Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
Equip docent
Dra. Mercedes García Arán, Grup 01 i 11(docència en espanyol).
Dra. Margarita Bonet Esteva, Grup 23 (docència en català).
Sr. Eduard Celma, Grup 13 (docència en espanyol).
Dr. Fermín Morales Prats, Grup 51 (docència en espanyol).
Dr. Antoni Cardona Barber, Grup 21 i 52 (docència en espanyol).
Dra. Mª Jose Cuenca García, Grup 70 i 12 (docència en espanyol).
Dr. Jaume Antich Grup 53 (docència en espanyol)
No hi ha prerequisits per estudiar aquesta assignatura. Es recomana que l'alumne/a assoleixi correctament els continguts de les assignatures "Organització constitucional de l'Estat" i "Teoria del Dret" per a poder aprofundir en aquesta assignatura.
L’assignatura Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els coneixements de les especificitats del Dret Penal com a instrument de resolució de conflictes. Principalment es vol potenciar l’adquisició dels conceptes relatius a la norma penal, als principis constitucionals del Dret penal, així com les conseqüències que comporta la comissió d’un delicte (penes i mesures de seguretat).
Des de la perspectiva formativa, Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els conceptes i la terminologia pròpia a l’àmbit del Dret Penal i, amb aquest objectiu, es potenciarà la lectura de textos jurídics així com la resolució d’alguns casos pràctics.
1.- El Dret penal: Dret penal com a instrument de control social. La norma penal: estructura, elements i funcions. Relacions entre dret penal i el dret administratiu sancionador. Relacions entre el dret penal i el dret procesasal penal
2.- La llei penal com a font del Dret penal i la seva interpretació: fonts directes i indirectes. Interpretació i subsunció. Mètodes d’interpretació, especial referència a l’analogia.
3.- La legitimació del Dret penal. Teories de la pena: Teories absolutes. Teories relatives. Models eclèctics o integradors. Estat de la qüestió en l’ordenament jurídic-penal espanyol.
4.- Principis limitadors del poder punitiu de l’Estat: P. d’intervenció mínima. P. d’exclusiva protecció de béns jurídics. P. d’igualtat. P. de culpabilitat. P. d’humanitat.
5.- Principi de legalitat: introducció: Concepte i garanties constitucionals derivades del principi de legalitat. Reserva de llei orgànica. P. de taxativitat i seguretat jurídica. “Non bis in idem” . Tècniques legislatives: lleis penals incompletes i lleis penals en blanc.
6.- Àmbit temporal de la llei penal: El principi d’irretroactivitat de la llei penal. Les reformes penals i els règims transitoris.
7.- Àmbit espaial de la llei penal: El principi de territorialitat de la llei penal. Excepcions: casos d’extraterritorialitat. La persecució penal en l’àmbit europeu. Dret penal internacional i Dret internacional penal. La Cort Penal Internacional. Extradició.
8.- Àmbit personal de la llei penal: El principi d’igualtat penal.Inviolabilitat, inmunitat i aforament.
9.- Sistema de penes en l’ordenament jurídico-penal espanyol: Clasificació i conceptes bàsics. Execució de la pena de presó: règim penitenciari espanyol i tractament penitenciari. Elcontrol judicial de l'execució penal.
10.- Alternatives a la pena privativa de llibertat: Condemna condicional, el supósit dels estrangers i llibertat condicional. La mediació.
11 Altres conseqüències juridiques del delicte. Les mesures de seguretat: doble via a Espanya i el sistema vicarial. Tipus de mesures. La L.O. 5/2000 de Responsabilitat penal dels menors i les seves mesures. La responsabilitat civil derivada de delicte
Durant la situació de risc sanitari, les classes teòriques seran virtuals i les pràcticas i/o seminaris, presencials. La metodologia i l'avaluació pot patir canvis segons les restriccions de presencialitat per les autoritats sanitàries
El desenvolupament de la docència de l’assignatura i de la formació de l’estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides: activitats on el professor/a és present durant l'execució de les mateixes i desenvolupa un paper més actiu o protagonista. Es divideixen en dos tipus:
1.1. Classes teòriques: tenen per objecte que l'estudiant assoleixi les bases conceptuals de la matèria i el seu marc normatiu i jurisprudencial. Les classes teòriques són les activitats en les quals s'exigeix menys interactivitat a l'estudiant i estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor/a a l'alumne/a. Aquestes classes, si es necessari, es podran fer amb suports TIC, i debat en gran grup.
