Logo UAB
2020/2021

Multiculturalitat i Llibertat Religiosa

Codi: 102249 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ivan Aybar Jiménez
Correu electrònic:
Ivan.Aybar@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Es recomana una especial predilecció per l'estudi dels drets humans, així com per aprendre com es defensen aquests en els tribunals de justícia.

Objectius

1.- Estudiar el concepte, fonament i desenvolupament del dret de llibertat religiosa dins del context dels drets humans.

2.- Analitzar els reptes que la multiculturalitat i la diversitat de religions plantegen des·de la perspectiva jurídica.

3.- Estudiar la regulació jurídica de la llibertat religiosa a Europa des d'una perspectiva comparada.

4.- Plantejar accions jurídiques davant diverses instàncies jurisdiccionals (civil, penal, contenciós-administratiu) nacionals i europees, a través de casos reals sobre llibertat religiosa.

5.- Aprendre com es treballa en un equip jurídic a través del mètode del cas real i dels judicis simulats.

Competències

  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eina de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  2. Contextualitzar, en l'aspecte hermenèutic, les diferents institucions generals de l'ordenament jurídic.
  3. Definir la diversitat religiosa i les raons comunitàries i individuals subjacents a l'exercici de la llibertat de religió.
  4. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  5. Descriure des d'una perspectiva teòrica les institucions del dret que orienten axiològicament les solucions jurídiques aplicables.
  6. Descriure la trajectòria històrica de l'estat modern i la seva progressiva desconfessionalització en relació amb el factor institucional religiós.
  7. Evidenciar les connexions que hi ha entre el poder polític, la tradició constitucional, la tolerància religiosa i el seu estadi posterior: la llibertat i la igualtat religiosa.
  8. Raonar, de manera crítica i pràctica, el discurs jurídic exposat en la resolució ad casum dels diferents supòsits de fet.
  9. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  10. Sintetitzar tècnicament l'adquisició de coneixements teòrics a través de la reflexió oral.
  11. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  12. Vincular les demandes de la multiculturalitat als drets constitucionalment reconeguts.

Continguts

1.- Models de gestió del multiculturalisme en les societats modernes: integració, assimilació, coexistència, acomodació, etc.

2.- Models de relació entre l'Estat i les confessions religioses en les societats modernes: acomodació en USA i Canadà, cooperació a Espanya i Itàlia, laïcisme a França, etc.

3.- La llibertat religiosa en el context de la protecció jurídica internacional dels drets humans.

4.- La llibertat religiosa a Espanya: de la tolerància a la llibertat de culte.

5.- La llibertat religiosa en la Constitució de 1978: el difícil equilibri entre els principis de laïcisme i de cooperació.

6.- Les competències de les comunitats autònomes i dels municipis en l'àmbit de la llibertat religiosa. Especial referència a l'Estatut d'Autonomia i a la Llei catalana de Centres de Culte.

7.- La protecció jurídica de la llibertat religiosa en els àmbits penal, civil i contenciós-administratiu. El recurs davant el Tribunal Constitucional i davant el Tribunal Europeu de Drets Humans. Treball sobre casos reals: judicis simulats.

Metodologia

La distinció entre teoria i pràctica només serà formal, i no material, ja que la teoria s'explicarà alhora que es van treballant els casos reals.

 

Nota: la metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22,5 0,9 2, 3, 5, 6, 7
Treball en aula (discussió i resolució de pràctiques, comentaris, debats, simulacions de judicis, etc.) 100 4 1, 4, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Treball i estudi fora de l'aula 22,5 0,9 4, 8, 9, 11, 12

Avaluació

1.- L'objectiu d'aquesta activitat és enseyar a l'alumne com denunciar una vulneració d'un dret fonamental davant aquestes dues institucions. Es realizarà sobre un cas real que es proporcionarà a l'alumne i s'explicarà en classe.

2.- L'objectiu d'aquesta activitat és que l'alumne aprengui a desenvolupar una resposta jurídica a un cas real que es presentará i explicará en classe, de la mateixa manera que es fa en un bufet d'advocats o en una institució pública.

3.- L'objectiu d'aquesta activitat és ensenyar a l'alumne a redactar aquest tipus de recursos, sempre sobre casos reals.

4.- Dividits i enfrontats en grups, els alumnes prepararan els arguments jurídics, l'estratègia processal, els interrogatoris i les conclusions que defensaran a la sala de vistes, com en un judici real. Se'ls facilitarà l'expedient del cas real.

 

Es publicarà al Campus Virtual,abans de l’inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificada.

Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.- Redacció d'escrit de queixa al Defensor del Poble espanyol o al Síndic de Greuges català 10 % 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2.- Dictamen - opinió jurídica sobre cas real 20 % 1 0,04 1, 4, 8, 9, 12
3.- Recurs davant el Tribunal Constitucional o recurs davant el Tribunal Europeu de Drets Humans 30 % 1 0,04 1, 4, 8, 9, 11, 12
4.- Judici simulat. 40 % 2 0,08 1, 4, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

León Benítez, María Reyes / Leal Adorna, María del Mar: Derecho y factor religioso. Editorial Delta. Madrid 2008.

Consell de l'Audiovisual de Catalunya / Universitat Autónoma de Barcelona: Mitjans de comunicació i pluralisme religiós. Barcelona 2010.

Seglers Gómez-Quintero, Àlex: Libertad religiosa y Estado autonómico. Editorial Comares. Granada 2005.

Seglers Gómez-Quintero, Àlex (coord.): Pluralisme confessional i laïcitat. Els reptes de la llibertat religiosa en les societats modernes. Revista de temes contemporanis. Abril/setembre 2005.

Jiménez Aybar, Iván: El Islam en España. Aspectos institucionales de su estatuto jurídico. Navarra Gráfica Ediciones. Pamplona 2004.