Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 2 |
I. Per un bon seguiment del curs de Dret civil I és necessari un bon coneixement de les bases del dret romà, dret constitucional i història del dret. Pertinent també és el correcte ús de la terminologia jurídica.
II. Professorat:
Professors teoria: Susana Navas (castellà), Carmen Cueto (castellà), Isabel Gandía (castellà)
Professors seminaris: Susana Navas (castellà), Carmen Cueto (castellà), Isabel Gandía (castellà), Isabel García (castellà), Maria Planas (català), Ferran Hurtado (català), Cristina Alonso (castellà), Olga Villagrasa (català).
Professor teoria/seminaris en el grau ADE+Dret: Xavier Cecchini (català).
III. Advertència:
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Dret civil I és una assignatura que s’imparteix al segon quadrimestre del primer any. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumne adquireixi nocions bàsiques, per tant, és una matèria essencial dins del Grau. Així, el Dret civil I té la utilitat acadèmica d’obrir els conceptes generals que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de la unitat de Dret civil. En aquest sentit, el Dret civil I és la base a partir de la qual es desenvoluparà, d’una banda, els Drets civils II, III, IV i, d’altra banda, les assignatures optatives: Dret de família, Dret de successions, Responsabilitat civil. A més a més, aquesta aportació formativa tindrà una incidència molt important en altres assignatures del Grau.
El Dret civil I pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
- Identificar l’objecte, les fonts i els conceptes fonamentals de la part general del Dret civil I.
- Diferenciar entre els diversos subjectes que interactuen en l’àmbit del Dret civil als efectes de la seva regulació.
- Posar en relleu els elements bàsics del Dret de la persona física i jurídica.
DRET CIVIL I
PART GENERAL I DRET DE LA PERSONA
TEMA 1. ORDENAMENT CIVIL I FONTS DEL DRET
1. Concepte de Dret civil
2. Pluralitat de ordenaments civils: l’ art. 149.1 8º CE. Matèries de dret civil. Regla de preferència i supletorietat
3. Fonts del dret: llei, costum i principis generals del dret
4. La jurisprudència. Tradició jurídica catalana. L’equitat
5. El Dret privat europeu
TEMA 2. ÀMBIT, EFICÀCIA I APLICACIÓ DE LA NORMA CIVIL
1. Límit territorial de les normes
2. Eficàcia temporal de les normes: Dret transitori i retroactivitat
3. Eficàcia general de les normes: la subjecció a l’ordenament jurídic i a la llei, la ignorància de la llei, l’error de dret, l’exclusió voluntària de la llei
4. Eficàcia sancionadora: la nul·litat, el frau de llei
5. Aplicació de la norma civil: interpretació, integració, analogia
TEMA 3. EL TEMPS I ELS SEUS EFECTES JURÍDICS EN EL DRET CIVIL
1. La computació legal del temps
2. La prescripció extintiva: la "pretensió"
2.1. Els terminis: inici i còmput
2.2. L’autonomia de la voluntat en la prescripció: interrupció, suspensió, retard deslleial i renúncia a la prescripció
3. La caducitat: els "poders de configuració"
3.1. Els terminis: inici i còmput
3.2. Règim jurídic dels "poders de configuració"
4. La preclusió civil: concepte i efectes jurídics
TEMA 4. LA PERSONA FÍSICA. ESTAT CIVIL I CONDICIONS PERSONALS
1. Capacitat natural. Capacitat jurídica i d’obrar. Limitacions de la capacitat
2. Inici i fi de la personalitat. Naixement. Protecció jurídica del no nat. Declaració de mort
3. L’estat civil. Els títols de l’estat civil. Possessió d’estat. Estat civil putatiu
4. El Registre Civil: concepte i organització. La publicitat formal del Registre.
5. La edat. Majoria i minoria d’edat. L’emancipació. Els drets del menor. Menors desamparats
TEMA 5. LA PERSONA AMB DISCAPACITAT
1.Concepte. Normes. Futura reforma del Codi civil
2. Mesures de suport. Classes.
3. Contingut, exercici i extinció de las mesures de suport. Poders preventius. Autotutela. Autocuratela
4. L’assistència i el patrimoni protegit. Règim jurídic
5. La desaparició de la discapacitat gràcies a la tecnologia. El cíborg
TEMA 6. LES INSTITUCIONS DE PROTECCIÓ DE LA PERSONA FÍSICA
1. Disposicions comunes a totes les institucions de protecció
2. La potestat parental: titularitat, contingut i extinció
3. La tutela: constitució, contingut i extinció. L’administrador patrimonial: règim jurídic
4. La curatela: constitució, contingut i extinció
5. El defensor judicial: supòsits, règim jurídic
6. La guarda de fet: concepte i règim jurídic
TEMA 7. LOCALITZACIÓ DE LA PERSONA. VEÏNATGE CIVIL
1. El domicili. Concepte i classes
2. L’absència. Caracterització general. Règim jurídic
3. El veïnatge civil. Funcions
3.1. Modesd’adquisició del veïnatge civil
3.2. Modificació, conservació, pèrdua i recuperació del veïnatge civil
3.3. Prova del veïnatge civil
TEMA 8. LA PERSONA JURÍDICA
1. La persona jurídica. Concepte. Classes. Adquisició de la personalitat jurídica. Capacitat
2. Les associacions. Concepte i principis. Classes
2.1. Constitució i estatuts
2.2. Òrgans i funcionament. Drets i deures dels associats
2.3. Modificacions estructurals i dissolució
3. Les fundacions. Concepte i principis. Classes
3.1. Constitució. Dotació. Estatuts
3.2. Òrgans i funcionament. Règim econòmic
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1 Classes magistrals: El professor de teoria exposarà els concepts fonamentals de cada tema per aprofondir i treballar en els seminaris de forma pràctica. L’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. La classe teòrica no necessàriament ha de comportar una posició passiva de l’estudiant doncs es pot construir per totes dues parts o es pot produir el coneixement teòric pels estudiants aplicant la tecnologia, per exemple creant una wiki, la qual cosa permet l’aula moodle. Es poden treballar continguts teòrics a partir de preguntes que formulen els estudiants a l’aula o que formula el professor, a partir d’una notícia que ha aparegut a la premsa, etc...
