Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501232 Empresa i Tecnologia | OB | 3 | 2 |
Formalment no hi ha prerequisits específics establerts per a aquesta assignatura. No obstant, s’aconsella seguir-la un cop superades la major part de les assignatures de primer i segon curs, és a dir, matricular-la juntament amb la resta d'assignatures de tercer curs, havent superat aproximadament 108 crèdits del grau, ja que per la seva situació dins el currículum del grau d’Empresa i Tecnologia, al sisè i últim semestre amb assignatures obligatòries, el seu contingut es relaciona directament amb la darrera etapa formativa del grau i amb la preparació del treball final de grau.
L’assignatura té un doble objectiu. El primer, i més específic, és el d’introduir l’estudiant en el conjunt de coneixements, tècniques i habilitats necessàries per dissenyar, planificar i desenvolupar projectes en l’àmbit de les empreses i organitzacions en general, i en l’entorn de la innovació tecnològica i dels sistemes d’informació empresarials en particular. Al mateix temps, aquesta assignatura proporciona eines d’interès per abordar la confecció del treball de final de grau durant el quart curs del grau.
En acabar el curs, els estudiants hauran de ser capaços de:
Així mateix, hauran de ser capaços de transmetre informació relativa als projectes estudiats, tant en forma de presentacions orals com d’informes escrits, en diferents etapes de realització d’un determinat projecte.
L’assignatura es desenvoluparà a partir dels temes següents:
Tema 1. Elements bàsics de la gestió de projectes
Es tracta d’un tema de caire introductori que té com a objectiu fonamental contestar la pregunta “Què és un projecte?”, així com presentar l’entorn en que s’utilitzen projectes en el món de les empreses i organitzacions. S’hi exposaran:
Tema 2. La fase inicial d’un projecte
El tema es centra en els elements que són necessaris per arribar a definir de forma acurada una proposta de projecte.
Tema 3. Planificació de projectes
L’objectiu d’aquest tema és presentar de forma genèrica el procés de planificació d’un projecte, de manera quepermeti tant fer previsions a priori com posteriorment controlar el seu desenvolupament:
Tema 4. Mètodes de planificació de projectes basats en xarxes
Una bona planificació de les diferents tasques d’un projecte complex, així com la identificació de les tasques crítiques per assegurar el compliment a temps de tot el projecte o l’assignació de recursos escassos són elements importants, pels que s’han desenvolupat tècniques molt específiques que cal conèixer:
Tema 5. Anàlisi financera
En aquest tema farem una breu incursió en conceptes i instruments financers i comptables que s’han treballat en altres matèries del grau, però que tenen intersecció amb la gestió específica de projectes, jaque difícilment es pot entendre la presentació d’un projecte enel que no s’incloguin – entre d’altres – estimacions de cost i pressupostos de realització. S'inclourà també l'estudi detallat de tècniques per obtenir un Business Case adient associat al projecte.
Tema 6. Gestió de la qualitat i gestió del risc en els projectes
El tema tracta de dos ítems diferenciats però igualment importants en la gestió de projectes:
Tema 7. El control del projecte
La fase de realització d’un projecte requereix també la revisió del seguiment i compliment de les previsions fetes a diversos nivells (programació, recursos, costos, qualitat), així com els ajustaments necessaris en cas de detectar o requerir modificacions. El tema tractarà igualment de l’ús dels sistemes d’informació per a la gestió de projectes en el control del projecte.
Tema 8. Avaluació del projecte i presentació d’informes
La presentació d’informes, tant en el moment de finalitzar el projecte com en etapes intermèdies, és un aspecte important d’un projecte, cabdal per a mantenir el flux d’informació entre els responsables del projecte i l’organització on s’emmarca. Les presentacions orals i els informes i memòries escrites tenen objectius i públics diferenciats amb metodologies bàsiques que cal conèixer i saber aplicar. Aquests constituiran l’eix central d’aquest darrer tema del programa de l’assignatura.
La metodologia docent de l’assignatura combina diverses tècniques per afavorir l’aprenentatge formatiu en aquesta matèria:
Aquest enfocament combina les activitats d’aprenentatge individual, imprescindibles en qualsevol matèria d’estudi, amb la pràctica col·laborativa que ha de permetre obtenir un bon resultat en les tasques encomanades a cada equip, i consolidar així l’aprenentatge de cadascun dels seus membres.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
A. Classes teòriques | 20 | 0,8 | 5 |
B. Classes pràctiques | 8 | 0,32 | 3, 5, 6, 7 |
C. Pràctiques de laborabori | 10 | 0,4 | 2, 5, 6, 7 |
D. Presentació de treballs i discussió de casos pràctics | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
E. Tutories i sessions tutoritzades sobre el projecte | 20 | 0,8 | 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
F. Lectura i comprensió de textes | 20 | 0,8 | 5, 6, 7 |
G. Estudi, preparació i redacció del projecte de curs | 59 | 2,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d’avaluació es basa en les següents evidències d’aprenentatge:
La qualificació final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de les diferents evidències, tenint en compte que cada una de les components citades té un pes específic diferent:
15% (activitat individual durant el curs) + 10% (presentacions informes parcials projecte) + 35% (memòria final del projecte) + 40% (examen final)
Serà condició necessària per poder efectuar aquesta suma ponderada (1) que cadascuna de les components tingui una puntuació positiva, i (2) que la qualificació obtinguda a l’examen final sigui igual o superior a 4.5. Cal tenir en compte que les qualificacions obtingudes dels treballs realitzats durant el curs i la memòria final del projecte sempre seran a nivell individual, i no necessàriament coincidiran amb la qualificació del treball en sí, ja que es tindran en compte aspectes individuals como ara la participació en la resolució i la defensa dels mateixos.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura fent servir el càlcul anterior, o que no compleixin alguna de les condicions per poder-lo realitzar,podran participar en el procés de recuperació que es descriu més avall si compleixen un dels dos requisits següents:
(a) Compleixen les condicions (1) i (2) anteriors, i la qualificació total obtinguda (N) està entre 3,5 i 5 (3,5<=N<5).
(b) Han obtingut una qualificació inferior a 4,5 en la prova final, però si s'apliquessin les ponderacions explicades més amunt, la qualificació final seria de 5,0 o superior.
No avaluable
Un estudiant que realitzi almenys una de les components de l’avaluació continuada ja no pot ser considerat NO AVALUABLE.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de la prova final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa AcadèmicaUAB)
Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb el paràgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova que trobaran a https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacionsfinals. De la mateixamanera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la qualificació de la prova final.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes,i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "encas que l’estudiant realitzi qualsevolirregularitat que pugui conduir a una variació significativade la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
a. Presentació d'exercicis i resolució individual de casos pràctics | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6 |
b. Presentació d'informes, per escrit i oralment, relatius al projecte desenvolupat | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
c. Memòria final tècnica del projecte treballat durant el curs | 35% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 8 |
d. Examen final | 40% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Avison, D. & Torkzadeh, G. Information Systems Project Management. SAGE, 2009.
Cobb, A.T. Leading Project Teams. The basics of Project Management and Team Management. SAGE, 2012.
Gido, J. & Clements, J.P. Successful Project Management. South-Western, 4th. Edition, 2009.
Nicholas, J.M. Project Management for Business and Technology. Principles and Practice. Prentice-Hall, 2nd. edition, 2001.
Romero Lopez, C. Técnicas de programación y control de proyectos. Pirámide, 6a. edición, 1997.
Colmenar A. et al. Gestión de proyectos con Microsoft Project 2007. Ra-Ma, 2007.