generalitat de Catalunya, Departament d'Economia i Finances, Nota d'Economia.

Generalitat de Catalunya (2010), Economia catalana: fets estilitzats, Departament d'Economia i Finances.

La Caixa, Informe Mensual.