1.2. Seminaris: El professor proposarà a l'inici del curs les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada mitjançant la publicació a l'aula moodle d'un calendari amb el cronograma d'activitats.Són activitats que els estudiants desenvoluparan en l’aula, amb la supervisió i suport del professor. Es tracta de:
i) Exposició oral de jurisprudència (10%)
ii) Debats sobre un tema d’actualitat directament o indirectament relacionats amb algun aspecte del programa de l’assignatura (10%).
iii) Elaboració per l’estudiant d’un o dos casos pràctics que després es resolen a classe i dels quals s’ha de redactar algun document (10%)
iv) examen parcial, que es preveu alliberatori (20%).
v) Una simulació d’un cas o de la resolució d’un conflicte (10%)
2. Activitats supervisades:
Tutories personalitzades.
3. Activitats autònomes:
3.1. Redacció de treballs: Es pot tractar de casos pràctics proposats amb l'antelació suficient pel professor extrets de sentències dels tribunals, bé de la realització d’esquemes d’alguns epígrafs del programa, de l’elaboració d’un glossari de conceptes. També es proposa com activitat autònoma unexamen parcial,la forma concreta del qual la determinarà cada professor en el seu grup.
3.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels casos pràctics i la preparació de l’examen. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cercade la documentació de forma autònoma.
3.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos jurídics poden ser sentències, normes, articles de revista o monografies, a més del manual o dels manuals recomanats. El tipus de text jurídic concret es determinarà per cada professor segons elseu grup.
3.4. Estudi autònom de la matèria
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, discussió i resolució de pràctiques, simulacions de judicis i de mediacions, exposicions orals. | 69 | 2,76 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 5 | 0,2 | 11, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia i jurisprudència, estudi, lectures, preparació i redacció de treballs | 76 | 3,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS (5 Hores)
SISTEMA D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARI:
I. Avaluació continuada:
1.Examen parcial alliberatori amb un 5 sobre 10 (20% de la nota final)
2. Resolució de dos casos pràctics i posteriorment producció d'un text jurídic (10%), presentació oral de jurisprudència (10%), debats sobre temes actuals relacionats amb la matèria (10%), role playing d'un conflicte amb intervenció d'un tercer imparcial (10%).
II. Examen final
Tots els alumnes hagin superat o no l'avaluació continuada PODEN ACCEDIR a l'examen final. El tipus concret d’examen (oral, escrit, desenvolupament de preguntes, multiple choice, etc...) serà determinat per l’equip docent. Els estudiants s’examinen del programa de l'assignatura.
III. Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació
La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada tindrà un valor del 60% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen de síntesi tindrà un valor del 40% de la qualificació de l'assignatura.
nota de l'avaluació continuada: constarà de les notes obtingudes en les activitats pràctiques proposades als seminaris
nota de l'examen final: l'obtinguda a l'examen de sintesi escrit
L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.
SISTEMA D’AVALUACIÓ I DE RE-AVALUACIÓ: per accedir a la re-avaluació s’ha d’obtenir una nota mínima de 3 sobre 10 entre la nota de l'avaluació continuada i l'examen final. Els alumnes s’examinen de tot programa de l'assignatura.
L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenciód'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts. La nota final será l'obtinguda en l'examen de re-avaluació en cas de fer-ho.
CONVOCATÒRIES
L'establert a la normativa.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
examen de síntesi | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
examen parcial, resolució de dos casos pràctics, construcció textos jurídics, debats a classe sobre jurisprudència i temes actuals, role playing de resolució alternativa de conflictes | 10%, 10%, 10%, 20%, 10% respectivamente | 0 | 0 | 2, 3, 6, 9, 11, 12, 14, 15, 16 |
re-avaluació | 100 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17 |
MATERIALS LEGALS I BIBLIOGRAFIA: S'espera dels estudiants que es llegeixin i s'estudiïn la bibliografia bàsica recomanada. 1. Legislació: - La Legislació Civil Catalana: Codi Civil de Catalunya i legislació complementària - Codi Civil espanyol - Llei i Reglament del Registre Civil
2. Bibliografia general obligatòria: - Dret civil. Part general i persona, Antoni vaquer Aloy (coord.), Susana Navas Navarro, Esperança Ginebra Molins, Esteve Bosch Capdevila, Josep Ferrer Riba, Albert Lamarca Marquès, Jordi Ribot Igualada, Atelier, Barcelona, 4ª edició, 2020. - Lliçons de Dret civil català, I. Part general de dret civil, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2016. - Lliçons de Dret civil català, II. Dret de la persona, Mª del carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina, Tirant lo Blanch, Valencia, 2017.
3. Bibliografia recomenada - Memoria de Derecho civil, Ferran Badosa Coll, Marcial Pons, Barcelona, 2010. - El nuevo derecho de la persona y de la familia, Martín Garrido Melero, Sergio Nasarre Aznar, ReyesBarrada Orellana, Bosch, Barcelona, 2011. |