1.2. Seminaris: aquests ocuparan les hores assisgnades, on els estudiants, individualment o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professor/a preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria
1.3 Treball en aula: activitats que els estudiants desenvoluparan individualment o en grups reduïts a l'aula, amb el suport del professor/a, orientades a la preparació o a l'execució de les activitats avaluables.
2. Tutories.
3. Activitats autònomes:activitats que els estudiants desenvoluparan autonomament, sense suport del professor/a.
3.1. Cerca i lectura comprensiva de bibliografia,normativa i jurisprudencia.
3.2. Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
3.3. Estudi.
3.4. Elaboració de les diverses activitats d'avaluació continuada.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 5, 7, 10, 11, 14, 15, 16 |
Classes teòriques | 20 | 0,8 | 4, 10, 11, 16 |
Treball en aula (activitats d'aprenentatge) | 16,5 | 0,66 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1,5 | 0,06 | 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació de treballs | 100 | 4 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
. Model d’avaluació: el model d’avaluació és continuada i té l’objectiu formatiu que l’alumnat i el professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el procés formatiu.
. Les activitats d'avaluació continuada realitzades al llarg del curs suposaran el 50% de l’avaluació final i, la prova final de conjunt suposarà el 50% restant .
. Avaluació continuada: El
El resultat d'aquesta avaluació continuada valdrà fins el 50% de la nota final i sorgirà de les següents activitats:
A) Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos). Amb un valor de 5 punts.
B) Examen test (no alliberador). Amb un valor de 5 punts.
. Prova final de conjunt: Al final del curs hi haurà un examen final de contingut. Es puntua sobre 10.
. A l'inici del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura informarà als alumnes, a través de l'Aula Moodle, de les dates exactes de les activitats d'avaluació continuada, concretant les característiques de les mateixes; així com, del model d'examen final (test, preguntes curtes, etc.).
. Reavaluació:
- Pel que fa al 50% de l'avaluació continuada: es durà a terme el dia fixat . Aquesta prova de reevaluació de l'avaluació continuada valdrá 2.5 punts. Substituirà la pitjor de les notes d'avaluació continuada obtingudes.
- Pel que fa al 50% de la prova final de conjunt: l'alumne/a que suspenguila prova final de conjunt es podrà presentar a la reavaluació. La reavaluació es farà en les mateixes condicions. Realització: en la data fixada per Gestió Acadèmica.
- Només es poden reavaluar aquelles activitats que han estat avaluades i suspeses.
- No caldrà obtenir una nota mínima ni de l'avaluació continuada, ni de la prova final, per realitzar la reavaluació.
- No es podrà presentar a la reavaluació per a pujar nota.
. Nota global de l’assignatura: la nota final de l'assignatura sera la mitjana entre la nota de l'avaluació continuada (fins a 10 punts, sumades les dues proves) i la nota de la prova final de conjunt, sempre que aquesta sigui de tres punts com a minim: En cas de no assolir 3 punts sobre 10, la not5a màxima de l'assignatura sera de 4.5. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota global de mínim 5 punts.
. Revisió: en publicar lr s notes, tant de les activitats realitzades durant el curs, com de la prova final, com de la reavaluació, el professor/a especificarà el sistema de revisió (data, horari i espai).
IMPORTANT: Un alumne que copii o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presentinuna pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final de contingut i Reavaluació | 50% | 5 | 0,2 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 |
Primera activitat avaluable: Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos). | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 7, 10, 11, 13, 15, 16 |
Segona activitat avaluable: Examen test (no alliberador). | 25% | 2 | 0,08 | 4, 5, 10, 12 |
MUÑOZ CONDE, Francisco-GARCÍA ARAN, Mercedes, Derecho penal. Parte general, Tirant lo blanch, 2017.
QUINTERO OLIVARES,Gonzalo (Con la colaboración de Fermin Morales Prats) . Parte General del Derecho Penal. Aranzadi, 2015
Bibliografia complementària.
Al llarg del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura podrà recomanar bibliografia complementària a travès de l'Aula Moodle.